Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 10038
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Roco Z21
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ben

Netherlands
874 berichten

Geplaatst - 18 jul 2012 :  19:52:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Als wellicht bekend komt Roco dit jaar met een nieuwe centrale uit, de Z21.

Iemand die zich er al in verdiept heeft en al enig idee of er een protocol aan boord is wat kan praten met Koploper?

Groet van Ben.

Bewerkt door Ben op 18 jul 2012 19:52:51

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jul 2012 :  21:15:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Er zit een LocoNet aansluiting op en een XPressnet aansluiting, mijn hoop is dat het met deze moet lukken, waarbij LocoNet de voorkeur heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 aug 2012 :  15:24:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Hier een eerste resultaat.
http://digitalemodelbaanforum.messageboard.nl/viewtopic.php?t=123

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 aug 2012 :  14:38:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Nee, en die zal er ook niet komen, denk ik denkelijk. Je bent beter af met een nieuwe IB.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 aug 2012 :  13:22:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Zoals ik in mijn test al geschreven heb werkt het met LocoNet en met xPressNet. Alleen het allergrootste probleem is dat als het via LocoNet werkt dat de wissels aangesloten op de baanspanning (DCC) dan niet meer werken.

Anders om via XPressNet werken de wissel commando's niet richting LocoNet dus wissels aangesloten op b.v. de 63410 reageren niet. Dat is iets wat Paul of zelfs Xander of Freiwald niet kan oplossen.
Wissels via de APP bediend werken alleen voor de DCC en niet voor LocoNet. En daar zit het probleem. Verder vind ik dat de APP en de Smart-phone weinig toevoegd aan het geheel, behalve dan dat het wel een hele dure regelaars zijn, die je eigenlijk bij de prijs van de centrale moet optellen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 08 aug 2012 :  15:41:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Dat is vast en zeker op firmware niveau goed te krijgen vroeg of laat. Mogelijk dat dit nog gefixed/toegevoegd wordt in een toekomstige update. Ik neem aan dat ze dezelfde 'fout' niet nog eens maken (software die niet aangepast/uitgebreid kan worden door geheugengebrek).

Desondanks zal het apparaat dus wel met Koploper werken i.c.m. een bestaande XpressNet interface waarbij je veelal toch al DCC wisseldecoders gebruikt. Even opletten met gecombineerd gebruik van LocoNet, XpressNet en de gebruikte typen decoders.

Gr. Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 aug 2012 :  16:00:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dave,

Juist, en in Ben zijn geval zal het vanuit een LocoNet (IB situatie) niet werken, of hij met een andere interface gebruiken. En dan geen melders meer via Loconet. Al met al een niet zo geweldige situatie.
Ik ben overigens van mening dat dit er in een eerdere test opstelling bij de ontwikeling allang uit had moeten komen, ik had minder dan een minuut nodig om dit te ontdekken.

Geen alternatief voor een IB of vergelijkbare centrale.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 08 aug 2012 :  19:55:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Dit had er inderdaad bij de ontwikkeling al lang uit moeten komen. Te simpel om over het hoofd te zien zou je denken. Mocht het toch bewust op deze manier geïmplementeerd zijn dan vraag ik me heel erg af: waarom? Zo niet, en dit probleem is kenbaar gemaakt of was reeds bekend bij Roco, dan verwacht ik dat dit nog wel verholpen gaat worden in een volgende update voor dit apparaat.

Met zo'n apparaat wil je toch alles optimaal benutten en dan mag je verwachten dat dit gewoon 100% probleemloos met de diverse gebruikte componenten overweg kan.

Gr. Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 aug 2012 :  21:44:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zou je verwachten ja.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 okt 2012 :  09:53:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

De Z21 te samen met Koploper en LocoNet gaat niet werken nu niet en ook niet in de toekomst. Koploper herkent namelijk de centrale niet, anders gezegd de centrale geeft geen antwoord op de vraag welk systeem het is.

Via xPressNet is er verder geen probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 jul 2013 :  19:46:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren, inmiddels zijn we weer wat verder in de tijd en wat updates verder betreffende de Z21, deze centrale kan nu uitstekend via LocoNet worden aangestuurd, iets wat een optie is binnen koploper, alleen met daar nog iets voor worden gefixed, iets wat er in de toekomst zal komen als Paul weer wat meer tijd heeft.
De Z21 is tenslotte via het loconet een standaard centrale.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jul 2013 :  17:49:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Even de update voor de Z21 uitvoeren http://www.z21.eu/content/download/901/10425/file/Z21_Maintenance_V1.03.zip

En je kunt gebruik maken van het Loconet, en dan ook van de loconetmelders, die worden netjes doorgegeven via o.a. het ethernet protocol.Via JMRI kun je dat testen en in beeld brengen, evenals het aansturen van de treinen en de wissels via het LocoNet. En

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 feb 2021 :  13:22:33  Toon profiel  Reageer met citaat
We zijn nu 7 jaar verder, zijn alle problemen zoals boven beschreven opgelost?

Mijn 15 jaar oude IB heeft namelijk de geest gegeven.
Ik kan hem laten repareren maar geen idee of dat verstandig is.

Kan de huidige Z21 nu ook de wissels via DCC aansturen?

Wat is anders een goed alternatief?
Mijn bezetmelders zijn gekoppeld met Loconet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 feb 2021 :  20:38:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De wissels met DCC zal met de Z21 geen probleem zijn. Dat gaat wel lukken, maar de Z21 praat geen Loconet, maar gebruikt XpressNet. Dat gaat dus wel een probleem worden. Overigens is het Z21-systeem een prima systeem, maar je moet dan wel Loconet vaarwel zeggen.
Persoonlijk zou ik een IBII kopen. Mijn TwinCenter begint ook bejaard te raken en laat, ondanks het feit dat hij afgelopen zomer is gerepareerd, af en toe wel een steekje vallen. Er is nog wel mee te leven, maar op een gegeven moment staat toch vervanging voor de deur.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 feb 2021 20:39:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 feb 2021 :  22:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

De Z21 (met hoofdletter) praat ook loconet.
De z21 (geen hoofdletter) praat geen loconet.

Het verschil zit in het kleine broertje of de grote Broer.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 feb 2021 :  14:50:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Wim,

De wissels met DCC zal met de Z21 geen probleem zijn. Dat gaat wel lukken, maar de Z21 praat geen Loconet,

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Wederom zit je er weer naast.

De Z21 (zwarte) spreekt en verstaat perfect LocoNet. Ik stuur hier al jaren mijn spoorbaan mee aan, en dit is tot nu toe het meest stabiele systeem wat ik ooit heb gebruikt.

Echter de z21 (wit) spreekt dat niet.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 feb 2021 :  21:29:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Je hebt volkomen gelijk. Met de Z21 moet het zeker lukken, maar de z21 wordt een probleem.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 19 feb 2021 :  23:31:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik was alleen nieuwsgierig of onderstaande was opgelost.
Maar dat zal wel als Wim Ros er tevreden over is.

quote:

Alleen het allergrootste probleem is dat als het via LocoNet werkt dat de wissels aangesloten op de baanspanning (DCC) dan niet meer werken.



Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina