Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 199 / Bezoekers Vandaag: 199
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 199
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Geen intellibox gevonden/Fout bij openen commpoort
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

henke

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 19 jul 2007 :  22:46:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Afgelopen weekend heb mijn oude Marklin Digital (6021/6036/6050) omgeruild voor een nieuwe Intellibox. Tegelijkertijd (had ik misschien beter niet moeten doen) heb ik Koploper geupgrade van 6.2 naar 6.4.
Ik had de baan een tijdje niet gebruikt omdat de 6050 stuk was...

Nu werkt de communicatie tussen Koploper PC en IB wel, zij het traag, bij de instelling op Alleen6050 communicatie.

Zodra ik overschakel naar het protocol Alleen IB (dit zou volgens de leverancier sneller werken) krijg ik de melding "Geen Intellibox gevonden". In een ander forum las ik dat dan wellicht de kabel (een originele nieuwe Uhlenbrock) stuk zou zijn, maar dit betwijfel ik want via het andere protocol werkt het wel.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe ik dit probleem oplos?

mvg

Henk Edel

Bewerkt door henke op 28 jul 2007 21:44:30

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jul 2007 :  22:50:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als het traag werkt lijkt het erop dat toch ook niet ieder signaal juist doorkomt. Ik verdenk dan toch zeker de kabel en dan nog specifieker het CTS-signaal.
Als die niet doorkomt wordt het traag bij Marklin en onmogelijk bij Intellibox. Ik zou dus niet zonder meer aannemen dat de kabel juist is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 19 jul 2007 :  23:06:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie. Dan ga ik toch de kabel maar controleren. Ik laat het je nog weten.

mvg

Henk Edel
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  17:22:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Ik heb de Uhlenbrock (61010) kabel doorgemeten en heb er geen fouten in ontdekt. Het is een een op een kabel, 9 pins.

Heeft iemand nog een suggestie?

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  21:51:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Is de Baudrate van de IB en Koploper dezelfde?.
Zijn de instellingen van de IB juist ingesteld. Zie Hoofdstuk 10 van de Intellibox handleiding.
Baudrate, Startbits, Stopbits, enz.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  22:13:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Henk,

Is de Baudrate van de IB en Koploper dezelfde?.
Zijn de instellingen van de IB juist ingesteld. Zie Hoofdstuk 10 van de Intellibox handleiding.
Baudrate, Startbits, Stopbits, enz.

Met vriendelijke groet,
Hub




Hallo Hub,
Bedankt voor je reactie. Je bedoelt waarschijnlijk hoofdstuk 12 van de handleiding Intellibox-IR ?

Deze gegevens heb ik gecontroleerd en overgenomen, echter zonder restultaat. Voor CTS/RTS heb ik voor hardwarematige datatransportbesturing gekozen. Het instellen van het aantal startbits staat er bij mij niet bij. Ik werk met Windows/XP.

Inmiddels werkt de communicate op het 6050 protocol ook niet meer en krijg ik de melding "Fout bij openen van compoort (com1)". In een discussie las ik dat er dan wellicht een ander programma gebruik maakt van deze poort, maar dat betwijfel ik. Ik heb ook de IB nog gereset naar fabrieksinstellingen en een nieuwe databases aangemaakt, dat bood ook geen soelaas. Na een aantal avonden stoeien wordt ik er een beetje moedeloos van...

mvg

Henk

Bewerkt door henke op 27 jul 2007 22:14:59
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  22:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als je alles reset naar fabrieksinstellingen dan moet Koploper in principe zo de Intellibox kunnen vinden. Je hoeft helemaal niets in te stellen (ook niet aan commpoorten op Xp). Koploper regelt dat allemaal voor je.

Werkt het dan niet dan zou ik zelf als volgt te werk gaan:
- kabel controleren (jij zegt dat deze goed is)
- andere Pc proberen (commpoort kan stuk zijn)
- misschien van kennis in de buurt met Ib even zijn Ib proberen (ook kabel is hier een optie om te wisselene).

Helaas geen pas klaar antwoord. Als ik dat had dan was deze al lang getikt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  23:16:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag eea ook uitgeprobeerd op een andere PC, helaas met hetzelfde resultaat.

De Intellibox is gloed-nieuw, ik mag hopen dat die in orde is.
Ik heb vanmiddag ook de firmware (versie 1.550 voor XP), die er overigens al in stond, nog eens gedownload en geinstalleerd over dezelfde com-poort en met dezelfde kabel, zonder problemen.

Je schrijft dat Koploper eea zelf regelt en aanstuurt en dat fabrieksintellingen op de IB in principe voldoende zijn. Ik las dit ook in de release notes van versie 6.4. Ik ga dit morgenavond nog eens proberen.


mvg

Henk Edel

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jul 2007 :  06:56:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Is het een echte commpoort of is het een USB-comm converter?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 23 jul 2007 :  23:09:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik probeer het nu op twee systemen, deze geven beide dezelfde melding als ik Koploper wil starten "Fout bij openen van compoort (com1)". Op beide systemen zijn "echte" compoorten, geen USB varianten o.i.d.

Ik heb het systeem gereset, ik heb de firmware nog eens geinstalleerd (over de zelfde compoort en dezelfde kabel).
Tevergeefs.

Na de reset heb ik nieuwe databases aangemaakt, zonder instellingen op de IB te wijzigen.
Tevergeefs.

In je helpfile schrijf je dat deze fout kan worden veroorzaakt doordat een ander programma de compoort gebruikt.
Ik merk wel bij het afsluiten van windows, dat de IB op rood/stop komt en bij het opstarten van windows de IB op groen/go komt. Hoort dit? Of betekent dit inderdaad dat de compoort door een ander programma wordt geactiveerd? Ik zou trouwens niet weten welke. Ik heb geen modem o.i.d.

Ik weet het nu niet meer...

Henk


Bewerkt door henke op 23 jul 2007 23:11:40
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jul 2007 :  06:57:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Zeer vreemd wat er gebeurd met het opstarten/afsluiten van Windows. Echter indien een ander programma ook op de commpoort zit krijg je andere meldingen en niet de melding die jij krijgt.

Ik begin toch steeds meer je IB te verdenken.....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jul 2007 :  19:18:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als jij de melding krijgt 'fout bij openen commpoort' dan is het 100% zeker dat er iets anders in Windows ook nog gebruik maakt van de commpoort. Ik heb het zelf even nagespeelt (ander progamma reeds commpoort laten openen) en ja hoor zelfde foutmelding.

Ook een alleen meelezend iemand mailde mij dit. Hij had er zelfs nog de slimme opmerking bij: als de upgrade is gelukt dan is IB / kabel en commpoort in orde. Enig verschil is dat de upgrade in dosmode gedaan moet worden en dus niets met Windows te maken heeft.

Na het lezen van dit alles moet jij toch echt in Windows gaan zoeken wie/wat/waar de commpoort blokkeert. Helaas kan ik dat vanaf deze plek niet bekijken en weet er te weinig van om je goed op afstand te kunnen helpen. Misschien zijn er nog anderen....


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 24 jul 2007 :  23:52:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Met het programma in onderstaande link kun je precies achterhalen / zien welke software de com-poort in gebruik heeft en meer... Wellicht helpt dit bij het achterhalen van de veroorzaker

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/portmon.mspx

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 jul 2007 :  00:39:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als je een usbserieel kabel gebruikt kun je met de software die erbij zit vaak de compoort remappen zoals dat heet. Je kiest dan een vrije compoort uit de range 1 tot en met 4. Dan zet je de compoort bij de algemene instellingen in Koploper op dezelfde poort. Koploper afsluiten en weer opstarten helpt dan ook nog wel eens. Ik heb een Keyspan usbseriele kabel, had hetzelfde probleem en heb het zo opgelost. Waardoor die compoort bezet wordt, is inderdaad moeilijk te bepalen, zelfs als je achter je computer zit trouwens. Wellicht kom je er met het programma van Dave achter. Het zou ook je muis kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 jul 2007 00:40:33
Ga naar bovenaan de pagina

henke

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 26 jul 2007 :  23:32:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van henke  Reageer met citaat
Ik heb goed nieuws!

Via dit forum kreeg ik een reactie van Dave. Zie hierboven.
Deze sloot prima aan de gedachte van Paul, dat er een ander programma op de compoort actief moest zijn, ik had echter geen idee welke.

Met het programma Portmon kun je een poort monitoren, het geeft ook aan als een poort al in gebruik is.

Ik had het probleem op twee PC's.
Op beide PC's heb ik daarna de oplossing gevonden door met regedit de registers door te zoeken. Op de ene PC zag ik dat de infrarood poort de com1 poort gebruikte!! Deze heb ik veranderd in com2 en zie nu werkt Koploper weer op com1! Op de andere PC heb ik ook in het register de naam bij com1 gecorrigeerd, hier stond "Winachcf0" (?!) Dit heb ik weer netjes veranderd in Serial0 (zo stond dat ook op de andere PC) en zie, ook hier werkt het weer goed.

Kortom een lange zoektocht met uiteindelijk resultaat.
Morpy had het weer voor elkaar, twee gelijksoortige problemen op twee verschillende PC's...

Ik wil iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedanken !!

mvg

Henk Edel

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina