Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 2089
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 164
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Roco Z21
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

LucSegers

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  17:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Eric,
Ik heb de Zwarte Z21, en gebruik een Digikeys bezetmelder stroomschakelend (cs) LN. (Weet het nummer niet uit mijn hoofd nu. Kan dat S88n 4088 zijn?) Dat is de eerste melder, de volgende 2 zijn gewone S88n melders, 2stuks nu en daar moet er later nog een bij, omdat de baan nog verder uitgebreid word met een werkplaats, met opstel sporen aan de rechterkant, en aan de linkerkant een container terminal. @ Jos, Misschien verklaart dat ook de meerdere 2 richting sporen?

Jaag mij niet op! Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
870 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  17:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Luc,

Dat is de Digikeijs DR4088LN.

grts

Marcel

JPJ

Netherlands
631 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  18:22:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Luc,

Als je een tweerichtingsgroep gebruikt, dan heb je minimaal 2 blokken achter elkaar die van 2 kanten bereden worden.
En dat heb jij niet.

Jos

Bewerkt door JPJ op 06 jan 2026 18:25:10

JackvdW

Netherlands
370 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  22:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Als het dus een 4088LN is moet je hier voor aangeven wat het start adres van de eerste bezetmelder is en daarna het aantal bezetmelders van de hele keten.

Programmeer toets op de LN indrukken (led gaat knipperen). Daarna via een wisselcommando het eerste melder adres (B.v 1), door wissel 1 te verzetten. Recht naar krom of anderom, maakt niet uit.

Hierna knippert de led sneller. Nu, weer met een wisseladres, het aantal melders van de hele keten invoeren. Bij een LN + twee aangehangen kastjes dus 48 (3 x 16). De led gaat weer uit. Daarna weet de LN wat hij aan de Z21 op de LocoNet aansluiting moet doorgeven.

Zet je er later een extra S88 bij dan weer dezelfde handelingen maar dan voor 64 melders.

Groeten Jack.

LucSegers

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  22:56:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW

Hallo,

Als het dus een 4088LN is moet je hier voor aangeven wat het start adres van de eerste bezetmelder is en daarna het aantal bezetmelders van de hele keten.

Programmeer toets op de LN indrukken (led gaat knipperen). Daarna via een wisselcommando het eerste melder adres (B.v 1), door wissel 1 te verzetten. Recht naar krom of anderom, maakt niet uit.

Hierna knippert de led sneller. Nu, weer met een wisseladres, het aantal melders van de hele keten invoeren. Bij een LN + twee aangehangen kastjes dus 48 (3 x 16). De led gaat weer uit. Daarna weet de LN wat hij aan de Z21 op de LocoNet aansluiting moet doorgeven.

Zet je er later een extra S88 bij dan weer dezelfde handelingen maar dan voor 64 melders.

Groeten Jack.

Kijk, dat is alvast iets wat ik niet goed heb gedaan, en waarschijnlijk is dat ook het probleem van niet herkennen van bezette blokken.
Ik ben er even niet om dit toe te passen vanwege mijn werkzaamheden, maar zodra ik weer thuis ben ga ik dit eerst rechtzetten en kijken of er dan meer info op het scherm komt! Ik kom er later weer op terug.

Thanks alvast.

LucSegers

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 06 jan 2026 :  23:11:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hoi Luc,

Als je een tweerichtingsgroep gebruikt, dan heb je minimaal 2 blokken achter elkaar die van 2 kanten bereden worden.
En dat heb jij niet.

Jos

Oké, weer wat bijgeleerd.
Nu is het baan plan in principe ook enkelsporig opgezet en in een richting bereden. De trein die links het 5 sportgebied station verlaat komt ook links weer terug, en aan de rechterzijde idem dito. Je krijgt zo niet zo snel de indruk dat er “gewoon” rondjes gereden word. En elke kant heeft 4 opstel sporen als schaduw station. En om niet steeds hetzelfde paar treinen terug te zien in het station is er nog een extra wachtspoor aangebracht. De tafel is 5.0m lang en L vorming aan de linker kant ongeveer 2.0m. Het is een N baan.

remunj

Netherlands
1140 Posts

Geplaatst - 07 jan 2026 :  08:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door LucSegers
Kijk, dat is alvast iets wat ik niet goed heb gedaan, en waarschijnlijk is dat ook het probleem van niet herkennen van bezette blokken.
Ik ben er even niet om dit toe te passen vanwege mijn werkzaamheden, maar zodra ik weer thuis ben ga ik dit eerst rechtzetten en kijken of er dan meer info op het scherm komt! Ik kom er later weer op terug.

En als je dan thuis bent check dan eerst nog eens hoe je het op de Z21 hebt aangesloten. En laat het ons nog even weten.
Die DR4088LN moet op de L-Bus. De Xpressnetli op de X-Bus.
Anders kan je blijven proberen tot je een ons weegt maar zal het niet gaan werken.

Gr.
Eric

JPJ

Netherlands
631 Posts

Geplaatst - 07 jan 2026 :  15:00:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Luc,

Heb wat liggen spelen met de database.
Wisselstraten bijgewerkt, en een paar verbindingslijnen die over elkaar lagen weggehaald.

Jos

Download Attachment: Luc.zip
8,12 KB

LucSegers

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 07 jan 2026 :  19:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hoi Luc,

Heb wat liggen spelen met de database.
Wisselstraten bijgewerkt, en een paar verbindingslijnen die over elkaar lagen weggehaald.

Jos

Download Attachment: Luc.zip
8,12 KB

Dank je Jos.
Nog ter info, de 2 vier sporige schaduwstations hebben aan de uitgaande kant wissels die open gereden worden! Dus daar zit geen aandrijving op. Dit zou geen probleem moeten zijn voor koploper.
Rest mij nog de vraag; die wijzigingen? Zitten die nu in de database die ik van jou kan copieren en invoeren door het bestand opnieuw te downloaden vanuit de back-up?
Ik heb dat nog nooit voor gehad?

JackvdW

Netherlands
370 Posts

Geplaatst - 08 jan 2026 :  00:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Het open rijden van wissels is voor KL geen bezwaar.

Gewoon de wisseladressen op 0 laten staan.

Ik zou wel alle wisselstraten inclusief die wissels invullen,
dat ziet er gewoon beter uit op je scherm tijdens het rijden.

Succes,

Groet Jack.

JackvdW

Netherlands
370 Posts

Geplaatst - 08 jan 2026 :  00:32:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wat de file van Jos betreft. Deze downloaden op je pc en goed kijken waar die wordt weg gezet of er even een aparte map voor maken dat je hem makkelijk terug kan vinden. Verder niets met de zip doen, ook NIET uitpakken.

Nu zie ik dat jou back-up file nog een .bck file is en dat je waarschijnlijk niet op de laatste versie van KL draait. Dan kan je niets met Jos zijn file.
Dus eerst KL updaten naar de laatste versie 9.4 bld 9. Die staat gewoon op de Koplopersite. Maar......

Eerst KL opstarten en eerst uit "Algemeen > Back-up/Restore" een kopie van je huidige baan wegschrijven b.v. op een USB Stick.

Dan Koploper updaten.

Daarna uit "Algemeen > Back-up/Restore" de optie Terugzetten nemen en naar de file van Jos bladeren en zijn file kiezen.
Vinkje zetten bij "Nieuwe database aanmaken".

Koploper maakt nu de database aan zoals Jos hem heeft gewijzigd.

Jou eigen database staat er ook gewoon nog op.

De laatste versie van KL maakt back-ups ingepakt in een zip file. Hierop zit een wachtwoord wat alleen KL kent. Dus gewoon de zip "Terugzetten". KL pakt hem zelf uit. Je kan trouwen ook gewoon nog .bck files terug zetten.

Succes.

Groet Jack.

JPJ

Netherlands
631 Posts

Geplaatst - 08 jan 2026 :  07:57:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Met die uitleg moet het luc wel lukken om de database binnen te halen.
En wisselstraten zijn zover ik er geen vergeten ben allemaal bijgewerkt.

Jos
Pagina: 1 2 (of 2)  Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina