Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 5460
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 307
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Koploper met Arduino als wisseldecoder naast OM32? Kan dat?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JB47

51 berichten

Geplaatst - 16 feb 2020 :  12:39:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Onder de naam ArCoMora kun je software vinden om met een Arduino wissels, seinen etc te bedienen.
Een tijdje terug heb ik geexperimenteerd met de software voor wisselbesturing. Ik heb getest op een apart testbaantjee met een multimaus en het werkt inderdaad prima.
Nu wil ik deze "wisseldecoder" graag in koploper gaan gebruiken, waarin ik al gebruik maakte van vier OM32's.
In koploper kan ik wel gewoon een (algemene) wisseldecoder aanmaken naast de reeds aanqezige OM's, maar ik kan daarna niets veranderen; dus geen adres aanpassen, of het aantal aan te sluiten "apparaten".
In mijn lijstje digitale onderdelen staan al de bezetmelders en ook de OM32's die ik gebruik, maar het is me dus nog niet gelukt zo'n nieuwe Arduino wisseldecoder aan de praat te krijgen in Koploper.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips misschien?

P.S. ik probeerde een bck van mijn koploper toe te voeegen, maar kreeg een 505 server error.....(?)

Wim Ros

Netherlands
6058 Posts

Geplaatst - 16 feb 2020 :  13:07:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Is gewoon een ordinaire wisseldecoder zoals Lenz, Marklin of wie dan ook maakt. In Koploper heet zo'n ding een functiedecoder, en die kun je naar hartelust een adres geven.

Groetjes.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

51 Posts

Geplaatst - 16 feb 2020 :  21:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Bedankt voor je antwoord, maar....bedoel je "Algemeen>Extra Functies"?
Jaap

Wim Ros

Netherlands
6058 Posts

Geplaatst - 16 feb 2020 :  21:17:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je weet toch hopelijk wel hoe je digitale onderdelen moet toevoegen en onderhouden?

Groetjes.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 17 feb 2020 :  07:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Onderhouden-Baandefenities-Digitale onderdelen.

Dubbel-plussen en Wisseldecoders toevoegen.
De DCC adressen beginnen vast bij 1, mogelijk heb je er al wat gebruikt voor je OM32's? (Ik ken de OC32 beter)
Dan gewoon tig wisseldecoders aanmaken, totdat je een lege range te pakken hebt.
Bijv OM32 gebruikt adressen 1-64 => maak twintig wisseldecoders aan, dan heb je 16 vrije adressen van 65 t/m 80

Ongebruikte wisseldecoders zijn geen probleem. Ik heb m'n wissels van 1 t/m 68(?) en seinen via OC32 vanaf 101 t/m 200.
Domweg 50 wisseldecoders aangemaakt.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

JB47

51 Posts

Geplaatst - 17 feb 2020 :  07:53:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jimmaet,
Dat is precies wat ik zocht!
Ja ik had een wisseldecoder naast mijn 4 OM32's aangemaakt, maar was niet op het idee gekomen er zoveel aan te maken dat ik boven de reeds uitgegeven nummers zou uitkomen.
Ga het vandaag meteen uitproberen!
Bedankt!
Jaap

remunj

Netherlands
971 Posts

Geplaatst - 17 feb 2020 :  09:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
@Kees, Waarom zo'n onzinnig lange lijst maken.

@Jaap,
Maak gewoon 1 wisseldecoder aan en geef die het juiste startadres van de Arcomoro en je kunt de wissels benoemen in je baanplan.
Zo houdt je een overzichtelijke lijst van gebruikte wisseldecoders, ipv een onzinnig onoverzichtelijke lange lijst.

Groeten,
Eric

hubertus

Netherlands
1472 Posts

Geplaatst - 17 feb 2020 :  10:07:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Gewoon een wisseldecoder aanmaken en daarbij het aantal op 0 zetten, dan heb je 2048 adressen ter beschikking en hoef je daar nooit meer naar om te kijken.

Groet, Huub

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 18 feb 2020 :  08:03:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

@Kees, Waarom zo'n onzinnig lange lijst maken.

Eric

Hoi Eric,
Inderdaad, bij een andere centrale lijkt het te lukken om aan te maken wat je wil. In de files van anderen wisseldecoders met 2,4,6 uitgangen gezien enz. mèt een keuze van startadres.

Bij mij kan dat niet. het verschilt per centrale (waarschijnlijk of het een doorgeefluik is zoals Loconet, of dat er in de centrale zelf iets moet worden aangemaakt).
Ik kan uitsluitend Aantal invoeren, Adres, Van nummer en alle andere velden zijn grijs.

Ik heb niet gezien welk systeem JB47 heeft.
Huub z'n tip is ook wel aardig, en komt overeen met hoe het bij Loconet/MRDirect/Ecos werkt, maar dus niet bij Lenz.
Bij Selectrix zijn er geen wisseldecoders, doch Functiedecoders.
Zonder backup blijft het koffiedik kijken.

P.S: Ik ook problemen met uploaden van een bmp, ter illustratie van het verhaal boven. Met een jpg lukte het.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 18 feb 2020 08:11:25
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina