Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 75 / Bezoekers Vandaag: 7126
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 goederentrein in zijn achteruit
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

fredamsterdam

46 berichten

Geplaatst - 19 apr 2007 :  15:04:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe is het te regelen dat een goederentrein stopt in een normaal baanvak en achteruit een opstelspoor opgaat. Hier na verloop van tijd keert en weer verder gaat over normale baanvak. De goederentrein mag alleen in deze situatie keren en niet ergens anders. Ter info: Ik maak gebruik van treinstellen dus koploper zo ingesteld dat er op meerdere plaatsen gekeerd worden.

Marc

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  16:19:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Probeer het is met een vaste treinroute. Daarin kan je volgens mij e.e.a. instellen om te realiseren wat jij wilt bereiken.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Jan

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  17:10:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ook ik heb hier het probleem dat ik een trein achteruit een opstelspoor op wil laten rijden.
Ik rijdt op dit moment met het testbaantje.
Wat hij nu doet is visueel in het programma van blok 1 naar 3 vooruit en dan van 3 naar 2 achteruit. De trein zelf gaat van 1 naar 3 vooruit, gaat in 3 iets langzamer rijden, maar rijdt gewoon door naar blok 5 en krijgt daar een noodstop.

Wat doe ik hier verkeerd. Ik heb een vast treinroute ingesteld vanuit blok 1 en dan 3,2,3,5,1.
Kan iemand mij en mijn lokomotief in de juiste richting sturen.

Alvast hartelijk dank,
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  18:21:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Kijk eens in onderhouden blokken; eigenschappen van blok en komend uit blok 1. Als de het goed is staat dan aangevinkt dat de trein naar blok 2 mag rijden. Wat niet aanstaat is dat de loc moet keren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  18:58:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en anderen,

Volgens mij heb ik dat ook ingesteld maar ik heb het nogmaals geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.
Ik heb de database bijgevoegd, misschien dat iemand er eens naar wil kijken.

Alvast hartelijk dank.

groet Jan

Download Attachment: testlenz230407.bck
24,28 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  19:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Of ik was onduidelijk of jij hebt het niet goed gelezen. Het was precies wat ik had geschreven in mijn vorige bijdrage. Start onderhouden blokken en ga dan naar de eigenschappen van blok 3.
In het plaatje is met een blauwe cirkel aangegeven wat wordt gemist!

Download Attachment: Image1.bmp
138,12 KB

Nog even een andere opmerking: waarom is dit blok een tweerichtingsgroep? Zoals het is getekend in het baanoverzicht is dit GEEN tweerichtingsgroep.

Succes!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  21:38:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank voor je reactie. Ik heb het fenomeen keren verkeerd begrepen waarschijnlijk. Ik heb nu keren aangevinkt en de lok gaat inderdaad terug naar blok 2. Blok 2 wordt bezet gemeld maar de tussenliggende wissels worden niet goed gezet. De lok rijdt dan ook naar blok 1 terug en komt niet in blok 2. Is er hier nog iets wat ik niet goed doe?

Ook kan het kloppen dat ik het blok als tweerichtinggroep heb gezet. Ik heb daar alleen nog niet verder naar gekeken, ik ben nog aan het test rijden en probeer van alles uit voordat ik een echte baan ga aanleggen.

Met spoorse groet
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  23:49:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Als wissels niet goed staan of goed worden gezet dan kan hiervan de oorzaak zijn:
- wisselstraat niet gedefinieerd of fout gedefinieerd (baanontwerp)
- wisseladres(sen) zijn fout
- wisseldecoder functioneert niet goed

Juist als je dingen gaat uitproberen moet je niet zonder dat je weet wat je doet dingen zetten. Dit kan zeer ongewenste reacties te weeg brengen, zodat jij (en misschien zelfs wij ook) er niet meer uitkomen.
Koploper is zo gemaakt dat als je alleen het nodige invult en veranderd het allemaal werkt. Dit is trouwens een veel gemaakte fout: alles maar meteen gaan zetten en veranderen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 26 apr 2007 :  21:12:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank voor de reactie. Ik zal de database nog een keer stap voor stap nalopen en kijken wat ik basic in moet stellen. Daarna zal ik terug komen met m'n bevindingen.

groet Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Jan

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 29 apr 2007 :  22:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Even een update. De fout zat inderdaad in het niet gedefinieerd hebben van de wisselstraat.

Verder heb ik even gekeken naar het fenomeen tweerichtingsgroep. Dat heb ik inderdaad helemaal verkeerd ingeschat, ik had een blok in twee richtingen berijden, fout dus. Het staat prima beschreven in de help file.

Alles rijdt en reageert nu volgens mij zoals het hoort, ik kan weer verder met het uittesten.

groet Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina