Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 2914
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 647
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Is een spanningsval bij niet digitale stroom te detecteren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

tomprins

Netherlands
449 berichten

Geplaatst - 12 jun 2019 :  23:17:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben een Marklin gebruiker en ik heb geen Viessmann 5233 om het uit te proberen. Ik stuur mijn Brawa rolbug aan met niet digitale-stroom uit een Fleischmann transformator. Het bewegen van de schuifbrug is puur met gelijkstroom. De Brawa rolbrug werkt heel anders dan die van Marklin. Een van de zes opstelsporen daarbij onderbreek je de gelijkstroom en dan stopt de brug. Werkt prima. De trafo levert een continue stroom en die blijft aanstaan. Kan ik met een 5233 ook vaststellen of er in de verbinding met de schuifbrug een spanningsval plaatsvindt, wat resulteert in een bezetmelding? Of moet ik daar een andere truc voor gebruiken. Ik wil gewoon niets meer dan dat ik een melding krijg als de stroom wordt onderbroken. Ik kan het zonder dit wel programmeren met Koploper maar dit zou het me makkelijker maken.

Voor de techneuten een simpele vraag maar ik kan het niet uitproberen. Het moet wel feilloos een melding afgeven.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  07:22:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Gaat prima. Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop n universeel inzetbaar.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van Brawa nog niet gevonden (o.a. hpw-modellbahn.de zou die hebben, maar hebben juist nu een week onderhoud). Ik begrijp dat de motor op de brug zelf zit en spanning krijgt via aansluitingen, die bij het gekozen spoor onderbroken kunnen worden.
Er zitten aan de motorsturing dan mininaal 8 draden: 6 per uitschakelbaar spoor, n voor doorlopen tussen de posities en n retour. Klopt dat? Slim idee om dat onderbreken via S88 aan KL te vertellen!

Je kan dus zo doen:
  • Wil je n melding dat hij gestopt is, n kanaal van de stroomsensor in je DC voeding opnemen. De motor zelf is de belasting, je hoeft niets aan de brug toe te voegen
  • Wil je per spoor een melding krijgen, zodat je weet wr hij gestopt is, elke onderbrekeraansluiting een eigen kanaal van de stroomsensor geven
  • In dat geval weet je dus altijd waar hij staat (tijdens stilstaan) en zou je kunnen automatiseren met acties, die de gewenste richting aangeven en stoppen bij vrijkomen van het bestemmingsspoor.
  • Of als je een ander idee hebt, hoe je de info gebruikt, hoor ik het graag, want met functies en acties ben ik nog niet zo bekend, zo helpen we elkaar.

Als je nederlands koopt, DR4088CS is een paar tientjes goedkoper, tenzij je natuurlijk liever de oude platte bekabeling wil, die ook aan de HSI88 (zonder adapter) gaat.
Als je een TAMS redbox hebt, gaat de S88-N er direct in.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Bewerkt door jimmaet op 13 jun 2019 08:51:58
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  11:41:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan is er nog wel een ander Nederlands product wat nog goedkoper is. En beter is voor de oudere man/vrouw.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  13:45:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan de Brawa zitten:

- zes aansluitingen waarmee je het spoor onderbreekt
- de spoorstaaf die niet onderbreekt
- voor de rijstroom op de brug een middelleider voor Marklin
- voor de rijstroom twee spoorstaven. Ik zet op eentje de massa en de andere verbind ik met een bezetmelder, zodat ik weer of er een loc wel dan niet op staat. Gelijksroomrijders hebben niets aan de middelleider maar de twee spoorstaven dienen dan als rijstroom

De stroom van de motor wordt gevoed via de bijgeleverde handschakelaar. Van daar uit gaan de draden naar de rolbrug. De handschakelaar onderbreekt in wezen de gekozen aansluiting. Ik heb de handschakelaar vervangen door zes relais die hetzelfde doen. Die schakel ik met een wisseldecoder aan en uit.

Belangrijk: Ik weet welk spoor ik onderbreek want ik geef die opdracht met een logische actie. Dat hoef ik dus niet te detecteren. Dan doe ik met de combinatie waarbij de logische actie waarmee ik onderbreek waar is en de bezetmedelding van de de stroomval is waar.

Als ik bijvoorbeeld spoor 4 met de logische actie heb gezet dat hij daar moet onderbreken met het realis, is die waar. Als de bezetmelding van de stroomval ook waar is, zijn beide logische acties waar en staat de brug dus stil op spoor 4. Je hoeft de verschillende posities dus helemaal niet te detecteren. Veel makkelijker.

De loc kan dan gaan rijden naar een opstelspoor. Ik weet dat de loc op de brug staat, want de bezetmelder van de rechter spoorstaaf (logische actie brug bezet) is ook waar.
Als de loc van de brug af is, is de logische actie brug bezet niet meer waar. De logiceh actie opstelspoor X wordt dan waar. Hij staat er op als opstelspoor X waar is en Brug bezet niet meer waar is.

Gelijkstroomrijders zouden deze spoorstaaf, van de rijstroom dus, van een bezetmelder met spanningsval kunnen voorzien. Die sluit je gewoon aan op de onderkant van de Brawa.

Dan heb ik nog een relais waarmee ik de richting omdraai. Als je niet weet hoe dat moet, maar ik denk het wel ;-),kan ik je het schemaatje hier neerzetten, het is een kwestie van wat draden verbinden. Verder heb ik nog een relais waarmee ik de schuifbrug voedt voor gebruik of niet.

Deze twee relais heb ik gekoppeld in een 5552, maar het kan natuurlijk ook prima met twee losse relais.

De zes relais waarmee ik de brug laat stoppen zijn van het type 5551. Die sturen vier uitgangen aan. Een van de uitgangen is uiteraard in gebruik, de andere drie kun je inzetten om bijvoorbeeld een lampje boven de deur te laten branden of met een servo de deuren te openen.

Alles wordt door de wisseldecoders gestuurd. Ik stuur ze aan met logische acties en soms in een sequens, waarmee je een aantal logische acties aan en uit kunt zetten in een bepaalde volgorde, maar ook de wachttijd in kunt stellen. Een sequens lijkt ingewikkeld maar is heel simpel. Overigens kan het prima zonder sequenzen

Het aansturen gaat met:

Maak een logische actie aan met als instelling nvt, omdat hij de opdrachten niet automatisch van Koploper moet krijgen.

Maak een speciale actie aan die geactiveerd wordt door deze logische actie. Vinkje voor de logische actie zetten bij Wanneer waar.
Zet bij Actie de wisseldecoder aan die het relais om moet zetten op recht of afbuigend.

Vervolgens kun je de logische actie aan of uitzetten, waar of onwaar maken zoals je dat wilt.

Ik gebruik als bezetmelder de rechter spoorstaaf. De ingang van de voeding van deze staat verbind ik met de bezetmelder. Aan de hand daarvan maak ik een logische actie. Maak bijvoorbeeld een logische actie lok op brug of brug bezet, die wordt aangestuurd door de bezetmelding.

Nu ik zeker weet dat de 'rijstroom' Fleischmann rijtrafo ook te detecteren is, maak ik daarvan een logische actie die waar is als de bezetmelder een seintje geeft op het moment dat er een spanningsval is omdat de brug door het relais onderbroken wordt.

Met al deze logische acties samen kun je de rolbrug aansturen. Ik adviseer je dat te doen in combinatie met vaste routes. Hoewel het ding analoog is, is hij door Koploper volledig aan te sturen.

Wil je per spoor een melding krijgen, zodat je weet wr hij gestopt is, elke onderbrekeraansluiting een eigen kanaal van de stroomsensor geven
In dat geval weet je dus altijd waar hij staat (tijdens stilstaan) en zou je kunnen automatiseren met acties, die de gewenste richting aangeven en stoppen bij vrijkomen van het bestemmingsspoor.


Dat hoeft dus allemaal niet ;-) Het automatiseren van het laatste kan Koploper zelf met vaste routes . Je geeft gewoon aan dat hij van de brug kan vertrekken als de logische actie waar is.
Ik heb het over: Als ik bijvoorbeeld spoor 4 met de logische actie heb gezet dat hij daar moet onderbreken met het realis, is die waar. Als de bezetmelding van de stroomval ook waar is, zijn beide logische acties waar en staat de brug dus stil op spoor 4. Je hoeft de verschillende posities dus helemaal niet te detecteren. Veel makkelijker en ook nog goedkoper.

De term logische acties schrikt helaas af. Paul, zaliger nagedachtenis, had ze beter handige acties kunnen noemen, lol.

Wat betreft de spoorstaaf: De plus en de min zijn aangesloten o het relais dat de richting omdraait. Het is dus afwisselend plus en min afhankelijk van de richting van de brug. De aansluiting die onderbreekt en de ononderbroken spoorstaaf moeten beide plus of beide min zijn. De gelijkstroom van de Fleischmann is dus verbonden met de relais, die de stroom al dan niet doorgeven.


Als je het schema van de BRAWA krijgt ontvang ik graag een kopietje. Ik heb het zelf moeten uitvogelen.

Bedenk dat functies en acties twee dingen zijn, al zijn functies wel door acties aan te sturen


Voor de meelezers: De rolbrug van Marklin werkt heel anders. Ik heb daar een jaar of tien geleden een artikeltje voor geschreven, waardoor je hem ook volledig digitaal en met Koploper kunt aansturen, ook al is het ding analoog.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 13 jun 2019 16:02:36
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  15:51:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Dan is er nog wel een ander Nederlands product wat nog goedkoper is. En beter is voor de oudere man/vrouw.

Die ken ik nog niet persoonlijk. Adverteren toegestaan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
900 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  15:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Klik eens op Wim zijn onderschrift
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  15:58:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Met al deze logische acties samen kun je de rolbrug aansturen.


Ik snap hem bijna helemaal, Tom. Heel slim: Wissel naar spoor 4 zetten onderbreekt daar de brugrolspanning. Het "naar blok" is daarmee eigenlijk klaar.
Alleen, hoe bepaal je de polariteit van rolspanning, dus de richting van het omschakel relais, dat moet toch afhankelijk zijn waar je bent en waar je naartoe moet?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  16:08:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Als je het schema van de BRAWA krijgt ontvang ik graag een kopietje. Ik heb het zelf moeten uitvogelen.



Ik zou het graag doen, maar de site verbiedt het doorgeven aan derden.
Dus even zelf naar de site gaan:
https://www.hpw-modellbahn.de/modellbahninfos/brawainfos.htm en daar op
"Anleitung: Schiebebhne - Nr 1180 - Spur: H0 --> Code: brawa158"
drukken, aanvraagformuliertje invullen met een nette tekst om brawa158 (Code vermelden!) te ontvangen.
En dan maar afwachten

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  16:12:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

Klik eens op Wim zijn onderschrift


Gedaan. Echt niet gek, zeker in SD uitvoering!
Helaas net nu niet nodig, en tja, naar Finland is de porto ook niet mis (da's met alles zo).
Onthouden voor de volgende keer!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 13 jun 2019 :  16:34:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Alleen, hoe bepaal je de polariteit van rolspanning, dus de richting van het omschakel relais, dat moet toch afhankelijk zijn waar je bent en waar je naartoe moet?

Hoewel hier uitgebreid beschreven gaat het gewoon om een relais dat in een keer twee uitgangen schakelt. Vanaf de middelste aansluitingen gaan er twee draden naar de Brawa die de plus of de min aansturen. In de en stand geeft het eerste relais de plus door en in de andere stand de min, omdat de mij met een draadje verbonden is aan waar de min binnenkomt. Voor de plus werkt het net zo. Het relais wisselt daarmee plus en min om.

Met een relais 2 x um , aangestuurd door een wisseldecoder. De drie uitgangen van de wisseldecoder stop je in de aansluitingen van het relais, waarmee je dus het relais zelf omzet. Dan heb je voor de aansturing van plus en min twee uitgangen met elke drie uitgangen van het relais, die noem ik voor het gemak even de onderste en de bovenste.
De uitgangen noem ik 1, 2 en 3 en van de onderste 4,5 en 6.

Zet de plus van de trafo op 1 en de min van de trafo op 4. Welke plus en min is maakt in wezen niet uit. Zet de snelheidsregelaar van de trafo nog even op nul.

Trek een draad van 2(middelste)uitgang naar de linkse aansluiting onderaan de Brawa voor de aansluiting van de stroom die de brug aanstuurt.

Trek een draad van 4(middelste van de onderste drie) naar de rechtse aansluiting voor de aansluiting die de stroom van de brug aanstuurt. Plus en min zijn nu aangesloten maar doen nog niks.

Trek nu een draad van 1 naar 6 en vervolgens van 3 naar 4. Die komen dus kruislings op het relais te liggen.

De middelste draad krijg in de ene stand de plus van 1 en geeft die door en in de andere stand de min van 3, die verbonden is met de min van vier, en stuurt die door

Bij de tweede uitgang krijgt de middelste draad in de ene stand de min van 4 en in de andere stand de plus van 6, die immers is doorverbonden met 1, waar de plus binnen komt.

Het relais verwisselt dus de stand van plus en min en daarmee van de rijrichting.

Vergeet niet dat de onderbroken en de ononderbroken staaf beide plus of beide min moeten zijn. Let er op dat de aansluiting naar de relais dezelfde polartieit heeft. Later moet deze aansluiting ook de relais voeden die de brug stoppen, want die moeten immers ook dezelfde polariteit hebben. Die zes relais kun je gewoon doorverbinden.

Zet de snelheidsregelaar aan en dan moet het werken. Je schakelt dus de rijrichting met een wisseldecoder. In deze opstelling lukt het ook met de snelheidsregelaar van de trafo maar dat moet je natuurlijk niet doen in het automatisch verkeer. Het handige van een rijstroomtrafo is dat je makkelijk de snelheid nog even aan kunt passen. De rijstroomtrafo moet in het automatisch verkeer altijd links of altijd rechts op een snelheid worden gezet.

Het kan met twee uitgangen van een 5551. maar verder met elk relais dat 2 x um omschakelt.

Zelf heb ik deze aansluiting op de linkerkant van de 5552 en gebruik de rechterkant voor het onderbreken van de rijstroom als geheel en dus niet als voeding voor de relais. Feitelijk realiseer ik dat onderbreken door de plus aan te sluiten aan het tweede relais en een verbinding te leggen waar de plus binnen kwam. Vervolgens kan ik met een puls die verbinding onderbreken en zal de rolbrug niet van stroom worden voorzien en dus niet actief kunnen zijn.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 14 jun 2019 01:12:51
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
320 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  09:13:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom, ik ben elektrotechneut en de bedrading is duidelijk.
Ik wil meer leren over de mogelijkheden van KL.
Ik vraag me af hoe je dus bepaalt welke kant je op moet.

Je brug is in positie 2, moet naar 4.
Hoe bouw je in KL de logica?
  • Met spinnenweb? Als de brug n blok is, zie ik niet in, hoe je weet of hij links- of rechtsaf moet.
  • Als de brug meerdere blokken is, dan zou je trein van n blok naar een ander moeten springen - ook niet goed
  • Als de brug gn blok is, dan is het misschien simpeler, maar dan nog moet je bij aankomst en "oproepen" van de brug weten waar hij laatst was, om links/rechts te kunnen kiezen?

Laatse positie ergens bijhouden?




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  09:46:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
M.B.V een draaischijf decoder. En die bepaald aan de hand hoe jij die programmeert hoe de polariteit is.

En in je voorbeeld van B2 naar B4. Hoe moet hij eraf. vooruit erop achteruit eraf, of vooruit erop en vooruit eraf. Dat alles geef je op in de aanvullende draaischijf eigenschappen. Koploper heeft dat wiel al uitgevonden.

Ook de eventuele polariteit van de brug bepaald een slimme draaischijfdecoder, dat doet Koploper niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  13:34:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo zie je maar, er zijn verschillende wegen naar Rome. De draaschijaansturing is een interessante gedachte. Ik stuur feitelijk een aantal relais aan met Koploper. Als de spanningsval werkt, en daar ga ik van uit, dan is de Brawa wat makkelijk aan te sturen dan de schuifbrug van Marklin, omdat je wat preciezer met de bezetmelding op de brug kunt werken. De Marklin werkt overigens net zo goed, daar werk je met bezetmelders en niet met zes relais. De truc met de bovenleidingsaansluiting, moet je wel beheersen. ;-)

Ik stuur dus met Koploper relais aan (combinatie Logische acties en Speciale acties) en maak gebruik van vaste routes, waarmee elke stap in te stellen is. Het kan ook goed met sequenzen, dan wel een combinatie van deze beide. De richting van de loc keer ik om met het in Koploper ingebouwde blokeigenschappen hoe je van het ene blok naar het andere komt. Dan moet je dus keren aanvinken. In mijn rolbrug gebruik ik gaan dus de helft van de treinen na het schuiven gewoon verder in de zelfde richting en de andere keren en gaan dus achteruit de 'loods' in. Je moet de opstelsporen dus wel inbrengen als je de blokken definieert.


Grappige gedachte van Wim om het met de draaischijfdecoder te doen, die dan ompoolt. Ik doe het met een relais, maar het lijkt me wel leuk om het een keer zo uit te proberen.

Grappige hobby is dit toch.
Heb jij het schema van de Brawa al?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 17 jun 2019 13:42:17
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  15:47:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Voor een schuifbrug heb je 2 wisseladres nodig op een K84.
Eentje voor de draairichting van de motor en eentje voor de motorspanning.

Mg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  15:54:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Is helemaal waar, al doe ik het met twee uitgangen van een wisseldecoder en twee relais, wat hetzelfde effect heeft, op n ding na, en dat is als het relais 4 x um is een aantal dingen kunt meeschakelen. Mijn schakeldecoders zijn elders in gebruik. Ze zijn voor mij duurder dan voor jou, vrees ik.

De rijrichting omschakelen vind ik wat makkelijke met een relais zoals ik hierboven heb beschreven.
De wegen naar Rome en zo ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 17 jun 2019 18:05:24
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  17:51:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tom,

Dat schrijf ik toch ook.

Maar je mag helemaal je eigen methode toepassen. Zal me er verder niet in mengen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  18:18:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Je schreef K84 is volgens mij een schakeldecoder en geen wisseldecoder. Een K83 is een wisseldecoder, al gebruik ik de betere Viessmann 5211. Al kun je een K84 wel inzetten.

Ik denk dat het juist zinvol is dat iedereen zich met de topics 'bemoeit', daar worden we alleen maar wijzer van en een denkfoutje wordt daardoor juist opgelost.

Het is geen bemoeien, het is bijdragen. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 30 jun 2019 20:12:59
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  19:09:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hier eentje met K84 en s88 voor Brawa.
https://www.bmbtechnik.de/app/download/12910565031/ws25_brawasb.pdf?t=1549365228

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 17 jun 2019 :  22:32:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Uitgaande van positie 1 zet ik de goed richting aan met het relais en dan zet ik het relais aan die de motor in beweging zet. Het relais dat hem laat stoppen zorgt dat hij bij positie 4 geen stroom krijgt en de brug stopt. Ik heb dus 6 relais die dit elk per opstelspoor doen.

Het is misschien goed dat ik je het hele verhaal even stuur.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 18 jun 2019 11:38:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 18 jun 2019 :  11:12:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het relais waar je hem mee aanzet is toch hetzelfde relais waar je hem mee uitzet. Dus dat is 1 relais. Het andere relais bepaald de draairichting van de motor. Alles bij elkaar 2 relais op een K84.
Meer heb je niet nodig. Positie bepaal je met een s88.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  18:03:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even terugkomend op mijn vraag en wat specifieker.

Als ik een 5233 aan de onderkant heb verbonden met de digitale spanning van mijn Marklinbaan en ik heb op adres 1 een draad staan die de spanningsval in een gesoleerd stuk van de rails, dan moet ik daar een melding van krijgen en dat werkt prima.

Wat nu als ik op adres 2 een draad aansluit, die een stroom moet detecteren die gevoed wordt door een analoge Fleischmann transformator. Soms is die plus en soms is die min. In principe zal er een een korte melding zijn, bijvoorbeeld een seconde en dat gaat hij weer uit.

Wordt die gelijkstroom gedetecteerd en ploft de boel dan niet uit elkaar omdat de 5233 is verbonden met de digitaalstroom van Marklin?

En wat als ik op een tweede 5233 een van de rijstroomdraden verbind met en van de rijstroomdraden en dan de draad op adres 2 zet, waarbij ook de melding van plus of min beide op n draad binnen kan komen?

Belangrijk is dus dat ik kan realiseren dat op een adres zowel analoge plus als analoge min kan worden doorgegeven en welke draad ik dan aan de 5233 onderaan moet aansluiten.

Ik haal uit de schema's dat er bij gelijkstroom dat de 5233 is verbonden met de een van de rails en er wordt door de assen een signaal doorgegeven, aan de andere railstaaf, gelijk aan de stroom van de eerste. Die eerste is aan de onderkant verbonden met de 5233. Dat komt me logisch voor, want de aansluiting van Marklin met de middenrail gaat ook naar de onderkant en de melding die ontstaat op adres 1 is van dezelfde verbinding met de gesoleerde middenrail om het zo maar eens te zeggen.

Ik ben bang dat ik de boel verkeerd aansluit, dan wel geen melding krijg als ik mijn gelijkstoomdraad met afwisseend plus en min op adres 2 zet.

Mijn kennis van zaken met deze zaken schiet tekort en ze zijn te duur om op te blazen.;-)

Of is er een andere oplossing hoe ik de gelijkstroom kan detecteren en een meding krijgen? Een andere encoder dan de 5233 ben ik nog wel bereid aan te schaffen ook. Het moet dus absoluut zo zijn dat ik met n adres zowel plus als min van analoge stroom kan detecteren. Ik durf het niet te proberen. Ik zie op de afbeelding van de 5233 ook TWEE aansluitingen van de rijstroom maar op de schema's altijd maar een.

Ik weet precies wat ik wil en zeker waarom maar ik vraag me af of en hoe het kan.

Mogelijk denk ik te moeilijk en kun je ze zonder meer aansluiten en maakt het niet uit of de rijstroom dezelfde is als waar de melding vandaan komt. De Marklin middenrail detecteren kan alleen met de 5233. Ik vraag me af of bovenstaande melding van afwisselend analogge plus of min ook op een s88 kan of met een 5233 moet, dan wel kan.

Simpel gezegd: kan ik een draad waarbij afwisselend analoge plus of min wordt doorgegeven probleemloos aansluiten op een adres van de 5233 en eventueel op een gewone s88? Ik wil een bedrijfszekere bezetmelding maar zonder dat ik de 5233 of de S88 opblaas. De analoge trafo is op geen enkele wijze verbonden met de rijstroom of het digitale systeem.

In het laatste geval maak je deze jongen zeer blij. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 18:41:56
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5820 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  18:54:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Waar in hemelsnaam komt die analoge spanning vandaan en waar is die voor nodig? En over welk schema hebben wij het??

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  18:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Het ligt in het verlengde van dit onderwerp. Ik stuur analoog gevoede apparaten aan. In dit geval de rolbrug. Ik wil gewoon een bezetmelding als er een analoge stroom loopt, zodat ik kan zien dat de motor van de brug werkt of uit is. Kortom ik schakel met een relais de brug aan, hij krijgt stroom en die wil ik detecteren. Plus en min wisselen met de schuifrichting en daarom moet hij zowel plus als min kunnen detecteren op een adres.


Wat ik er mee wil doen is iets ingewikkelder maar ook minder relevant voor de vraagstelling. maar Als dit zeker werkt, zonder iets op te blazen, kan ik verder.


Ik ben er natuurlijk als ik de analoge stroom gemeld krijg met een S88 of 5233 -(variant) Dat is niet met ja of nee te beantwoorden, waarbij dit zeker werkt met een van deze beide encoders?

Heeft iemand dit uitgeprobeerd en werkend?

Ik ben overigens wel benieuwd wat je Nederlandse product, geschikt voor de oudere man/vrouw inhoudt. ;-)



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 20:02:46
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  21:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Of de 5233 op analoge spanning reageert, weet ik niet.

Maar je kunt toch zelf een stroomdetector voor die analoge spanning maken die naar de massa van de S88 schakelt?
Of je dat dan galavanisch gescheiden met een optocoupler of relais moet doen, is afhankelijk hoe je de elektrische installatie van je baan hebt gemaakt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
449 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Of de 5233 op analoge spanning reageert, weet ik niet.

Maar je kunt toch zelf een stroomdetector voor die analoge spanning maken die naar de massa van de S88 schakelt?
Of je dat dan galavanisch gescheiden met een optocoupler of relais moet doen, is afhankelijk hoe je de elektrische installatie van je baan hebt gemaakt.

groet, Huub



Bedoel je daarmee dat ik zelf een draad leg naar de S88, of de 5217? Dat is niet zo moeilijk maar de vraag is of de s88 dat detecteert en er geen schade door ontstaat. Ik heb van electronica weinig verstand en wil graag zeker weten of het veilig kan.

Ik heb een Marklin baan en die werkt prima met S88 als bezetmelders, maar dat is alleen massa. De middenraildetectie op de 5233 is ook geen probleem, maar wat gebeurt er als er een analoge stroom van een Fleischmanntransormator in een adres van een s88 of 5233 geplaatst wordt? Krijg ik gewoon een melding en blijft het ding heel, en daarna betrouwbaar werken? Ik wil er geen risico mee nemen, daar zijn ze te duur voor.

In de handleiding staat op elk stroomverbruik maar diezelfde handleiding spreekt vervolgens alleen van digitale stroomvormen.

Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop n universeel inzetbaar.

Jimmaet gaat er van uit dat het werkt, maar weet iemand het zeker.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 22:13:21
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:26:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet gewoon een draad leggen, maar een stroomdetectieschakeling maken.
Maar ik vrees gezien je reactie dat dat nog een stap te ver is.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee, want ik kan er geen chocola van maken:
quote:
maar wat gebeurt er als er een analoge stroom van een Fleischmanntransormator in een adres van een s88 of 5233 geplaatst wordt? Krijg ik gewoon een melding en blijft het ding heel, en daarna betrouwbaar werken?


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina