Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 132 / Bezoekers Vandaag: 5128
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lokpositie vergeten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicohoog

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 16 apr 2007 :  22:08:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede Koploper-gebruikers

Soms komt het voor dat ik na enkele dagen weer eens achter mijn treinbaan kruip, Koploper opstart en dan tot de verrassende ontdekking kom dat Koploper de postie van ALLE loks (stuk of 20!) kwijt is! Niet rampzalig, wel vervelend. Moet je dus alle loks weer "drag 'n Drop" naar het juiste spoor brengen, waar ze in het echt ook staan. Ik weet, terwijl ik dit zit te schrijven niet of Koploper dan ook de rem en snelheids gegevens kwijt is.
Gelukkig maak ik frequente backups, maar niet altijd na een avondje rijden dat ik ook de lokpositie backup. Zoals gezegd, het gebeurt niet dagelijks, maar soms.
Wie heeft er ervaring mee en een idee waardoor dit komt? Nog beter: hoe te voorkomen?

Nico

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  22:16:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Dat is zeker vervelend, ik zou er niet aan moeten denken. zo'n 40 locs opnieuw te moeten plaatsen.
De enkele keer dat het gebeurd, is een crash van Bill gates z'n proggie, als de treinen rijden.
Zelfs een pc uitzetten, als de treinen stil staan, geeft bij starten een melding of de vermoedelijke posities moeten worden terug gelezen.
Ik ben benieuwd krijg jij die vraag bij het opstarten?
Krijg je verder nog foutmeldingen van windows?
Ik denk een beetje richting een bad sector op de harde schijf, waardoor Koploper de data niet meer of niet goed kan lezen.

BTW zolang Koploper de locs kent, weet ik zeker dat de rem en andere gegevens nog steeds bekent zijn.

Mels

Bewerkt door mels op 16 apr 2007 22:19:18
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  22:55:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Zover ik weet gebeurd het alleen als Computer stopt en koploper nog steeds actief is,dus Groen spiegelei. Het is me meermaals overkomen en zeer lastig maar ja alles went(?)
Het grootste nadeel is dat alle stuurstands rijtuigen in hun locwindow opnieuw ingevoerd moeten worden. Remgegevens en zo blijven behouden. Heb het een keer gehad bij stroomstoring en de overige waren mn eigen schuld door de verkeerde schakelaar uit te zetten

Met vriendelijke groet

Rob

Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 17 apr 2007 :  10:40:07  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Mels:
Dank voor je reactie. Ik zal eens een sector check doen van mijn harde schijf. Het gebeuren heeft niets te maken met een Bill G** crash. De sporadische keer dat het me overkomt is Koploer en Winhoos gewoon afgesloten. Dus een vergeten/niet weggeschreven cache geheugen lijkt me ook niet.
We zoeken gewoon verder.
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 17 apr 2007 :  12:59:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Ik heb het zelf nu twee keer gehad. Schijnt een apart bestand te zijn, dat wordt weggeschreven met daarin alle standen van de loc's. (dus buiten de database van KL om). Ik heb destijds een zoek op 'bad clusters' gedaan, maar zonder succes. Het probleem komt echter te weinig voor om van iets structureels te spreken. Heb er ooit aan gedacht om dat bestand (ik weet de filename niet uit mijn hoofd) regelmatig even koud te stellen, maar ook daar voor komt het niet vaak genoeg voor. Maar als het voorkomt is het wel een enorme klus om alles weer op zijn plek te zetten. Toch weer even in de tijgersluip onder de baan om te zien wat op welk (opstel)spooor staat. Hoe vaak komt het bij jou voor? In die gevallen dat het bij mij gebeurde, was het altijd na het afsluiten van KL en het daarna uitzetten van de PC. Om er de volgende keer achter te komen dat bij de start van KL en het groene spiegelei, alle wissels in hun default positie gaan. Dan weet ehhh... hoor ik alweer hoe laat het is.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 apr 2007 :  15:25:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Koploper kent 2 manieren van saven. Een snelle en een trage.

De snelle: tijdens het rijden wordt eigenlijk alleen bijgehouden (indien de crashprotectie aanstaat) waar welke loc is. Gebeurt tijdens het rijden dus. Iedere wisseling van blok heeft ook weer een mutatie in dat bestand tot gevolg.

De langzame: als Koploper wordt afgesloten wordt de totale stand van alles opgeslagen. Ook wordt er veel meer van de locomotief opgeslagen.

Als bij het opstarten niet de langzame methode gevonden kan worden (foutief afgesloten) kijkt Koploper of de snelle methode gevonden kan worden. Zo ja dan stelt Koploper voor om de locs te herplaatsen. Dit mag dus eigenlijk niet voorkomen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  16:29:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
dank voor je reactie. Kan het zijn dat ik te snel na het afsluiten van Koploper de PC ook uitzet (uiteraard "gewoon", via de Start button in windows)? Dat er dan stukjes Koploper nog in een cache zitten en verdampen?
Het komt gelukkig niet heel vaak voor, zoals reeds eerder gezegd

Groet,
Nico

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  16:37:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Niet bij mijn weten. Dan zou je er met veel meer programma's ook last van moeten hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Frans Hin

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 27 apr 2007 :  09:54:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul, beste medegebruikers,

de eerdere berichten uit dit onderwerp zijn mij uit het hart gegrepen, mede omdat koploper verder zo probleemloos werkt.

Ook bij mij komt het soms voor dat de lokposities 'vergeten' zijn. Al geruime tijd zoek ik naar een relatie tussen mijn koplopergebruik en dit verschijnsel. Tot nu toe geen enkele relatie gevonden. Remgegevens lijken behouden te blijven.

Toch komt het 'vergeten' wel zo regelmatig voor dat ik bij stoppen met koploper bijna altijd een back-up floppy maak. Enkele malen heb ik die floppy nodig gehad.

Nu een weekje vakantie (treinreis), dus ik kan niet onmiddelijk op eventuele vragen reageren.

Met vriendelijke groet,

Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 27 apr 2007 :  12:11:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allamaal,

Het vergeten van de lok posities, komt bij mij bijna niet voor.
Toch kan ik niet onder kennen dat het gewoon gebeurd.
Daar zijn een aantal redenen voor:
1 het niet op de juiste manier afsluiten van koploper = al genoemd.
2 Het niet goed werken van een PC
3 De schuld van Bill Gates

1 Het niet goed afsluiten van de PC daar ben je zelf bij en is dus goed opletten.

2 Zelf heb ik een pc gehad die het nodig vond om van tijd tot tijd te resetten, wat uiteindelijk aan een conflict in software lag.
Toen had ik ook een batch file gemaakt die elke keer na het afsluiten van koploper een back-up maakte van de actuele bestanden.
Zeg maar de gehele map van de database.
Als koploper aanstond tijdens zo'n crash was alles kwijt. Dus dan had ik de back-up nog.

3 Ik heb een originele versie van windows, en deze wordt regelmatig geupdated, er wordt dan een reset afgewongen. Waarbij je nog kan ingrijpen. Als je koploper aan laat staan gaat het ook verkeerd.
Dat gebeurd meestal als je even aan het knutselen bent aan de baan.
Dan gebeurd het als nog automatisch de reset. (Time's Up )
Norton heeft er ook een handje van dwingt een reset af zonder dat je nog ergens bij kunt komen.

Voor optie 1 en 3 geldt daar kun je zelf een heleboel aan doen.
Op de juiste manier afsluiten
Voor 3 geldt updates uitzetten en er voor kiezen updaten handmatig doen.
Anderzijds updaten tenalle tijde voor laten gaan voordat je koploper opstart c.q. afsluit.

De goede werking van de PC ligt een stuk moeilijker, daarbij moet je goed alles in de gaten houden wat er gebeurd. In mijn geval hielp alleen opnieuw installeren het euvel, bovendien heb ik de PC daarna aan mijn vrouw gegeven die geen koploper gebruikt

Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, iedere PC is weer anders. Crash protectie heb ik aan staan. Toch gebeurde het wel eens dat ik alles kwijt was.
Mijn ervaring is dat het niet aan koploper ligt, als de pc goed werkt, doet koploper ook zijn werk goed.
Gewoon rustig op een rijtje zetten: Wat doet mijn PC en wat doe ik, en niet ongeduldig zijn.

(Een computer doet precies wat wij hem opdragen en niet wat we verwachten dat ie doet)

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina