Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 283 / Bezoekers Vandaag: 2853
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 786
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 dynamische blokken achter elkaar zonder achteruit rijden?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

conducteur

Belgium
2 berichten

Geplaatst - 24 aug 2019 :  23:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Geïnspireerd op deze baan (zie link) hebben wij in de treinclub ook zo'n keerspiraal gemaakt. In onze uitvoering komen er 8 blokken (vier naar boven, vier naar beneden) met een lengte van ongeveer 370 cm.

Elke omwenteling is één blok, zo komen alle draden op dezelfde positie. In principe is zo een blok lang genoeg om plaats te geven aan twee treinen (misschien dat de langste goederentreinen per twee langer zijn dan 370 cm, maar de meeste combinaties moeten wel per twee passen...).

In de handleiding staat uitgelegd hoe een schaduwstation te configureren met twee lichtsluizen. Er staat dat de trein een stukje achteruit gaat rijden om de lichtsluis terug vrij te geven. In mijn geval dus werk ik met gewone bezetmelders, waardoor dit niet nodig is (en misschien in bogen op een helling ook niet wenselijk).

Is het invoeren van twee blokken als dynamisch paar de reden waarom de trein gaat achteruit rijden? Kun je dat uitzetten? Eerste trein komt toe en stopt op verste melder, tweede stopt bij vrijgave laatste melder zonder dat er ergens moet achteruit gereden worden.

Ik veronderstel dat ik enkel in het allerlaatste blok een stopkans moet inbouwen en dan met een blokgroep kan bepalen dat er bv. minstens drie treinen moeten blijven staan?

Kun je dit werkende krijgen met treinen die nog niet allemaal volledig gedetecteerd worden?

https://maasbuurtspoor.blogspot.com/search/label/Delfshavense%20Schiebruggen

Bewerkt door conducteur op 24 aug 2019 23:45:02

Ben

Netherlands
592 Posts

Geplaatst - 25 aug 2019 :  08:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door conducteur

Is het invoeren van twee blokken als dynamisch paar de reden waarom de trein gaat achteruit rijden? Kun je dat uitzetten? Eerste trein komt toe en stopt op verste melder, tweede stopt bij vrijgave laatste melder zonder dat er ergens moet achteruit gereden worden.




Kijk in "Blokgroepen": daar zie je dat je een gecombineerde stopmelder kunt toepassen door een vinkje te zetten. Als je dat na laat rijdt je treintje ook niet achteruit.

Verder zie ik het nut niet van het op deze wijze toepassen van een dynamisch blokpaar: de vier blokken liggen in elkaars verlengde.......

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

conducteur

Belgium
2 Posts

Geplaatst - 25 aug 2019 :  09:30:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Het nut is toch dat ik op die manier (bijna) dubbel zoveel treinen kan zetten?
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
592 Posts

Geplaatst - 25 aug 2019 :  13:05:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat kan toch ook met "gewone" blokken?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5786 Posts

Geplaatst - 25 aug 2019 :  13:09:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zo zal het als dynamisch blok niet werken.
Een dynamisch schaduwstation bestaat uit meerdere blokken naast elkaar en die kun je dynamisch met 1 treinen of 2 treinen achter elkaar vullen. Bij het gebruik van 1 gemeenschappelijke binnenkomst melder en 1 gemeenschappelijke stopmelder. Die via een lichtsluis alle inkomende sporen bewaakt en via de andere lichtsluis alle uitgaande sporen bewaakt.
Deze lichtsluizen en dus de melders moet altijd vrij zijn.
Dus de inkomende melder wordt vrij op vrijgeven. En de stpomelder wordt vrij na bezetmelding en achteruit rijden zodat de melder vrij is voor het volgende spoor naast hem.
Kan ook met normale melders maar is minder betrouwbaar.
Wat jij voor ogen hebt is niet zoals het is bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina