Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 7597
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ontkoppelrail
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  14:57:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Ik heb op mijn rangeertereinen een aantal ontkoppelrails deze stuur ik aan met de decoder-64 in combinatie met de ontkoppelprint van Kees Moerman. De actieveringstijd heb ik staan op 1 sec waarna de ontkoppelaar weer afvalt.

Als ik in Koploper op de ontkopelaar druk wordt deze rood en wordt de ontkoppelrail geactiveerd en valt na 1 sec weer af alleen de ontkoppelaar in het baanoverzicht bijft rood als zijnde geactiveerd en keert niet terug naar de oorspronkelijke kleur geel.

Is het mogelijk om in het baanoverzicht de kleur van de ontkoppelaar ook na 1 sec weer van rood naar geel te laten veranderen, ik heb het niet kunnen vinden hoe dit in te stellen is.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  17:18:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

In instellingen per database tab Algemeen-1 de bovenste : ontkoppelrail blijft geselecteerd afvinken



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  21:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Dit stond bij mij al afgevinkt ook als ik het aanvink blijft het resultaat hetzelfde, als je een ontkoppelrail aanklik wordt deze rood en de ontkoppelrail wordt pas weer geel als je een andere ontkoppelrail aanklik.

Ik heb het in bijde situatie geprobeerd maar ik zie geen verschillen inbeide gevallen wordt de ontkoppelrail rood en pas weer geel als er een andere ontkoppelrail wordt aangevinkt.

Wat ik heb ook geprobeerd is om bij de eigenschappen de bekrachtigingstijd 1 sec in te vullen maar dit had ook niet het gewenste resultaat.

Maar kan me zo voorstellen dat je bij de eigenschappen op zou moeten geven de tijd die moet verstrijken voor dat het symbool van de ontkoppelrail weer van kleur wisslt.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  21:48:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik snap het niet, hier werkt het dus wel want dat heb ik ff geprobeerd.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  21:55:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Hierbij mijn data-base misschien dat het jou duidelijk is wat ik verkeerd heb ingesteld

Download Attachment: pre.bck
238,17 KB


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  22:22:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

volgens mij doe je niks verkeerd, want bij mij blijft deze ook geselecteerd, onafhankelijk van het ingestelde vinkje, ontkoppelrail blijft geselecteerd,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  22:54:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Op mijn baan werkt het zo zoals Rob ook beschrijft.
Nu heb ik jouw baan ook getest en in mijn koploper 6.6 B607 werkt het net zo.
De geselecteerde ontkoppel rail moet je nog wel een keer aanklikken om deze weer geel te krijgen.
Bij "ontkoppelrail blijft geselecteerd" lukt dat niet.
Dus in jouw baanplan werkt het net zo.
Het werkt zoals het bedoeld is!

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  23:28:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Me don't know, hier werkt jouw database zoals het zou moeten



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  23:40:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor alle reactie.

Alleen zit hier nog niet de oplossing bij die ik gehoopt had te krijgen, namelijk als ik op het baanplan een ontkoppelrails activeer dat wordt de werkelijke ontkoppelrail geactiveerd en valt na 1 sec. weer af, wat ik bedoelde is dat in het baanplan het symbool voor de betreffende ontkoppelrail na aanklikken rood wordt en vervolgens automatisch ook na 1 sec. weer van kleur veranderd van rood naar geel en niet na het weer indrukken van het zelde af een ander symbool.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  10:24:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Wat jij vraagt is standaard in Koploper aanwezig en werkt bij mij ook met jouw database normaal.

Indien je een ontkoppelaar selecteert wordt ie rood. dan moet je nog een keer klikken om te activeren. Dus (indien aangevinkt) wordt ie rood en blijft rood en blijft dus geselecteerd totdat je naar een andere ontkoppel schakelaar gaat
Als ie afgevinkt is dan wordt die rood,selectie, en dan nog een keer klikken voor de actie en hij wordt weer geel.

Heb jij het al in de testmodus geprobeerd? en doe dan ook eens loggen alleen op wisselopdrachten.

Aangepast omdat het niet helemaal correct was.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 21 mrt 2009 11:46:51
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  15:41:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Hetgeen jij schrijft klopt en werkt bij mij in de test-, en de operationelemode ook zo.
Alleen dit strookt niet met het geen in de werkelijkheid gebeurd, want de ontkoppelrails valt af terwijl op het baan overzicht het symbool rood dus geactiveerd blijft.

Als ik op de ontkoppelaar druk (deze word dan rood en blijft rood) word de ontkoppelrail voor 1 sec. geactiveerd.
Om de ontkoppelaar weer geel te krijgen moet je er nogmaals op klikken of op een andere ontkopelaar afhankelijk van de instelling.

Maar ik wil in het baanoverzicht de ontkoppelaar als een moment-schakelaar hebben, dus 1x klikken om de ontkoppelrails voor 1 sec. te activeren om de wagons te ontkoppelen en dat zonder verdere actie's ,niet door nogmaals te klikken op zelfde of een andere ontkoppelaar, het ontkoppelaar symbool in het baanoverzicht weer geel wordt voor de volgende ontkoppelactie.

Ik vrees dat deze mogelijkheid niet in koploper zit wand dan zou bij de eigenschappen van het ontkoppelsymbool op gegeven moeten worden hoeland het rood moet blijven voor dat het weer geel wordt.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  16:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst



Als ik op de ontkoppelaar druk (deze word dan rood en blijft rood) word de ontkoppelrail voor 1 sec. geactiveerd.

Hij zou nu alleen geselecteerd moeten zijn en niet mogen schakelen.
quote:
Om de ontkoppelaar weer geel te krijgen moet je er nogmaals op klikken of op een andere ontkopelaar afhankelijk van de instelling.

Nu zou die moeten schakelen en dan terugvallen naar geel, althans zo werkt het bij op mijn baan in reality.

quote:
Maar ik wil in het baanoverzicht de ontkoppelaar als een moment-schakelaar hebben, dus 1x klikken om de ontkoppelrails voor 1 sec. te activeren om de wagons te ontkoppelen en dat zonder verdere actie's ,niet door nogmaals te klikken op zelfde of een andere ontkoppelaar, het ontkoppelaar symbool in het baanoverzicht weer geel wordt voor de volgende ontkoppelactie.

Dan moet je volgens mij er een gewone schakelaar opzetten zoals je ook voor de verlichting gedaan hebt. Dan werkt het volgens mij wel. Deze schakelaar is specifiek voor de ontkoppelaar bedoeld en werkt zo. Anders moet je Paul eens mailen en dan denk ik dat het wel mogelijk is, het klinkt me in ieder geval niet onlogisch. Het is in principe hetzelfde als een wissel omzetten.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  20:16:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Ik heb het geprobeerd met een schakelaar maar deze gaat ook niet automatisch terug in de oorspronkelijke stand


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  22:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Vraag het Paul eens.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  13:41:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Om welke schakelaar gaat het. Ik zit nu wel te zoeken in de opstelsporen tussen 31 en 32 maar daar zijn (nog) geen bloknummers aan toegekend, althans ik zie ze niet in je blokken overzicht. Is het soms nr 85?


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 23 mrt 2009 13:41:29
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  14:14:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Het gedeelte tussen blok 31 en 32 is een onbeveiligd gebied waar uitsluitend handmatig kan worden gerangeerd hier zitten 3 stuks ontkoppelrails daar gaat het om.
Het zelfde geld voor het rangeerterrein met 15 ontkoppelrails en het gedeel te tussen blok 75 en 6 nivo+2) met 3 ontkoppelrails


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  19:42:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik ben een uurtje aan het proberen geweest maar geen resultaat. Het is geen moment schakelaar en daar zit eigenlijk het probleem. Misschien dat er anderen nog een idee hebben?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

F. Roest

25 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  19:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal
Bij een schakelaar kunt je een logische actie definieren. Op basis van statusverandering van deze logische actie laat je door een speciale actie de schakelaar resetten na een, bij deze speciale actie en door jezelf te kiezen, ingestelde vertragingstijd.
vrgr
Floor
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina