Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 1696
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 175
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Opvoeren snelheidq
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hookies

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  15:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperaars,

Ik ben bezig met het testen van Koploper en de instellingen op mijn testovaaltje. Nu heb ik een blok getypeerd als 'normaal blok'. Maximum snelheid 120 km/u. Als ik de snelheid wil aanpassen, dan wil ik dat doen via onderhouden treintype-bloktype en onderhouden bloktype. Als ik de snelheid verlaag, geeft dat geen probleem. Het wordt keurig aangepast in mijn baanontwerp en wordt ook zichtbaat bij de blokinfo. Maar de snelheid op die manier verhogen, bijvoorbeeld omdat een Thalys of een ICE hier moet rijden, wil maar niet lukken. Ja, als ik aanvulling blokgegevens open, maar dan krijg ik meteen een waarschuwing dat aanpassen hier bepaalde zaken kan veranderen en de werking van Koploper wellicht anders laten verlopen dan ik zou verwachten. Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd?

Met vriendelijke groeten,

Martin

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  15:35:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

De snelheid in een blok is voor het blok zelf. De treinen hebben hun eigen maximum. als er dus een gewone trein rijdt in het baanvak dan gaat die met de snelhied rijdan wat mag als zijn eigen maximum snelheid lager is dan van het baanvak dan is dat wat hij mag. De andere hebben hun eigen maximum.

De snelheid van het baanvak geeft het absolute maimum aan. per loc geef je zijn eigen maximum aan.



Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  15:42:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Henny,

Dat snap ik. Ik rijd met geijkte snelheden, dus het komt voor dat in een baanvak met een maximum van 120 km/u een van mijn treinen daar 111 km/u rijdt, omdat zijn volgende trap boven de 120 km/u valt.

Maar wat ik met kijn vraag bedoel, is hoe ik de maximum snelheid voor een blok kan verhogen. Via de in mijn ogen normale manier - dus zonder hogere Koploperkunde toe te passen - lukt dat niet.

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  17:04:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hookies

Beste Koploperaars,

Ik ben bezig met het testen van Koploper en de instellingen op mijn testovaaltje. Nu heb ik een blok getypeerd als 'normaal blok'. Maximum snelheid 120 km/u. Als ik de snelheid wil aanpassen, dan wil ik dat doen via onderhouden treintype-bloktype en onderhouden bloktype. Als ik de snelheid verlaag, geeft dat geen probleem. Het wordt keurig aangepast in mijn baanontwerp en wordt ook zichtbaat bij de blokinfo. Maar de snelheid op die manier verhogen, bijvoorbeeld omdat een Thalys of een ICE hier moet rijden, wil maar niet lukken. Ja, als ik aanvulling blokgegevens open, maar dan krijg ik meteen een waarschuwing dat aanpassen hier bepaalde zaken kan veranderen en de werking van Koploper wellicht anders laten verlopen dan ik zou verwachten. Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd?

Met vriendelijke groeten,

Martin



Martin

Ik zou toch aanvulling blokgegevens maar openen. Daar kun je namelijk de maximum snelheid wel verhogen. Die waarschuwing moet je lezen als: verander geen dingen die je niet snapt, en die waarschuwing is overigens ook wel terecht. Als je echter alleen maar de maximumsnelheid verhoogt in dat venster, is er geen reden om ongerust te zijn over wat er na die waarschuwing kan gebeuren. Bedenk wel: als je op bijvoorbeeld twee plaatsen een maximum snelheid invult, zal Koploper uit die twee altijd de laagste nemen. Dus als je ergens de maximumsnelheid verhoogt, heeft dat pas een grotere maximumsnelheid tot gevolg als er nergens een lagere maximumsnelheid is ingegeven.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 23 mrt 2009 17:07:18
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  19:15:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk verhaal Tom. Ik had ook niet de angst dat ik iets zou verprutsen bij aanvuling blokgegevens. Ik vind het alleen zo vreemd dat ik wel naar beneden alle snelheden kan aanpassen via de normale wijze, maar boven de 120 km/u een snelheid verhogen dat dat dan zo anders moet gebeuren.

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  13:13:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Je kunt op meerdere plaatsen een maximum snelheid ingeven:
  • Bij onderhouden lokomotieven
  • Bij onderhouden treintypes
  • Bij aanvulling blokgegevens
  • Bij onderhouden gegevens per trein & bloktype

De laagste snelheid van deze drie is de snelheid die een bepaalde lok in een bepaald blok kan rijden. Omdat standaard alle blokken op 120km/h staan zal de maximum snelheid hierop geblokkeerd worden. Door deze nu te verhogen kun je per lokomotief/treintype wel hogere maximum snelheden in dit blok bepalen.
Door nu de blokken waar harder als 120km/h gereden mag worden door bepaalde lokomotieven/treintypes aan te passen en die lokomotieven/treintypes ook zullen deze daadwerkelijk harder kunnen.

Groetjes Gert


H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.

Bewerkt door GRUspoor op 24 mrt 2009 15:13:51
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  14:11:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Gert, dit lijkt me het antwoord op mijn vraag. Ik had zelf ook wel bedacht hoe het moest en dat beaam jij. Alleen wist ik dus niet dat de snelheid in een blok standaard op 120 staat.

Mvg,
Martin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina