Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 718
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 186
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Koploper met Arduino als wisseldecoder naast OM32? Kan dat?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2021 :  13:59:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag Jaap,

Ik heb je onze ervaringen met Arduino en componenten van de heer Teering in samenhang met Koploper weergegeven! En ook dit berichtje komt mij zo bekend voor “problemen opgelost en opnieuw getest en het werkt weer één poosje”!
Tenzij dit experimenteren met electronica je voorkeur heeft boven het foutloos werken van je treinbaan, zou ik zeggen “ heel veel plezier “!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2021 :  16:01:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mjdb
Voordeel is om de DCC-techniek 'buiten' de Arduino te houden.


Lijkt me toch eerder een nadeel, dat je met een extra tussenlaag moet werken om iets voor elkaar te krijgen dat de Arduino ook prima zelf kan.
Ik heb van een Arduino een DCC-seindecoder gemaakt om twee Viessmann-multiplex-seinen (Duitse "kerstbomen") aan te sturen en dat werkt nu al ruim een jaar feilloos. En ik weet dat mijn sketch ook door anderen wordt gebruikt, heb daar ook geen signalen gekregen dat er problemen mee zijn.
Weet je zeker dat het DCC-shield dat je gebruikte wel helemaal jofel is?
Wil je het wel met die DR4024 ertussen doen, dan zou ik wisselsymbolen gebruiken, i.p.v. schakelaars. Wissels hebben voorrang op schakelaars als Koploper het druk krijgt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2021 :  16:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,
Met mijn reactie de vorige keer heb ik je waarschijnlijk op het verkeerde been gezet; ik gebruik GEEN loconet. Op dat moment was dat een vergissing.
Inmiddels heb ik ook een eerste sein (proefopstelling) aan de praat. De score is nu twee wissels en een sein, met resp. de Mardec en de Arsigdec.
groeten,
Jaap

Koploper94, IB-I, EDITS booster, OM32's
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2021 :  16:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub schreef:

quote:
Lijkt me toch eerder een nadeel, dat je met een extra tussenlaag moet werken om iets voor elkaar te krijgen dat de Arduino ook prima zelf kan.


Hallo Huub,

Ja en nee. Ik heb geprobeerd om zelf een interface te maken op basis van een schema van internet. Zo'n snelle optocoupler etc. Helaas zonder succes. Bij Arcomora heb ik gevraagd of de interface ook toegankekijk was voor eigen sketches. Helaas geen antwoord. Bij een leverancier in Amerika waren de verzendkosten tientallen dollars. Enfin, toen heb ik dat maar even laten zitten.

De DR4024's heb ik aangeschaft toen ik met de bouw begon. Omdat ik nul ervaring en kennis had ben ik voor 'zeker' gegaan. En nu ze er toch zijn kan ik de aanwezige schakel-uitgangen 'gratis' gebruiken.

Een extra voordeel is dat de baan-elektronica en de Arduino's elektrisch van elkaar gescheiden zijn omdat er een opto-coupler tussen zit.

Omdat ik uiteindelijk toch de rechtstreekse koppeling voor elkaar wil krijgen heb ik inmiddels bij het bedrijf DCC interfaces in Engeland een interface als test besteld. 16 Euro inclusief verzendkosten. Ik ben benieuwd.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 26 mrt 2021 16:34:20
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2021 :  16:44:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier een schema voor het interface dat ik gebruik.
www.mynabay.com/dcc_monitor/ (even naar beneden scrollen).
Is ook galvanisch gescheiden, dus dat voordeel is geen voordeel.
Niet moeilijk om in elkaar te zetten en het kost weinig.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina