Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 3927
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 "spook"meldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

aad

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 23 apr 2007 :  15:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,
Vorig jaar zo rond deze tijd gaf ik aan dat ik spookmeldingen had. Na diverse reacties, waarvoor mijn dank, heb ik besloten om mijn baan geheel opnieuw te bekabelen met afgeschermde kabels.
Daarvoor moest ik wel de baan slopen en opnieuw opbouwen. Dat heb ik gedaan en heel secuur de nieuwe kabels ingebouwd, haakse kruisngen etc. Ook de trafo's en alles wat naar 220 ruikt heb ik een eind uit de buurt geplaatst. Tijdens het bekabelen voortdurend getest en het ging erop lijken dat alles werkte.
U snapt het al, tijdens het eerste test rondje ging het mis. Ik rij met twee locs en via KL kreeg ik de melding dat ze stil stonden.
In het forum las ik dat het inbouwen van LEDS voldoende is om de s-88 storingsvrij te maken.
KL en de Uhlenrock comm goed en ik heb niet het idee dat er daar iets mis is. De paralel63 van Kees Moerman doet het ook goed. (weet ik alleen nog niet van het automatisch rijden)
Mijn vraag is heeft iemand nog een ander idee. In totaal heb ik 150 bezetmeldingen dus als ik er achter kom dat de LEDS oplossing niet goed werken ben ik weer maanden verder.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie. ( ik ben geen leek meer maar ook geen electronicus)
vr gr Aad.

aad HO NS III en IV

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  16:08:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Vraagje: welke kabels zijn er afgeschermd en waar zit die afscherming aan vast?
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  16:17:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,
De kabels van de melder(s)reedrelais naar de s-88 ingang. De mantel zit aan de massa van de baan.
vr gr Aad.

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  16:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je gebruik maakt van reedcontacten sluit je deze aan tussen de binnen- en buitenader van de afgeschermde kabel. De ander zijde van de kabel komt aan de ingang van de S88 resp. massa van de S88.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  19:18:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad,

Je wil teveel tegelijk. Uit jouw bijdrage komt niet naar voren of de locs daadwerkelijk rijden. Het is niet zo dat deze gewoon op vuil staan?

Ik zou als ik jouw was eerst eens kijken of de bezetmelders het doen. Start Koploper en klik op groene spiegelei.
Start hierna het testprogramma en kies hier dan het tabblad bezetmelders en geef het aantal S88 op.

Laat hierna buiten Koploper om een trein rijden op de baan. Als het dan goed is moet je in de bezetmeldpunten zien oplichten waar de loc overheen rijdt.

Werkt dit wel?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  19:20:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
De opmerking van Hub kan ik onderschrijven. Je moet de afschermingen in ieder geval niet aan de baanmassa aansluiten, maar aan de s88 massa. Binnen de centrale zitten die massa's aan elkaar, maar daarbuiten mogen ze geen verbinding meer met elkaar hebben.

ik wou ook nog even stilstaan bij deze opmerking:
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aad

Ik rij met twee locs en via KL kreeg ik de melding dat ze stil stonden.

Wat gebeurt er in werkelijkheid? Staan de locs echt stil, of blijven ze toch rijden? Als ze echt stilstaan zou het kunnen zijn dat je gewoon een stroomafnameprobleem hebt. En als ze wel rijden, wat doet dat met de bezetmeldingen? Gaan bezetmeldingen spontaan aan en uit, of gaan ze aan als er een loc in de sectie komt, en gaan ze daarna niet meer uit? M.a.w., hebben de bezetmeldingen een verband met de werkelijke treinbewegingen, en zo ja, hoe dan, of gaan ze gewoon hun eigen gang?
Je ziet, een heleboel vragen. Maar bij dit soort problemen is het nodig om een gedetailleerd beeld te krijgen van wat er gebeurt om de vinger op de fout te kunnen leggen.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 23 apr 2007 :  21:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal hieronder systematisch weergeven wat ik gedaan heb:
Het gaat hier om de wachtruimte met een rondloopspoor. Er liggen 10 sporen naast elkaar met elk drie blokken. In deze wachruimte kan worden rondgereden, je hoeft niet persé naar de bovenbaan.
1) per bezetmelder twee reedrelais, deze geplaatst en verbonden met afgeschermde kabel aan de s88 en getest in Koploper.
2) nadat alle reedrelais in de wachtruimte geplaatst waren deze getest met één loc in de testmodus van Koploper. Alle reedrelais werkten.
3) Paralel 63 aangesloten op wissel 1 2 3 4. Eerst de eerste vijf sporen van de wachtruimte in bedrijf stellen. De wissels werkten goed.
4 De loc diverse ronden laten lopen met schoonmaak trein en lange goederentrein.
5 Toen de tweede loc op de rails gezet en dezelfde behandeling.
6 De twee locs in een blok gesleept in Koploper.
7 Van te voren uiteraard blokken ingesteld, gewoon blok en wachruimte blok en snelheid geijkt. Snelheid heb ik laag ingesteld via de programmeermodus van Uhlbr.
8 Nadat de twee locs zonder wagens in een blok stonden heb ik automatsch rijden ingeschakeld. (geen bestemming voor de locs opgegeven, eerst maar rondjes rijden)
9 loc 1 liep weg en kwam keurig in het tweede blok; reed daar doorheen en omdat het blok achter loc1 leeg was begon loc2 te lopen. Loc 1 kwam in het volgende blok en reed daar ook doorheen(zoals het ook moet) Toen loc 1 in het derde vrije blok kwam kwam er een melding dat loc1 stilstond in blok 32.(ik kon zien dat de bezetmelders goed werkten)
10 Toen begonnen de spookmeldingen van kriskras van de aangesloten blokken te komen en de locs bleven rijden. Zaak gestopt via noodstop
11 Loc2 via rechtermuisklik uit een blok verwijderd en gewoon lok 1 geobserveerd tijdens het rondjes rijden. In het wachtblok stopte loc en ging rijden nadat de ingestelde tijd verlopen was.
12 spookmeldingen aangezet in KL en die gaf in een venster aan dat er spookmeldingen waren van blokken waar loc1 niet was.
Loc1 uit de automodus gehaald en de zaak stilgezet.
Eerst maar eens nadenken. Tot zover de stappen.


Download Attachment: HFDWACHTSTATIONKOPLOPER.jpg
212,06 KB



aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 24 apr 2007 :  00:11:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aad

1) per bezetmelder twee reedrelais, deze geplaatst en verbonden met afgeschermde kabel aan de s88 en getest in Koploper.

Kun je eens uittekenen, of als dat niet lukt, nauwkeurig beschrijven hoe je dat hebt aangesloten?
Ik denk nog steeds aan een bedradingsfout, of een afschermfout.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 24 apr 2007 :  21:24:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,
Het doorvragen heeft in ieder geval opgeleverd dat de centrale draad van de mantel van de kabels niet goed vastzat aan de massa s-88.
Het helpt echter niet. Ik heb net nog uitgebreid rondjes gereden met 1 loc. Alle bezetmelders doen het. Gaat de lok automatisch dan komt er per blok een melding dat de lok stilstaat ondanks dat hij rijdt. Als ik dan aangeef dat hij toch moet worden opgeroepen dan gebeurt dat ook en wordt het blok vrijgegeven.
Zelf dacht ik aan de mogelijkheid dat door de dubbele reedrelais het tweede signaal als een dubbele melding zou kunnen gelden en dan de loc niet als vertrokken wordt gezien??
Voor de bovenbaan ga ik BD16 van Huib Maaskant gebruiken, maar eerst wil ik dat dit goed werkt. Verder heb ik een tekening gemaakt van de installatie.
mvr Aad

Download Attachment: opzetreedrelais.zip
3,99 KB

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 apr 2007 :  21:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aadAlle bezetmelders doen het. Gaat de lok automatisch dan komt er per blok een melding dat de lok stilstaat ondanks dat hij rijdt.


Als ik dit lees dan betwijfel ik of de bezetmeldpunten op de juiste plaats zijn ingevoerd.

Klein voorbeeld: trein moet rijden van blok 1 naar blok 2.

<---------blok 1---------><---------blok 2--------->
-b1--------------------b2--b3--------------------b4-

In onderhouden blokken moet bij de eigenschappen van blok 2 zijn aangegeven dat de te verwachten bezetmeldpunten (als de lok komt uit blok 1) zijn: b3 en b4 (ook in deze volgorde).
Plaats nu een trein in blok 1 en start het automatisch rijden naar blok. Onderin het rijwindow wordt nu zichtbaar b3 in de statusbalk als indicatie dat de trein wacht op het bezet worden van b3. Als b3 bezet wordt komt er b4 te staan.

Ik zou als ik jouw was dit eens goed controleren.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  07:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad,

Ik heb er verder geen verstand van maar via via kreeg ik bijgaand antwoord (WR):

Als ik de installatie tekening van Aad goed lees, begrijp, zitten alle massa's aan elkaar. En dat is niet goed.
Ik heb er even een plaatje bij gemaakt met goed en fout.

Download Attachment: GoedFout.JPG
203,47 KB


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  13:56:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Je laatste plaatje gezien. Ik ga de twee rechter rode kruizen er tussen uit halen. Dat zal wel een paar dagen duren. Gelukkig heb ik ook iedere massa contactaansluiting op kroonsteen strips zitten, dus ik kan volstaan met de eerste paar blokken om te kijken of het inderdaad de oplossing is.
Ik had je vorige mail/bericht gelezen en heb die gecontroleerd. Volgens mij zit alles zo als je geschreven hebt. Inmiddels heb ik een paar bestanden gemaakt via printscreen en word en van de database. Van de foutmeldingen hebben ik een stappen plan gemaakt in 7 stappen ook in printscreen.
Alvast heel erg bedankt. Ik hoop echt dat het die rode kruizen zijn!!
vr gr Aad.

Download Attachment: spookm.zip
182,15 KB

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  14:15:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aad

Ik ga de twee rechter rode kruizen er tussen uit halen.

Als je inderdaad de massabussen van de s88-modules onderling hebt verbonden, dan is dat vrijwel zeker de oorzaak van je probleem.
De s88-modules krijgen hun massa via de 6-aderige buskabel. De massabus op de module is een eindpunt, met dien verstande dat je daar alleen maar de massa-zijde van schakelcontacten aan mag knopen en verder helemaal niks.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  21:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Aad,

Op de eerste decoder komen de reedcontacten 1 t/m 16, de retourdraden van deze contacten komen aan de massa van deze decoder.
Op de tweede decoder komen de retourdraden van de reedcontacten 17 t/m 32 op deze massa enz. In je doc-file staat een blokje met Mantel kabel aan s88 massa. Deze massadraad verwijderen. Verder schreef je over het inbouwen van LED,s, dit kun je doen maar gebruik dan gewone diodes (1N4148) met de anode aan de ingang van de s88 en kathode aan het reedcontact, plaats de diode bij het reedcontact.


Met vriendelijke groet,
Hub

P.s. Klaas, klopt per ongeluk verkeerdom geschreven.

Bewerkt door pa1_hub op 25 apr 2007 23:54:57
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 25 apr 2007 :  23:31:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

..... maar gebruik dan gewone diodes (1N4148) met de kathode aan de ingang van de s88 en anode aan het reedcontact,....

Ik denk net andersom. De stroom komt uit de ingangsbus en loopt naar de massa-aansluiting.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  23:07:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

De massa schakeling geheel ontbonden en aangesloten zoals omschreven in je tekening.
Echter KL geeft na een melding in een blok "dat de loc ten onrechte stilstaat". De loc rijdt door en komt in het nieuwe blok. Als ik met een enter de melding van tenonrechte stilstaan delete dan wordt het blok in de kleur groen vrijgegeven als de loc in het volgende (3e)blok komt.enz enz.
Tijdens handmatig rijden gaan alle bezetmelders aan zoals het hoort.
Diodes N4148 er tussen zetten? of de tams s-88 booster??
vr gr Aad

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  07:02:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad.

Als je zeker weet dat de bezetmeldpunten goed functioneren, dan is er ergens in Koploper een invoerfout gemaakt.
Als er wordt gemeld dat loc ten onrechte stilstaat op welk bezetmeldpunt wacht de loc dan (te zien in statusbalk rijwindow) en is dit de juiste?
Aan de andere kant lijkt het wel goed te gaan. Hoe lang staat de tijd ingesteld in algemene instellingen per database / tabblad algemeen-2 en dan de eerste optie?

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 06 mei 2007 10:37:30
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  09:59:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Aad,

Een TAMS S-88 booster kan helpen als je zeker weet dat het aan de hardware ligt. Bij gebruikt van de s-88 booster moet je er wel op letten dat de IC's in de terugmelddecoders met 12V bedreven kunnen worden. IC's die dat kunnen zijn b.v. HEF4014 en HEF4044.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  20:14:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Hub,
waarom speciaal de HEF-versie? Alle IC's uit de CMOS 4xxx reeks kunnen maximaal 18V voedingsspanning hebben, dus 12V is nooit een probleem.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  20:33:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo klaas,

Er staat niets over speciaal, er staat b.v.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  21:40:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Hub, in een s88 zitten bij mijn weten altijd IC's 4014 en 4044.
Dus daarom snap ik het nut niet van je mededeling dat je op het type van de IC's moet letten.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  21:56:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo klaas,

Er zijn ook decoders met ic's uit de 74-serie.
In de handleiding van de tams s-88 booster wordt hier zelfs voor gewaarschuwd.

citaat uit de handleiding:
Beachten Sie:
Bevor Sie den s88-Booster in Ihre Anlage einbauen, müssen Sie überprüfen, ob die verwendeten s88-Rückmeldemodule für eine Betriebsspannung von 12 V und damit für den Betrieb mit dem s88-Booster geeignet sind. Sie können das feststellen, indem Sie überprüfen, welche IC-Typen in den Rückmeldern eingesetzt werden.

Module mit ICs, deren Typenbezeichnung mit der Nummer "74" beginnt: Diese Module sind für den Betrieb mit dem s88-Booster nicht geeignet. Bei einer Erhöhung der Versorgungsspannung auf 12 V durch den s88-Booster werden diese Module zerstört!



Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 06 mei 2007 22:26:24
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  23:02:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Aha, is nu duidelijk.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  23:28:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Op tabblad algemeen 2 het vinkje uitgezet van tenonrechte stilstaande locs; eerst 1 loc geprobeerd; geen problemen meer; daarna een tweede loc en het bloksysteem werkt geheel automatisch en goed.
Samengevat; de massa's ontbonden en per 1-8 9-16 17-23 etc verbonden en het vinkje van de stilstaande loc uitgezet.
Spookmeldingen volledig geactiveerd en geen 'spookmelding' meer gehad. Ik ga nu stap voor stap de wachtruimte testen en ingebruik nemen.
Mijn dank aan alle koplopers!
vr gr Aad.

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 mei 2007 :  07:00:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Aad,

Dat vinkje moet je eigenlijk niet uitzetten. Ik was nieuwsgierig naar de tijd die er achter stond. Dus aanzetten dat vinkje en de tijd staat standaard op 90 sec.

Volgt Koploper op het scherm ook wel netjes waar de trein zich bevind?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 07 mei 2007 :  23:33:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Ik weet nog dat hij stond ingesteld op 10 sec. Inmiddels heb ik het weer aangevinkt en toen sprong hij automatisch op 90 sec.

Het werkt nu goed. Koploper geeft de goede meldingen nav het rijden van de loc. Ook bij het inlopen naar het tweede wachtspoor geeft koploper met geel de rijweg aan, het spoor erachter rood dan groen en dan weer zwart. Alleen springt de wissel in koploper nog niet mee. ( het virtule dan) de wissel zelf werkt goed. Daar ga ik nog op puzzelen.

vr gr Aad

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina