Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 344 / Bezoekers Vandaag: 5280
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Computer aansluiting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

luc r.

Belgium
64 berichten

Geplaatst - 09 sep 2007 :  11:18:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Ik ben uiteindelijk gestart met een proefbaan ( Märklin M-sporen) in praktijk te brengen. Helaas zit ik met dezelfde aansluitingsproblemen opgezadeld, zoals reeds vroeger gemeld op dit forum!
Ik rij met Märklin,IB-box en moet aansluiten op een laptop met enkel USB-poorten en stuurprogramma Windows XP. Ik heb dan ook de inlichtingen van vroeger opgezocht op dit forum, en mij een USB2 Serial Adapter(RS 232) aangescaft met bijhorende driver(ook voor Windows XP).De installatie verloopt normaal en de COM3 poort wordt herkend in de hardware en staat aangeduid als correkt aangesloten.
Koploper herkend ook deze poort en functioneert normaal.
Wanneer ik echter het koploperproggramma afsluit, en de computer uitschakel, kanik bij het opnieuw opstarten de COM-poort niet meer terugvinden. Ik krijg dan steeds de vermelding "Fout in de COM-poort" bij het opstarten van koploper. Bij nazicht in mijn hardware-aansluitingen staat nochtans steeds vermeld dat alles correkt werkt. De bautrade instellingen van IB en koploper zijn op elkaar afgestemd. ( 2400). Ik heb reeds een paar maal de COM-poort opnieuw geïnstalleerd, waarna het Koploperprogramma deze weer herkend. Bij herstarten wordt de COM-poort echter opnieuw aangeduid als foutief aangesloten.
Weet iemand hier raad mee??
Groeten,
Luc ( Märklin 3-rail;IB )

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 09 sep 2007 :  11:33:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Luc, heb je de meegeleverde driver van de CD gebruikt? Zo ja, kijk even op de website van de fabrikant naar een recentere versie.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 09 sep 2007 :  11:46:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik heb inderdaad de meegeleverde driver gebruikt. Deze lijkt mij echter vrij recent.Helaas staat op de verpakking geen fabrikant vermeld!( Made in China). Er staat echter wel op de verpakking:" Compatible with Windows 98SE/ME/2000/XP,MacOS 8.6 or greater".
Daar de installatie werkt denk ik echter meer dat het probleem ligt in het afsluiten van de IB en de computer.

Groeten,

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 09 sep 2007 :  15:17:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Dat hoeft niet altijd zo te zijn dat wat je denkt. Ga er maar vanuit dat Koploper i.i.g. op de juiste manier een COM-poort sluit. Als dat dan toch niet goed blijkt te zijn of gaan, dan verdenk ik toch de driver hiervan.

Ik zou toch even op zoek gaan naar een nieuwere driver voor alle zekerheid.

Welliswaar een ander probleem in onderstaande link, maar het zal zeker niet de 1e keer zijn dat een driver update problemen oplost met USB converters.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=855

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  11:59:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Ik heb na een weekje bezinnen in de Ardennen, opnieuw de draad van Koploper opgenomen.
Ik heb je raad gevolgd en een andere driver op het internet gevonden, voor de installatie van de COM-poort ( via Sweex). Deze driver is digitaal erkend door Microsoft. Bij het opstarten van Koploper krijg ik nu geen foutmelding meer v/d COM-poort. Bij "Globale Instellingen" blijft de IB-box netjes ingesteld staan.
Wanneer ik echter mijn proefbaan wil opstarten via het groene spiegelei, krijg ik opnieuw de melding:"IB-box/Twin Center niet gevonden". Nochtans blijft in "Globale Instellingen" alles korrekt staan op de COM-poort.
Na verder zoeken en opnieuw opstarten lukt het mij, om Koploper met de IB-box via mijn laptop te laten werken! Dit via volgende procedure:
- Opstarten v/d computer en de IB-box
- Koploper opstarten
- IB-box op stop zetten ( rode knop )
- Globale instellingen een paar maal openen en op OK drukken
- Het groene spiegelei aanduiden en de IB-box wordt herkend
Het merkwaardige blijft echter, waarom de IB-box niet van de eerste maal herkend wordt. Indien ik Koploper korrekt afsluit en nadien opstart gebeurt dit wel!
Bij het herstarten van de computer echter, moet ik opnieuw een paar maal proberen in "Globale Instellingen" met de OK-knop.
Het blijft een rare bedoening.

Groeten,
Luc
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 sep 2007 :  20:52:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Hoewel is nog met een gewone RS232 verbinding werk, zijn de problemen die je beschrijft heel herkenbaar. Ik heb een TwinCenter, gekoppeld aan Viessmann 5233 bezetmelders (zie ook de draadjes over deze onderwerpen). Als de bezetmelders zijn aangesloten via de lintkabel moet ik ook het stop/go protocol gebruiken om Koploper te starten. Dat wil zeggen: F5 (groene spiegelei activeren), wachten tot het groene lampje op het TC gaat branden, dan op stop op het TC drukken en vervolgens weer op go. Dan start Koploper normaal op. Ook heb ik regelmatig te maken met het feit dat Koploper het TC niet ziet, vooral als het TC al is gebruikt voor het opstarten van Koploper. Bij mij helpt dan inderdaad even Instellingen per database openen en op OK drukken. Soms moet echter Koploper afgesloten worden en weer opnieuw worden opgstart. Kennelijk wordt een en ander kritisch als het TC het druk heeft met het verwerken van data.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 sep 2007 :  21:11:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Als ik zo'n programma zou gebruiken dan zou ik het reeds lang aan de kant hebben gegooid. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Helaas ben ik zelf niet in staat om deze tests uit te voeren. Als iemand eens de moeite zou willen nemen om met zijn apparatuur waarmee het fout gaat langs zou willen komen, wil ik best eens kijken wat er aan de hand is en of ik er iets aan kan oplossen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 18 sep 2007 :  19:09:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Nederland is wel een beetje ver voor mij, om langs te komen. Het toeval wil echter dat er zaterdag 22 september in Utrecht (Houten) opnieuw treinbeurs is, waar ik naartoe ga!
Ik weet echter niet of je ergens in de nabije omgeving woont.
Anders wil ik wel met mijn laptop en IB-box langskomen indien dit je past.

Mvg,

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 sep 2007 :  19:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Je zou welkom geweest zijn op de 22ste. Echter ik zit die dag bij een modelspoor club in Venlo en ben dus niet thuis.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 sep 2007 :  21:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Omdat ik mijn tafel opnieuw aan het opbouwen ben, wil ik best mijn TC en Viessmann 5233's langsbrengen, zodat je daarmee kunt experimenteren. Ik denk alleen dat het meer met de TC dan met Koploper te maken heeft. Ik hoor graag van je. Ik zal je dit ook mailen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 sep 2007 :  21:33:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Hierbij nog even de adressen van de bedoelde draadjes

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=891&SearchTerms=viessmann,5233
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=684&SearchTerms=viessmann,5233

Hallo Paul,

Je bent wel een beetje negatief over je eigen product. Het starten is even een hele procedure, maar dat is het starten van een vliegtuig of oude auto ook. Daarna is het echter volop genieten geblazen en dat is met Koploper ook, het blijft een prachtig programma als je de treinen allemaal mooi ziet lopen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 sep 2007 :  22:03:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Tja ik mag dan wel negatief zijn: als blijkt van een product dat het opstarten een kriem is of een zeer specifieke volgorde en items, dan zou ik ook geen vertrouwen hebben in de rest...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 19 sep 2007 :  19:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

In mijn geval, werk ik helemaal niet met de Viessmann 5233 bezetmelders. Ik had de vermelde draadjes reeds vroeger gelezen, daar ik reeds meer dan een jaar Koploper aan het instuderen ben.
Ik gebruik op mijn proefbaan een bezetmelder Viessmann 5217 met 16 meldingspunten.Deze is volledig compatibel met de S88 van Märklin en ik ondervind dat deze normaal functioneert met de IB-box en Koploper.
Ik heb eerder het vermoeden dat het aan het stuurprogramma Windows XP ligt, waarbij je zogezegd hardware veilig kunt verwijderen, alvorens af te sluiten.
Helaas ben ik geen computerexpert!

Mvg,

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 19 sep 2007 :  19:50:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door luc r.
Ik heb eerder het vermoeden dat het aan het stuurprogramma Windows XP ligt, waarbij je zogezegd hardware veilig kunt verwijderen, alvorens af te sluiten.
Helaas ben ik geen computerexpert!



Dat zal het i.i.g. niet zijn. Hardware veilig verwijderen is de functionaliteit die ervoor zorgt dat je USB apparaten op een veilige manier kunt ontkoppelen van je PC / laptop. Oftewel veilig stekker uit USB-poort halen. Dit geldt met name voor USB opslag apparaten. Deze kunnen problemen gaan geven indien ze niet veilig verwijderd worden. Een USB-RS232 kabel kun je probleemloos er in stoppen en er uit halen terwijl je PC aan staat. De werking van het openen en sluiten van een COM-poort zoals b.v. Koploper doet staat totaal los van het veilig verwijderen verhaal. Heeft er niets mee van doen.

Maargoed, achter een COM-poort in Windows XP zit een heel technisch verhaal m.b.t. de verschillen met aansturing vanuit b.v. DOS / Windows 9x. Daar bovenop komt ook nog kijken dat het een USB-RS232 converter betreft in jouw geval.

Het aanbod van Paul om een probleem-analyse te maken met Koploper i.c.m. een TC lijkt me dan ook een goed begin.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 sep 2007 :  22:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Ik ben het met je eens dat in jouw geval de merkwaardige opstartprocedure niets met de bezetmelders te maken heeft, maar waarschijnlijk alles met de combi IB/USB. Het bijzondere is echter wel dat beide, verschillende, oorzaken hetzelfde probleem veroorzaken. Dat heeft naar mijn gevoel dus iets met de IB (TC) te maken. Ik heb zowel met Windows XP SP2 als Windows98SE gewerkt met hetzelfde resultaat. Kennelijk is de IB (TC) een terugmeldsignaal kwijt. Paul en ik gaan het voor mijn combi eens uitzoeken en wellicht dat dat iets boven water brengt dat ook voor jouw geval een oplossing is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jos

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 20 sep 2007 :  10:13:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jos  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ook ik heb erg veel moeite met de USB aansluiting tijdens het opstarten, echter bij mij in combinatie met Mrdirect.
Pas na diverse malen opnieuw laden van Koploper en/of Mrdirect wordt er verbinding gemaakt, deze verbinding blijft goed tot dat er voor een noodstop de spatiebalk wordt ingedrukt, dan krijg ik ook (zo nu en dan) geen verbinding meer.

Met vriendelijke groet,

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 sep 2007 :  10:28:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Dat lijkt mij meer iets richting MrDirect... of toch ook een niet goed werkende USB/Comm converter. Helaas is dit laatste vaak wel de oorzaak.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 20 sep 2007 :  12:10:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste KoploperFans,

Ik wil het volgende even kwijt.
Zelf werk ik ook met een USB converter en heb totaal geen problemen met de communicatie betreffende Koploper.

Wat ik ook "aan het rommel ben" alles blijft altijd werken zoals het verwacht mag worden van de software & hardware.

Betreffende een goede en betrouwbare USB --> Serieël converter kan ik het volgende aanbevelen.

SITECOM USB to SERIAL CABLE. CN-104 v2.

Het zit hem, naar mijn mening, echt niet in het programma Koploper, uitgesloten voor mij.

-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin Digital H0, FCS, PC + Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.4, Windigipet 9.2 NL, DB/SBB, periode II t/m IV.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 20 sep 2007 :  17:39:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Goed is ook een Keyspan HS19. Een voordeel van dit ding is ook de goed werkende software. Werkt perfect met Windows en als je die hebt, ook met een Mac. In de praktijk blijkt bij usb-serieelkabels de kabel niet het probleem te zijn maar de software.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 20 sep 2007 19:07:13
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 20 sep 2007 :  21:38:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
99% van de huis-tuin-en-keuken USB-RS232 kabels van o.a. de merken Sweex, Qimz, Sitecom, Digiconnect en noem ze maar op... maken gebruik van 1 en dezelfde converter chip. Deze is van de fabrikant Prolific.

Op hun website vindt je ook de meest actuele drivers (http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31
), welke voor mij tot nu toe altijd perfect hebben gewerkt met verschillende merken kabels, en dat kun je niet zeggen van de meeste meegeleverde versies.

Wel even in Apparaatbeheer -> Poorten kijken of het Vendor ID en Product ID van de hardware (vindt je bij de Eigenschappen -> Details) overeenkomt met VID_067B&PID_2303.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Bas

Switzerland
55 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  16:59:55  Toon profiel  Reageer met citaat
"Er is geen respons van de centrale eenheid van de treinbaan"

Dit is de melding die helaas veel te regelmatig bij mij op het beeldscherm verschijnt. Ik heb op mijn laptop ook geen compoorten zitten, dus word er een virtuele com gemaakt. Soms tijdens het starten van Koploper krijg ik deze melding, en na meerdere keren aan en uit zetten van alles lukt het dan om de boel aan de praat te krijgen. Ook regelmatig, en dat is wat minder, gewoon tijdens het rijden. Ineens botsen loks op elkaar en gaat alles mis, je probeert de Nooduitschakeling en deze melding komt in het beeldscherm.

Kapt dan gewoon de USB verbinding ermee of is het een probleem met de Lenz Interface?

Groeten uit Zwitserland

Bas

PS Laptop is een gloednieuwe dualcore machine, kan daar niet aan liggen dat hij te traag oid is, OS is Windows XP SE
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  17:19:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Bas,

Beiden suggesties die je geeft zijn mogelijk, heb je ook zoals in dit topic en een ander topic aangegeven staat, de laatste versie van het stuurprogramma voor de USB-RS232 converter geinstalleerd?

Als je mijn vorige reactie op dit topic leest, kun je ook achterhalen of je gebruik maakt van een PL2303 chipset (van Prolific). Als dat het geval is kun je het beste het stuurprogramma gebruiken van deze fabrikant (staat een link in die vorige reactie).

Mijn ervaringen met deze stuurprogramma's zijn zeer goed te noemen. De meegeleverde versies zijn vaak erg brak met zeer diverse toepassingen en aansturing door diverse software en naar diverse hardware. Ik heb tot nu toe nog nergens een probleem gezien m.b.t. deze chipset en de laatste stuurprogramma's bij zeer diverse industriële toepassingen.

Mocht je deze chipset hebben en de laatste stuurprogramma's dan denk ik toch aan een probleem met je Lenz interface. Als je een andere chipset hebt, dan kun je misschien even het merk en type USB-RS232 converter posten. Mogelijk kan ik je dan ook verder helpen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Jos

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 28 sep 2007 :  19:07:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jos  Reageer met citaat
Beste Dave,

Bij de fabrikant van mijn converter was geen update aanwezig, maar na het installeren van de drivers via jouw link loopt de zaak nu als een zonnetje. Alle rare fouten zijn in een keer verdwenen.
Ik ben erg blij met jouw hulp.

Met vriendelijke groet,

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 28 sep 2007 :  21:21:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Fijn dat het is opgelost. Ik snap ook niet waarom al die huis-tuin-en-keuken fabrikanten nog steeds brakke drivers meeleveren. Ze maken tenslotte bijna allemaal gebruik van dezelfde chipset maar leveren vaak een zeer oude/brakke driver mee.

Maargoed, nogmaals fijn om te horen dat het nu (ook) bij jou werkt.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina