Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 9229
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Is een spanningsval bij niet digitale stroom te detecteren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn vraag is eenvoudig of een s88, dan wel een 5233 een bezetmelding geeft als ik er een van de beide polen van de oude Fleischmann rijstroomtrafo verbind met een ingang van een van deze encoders.

Dus niet vanaf een digitale centrale eenheid.

Hoe ik van gelijkstroom een detecteerbare stroomsoort maakt, is voor mij niet helder.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 22:30:43
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:36:14  Toon profiel  Reageer met citaat
En wat bedoel je met een ingang van een van deze encoders, een van die met 1 t/m 8 genummerde ingangen?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:43:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

En wat bedoel je met een ingang van een van deze encoders, een van die met 1 t/m 8 genummerde ingangen?

groet, Huub



Ja, adres 1.1 van een 5233 of eventueel van een S88 maar ik meende altijd dat die alleen met massa werkten.

Het is heel eenvoudig. Reageert (bijvoorbeeld) de bezetmelder 1.1. op 5233 als die wordt aangezet en gaat hij uit als de stroom weer wordt uitgezet.

Met aanzetten bedoel ik niets anders dan dat er stroom op de ingang van het adres komt. In theorie kun je je het voorstellen dat ik een van de rijstroomuitgangen van de analoge Fleischmann trafo rechtstreeks aansluit op adres 1.1. Regelaar uiteraard zo dat hij spanning geeft.

Het is dan wel van belang dat hij zowel op de plus als op de min reageert, dit als de rijrichting is gewijzigd.

Een s88 reageert op massa. een 5233 op een rijstroom die door een as met weerstandslak wordt aangestuurd. Maar reageert een van deze encoders ook betrouwbaar op een pure ouderwetse gelijkstroom.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 22:46:45
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  22:52:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Een 5233 reageert alleen als de ingang via een stroomverbruiker met de digitale massa wordt verbonden. Die stroomverbruiker kan een motor zijn, maar ook een weerstand.
Zoals jij het wilt doen (als ik je tenminste goed heb begrepen), werkt het niet en kan het leiden tot een defect van de 5233.

Maar dat wil niet zeggen dat een 5233 geen analoge stroom kan detecteren. Dat weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd. Maar op de manier waarop jij het wilt, werkt het niet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  23:04:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Een 5233 reageert alleen als de ingang via een stroomverbruiker met de digitale massa wordt verbonden. Die stroomverbruiker kan een motor zijn, maar ook een weerstand.
Zoals jij het wilt doen (als ik je tenminste goed heb begrepen), werkt het niet en kan het leiden tot een defect van de 5233.

Maar dat wil niet zeggen dat een 5233 geen analoge stroom kan detecteren. Dat weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd. Maar op de manier waarop jij het wilt, werkt het niet.

groet, Huub



Het geeft mogelijk helderheid. Ik kan het zonder dit wel aansturen maar het zou alles een stuk makkelijker maken als het kon. Het is strijdig met de reactie van jimmaet: Gaat prima. Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop èn universeel inzetbaar.

Wat een gelijkrichtcel in een s88 doet met analoge gelijkstroom, kan ik niet inschatten. Ik heb het zo gelezen als dat dat kennelijk op een of andere manier werkte.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jun 2019 23:29:45
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  23:22:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie niks wat strijdig is met het antwoord van Jimmeat. Je stelt verschillende vragen.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 jun 2019 :  23:59:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit helpt behoorlijk. Analoge spanning meten kan met wat gedoe. In ieder geval voor de plus of de min, het lijkt dat je die hier niet moet verwisselen, klopt dat?

Het gaat hier om zes ingangen en die zullen of allemaal plus of allemaal min zijn, maar elkaar wel afwisselen.

Je sluit een gele draad onderaan aan in de 5233. Vervolgens signaleer je met de gele draad die uit de motor komt een bezetmelding op de ingang 4.

Maakt het uit of je de gele of de blauwe draad in de ingang onderaan steekt en kun je dan een een stroom uit de blauwe draad op plaats 4 detecteren?
Dat maakt niet uit? Het gaat me erom of beide kunnen.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 jun 2019 00:16:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  00:05:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als ik het nu goed begrijp, wil je weten of de motor draait en dus stroomverbruikt. Dat zal met een stroomdetectie module niet zo eenvoudig zijn, die meet namelijk de stroom door de motor ook als hij stilstaat. Meld namelijk een stroomverbruiker en dat is ook een stilstaande trein. Maar waarom wil je dat weten? En kom nu eens met een schema!

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  00:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet

Tom,
De 5233 meet analoge stroom, ook DC. Dat maak ik op uit de diodeschakeling voor niet-gedetekteerde stukken, figuur 5 in de gebruiksaanwijzing. Dat is een standaard 2xdiode spanningsval, die gebruikt wordt om 1,2V te maken voor de detectie.

Er wordt meestal een standaard gelijkrichtcel voor gebruikt, in serie met de rijstroom op de AC aansluitingen, en de + en - onderling kortgesloten. Zo zal welke stroomrichting dan ook (AC, DC+ of DC-) 1,2V spanningsverschil geven, en dat wordt typisch gebruikt om een optocoupler (een optische isoleercel gebaseerd op LED en lichtgevoelige transistor) te sturen. Dit spanningsverschil is ook de reden om een 5234 of losse diodeschakeling op niet-gedetekteerde stukken te zetten.
Slechts als er een DC opto is gebruikt, zal het bij DC niet goed werken. Maar dan zou het op 24VDC ook niet werken, en dat belooft Viesmann wel:Ik maak het op uit de specificatie van de gebruiksaanwijzing: Maximale spanning 24V AC of DC.
Oftewel: Er zit een polariteits-ongevoelige opto in.

Je kan zelfs analoog en digitaal door elkaar gebruiken, maar meestal raden we niet aan verschillende stroomkringen aan elkaar te knopen.
De resultaten kunnen nl nogal verrassend zijn. Overspanningen, storingen, dingen die stuk gaan.

In principe kan het, maar er mag maar één verbinding tussen rijstroom en brugbesturing bestaan. En dat houdt ook kapasitieve en induktieve koppelingen in, dus niet de twee stroomkringen meer dan een meter naast elkaar laten lopen!

Ikzelf gebruik de BMD-16N-SD van Huub Maaskant, die kan je zo maken dat desnoods elk kanaal (wat jij adres noemt) in een totaal andere stroomkring, andere spanning enzo zetten. Dan moet je wel soldeeransluitingen gebruiken op en 2,54mm raster, de 5,08mm raster schroefaansluitingen laten hooguit 2 stroomkringen per 16 kanaals print toe.



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  00:23:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Als ik het nu goed begrijp, wil je weten of de motor draait en dus stroomverbruikt.
... die meet namelijk de stroom door de motor ook als hij stilstaat.



Beste Wim,
de analoge stroom die Tom wil meten is de stroom door de rolbrugaandrijvingsmotor. Die wordt onderbroken als de brug op de juiste positie staat, dus dan wordt er geen stroom gemeten. Een lok kan dus de brug op/af als de bezetmelding vrij staat. In mijn schema zou er dus tussen Viesmann 5233 en motor een onderbrekerschakelaar zitten.

Maar Tom, waarom meer dan één analoge stroom meten, het ging toch oorspronkelijk alleen maar om de motor van de brugaandrijving? Of wil je alle 6 posities apart meten? dat kan ook. Ik teken even.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Bewerkt door jimmaet op 26 jun 2019 00:32:23
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  00:52:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees, ik schreef mijn verhaal toen jij het jouwe schreef en dit helpt voor de tweede keer enorm. Dit schema is voor mij precies het ontbrekende gedeelte.
Ik wil inderdaad de zes aansluitingen van een melding voorzien. Relevant is alleen de melding van de stroomloos geschakelde. De overige geven ook een melding maar daar laat ik Koploper niets mee doen als hij bij vijf moet stoppen. Echter het is voor elke aansluiting uiteraard van evenveel belang, omdat de brug daar ook naar toe moet kunnen.

Ik gebruik de Brawa schakelaar dus niet, maar heb hem opengehaald en met relais en digitale aansturing aanstuurbaar voor Koploper gemaakt. De zes onderbrekingen in de schakelaar heb ik vervangen door zes relais, het ompolen door het omkeerrelais. Deze relais kan ik met een wisseldecoder digitaal aansturen en dus door Koploper.



De functie van de 5234 is me nu ook helder.

Heel belangrijk: Maak het hier nog uit of hij de plusstroom detecteert of de minstroom? Kan ik dus de aansluiting zo laten als in je schema? Als dat niet kan: Kan ik met een relais de blauwe en de gele draad omwisselen zodat er geen conflict ontstaat net zo als ik de aansturing van de analoge motor met een relais aanstuur? Ik spreek dan over de blauwe draden direct aangesloten in jouw schema aan de analoge voeding.

Dat zou bij mij na het omkeerrelais zijn, en die twee kun je parallel schakelen. Het is natuurlijk wel een vergezochte oplossing en hopelijk niet nodig.


Ik zal vertellen wat ik aan het doen ben.

Mijn verhaal wordt duidelijker als je het pdf opent met de foto van de Brawa en de aansluitingen. De werking zal dan snel duidelijk zijn.

Ik kan met Koploper de Brawa aansturen. Ik schakel gewoon een aantal relais. Zes om de brugstukken al dan niet van spanning te voorzien, een relais om de plus en de min om te polen en eentje die het geheel uitschakelt.

Je moet je daarbij goed realiseren dat de rolbrug van Brawa anders werkt dan die van Marklin. Bij Marklin heb je een voedingsaansluiting en de andere voeler gaat over een dikke draad met onderbrekingen. Ze zijn altijd gelijk gepoold. De schuifbrug stopt niet direct als je de ononderbroken voedingsrail onderbreekt maar pas als de voedingsdraad naar beneden gaat en de schuifbrug stroomloos komt te staan.

De Brawa werkt anders. In plaats van de ononderbroken draad wordt de spanning precies op de goede plaats voor de railaansluitingen onderbroken. Je ziet een klein 'rondje' in de draad, precies voor de aansluitingsplaats van de rails. Aan weerszijden van deze draad is er parallel een overbrugginsgedeelte dat, als er spanning op staat, de rolbrug door laat schuiven.

Wil je dus dat de Brawa doorschuift, dan geef je spanning, ik doe dat met voor elke overbrugging een relais dat ik met een wisseldecoder aan of uit zet en dus gewoon digitaal kan aansturen. Wil je de schuifbrug laten stoppen, dan onderbreek je de spanning van die plaats met het relais . Onderbrekingsstukken en de voedingsrail moeten altijd gelijk gepoold zijn en zijn dan altijd of plus min.

Hoe stuur je nu de brug van aansluiting 1 naar vijf? Door op de eerste vier spanning te geven met de relais. Het relais bij spoor 5 is zo gezet dat hij geen spanning geeft en de brug stopt.

Het verdere gebeuren regel ik met vaste routes, logische acties, bezetmelders op de opstelsporen en een aantal centimeters doorrijden.

Wat wil ik nu? Ik wil de voedingsrail die onderbreekt verbinden met de voeler van het het onderbrekingsstuk en daar dus verbinding mee maken. Dat doe ik met twee voelers van de brug, eentje op die op de overbruggingstukken contact maakt en eentje die de voeding geeft, die met de oogjes. Die verbinding is alleen relevant als onderbrekingsstuk 5 stroomloos is.


Zo wil ik de Brawa voorzien van een melding als hij bijna op de plaats van bestemming is.

Als deze gelijkstroom naar het overbruggingsstuk loopt, wil ik dat met een draad verbinden met de 5233. Dan heb ik een melder dat de brug bijna bij spoor 5 is. Het relais zit ook aan die draad maar dat conflicteert niet, want er is geen verbinding als die uit staat. De melding stopt als het oogje bereikt is, dan wordt er niets meer doorgegeven maar dan heeft Koploper al op de bezetmelding gereageerd. Let wel, de bezetmelding veroorzaakt dus niet dat het relais dat stroomloos schakelt omgaat, maar geeft een melding aan Koploper die daar dan wat mee doet.

Zo wil ik de Brawa voorzien van een melding als hij bijna op de plaats van bestemming is.

Als de brug terug gaat, gaan polen de plus en de min om, en daarmee ook de polariteit van de spanning die de relais aan de zes onderbrekersdelen geven.

Daarom wil ik dus een bezetmelding op de 5233 die zowel op plus als op min reageert.

Ik wil dus gewoon op deze manier een bezetmelding maken. Dat er andere methodes om de brug aan te sturen is me bekend. Het werkte al, maar nu is het preciezer.

Het is dus een beetje analoog aan de wijze van werken die ik heb aangegeven om de Marklin schuifbrug van exacte bezetmelders te voorzien maar ja, die werken met digitale massa en het voorzien dan digitale melding van het bereiken van de stopplaats is zo gepiept. Die heb ik dus eigenlijk al helemaal digitaal.

En dat verklaart waarom ik een melding van een analoge bron wil, de Brawa werkt daar immers mee. En vandaar zowel plus als min, en als ik naar het schema van Kees kijk kan het in ieder geval OF voor de plus OF voor de min. Hopelijk kan het voor beide op één aansluitng.

Dat er ook andere trucs voor zijn is me wel helder, maar een draad spannen is nog wel op mijn niveau.

Hubertus, ik hoop dat je nu wat chocola proeft, het is ook vrij ongewoon dit te doen. De rolbrug fascineert me inderdaad.
We komen steeds dichter bij de oplossing ;-)

Het is nog niet helemaal klaar, maar ik ben al enorm geholpen.

Kees, je bent een wonder! De enige vraag die overblijft is of de aangesloten bezetmelder zowel een min als een plus accepteren. De motor moet natuurlijk wel van richting kunnen wisselen, maar wie weet kan het ook gedetecteerd worden zonder verdere veranderingen. Ik wil inderdaad ook de motor detecteren als die loopt, dat had ik als eerste toepassing bedacht. Het biedt mooie mogelijkheden, ik stuur al veel zaken met logische acties aan en dan is het vaak niet nodig te werken me bezetmelders en nog een leuke puzzel ook.




Download Attachment: Koploper.pdf
1863,81 KB

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 jun 2019 19:45:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  17:53:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat


Bij deze de bezetmelder die op plus en min reageert. Oftewel voor 2 richtingen is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  19:29:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Het kan dus, perfect, dit helpt weer, al zal ik het na de kippensoep en aanverwant nog even moeten bestuderen ;-) Vooral aan welke verbindingen het exact moet worden aangesloten. Helaas moet ik nog even kort vergaderen.


Het forum werkt krachtig, dat is heel mooi.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  21:04:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Even voor de zekerheid:

Het symbool links bovenaan met het 'stempelsymbool' is de digitale massa, bruin, en verbonden met de centrale en met de linkeringang op de 5233

Het symbool rechts daarvan staat voor de rode digitale verbinding met de centrale, en gaat uiteindelijk naar de rode rechteringang van de 5233

De verbinding rechts bovenaan is naar een adres/ingang van de 5233

De verbinding rechts onderaan is naar de analoge stroom uit de BRAWA.

Per adresingang van de bezetmelders een dergelijke schakeling nodig.

De schakeling van de 5234 zit in het schema verwerkt, naast een halfgeleider? Die halfgeleider zorgt er voor dat zowel plus als min worden gedetecteerd?

De analoge stroom vanaf de Brawa wordt op de 5233 gekoppeld met de rode digitale draad.

Klopt dit?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 jun 2019 21:34:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  22:25:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dit is alleen om de stroom door de motor te detecteren.

Linksboven zijn de railprofielen. Daar sluit je de motor aan.

Linksonder, de twee open draden daar sluit je de analoge spanning aan, en die kan van polariteit verwisselen en de motor draait linksom en rechtsom.

De diodes meten de spanningsval (stroomdetectie) en de opto PC844 geeft je een gavanische scheiding. Rechts onder de omgekeerde T is de massa aansluiting op de 5233, en de naar melder aansluiting gaat naar een aansluiting 1..8 naar keuze.

Beter kan ik je niet uitleggen. Het is een kwestie goed je schema lezen en begrijpen van de schakeling doet. Anders wordt het een lastig geheel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 jun 2019 :  22:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is me helder. Ik ben historicus, geen elektronicus.
Vandaar dat ik het wel zeker wil weten. Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de toepassing. ;-) Het nodigt wel uit om er meer van te willen weten.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 jun 2019 22:45:33
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  08:30:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou met deze schakeling alleen een 5217 gebruiken i.p.v. een 5233, dus S88 zonder stroomdetectie. Die is een stuk aantrekkelijker geprijsd.
Misschien dat Wim die ook bedoelt, want de 5233 die ik heb, hebben geen omgekeerde T aansluiting.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  09:46:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bij de 5233 gebruik je als extra nog een 10k weerstand en een diode. Dat is dan de stroomverbruiker voor de 5233. En de omgekeerde T is de BR aansluiting op de 5233. Maar ik denk dat de s88 een betere oplossing is ook voor de rest. Het is tenslotte 3-rail.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  10:25:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus/Wim,

Ik kan dus hier rustig een s88 gebruiken? Het scheelt me de aanschaf van een 5233 en als ik zestien adressen moet hebben om de nummering per 16 kloppend te houden eigenlijk twee stuks, al kun je er ook eentje achterin de keten zetten,.

S88-ers heb ik ook nog eens voldoende liggen. ;-)

Rechts onder de omgekeerde T is de massa aansluiting op de 5233,

Omdat de 5217 die niet heeft, wordt dit dan de verbinding met de digitale massa?


Waardevolle informatie, Hubertus/ Wim.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 jun 2019 11:39:01
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:08:54  Toon profiel  Reageer met citaat
De 5217 heeft zelfs twee van die aansluitingen.


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:14:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Goed dat je het zegt, maar dit wist ik dan weer wel ;-) Ik gebruikte hem overigens alleen om de ingangen even te testen.

Ik ben verder wel blij met je opmerkingen. Het bespaart kosten.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:20:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je weet dat het anders is, waarom zeg je dit dan?
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Omdat de 5217 die niet heeft, wordt dit dan de verbinding met de digitale massa?


Succes ermee verder.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:22:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Het was niet meer dan een opmerking dat ik deze aansluiting kende, no offense. Ik geef aan juist zeer geholpen te zijn met je opmerkingen en ik gaf aan dat het met een glimlach was.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 jun 2019 12:24:03
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:48:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaar mijn vraag, als je de aansluiting kende, waarom zeg je dan dat de 5217 die niet heeft?
Ik vind het niet erg om tijd te steken in het helpen van anderen, maar vind het wel prettig als ik die tijd er niet voor Jan met de korte achternaam in steek.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  12:54:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik refereerde alleen met een smile aan het gegeven dat ik dit toevallig wel wist, ik geloof dat je dat heel anders interpreteert. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed hoe je dat zo kunt voelen, het was een opmerking met een glimlach, betekenend dat ik hier weinig van weet maar dit gelukkig nog wel. Het is juist goed dat je rekening houdt met mijn niveau in deze.

Ik heb aangegeven dat ik erg geholpen ben door jullie drieen en de moeite en tijd die er is ingestoken. Ik kan uw interpretatie niet goed plaatsen, het zal dan wel de bekende informatie zijn die niet goed doorkomt bij een schriftelijk contact. De smiley die daarvoor ingesteld is, stond er toch echt bij.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina