Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 5167
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 NProject baanplan aangepast en testen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

martinb

66 berichten

Geplaatst - 20 apr 2007 :  17:35:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik heb het koploper bestand van het Nproject na een aantal jaren eens "op de kop gezet" aangezien er volgens mij meer mogelijkheden in zaten dan in de oude methodiek.

Op http://www.nproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=48 heb ik het nieuwe opzetje geplaatst. Mijn vraag aan iedereen die het leuk vindt om er eens goed naar te kijken of alles zo wel klopt, (nog niets is praktisch uitgeprobeerd, alleen maar in "test modus") en/of er wellicht nog andere verbeteringen zijn die ik zou kunnen aanbrengen.

Doel:

- Zoveel mogelijk beweging op de baan als mogelijk om het voor beursbezoekers atratief te houden. (Ter info: spoor 101 tot 104 en 202 liggen "uit zicht" in een verdekt station.
- alle reizigerstreinen mogen op alle sporen komen m.u.v. het goederenspoor (404)
- de goederentrein mag alleen komen op het kopstation op spoor 404, voor de rest wel op alle aanvoerende lijnen.
- de draaischijflocs hebben als begin en eindpunt altijd een spoor op de draaischijf.
- in de keerlus is het éénrichtingsverkeer "tegen de klok in" waar in totaal 4 treinen kunnen wachten zonder onnodige wachttijd.
- naar spoor 103 en 104 mag alleen een trein gaan als er ook echt 1 spoor vrij is. (ter voorkoming dat er een trein in 203 "klem" komt te staan.
- 203 is een nieuwe "wachtplek" geworden die alleen voor treinen van 103/104 naar het kopstation (401 tm 404) en draaischijf (405) geldt en niet andersom.
- helaas.... Meer onderdelen heb ik niet, dus het stoppen in 203 zal behelpen blijven...(1 detectie geval)

Wie er zin heeft om er eens naar te kijken: graag! Wie er geen zin in heeft: ook prima. :-) Zou perfect zijn dit eerst virtueel GOED doorgetest werd voordat ik het aan de baan aansluit. Zoals (wellicht) bekkend gaat het hier om een module baan die ik zo niet 123 kan neerzetten, vandaar het eerst goed testen voordat ik een hele berg werk heb met opzetten en toch tegen mijn eigen blunders aanloop.

Het gaat dus om het bestand Koploper bestanden April2007 en voor het gemak heb ik de aansluitnummers ook nog gezet als jpg en wintrack bestand in het bestandje Wintrack bestanden April2007

Alvast bedankt voor de eventuele input!

Met vriendelijke groet,
MartinB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  18:08:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

ik zal er na het weekend mijn best op doen, je weet waar ik zit het weekend,

Groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  22:07:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Probleem wat ik zie aan deze kant en niet opgelost krijg:

De bezetmelder voor de 203 zit heel dicht tegen de wisselstraat links daarvan aan. Precies genoeg om een loc van rechts (103 naar bijvoorbeeld 401) te stoppen, maar niet voldoende om een loc en rijtuigen te kunnen bergen van links naar rechts (401 naar 103 bijvoorbeeld).

Dus als ik ga van 103-104 naar 401-405 kan (en mag) een trein stoppen op 203. Dat gaat (zo te zien) goed.

Andersom gaat het niet goed. Als een trein aankomt in 203 wordt het vorige blok vrijgegeven, terwijl die trein nog "midden in de wissels" staat die er links van liggen. Voorbeeld: ga van 401-405 naar 103-104.

Hoe maak ik het zo, dat een trein van "rechts naar links" wel mag stoppen in 203 en één van links naar rechts niet EN pas de hele rijweg mag vrijgeven als die is aangekomen in 103 of 104.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  01:11:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Volgens mij heb ik toch een oplossing gevonden, al vindt ik het zelf een smerige / iets te creatieve. Op http://www.nproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=48 staat nu een bestandje "Koploper bestanden April2007B" wat een totaal andere blok indeling heeft.

Van 401-405 naar 103-104 gebruikt het niet meer blok 203, van 103-104 naar 401-405 gaat alles wel over blok 203 heen en wacht daar altijd een paar seconden. Dat laatste heeft geen nut, maar ziet er wel leuk uit op een beurs denk ik.

Verder MOET blok 203 wel vrij zijn als er verkeer van 401-405 naar 103-104 wil gaan. Dit voorkomt botsingen.

Volgens mij moet het zo werken of.....Als iemand een nettere manier heeft, of dit blijkt toch niet te werken volgens iemand....laat het svp weten. Alvast bedankt voor de input!
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  10:34:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Via mail het volgende doorgekregen:

quote:
Er zit een klassieke vergissing in, je
gebruikt namelijk bezetmeldpunten in blokken die bij een ander blok behoren. DIT GAAT niet goed.



Dus.... inmiddels die zaken eruit gesloopt en een nieuw bestand online gezet op http://www.nproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=48 te weten koploper bestanden April2007C
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  11:45:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Aanvullende info na vragen via mail:

Stelling:

quote:
>> De oplossinge is simpel, of je gebruikt meer bezetmeldpunten, of je
>> verwijdert de blokken 203 en 202 en gebruikt de meldpunten daarvan
>> als gezamelijk inrijpunt, zoals je met melder 66,3 hebt gedaan.


Mijn antwoord:
quote:
>> Maar dan verlies ik dus 2 opstelplekken waar materiaal kan wachten voordat ze het kopstation in gaan. Snap je wat ik bedoel? Het orgineel (zoals het nu ook werkt met 1 punt voor sommige blokken) staat op http://www.nproject.nl/download/koploper20042007.zip en dat
>> gaat (tot heden) goed.


Antwoord retour:
quote:
> Dat zal best werken, alleen zal het nooit netjes afremmen, zodra de trein in het blok binnenkomt gaat hij in de noodrem. Is geen mooi rijgedrag, en je doet je daarmee te kort. Die extra opstelmogelijkheid krijg je alleen als je meldpunten bij plaatst, en dan zijn ook gelijk je stop problemen opgelost op 203.Zo snel geteld zijn het 7 meldpunten die je extra nodig hebt.



En nu komt de krux: (mijn antwoord:)

Dat is dus precies het punt. Normaal gesproken wil je inderdaad dat abrupte "knal stop" gedrag niet, maar in de blokken 101,102,103,104, 202 en 203 is dat prima. Niemand ziet daar iets van. (Zit allemaal in een verdekt station) De andere blokken zitten allemaal wel in het zicht, dus vandaar daar wel de 2 detectiepunten per blok.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  20:43:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

ondertussen prive gemailed met volgende antwoord

Hallo Martin,



Dit moet het zijn



Volgende wijzigingen aangebracht



In blokken 2.03 weer ingesteld als doorgangsblok

Variabele route ingesteld, met stopverbod in 1 richting voor 2.03

Kruis vervangen tussen de wissels (dit symbool heeft flankcontrolle, er zal dus geen 2e trein tegelijkertijd door de andere poten van dit kruis kunnen)

Alle wisselstraten gecontroleerd en opnieuw ingesteld

Deadlock ingesteld richting 2.03 blok 1.03 of 1.04 moet vrij zijn.



Ik heb het een tijd in testmodus laten draaien en geen problemen gezien.



Download Attachment: SwalbeDef.bck
63,27 KB
Je zal merken dat vooral de stand van wissels er overzichtelijker uitziet.


Met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  20:52:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Thnx! Heb via mail ook nog wat tips gekregen en zet morgen de baan neer om het in het echt te testen. Ben benieuwd. De resultaten zal ik hier plaatsen.
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  23:03:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
De hele dag aan het testen geweest en gekeken hoe het allemaal het netste loopt. Uiteindelijk was alleen het verplaatsen van bezetmelder 65.7 van blok 201 naar 203 om daar netjes te stoppen "op de terugweg" de enige goede manier om het te doen.
Het enige detectiepunt wat er in lag zat te dicht bij de wissels, dus dat kon helaas niet goed gaan in 1 richting.

Nu stopt alles netjes bij het uitgaan van 103 en 104 in blok 203 en anderom rijdt alles netjes in 1x door.

Oftewel:

- In 1 richting een stopverbod deed het prima
- In ieder blok wat je netjes wilt regelen zijn 2 detectiepunten OK, als het niets uitmaakt (schaduw stations) gaat het met 1 ook prima.
- Met de blokgroepen optie is het schaduw station nu ook echt een opstelspoor geworden.

Nog één vraag blijft er over:

Waarom kan ik wel een nieuwe trein plaatsen in de blokken 201, 202, 203 en 405, maar daar niet starten? (play) Niet dat ik het nu wil, maar kom er simpelweg niet achter.

En daarna....moet het maar even goed zijn. Voldoende aanpassingen gemaakt om het tijdens een beurs weer wat atractiever te krijgen. Ik kan nu wat extra treinen "bergen" waardoor de diversiteit toeneemt, tevens is er nu nog meer beweging op de baan.

Het uiteindelijke bestand staat op: http://www.nproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=48 als "koploperbestanden april2007".

Wie weet het antwoord op de laatste vraag?
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 apr 2007 :  00:21:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door martinb

Nog één vraag blijft er over:

Waarom kan ik wel een nieuwe trein plaatsen in de blokken 201, 202, 203 en 405, maar daar niet starten? (play) Niet dat ik het nu wil, maar kom er simpelweg niet achter.





Hallo Martin,

deze blokken zijn 2 richtings blokken, je zal de trein hier naar het laatstgelegen blok moeten slepen met de muis om de richting van de trein te bepalen,

Groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 24 apr 2007 :  11:30:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
OK bedankt. Dat is idd de manier. Waar ik mis op liep was de blokken 103 en 104 die nog een vinkje hadden staan in de aanvullende blokgegevens wat nu niet meer ndig is. Nu gaan ze beide naar 1 blok (203) dus zonder werkt het nu ook. Thnx voor de hulp!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina