Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 240 / Bezoekers Vandaag: 6975
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisselstraat wordt niet gezet tijdens automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robpnl

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 30 apr 2007 :  17:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een probleem waar ik al enige tijd op puzzel. Mijn baan bestaat uit een binnen en een buiten spoor. Het binnenspoor heeft de mogelijkeid een keerlus te nemen. Ik zal de database opsturen.
Stel ik plaats op het binnenspoor een trein (rode pijl) die op het binnenspoor moet blijven, maar wel de keerlus mag doorlopen. De rode pijl rijdt zoals 't hoort.
Stel ik plaats er op het binnenspoor een tweede trein (Habersack) bij. Deze mag het binnenspoor ook niet verlaten, maar mag ook de keerlus niet gebruiken. Als de Habersack stil staat op spoor 1 omdat beide perrons (6/7) bezet zijn gaat er iets vreemds gebeuren. Zodra het perron vrij komt, start de Habersack op, maar de wisselstraat wordt niet gezet. Meestal betekent dit, dat de Habersack een spooktrein wordt. Als ik handmatig de Habersack op spoor 1 zet en 'm als bestemming naar spoor 6 (of 7) sleep, gaat het wel goed.
Ik heb alles geprobeert en weet even niet meer hoe ik verder moet. Ergens moet ik iets fout doen. Kan iemend van jullie mij helpen?

groet,
Rob

Download Attachment: Thuis.bck
49,8 KB

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  23:49:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Je sporenplan is mij niet erg duidelijk, en evenmin wat je bedoelt met het binnenspoor. Maar je moet in het baanplan nog de lijnen aan de blokken koppelen, dus alle lijnstukken die bij de onderscheiden blokken horen. En mij viel op dat je bij onderhouden blokken het vrijgeven van het vorige blok hebt aangepast waardoor het voorgaande blok erg lang bezet blijft.Of hiermee je probleem is opgelost weet ik niet maar dit lijkt me eerst van belang.

groet
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  12:49:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

bedankt voor je reaktie. Ik zal het sporenplan wat verduidelijken. Mijn baan bestaat in principe uit een binnenste en een buitenste ovaaltje. Op de binnenste ovaal wordt tegen de klok in gereden, op de buitenste met de klok mee. Ieder blok heeft twee bezetmeldpunten; 8 blokken met twee meldpunten: 1 S88 :-). Het vorige blok en de wisselstraat worden pas vrij gegeven als de trein de 'stopsectie' (distale bezetmeldpunt) van het volgende blok bereikt heeft. Dit doe ik, omdat mijn blokken kort zijn (weinig ruimte op zolder) en ik op deze manier zeker weet, dat de hele trein zich binnen het blok bevindt (en de wisselstraat vij is).
Mijn banenplan bevat nog een aantal rangeersporen . Deze zijn (nog) niet voorzien van bezetmelders en worden niet bij het automatisch rijden betrokken.

Ik heb een lijst variabele treinroutes gemaakt. deze beginnen en eindigen allen op een stationspoor (blok 6, 7 of 8). Ik rijdt echter via de vaste treinroutes.
Op het buitenste ovaaltje rijdt een RAm TEE. Hij kiest zijn weg via de stationsporen blok 7 of blok 8. Hierbij laat hij bij het doorrijden via blok 8 een tweetonig hoornsignaal klinken. Dit werkt goed.
Op de binnenste ovaal rijdt de Rode Pijl. Als deze de keerlus neemt (blok 5, alleen via blok 1 te bereiken), moet hij vervolgens op het stationspoor (blok 6 of 7) stoppen en keren. Zodoende wordt, vanuit deze stationsporen komend, de binnenste ovaal altijd tegen de klok in genomen. Dit werkt ook goed.
De Habersack rijdt ook op de binnenste ovaal; tegen de klok in dus. Hij mag de keerlus echter niet nemen. Dit gaat goed op één enkele situatie na:

Stel de Habersack rijdt in blok 1 wil naar stationspoor 6 en dit spoor is (nog) niet vrij. Dit kan zijn omdat de Habersack net zelf uit blok 6 komt, of omdat de Rode Pijl er rijdt.
Stel ook dat vlak hiervoor de Rode Pijl de keerlus heeft genomen, dus de wissel na blok 1 staat nog richting blok 5 (keerlus).
Als blok 6 nu vrij komt, begint de Habersack te rijden ... logisch, want hij wil naar blok 6. Echter, om van blok 1 naar blok 6 te rijden moeten een aantal wissels gezet worden (opgegeven bij 'tool: wisselstraten'). Onder andere moet wissel 2 (de wissel naar de keerlus) recht gezet worden. Maar er worden geen wissels gezet; de Habersack stoomt de keerlus binnen.

Alleen in deze enkele situatie treedt deze fout op. Ik snap niet waarom. Ik kan even niet volgen wat je met 'in het banenplan de lijnen aan de blokken koppelen' bedoelt. Blijkbaar ben ik nog iets vergeten?

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  12:56:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik volg regelmatig dit soort discussies.
Het is handig als je aandacht besteed aan de layout van de baan in Koploper.
Je hebt een heel scherm, teken de baan dan ook groter.
Maak een logische indeling, waardoor het begrijpelijker wordt.
Het hoeft niet op een postzegel.
Ook de bloktekening wat ruimer.

Zorg dat je alles gedaan hebt voordat je begint te testen, blokken , wissels, wisselstraten, lijnen aan blokken, waar in blok puntjes, blokeigenschappen juist ingevuld en voorkeur, terugmelders.

Door dit te doen kom je er vanzelf achter dat je iets vergeten bent in deze complexe invulling.

Maak eerst een stuk goed functionerend en ga dan stap voor stap verder.
je zal zien dat het dan vanzelf gaat leven.
EN sla de handleiding erop na.
Redeneer zo je bent vast niet de eerste met dit probleem.
Zie het als een uitdaging om de oplossing te vinden, want een antwoord van een gebruiker levert soms informatie op waarmee je niet verder kan omdat je die informatie niet kan plaatsen.

groeten
Henny Noordhoek
Lid Vereniging Spoorgroep Zwitserland en HOm rijder en koploper gebruiker.
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  13:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Vooraf sluit ik me aan bij Henny, je plaatje is erg moeilijk te doorgronden, een warrig geheel met name de wisselloop spreekt niet tot de verbeelding. Begin dan eenvoudig door eerts de binnen ring te tekenen, alle benodigde zaken in te vullen en test dan of dat stuk werkt, enz. Of een blok lang of kort is doet niet terzake. Wanneer je trein in een blok past, en dat is een grondvoorwaarde, dan wordt de wisselstraat niet eerder vrijgegeven dan wanneer deze op de stopmelder is aangekomen, daarvoor hoef je niet van de "default"instellingen, die Paul al voor je heeft klaargezet, af te wijken.
Je hebt ook in onderhouden blokken voor alle gevallen de deadlock ingegeven, wat me niet goed lijkt. Maak ook stationsporen aan, zodat de zaak even stilstaat en je de loop van de treinen in je ontwerp rustiger kan volgen.
Lees ook goed de helpfile want daaruit kan je alles halen, al is het noodzakelijk soms 2 topt 3 maal te lezen.

groet

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  17:10:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Henny, Fred,

ik heb lang zitten proberen, veranderen, puzzelen etc voordat ik de vraag hier op het forum heb gezet. Het sporenplan is zo klein, omdat ik het naast andere koploper-schermen nog in beeld wil houden. Het plan is getekend zoals het er in het echt uit ziet. Zo heb ik snel een indruk waar de treinen zich in het eggie bevinden.
Ik ben begonnen met de buitencircel. Die had ik snel draaiende. De binnencircel met één trein was ook geen probleem. Het begon pas, toen ik de keerlus wilde opnemen ... en ging pas goed fout toen ik twee treinen op de binnenlus wilde laten lopen.
Blijkbaar heb ik op mijn zoektocht naar een oplossing bepaalde default instellingen veranderd. Het klopt dat ik in een eerder (simpeler) stadium ook met deadlocks heb geëxperimenteerd. Daar is dus blijkbaar ook nog het een en ander van terug te vinden :-(
Opnieuw tekenen heeft naar mijn mening weinig zin. Ik weet niet waar ik in de fout ben gegaan en zal met open ogen dezelfde foute keuzes of onjuiste invul volgordes opnieuw maken. Ik ga eerst de instellingen maar eens opschonen. Wat mij zou helpen is een lijst met uitgevoerde commando's en veranderingen in status (bezet, vrij, keuze route, etc). Er moet toch zoiets in koploper zitten? Ik ga eens proberen dat werkend te krijgen.

Rob, sorry maar toch wel een beetje moedeloos.
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  17:50:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Ik zou inderdaad alle franje er uithalen en dan opnieuw beginnen.
Alle vaste routes en variabele in de rijwindows uitschakelen zodat de treinen default rijden. Alle deadlocs verwijderen, is niet echt nodig. In de blokken ook geen veranderingen maken voor langer bezet houden enz, is niet nodig zo jij het doet.
En eerst je baanplan voorzien van alle instellingen zoals Henny schreef. Lijnen aan blokken koppelen (teken ook één lijn per blok, en niet allemaal stukjes, dat werkt prettiger), wisselstraten aangeven,bezetpunten kleuren waarze in de blokken zitten( dan kan je de treinen ook goed volgen in welke richting ze gaan, enz.

groet

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  23:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

In de cirkels moeten de locs dan in sommige beide richtingen op kunnen rijden? Zo ja dan zit daar je probleem. Om cirkel willekeurig in beide richtingen te kunnen berijden moet Koploper minimaal 3 blokken hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 02 mei 2007 :  15:38:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

bedankt voor de op- aanmerkingen. Ik ga aan de slag.

Rob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 mei 2007 :  18:01:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Een oplettende meelezer viel ook nog op dat jij een aantal alternatieve wisselstraten heb ingegeven. Zie onderhouden baandefinities / wisselstraten en dan voor de blokken 1>6 en 1>7. Er zijn op jouw baan geen alternatieven mogelijk en alternatieven waar alleen lijnen inzitten geven altijd problemen. Deze dus ook nog even verwijderen!!

Met dan aan WR.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  22:35:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Yes!

Bij het laatst berichtje van Paul ging er bij mij een lichtje randen. Met dank aan de 'oplettende meelezer WR'. De alternatieve wisselstraten voor 1>6 en 1>7 waren het probleem. Deze heb ik blijkbaar ooit per ongeluk aangemaakt en niet gevuld. Daarom werden er, als een van deze wisselstraten gekozen werd, geen wissels gezet en begon de trein 'zomaar' te rijden.

Bedankt voor het meedenken.

Rob
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina