Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 4329
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 com-poort
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marco

Netherlands
107 berichten

Geplaatst - 25 sep 2007 :  23:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Na alle vragen en antwoorden te hebben gelezen over compoorten heb ik toch nog een vraag. Op mijn pc heb ik een baanontwerp getekend en poort 1 ingevuld. Nu heb ik een laptop aangeschaft en wil ik mijn baan dmv een usb stick overzetten. Het probleem wat zich nu voordoet is dat er alleen maar een compoort 3 aanwezig is?!?!?
Ik heb gezocht bij apparaatbeheer maar hier staan helemaal geen poorten tussen!
Wat nu te doen? Moet ik nu alles opnieuw tekenen want mi is het niet mogelijk om alleen een poort te veranderen?

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  06:38:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco, bij Algemeen --> Instellingen per database --> tabblad Algemeen-1, kun je ten allen tijde je comm-poort wisselen. Deze kun je ook op testen zetten om zo je baanontwerp in koploper uit te proberen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  10:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, is gelukt. Ik had idd niet ver genoeg gelezen.
Als ik mijn baan wil testen wat zie ik dan? Kan ik dan de lijnen zien verspringen zonder dat er een trein rijd?
Wat zijn precies de handelingen die je hiervoor moet doen?
Groetjes!
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  18:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
De commpoort testen is idd voor het testen van je baan waarbij je je baanvakken van kleurt kunt zien verspringen.
Probeer het maar eens uit:
- commpoort == testen
- en dan automatisch gaan rijden

op deze manier kun je bijvoorbeeld zien of je seinen goed ingevoerd zijn (je wisselstraten ook, maar wel moeilijker vind ik) en of je blokinstellingen, rijroutes etc goed zouden moeten werken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  10:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, als ik doe wat hierboven staat beschreven gebeurt er niets.
Moet ik mss mijn TC aansluiten?
Wat doe ik verkeert?
groetjes Marco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  11:25:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als er geen commpoort is geselecteer gaat Koploper in testmode staan. Hierbij kan je aangeven in instellingen per database (tabblad algemeen-1) of de bezetmeldingen automatisch gegenereerd moeten worden. Het is meestal handig als deze optie is geactiveerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  13:18:01  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi, deze actie is aangevinkt. Ik heb ook een commpoort geactiveerd.
Is er mss iets dat ik niet goed heb aangesloten?
Als ik bij tabblad 1 kies voor testen staat baudrate op 2400. Ik rijd met TC dan moet dit toch 19200 zijn of heeft dit hier niets mee van doen?
groet

Bewerkt door Marco op 27 sep 2007 13:23:02
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  13:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Ik ben kwijt wat jij wil doen: wil jij testrijden zonder een digitaal systeem aan je Pc of wil jij testrijden met een digitaal systeem aan je Pc?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  22:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,
het is om het even wat. Als ik mijn TC aansluit en de boel op testen zet gebeurt er niets. Zie bovenstaande vraag/antwoord
Ik verwacht dat de bloklijnen verkleuren zodat het lijkt of er een trein rijd of hebik het nu helemaal mis??
groetjes Marco

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  22:57:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Oke we gaan dus testrijden ZONDER daadwerkelijke verbinding met je digitale systeem.

Hoe en wat doe jij dan om de locs virtueel te laten rijden?
- start koploper
- druk op het groene spiegelei
- druk op f8 of in de toolbar op automatisch rijden
- plaats loc in blok
- geeft loc eenmalig een vervolg

Deze laatste loc zal nu virtueel gaan rijden. Als dit niet zo is plaats dan eens je database in het forum en kunnen we even kijken wat er aan de hand is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  23:04:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Mijn reactie is absoluut niet lullig of negatief bedoeld. Tenslotte zijn we allemaal beginner geweest (of nog). Maar heb je de handleiding van Koploper al eens goed bestudeerd? Deze staat nl. boordevol nuttige informatie wat betreft de werking en mogelijkheden van Koploper.

Zelf ben ik (pas) anderhalf jaar bezig, maar vanaf het testen tot het uiteindelijk rijden heb ik wel tig keer de handleiding doorgelezen. Soms lees je door de enorme hoeveelheid informatie over de op dat moment belangrijke dingen heen, maar na dezelfde tekst 3x gelezen te hebben wordt het duidelijk.

Nu even een antwoord op je vraag. Als je de COM-poort op testen hebt staan, dan kun je als je de nodige gegevens t.b.v. blokken en dergelijke goed hebt ingevuld, je baan testen zonder ook daadwerkelijk echt te rijden. Bezetmeldingen worden dan automagisch gegenereerd/gesimuleert. Als je vervolgens automatisch gaat rijden b.v. dan zie je inderdaad ook vanalles op het scherm gebeuren.

Maargoed, mijn advies is om een keer op je gemak goed in de handleiding te lezen en met een test-ovaaltje te beginnen. Dan zullen vele onderwerpen en vragen die je hebt of mogelijk gaat krijgen al direct een stuk duidelijker worden.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  23:20:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ga het morgen uitproberen.
Voor Dave: heb 3 verschillende handleidingen gelezen maar waarschijnlijk dit stukje niet gevonden of niet goed gelezen.
Bedankt voor jullie reactie
!

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 sep 2007 :  23:42:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog maar even geprobeerd. Heb idd een domme fout gemaakt; had geen loc geselecteerd!!!
Sorry voor de overlast maar toch bedankt voor de reacties.

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina