Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 413 / Bezoekers Vandaag: 9244
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 macro speciale functie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

fredamsterdam

46 berichten

Geplaatst - 01 aug 2007 :  23:10:43  Toon profiel  Reageer met citaat
De roco kraan wordt prima aangestuurd door koploper dmv de speciale functie. Wil ik een macro maken dan wordt deze heel anders uitgevoerd dan dat ik deze opgenomen heb. Wat kan het probleem zijn?

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 aug 2007 :  06:58:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Simpel antwoord: echt geen idee!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 aug 2007 :  12:57:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Ik weet het ook niet zeker maar je moet er voor zorgen dat bij de Roco motorolakraan als er in Extra functies bijvoorbeeld staat: twee keer knipperen, dat de kraan ook daadwerkelijk twee keer knippert enz. Zoniet dan zal hij altijd foute oprachten versturen. Je lost dit op door in het pulldownmenu de juiste keuze te maken als het om het aantal keren knipperen gaat zoals je dat ziet op het kraanhuis.
Daarna moet de macro het normaal doen.
Bedoel je extra functie of speciale actie?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 03 aug 2007 17:38:19
Ga naar bovenaan de pagina

fredamsterdam

46 Posts

Geplaatst - 02 aug 2007 :  22:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
alles staat goed ingesteld, IB op motorola oud, knipperen komt overeen met de kraan en via speciale functie kraan kan ik alles keurig aansturen. Maak ik een macro en speel deze af dan doet de kraan andere bewedingen maken dan die ik ingegeven heb. Is er iemand die een werkende macro heeft met een rocokraan?
groeten Fred
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 03 aug 2007 :  18:58:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Ik heb geen Roco kraan, wel een andere welke ik omgebouwd heb naar digitaal. Eerst ook met een motorola oud decoder. In hoeverre mijn ervaring ook op de Roco kraan van toepassing weet ik niet.
Handmatig deed die het goed, maar in een macro was regelmatig de draai en hijsrichting omgedraaid. Door aanpassingen in de macro file met een editor, heb ik gezorgd voor een korte pauze na elke beweging. Het ging toen veel beter. Ik denk dat het te maken heeft met het omkeren van de richting in de decoder, welke soms de mist ingaat.
Omdat het zelfbouw was kon ik de decoder verwisselen voor een motorola nieuw decoder, zodat de pauzes tussen de acties er uit konden. De macro liep toen hetzelfde zoals deze was opgenomen.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

fredamsterdam

46 Posts

Geplaatst - 03 aug 2007 :  19:15:16  Toon profiel  Reageer met citaat
het is inderdaad de richting die steeds wisselt. Ik zal de pauze,s in gaan bouwen. Dank voor de tip
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  00:07:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Waar vind ik de file om die in een editor te laden?
Mijn kraan heeft dezelfde kuren zoals die beschreven staat, en loopt bij herhaling ook aardig uit de pas, d.w.z. dat de bewegingen steeds op een andere plaats eindigen. Het leren remmen ontbreekt hier jammer genoeg.

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  07:27:48  Toon profiel  Reageer met citaat
FRed,

Tja dat macro's uit de pas gaan lopen verbaast mij niet. Er is nergens een referentie punt zodat de besturing kan weten dat alles op precies dezelfde uitgangspositie staat als de vorige keer bij het starten van het macro.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  09:10:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Duidelijk, maar kan jij me zeggen waar ik de file kan vinden om te editen, zoals Mels schreef

groet

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  09:37:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Fred,

Sorry maar hier zondermeer aan tegeven in welke file te editen, doe ik niet zonder toestemming van Paul. Het is niet de bedoeling dat iedereen buiten Koploper om aanpassingen maakt en dan bij Paul komt klagen dat het niet meer werkt.
Je kan wel met het invoeren van de macro, ipv de slider naar het nulpunt te bewegen, "stop beweging" selecteren. Je weet dan ook zeker dat je niet voorbij het nulpunt de andere kant op gaat en het creert een pauze.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

joost

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  09:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred en Mels,

Ik ben het met je laatste antwoord eens, eigenlijk vind ik dat je niet eens had mogen zegen dat je direct de database aanpast.
Maar om de stop beweging te gebruiken werkt bij mij met de marklin kraan beter. Met de afremvertraging in de decoder komt de kraanbeweging niet abrubt tot stilstand.

Joost
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 aug 2007 :  11:49:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Je kan de marco toch gewoon editen in Koploper? Het knopje in het scherm bij de macro's op de onderste rij rechts geeft de mogelijkheid om alles aan te passen.

En tja als ik merk dat een database buiten Koploper om is aangepast dan kunnen jullie zeker raden wat mijn antwoord zal zijn bij problemen: jammer maar daar begin ik echt niet aan. Dus bezint eer ge begint!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 05 aug 2007 :  22:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Twee mooie dagen hebben mijn niet aan de kraan doen denken.
Over en sluiten zou ik zeggen.

groeten
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

fredamsterdam

46 Posts

Geplaatst - 06 aug 2007 :  23:22:42  Toon profiel  Reageer met citaat
ik wens je nog vele mooie dagen doch ik ben nog steeds aan het uit vogelen hoe ik de macro en de kraan kloppend kan krijgen. De suggestie met die pauzes is me niet geheel duidelijk.

groeten
Fred
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina