Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 827
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vrijgeven wissels en vorig blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BenB

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 06 jun 2007 :  15:26:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van BenB  Reageer met citaat
Goedenmiddag heren,

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn baan in koploper. Nu heb ik een (domme) vraag. Is het mogelijk om blokken en wissels vrij te geven daar waar het laatste bezetmeldingspunt zit en dus ook daar waar de treinen een tijdje stil staan? Of blijft de "trein" dit signaal doorsturen en zijn de vorige blokken en wissels dan altijd vrij ? Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit zit.

MVG

Bram



http://b-m-p.nl

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 06 jun 2007 :  16:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Bram,

Bij de definitie van de wisselstraten kan je opgeven wanneer een wissel vrijgegeven moet worden.

Als je niets doet dan is het standaard de laatste bezetmelder van het blok, zoals jij dit zou willen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

BenB

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jun 2007 :  17:05:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van BenB  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Bram,

Bij de definitie van de wisselstraten kan je opgeven wanneer een wissel vrijgegeven moet worden.

Als je niets doet dan is het standaard de laatste bezetmelder van het blok, zoals jij dit zou willen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz



Hallo Wim,

Het is standaard toch de eerste?? Ik snap ongeveer hoe ik wissels(straten) moet vrijgeven maar mijn vraag was eigenlijk wat gebeurd er als een trein op die bezetmelder stopt? Houdt hij deze altijd vrij, omdat hij immers op dat punt staat waar hij hem vrij geeft, ook als er een andere trein op die wisselstraat rijdt??
Alvast bedankt.

MVG

Bram

http://b-m-p.nl

Bewerkt door BenB op 06 jun 2007 17:07:06
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 jun 2007 :  17:48:22  Toon profiel  Reageer met citaat
BenB

Het is standaard de stopmelder en dat is niet de eerste bezetmelder van het blok. Dat is ook verstandig dat de stopmelder de achterliggende wisselstraat vrij geeft, dan staat er geen wagon meer op als het goed is. Wat wel kan als je bijvoorbeeld Marklin rijdt of op een andere manier alle wielen detecteert, is dat je kiest bij het opgeven van de wisselstraat kiest voor vrijgeven na. Dan werkt het zo:
Als de eerste bezetmelder bezet is geweest en hij wordt dan vrijgegeven, dan is de trein dus gepasseerd en kan de wisseltraat ook vrijgegeven worden. Deze bezetmelder doet dus niks als je er op staat maar als hij daarna niet meer bezet is dan pas volgt de actie van wisselstraat vrijgeven. Handig vooral bij korte treinen en voor het vrijgeven van wisselstraten die flink gebruikt worden.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

BenB

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jun 2007 :  19:43:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van BenB  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik alles (wat ik tot nu toe gemaakt had) goed had gedaan maar nu begin ik te twijfelen. Ik wilde jullie vragen of ik dan de te verwachten bezetmelders wel goed erin heb gezet. Ik heb een afbeelding toegevoegd waarbij de treinen binnen komen via blok 14. Ik heb als voorbeeld blok 1 (spoor 1) genomen. De zwartepijl staat bij beztmelder 1.02 (en geeft het vorige blok even als de wissels vrij) en de rode pijl bij bezetmelder 1.01, de binnenkomst melder. Graag hoor ik wat van jullie.

MVG

Bram

Download Attachment: schaduwstation.JPG
222,37 KB

http://b-m-p.nl
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 06 jun 2007 :  23:37:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo,

Volgens mij is dat wel goed. Alleen ik zie dat je bij 1.02 pas gaat afremmen. Hierdoor staat de trein waarschijnlijk in één keer stil.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

jelmer

11 Posts

Geplaatst - 07 jun 2007 :  08:36:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bram,

Nu heb je de kans dat je trein "doorschiet" (dwz niet op tijd stilstaat) als je stopmelder dezelfde is als je remmelder.

Nog een tip voor je ontwerp;
- ik zie dat je bij dit schaduwstation een bezetmelder hebt aan het begin van het blok en aan het einde. Dat kan, maar koploper heeft ook de mogelijkheid van een bezetmelder (als binnenkomer) vlak voor het begin van de wisselstraat. Dan hoef je alleen nog maar aan het einde van het blok een bezetmelder te plaatsten. Dan bespaar je een hoop bezetmelders.


Groeten,
Jelmer

Marklin h0 in de vitrine, koploper beginner
Ga naar bovenaan de pagina

BenB

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 07 jun 2007 :  09:26:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van BenB  Reageer met citaat
Hallo Heren,

@ Theo (Santhe):Bedankt voor je reactie. Het feit dat ze in een keer stil zullen gaan staan is geen probleem want zoals de naam al zegt het gaat om een schaduwstation en zal dus voor het "publiek" niet te zien zijn.

@ jelmer: Ook bedankt voor jou reactie. Alleen de trein zal toch in 1 keer stil staan en niet doorschieten, dat is wat ik gelezen heb in de handleiding. Ook jou tip had ik al in de handleiding gelezen (maar toch bedankt), maar als je geloof ik die methode gebruikt dan worden achtergebleven wagons niet gedetecteerd. Wij nemen dan liever het zekere voor het onzekere.

MVG

Bram

http://b-m-p.nl

Bewerkt door BenB op 07 jun 2007 09:27:31
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 02 jul 2007 :  01:20:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bram,

Als ik je plaatje van het schaduwstation bekijk dan kan je veel hardware besparen door te gaan werken met de "Dynamische bloklengte" wat in de nieuwe versie van Koploper zit (6.4). Dit werkt met 2 lichtsluizen voor een heel schaduwstation.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina