Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 253 / Bezoekers Vandaag: 4676
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 overweg op dubbelspoor met alle rijrichtingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

catrinus

Netherlands
36 berichten

Geplaatst - 23 aug 2007 :  23:08:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,
Ik heb een faller overweg, met bomen die via een motortje worden bediend. Die fungeert als een wissel: 1 kort contact en de bomen gaan neer; 1 kort ander contact en de bomen gaan weer open.
De overweg staat op dubbelspoor, waarbij treinen op beide sporen van beide kanten kunnen komen. Kun je die via bijvoorbeeld speciale acties zo definieren, dat de overweg veilig open en dicht gaat?
Je hebt dus een overweg over spoor A en B, met bezetmeldpunten A1, A2 aan de ene kant van de overweg en A3 en A4 aan de andere kant. Idem op spoor B.

Ik zoek in de richting van volgorde van bezetmeldpunten. Indien eerst bezetmeldpunt A1 en daarna A2, dan moet de overweg dicht gaan, en hij kan open als je daarna A3 en A4 krijgt. Maar dan moeten tevens B1 t/m B4 niet bezet zijn.

Of is er nog op een heel andere manier iets te definieren?

Ik ben benieuwd.

Groeten, Catrinus

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 aug 2007 :  23:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Catrinus,

Kijk eens in de helpfile onder logische acties. Daar staat een voorbeeld hoe met een overweg om te gaan. Mogelijk heb je daar wat aan.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

catrinus

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 23 aug 2007 :  23:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom, bedankt,
Ik zie nu pas hoe je het venster kunt openen voor een overweg bij speciale acties. Ik ga ermee aan de slag en als ik er niet uit kom, dan meld ik me weer.

hartelijke groet
Catrinus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 aug 2007 :  06:58:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

De logische acties hoef je niet te gebruiken als je voor de overweg op de juiste plaatsen bezetmelders hebt gelegd. Met logische acties kan het ook, maar maakt het alleen maar ingewikkelder.

Zie de speciale acties en dan de aansturing voor de overweg.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 24 aug 2007 06:59:28
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 aug 2007 :  13:25:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Catrinus,


Ik herinner me overigens een discussie met iemand die een Faller overweg net als jij had maar hem moeilijk aan de praat kon krijgen. Ik kan die discussie hier niet terug vinden en kan ook niet meer reproduceren wat het probleem was. Is het een B-174?
Wat dat betreft is de Marklinoverweg een verademing: bezetmelder maken van een meter voor de overweg tot 10 cm er na in beide richtingen en als een melding is, zijn of gaan de bomen dicht.
Maar Paul heeft gelijk als het om speciale acties en de overweg gaat, goed om er naar te kijken. Logische acties zijn er meer voor bedoeld om pas te gebruiken als je Koploper en de werking van speciale acties goed doorziet. Het geeft wel hele leuke mogelijkheden dan.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 aug 2007 13:33:28
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 24 aug 2007 :  13:34:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Bedoel je deze discussie ?.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=548

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

catrinus

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 24 aug 2007 :  15:02:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb inderdaad een Faller 120174 overweg, dat is de B-174 in een iets moderner jasje.
Ik heb de link gelezen en ik kom tot de conclusie dat je ook nog de schakeltijd op 1,5 moet zetten. Als ik de motor dan ook op 18v zet, dan moet het goed komen.
Mocht het niet lukken dan kan ik er nog een paar knipperlichten bij zetten en die inderdaad met een lange bezetmelder aansturen. Die bezetmelder maak je zo met Marklin K-rails.
Dank voor de tips.
Ik laat weten of het werkt, maar dat wordt pas volgende week of zo.
Catrinus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina