Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 5850
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 471
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Is een spanningsval bij niet digitale stroom te detecteren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

hubertus

Netherlands
1610 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  13:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom, je zegt letterlijk als het gaat om de massa aansluiting: "omdat de 5217 die niet heeft".
Als ik vervolgens met een plaatje laat zien dat de 5217 die wel heeft, is jouw reactie: "maar dit wist ik dan weer wel".
Dus dan blijft mijn vraag staan, als je dat al wist, waarom zeg je dan eerst iets anders?
Ik denk gewoon dat je het nog niet snapt, mede gezien je eerdere reacties in dit draadje. Dat is de achtergrond van mijn vraag, wat jij daar verder ook achter zoekt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
536 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  16:30:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan de 5133 zitten naast elkaar een aansluiting van de rode en de bruine draad, waar in het schema een verbinding mee was. Die moet kennelijk perse verbonden zijn. Aan de 5217 zitten die verbindingen niet, wel een aansluiting aan de massa zoals je die terecht aangeeft, maar het is niet noodzakelijk die te verbinden. Wel met de massa maar niet perse met de 5217.

Dat leek me een verschil. Ik verwees dus naar de twee ingangen van de 5233 die verbonden moeten zijn. De 5217 heeft zeker wel een massa-aansluiting maar in dit schema hoeft niets direct aan die twee aansluitingen verbonden te zijn. Dat er wel en aansluiting aan de massa als zodanig moet zijn, lijkt me evident.

Het is dus zuiver geredeneerd in de context van het hele verhaal.

Of het moet zo zijn dat et perse met de 5217 naast de bezetmelder nog een aansluiting naar de massa moet lopen die aan een van deze beide massa ingangen van de 5217 verbonden moet zijn, dat lijkt me echter niet in dit schema.

Als het wel zo is, dan hoor ik het vast wel. Dat ik in dezen onvoldoenden kennis van zaken heb, is me we bekend, daarom stel ik de vragen ook. ;-)

Volgens mij is een forum daar zelfs voor bedoeld. Sterker nog, het heeft goed gewerkt en de opmerking over de 5217 was me zeer welkom.


Het lijkt me zo helder.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 jun 2019 16:36:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6140 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  16:38:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Tom,

Helaas ben ik net al Huub van mening dat je er de ballen niet van snapt. Persoonlijk stopt mijn bijdrage in deze. Je hebt alle informatie die je nodig hebt, dus pas het toe.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
536 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  16:41:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt helemaal, ik schaam me daar ook niet voor, heb duidelijk die pretentie ook niet, en met deze informatie is mijn probleem opgelost. Ik kan het toepassen en daar gaat het me om. Mijn zelfbeeld wordt door andere zaken gevormd dan door kennis van electronica.

Gelukkig heb ik van andere dingen meer verstand. ;-)

Ik vind hier vast wel een weg in, maak je geen zorgen.

ik sta wat anders in het leven en dat moeten we maar zo houden. Ik ben van opvatting dat je je best kwetsbaar op mag stellen om een vraag te stellen. Daar kun je verschillend over denken Jammer, en in mijn mensvisie onnodig.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 jun 2019 16:49:26
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1610 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  17:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Soms is het gewoon verstandig om je beperkingen op bepaald gebied te accepteren, zeker als het risico dat het geld gaat kosten vrij hoog is. Heeft allemaal niks met wel of niet kwetsbaar durven opstellen te maken.

Maar als je toch wilt doorzetten, je moet het aansluiten zoals hieronder.



Nogmaals, ik zou er nog eens goed over nadenken of je dit zelf moet willen oplossen, maar die keuze is aan jou.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
536 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  19:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Hubertus,


Mooi zo, dan is het helemaal compleet, en vooral duidelijk, precies wat ik zocht. Ik ben een gebruiker en stoei met logische acties.

Ik hoef over uw opmerking helemaal niet na te denken. Het is een assumptie, geen these. Ik peins en peinsde er niet over om het zelf te maken, kan en wil dit niet, en dat laat ik doen door mijn elektronische neefje. Die had op dit punt ook al niet zoveel vertrouwen had in de elektronische mogelijkheden van oom Tom. Hij was blij dat hij eens wat terug kon doen. Hij maakt er tien aan, dan kan er ook eens eentje stuk gaan, wat in mijn geval niet ondenkbaar is.

Mogelijk had u gedacht/ingeschat dat ik dat zelf zou wlllen, maar het is niet verstandig dat te doen. Eerlijk gezegd ben ik ook niet geïnteresseerd in hoe het werkt, maar dat het werkt. Dat dit niet de benadering van een electronicaman is, is plausibel en evident. Het zal mijn noordelijke nuchterheid wel zijn. ;-) Ik kan nu de Brawa rolbrug handiger aansturen en daar gaat het me om, al zijn er elders ook toepassingen denkbaar.

Dit verklaart uw inschatting waarschijnlijk ook. De inschatting van mijn eigen mogelijkheden is bij mij heel juist en ik kan er heel goed mee leven ergens geen verstand van te hebben. Maakt u zich geen zorgen, dit wordt ruimschoots gecompenseerd. Ik hoef ook niet alles te weten, als ik maar weet wie het wel weet.

Met dit schema is mijn probleem opgelost. Het kostte hier ook enige moeite, maar ik had dit zelf nooit gekund. Het maakt het aansturen van de rolbrug wat mooier, makkelijker en preciezer. Daar hou ik van.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 jun 2019 22:51:23
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1610 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  19:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien een tip voor de volgende keer.
Als je het een ander laat doen en het je zelf toch niet interesseert, laat dan die ander ook de vragen stellen. Dan was je op pagina 1 al klaar geweest.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6140 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  20:21:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat scheelt ons ook het moeten doorworstelen van hele lappen tekst, waarvan het meeste niet relevant is.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
428 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  21:28:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

En dan nu allen terug naar koploper :-)

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
536 Posts

Geplaatst - 27 jun 2019 :  21:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina