Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 370 / Bezoekers Vandaag: 4492
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Digitale installatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bobribro

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 26 jun 2010 :  14:20:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ook in de digitale trein besturing.
Ik heb een digitale Roco startset gekocht met een NS loc.
Daarna heb ik een Roco stoomtrein omgebouwd met een decoder en stoom (BR657). Nu heb ik een Switch-Pilot gekocht met spoelen om de wissels te schakelen.
Dit verloopt allemaal zonder problemen.
Nu mijn vraag:
Ik wil het systeem aansluiten op een computer en zit te denken om een Lenz LI101 (USB) aan te schaffen en dan verder met koploper het een en ander te gaan besturen.
Is dit zonder meer mogenlijk?
Ik bedoel ik heb een 10764 digitale versterker bij mijn startset zit.
Kun je daar de LI101 op aansluiten?
Moet dit op de master of op de slave ingang?
Kun je dan zowel via de pc als via de multi mous de treinen besturen?

Alvast bedankt voor de informatie?

Rein

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 26 jun 2010 :  21:50:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Rein,

Allereerst welkom op dit mooie forum.
Het antwoord is kort maar krachtig nee ROCO bied geen mogelijkheden om met koploper te samen te werken.


Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 jun 2010 :  22:21:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Rein,

Daar is wel een oplossing voor, nml de Interface s88XPressNetLi. kijk hier http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88XpressNet.html

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 27 jun 2010 :  13:30:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob, bedankt voor de informatie.
Dit is heel interessant ook omdat de link meer info geeft over wat er nu gebeurt.
Het lijkt erop dat de s88XpressNetLi hetzelfde doet als de LI101 van Lenz, maar dat het wel een goedkopere uitvoering is.
Om het nog wat beter op een rijtje te krijgen heb ik Lenz dezelfde vraag gesteld.
Auke, ik denk dat er inderdaad wel mogelijkheden zijn.

Ik zal de reactie van Lenz en mijn verdere gedachte kronkels op het forum melden.

Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jun 2010 :  13:48:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

De Lenz LI101F is alleen een verbinding tussen de Multi-Maus en een PC.
Daarom kun je geen terugmelder aansluiten, ook kun je die van het RocoMotion systeem daar niet mee aansluiten of gebruiken.

De s88XPressNetLI is dus een combinatie van 2 dingen, een Interface voor het maken van een verbinding tussen de Multi-Maus en de PC en een aansluit mogelijk voor de terug/bezetmelders op basis van het s88 systeem.

Met de Lenz LI101F gaat het ook, maar dan heb je weer een andere adapter nodig om de terugmelders te kunnen aansluiten, en die gaan dan weer via een andere compoort aansluiting dan de s88XPressNetLI. Je hebt dan een HSI88 nodig van b.v. LDT. Met de s88XPressnetLI heb je gelijk beide.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 27 jun 2010 :  17:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie.
Ik zit alleen nog met het volgende:
Als je een s88XPressNetLI of een Lenz LI101 aansluit op je pc dan kom je op het XpressNet protocol uit.
Kun je dan niet alles wat hier aan voldoet hier op aansluiten, dus terugmeld modules, wissel schakel modules etc?
Verder: de baudrate van de s88XPressNetLI is 9600 baud. Is dit niet wat weinig in vergelijk met de LI101? of maakt dat niets uit?

Ik zag ook op je site dat je een programmatje kun down loaden (PT) wat je kunt gebruiken om de CV's van de aangesloten spullen aan te passen. Dit kan handig voor mij zijn want met de MultiMous kun je bv de cv's van een switch-pilot niet veranderen.

Rein.

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jun 2010 :  18:09:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

Terugmeldmodules sluit je niet aan op het XPressnet, die sluit je bij lenz aan op een aparte aansluiting zijnde de RS-bus.

En als het zo zou zijn als jij denkt dan was de geniale oplossing in de vorm van de s88XPressnetLI helemaal niet nodig.

Wisseldecoders sluit je ook niet aan op het XPressnet, maar die sluit je aan op de rails aansluiting en die spreekt bij een Multi-Maus en bij Lenz het DCC protocol.

Het XPressNet of X-Bus is voor de communicatie tussen de verschillende besturings kasjes zoals de handregelaar en eventueel een keyboard, en dus ook voor de communicatie tussen de interface en de multi-maus.

Verder is de baudrate van 9600 bps meer dan toereikend. Er is inmiddels een grote groep gebruikers van dit systeem, en die ondervinden geen enkel probleem hierdoor of hiermee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 28 jun 2010 :  16:48:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb een reactie van Lenz gekregen. Vrij vertaald schrijven zij het volgende:
Het is niet mogelijk de LI-USB direct aan de 10764 aan te sluiten. Je hebt een centrale nodig zoals een MultiMous. Je kunt de LI-USB als een slave aansluiten.

Ik denk nog steeds dat dit dan op hetzelfde neer komt.
Echter lijkt mij jouw oplossing samen met een SS88SD16 wel een mooiere oplossing.
Alleen moet je dan een USB-RS232 converter toevoegen, maar voor 9.99 + 3.50 val je hier ook geen buil aan.

Waarschijnlijk zal ik binnenkort de Rosoft site bezoeken om het een en ander te bestellen.
Heel erg bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jun 2010 :  17:24:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

De Multi-Maus is DE centrale, die je aansluit op de Master aansluiting van de 10764. De s88XPressNetLI sluit je aan op de slave aansluiting van de 10764. Je kunt daar ook de LI-USB op aansluiten van Lenz, zoals ik je in bovenstaande ook heb uitgelegd, alleen heb je dan geen terugmeld module aansluiting, en moet je die via een externe adapter de HSI88 aansluiten via een aparte en dus tweede compoort. De s88XPressNetLI is beide ineen kastje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  17:11:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Naar aanleiding van jouw opmerking schiet me nog een vraag te binnen.
Als je de multi maus als centrale nodig hebt en deze toch wat beperkt is.
Zijn er dan via de pc ook minder dingen (commando's, cv's) mogelijk omdat dat via de multi maus gaat?

Mvg.

Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  17:26:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein, en waarin is de Multi-Maus dan beperkt volgens jouw?
Met de PC is hetzelfde mogelijk als dat er nu ook met de Multi-Maus mogelijk is.
Dus wat is het probleem, of beter gezegd wat is je vraag?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  18:52:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Misschien heb ik het mis maar ik heb een Switch-Pilot aangeschaft en geprobeerd om hier CV's te veranderen.
Ik kreeg een foutmelding 1 (niet mogelijk).
Toen ik later bij een winkel was vroeg ik hierna en werd er gezegd dat dit met de multi maus niet mogelijk was.
Je had hiervoor een uitgebreidere centrale nodig.
Ik kan bij een trein decoder gewoon alles aanpassen.
Ik heb nog even gedacht dat de switch-pilot als read only ingesteld stond, maar ik kon niets vinden om te veranderen.

Mvg,

Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  18:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je een Multi_maus met interne Software 1.0 hebt moet je die even laten updaten naar versie 1.02, Dan is de bug eruit die veroorzaakt dat hij niet met ESU decoders werkt. Even opsturen naar Roco.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  19:48:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Op de multi maus wordt versie 1.02 aangegeven.
X-bus versie 3.0
Het lijkt er dus op dat het daar niet aan ligt.

Mvg.
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jun 2010 :  23:53:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

Dan is je Switch-Pilot gewoon daarmee in te stellen en de foutmelding moet je gewoon negeren, het signaal wat de decoder geeft het ack. signaal daar kan en doet de Multi-Maus niets mee. Zal dus altijd een foutmelding geven. De verandering komt wel gewoon aan in je Switch-Pilot.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

sik

3 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  16:06:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rein,

Dit probleem heb ik ook gehad. Karst Drenth had onderstaande oplossing:


Het probleem is de nogal heftige elko in deze decoder.

Bij het programmeren ziet de Maus daardoor kortsluiting...

Oplossing: Aparte voeding aansluiten en alleen de DCC aansluiting naar de Maus.

Grtzz,

Karst


Mvrgr,

Michel
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  16:49:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Michel,
Bedankt.
Ik ga het zeker proberen. Ik moet alleen even kijken waar ik een andere voeding vandaan haal en wat voor een het moet zijn.

Wim,
Ik heb even de handleiding van de multi maus erbij gepakt en hier nog wat gevonden.
Het was toch iets anders als wat ik in eerste instantie bedoelde en het lijkt niet met de multi maus te maken hebben.
Uit de handleiding:
Met de ROCO vesterkers 10761 en 10764 is het uitlezen van CV's van een decoder niet mogelijk. De waarden zichtbaar op de multi maus zijn dan fictief.
Met een PC en ROCOmotion (10785) is dit wel mogelijk.
Aangezien ik de 10764 versterker heb zal het dus wel niet mogelijk zijn om CV's uit te lezen, of denk je dat het wel kan?

Mvg,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  17:10:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

Met de Multi-Maus kun je alleen programmeren, je kunt er geen decoders mee uitlezen, maar dat had je in de Handleiding al gevonden, of dat had je daar in kunnen lezen. Oud nieuws wat al jaren bekend is. En wat zeker bij je handelaar bekend moet zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  17:30:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Michel,
Bedankt het werkt. Goede tip.

Wim,
Het kwam niet ter sprake tijdens de aanschaf. Toen wist ik er ook niets van.
Maar kan het wel met de s88XPressNetLI?
Mischien val ik in herhaling, zeg maar als ik vervelend word.
Mvg,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

sik

3 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  17:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rein,

In de handleiding voor de ESU-switchpilot(51800/51802) staat het volgende:

Maximum supply voltage: 18V AC or 24V smooth DC.

Mvrgr,

Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jun 2010 :  18:27:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rein,

In een vorig antwoord heb ik al aangegeven dat de PC via de Interface hetzelfde kan als de Centrale, dat is immers de baas in het systeem, dus alles wat je met de centrale kan, kan ook met de PC via een interface.
Behalve de RocoMotion interface die kan iets meer. Maar voor dat geld kun je beter een losse decoder programmer van ESU kopen.

Je vraag was dus al eerder in dit geheel volledig beantwoord.
Verder kun je nu met je huidige systeem, gewoon de Switch-Pilot programmeren, alleen je kunt hem niet uitlezen, wat ook niet echt nodig is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  17:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Nu het voor mij opgelost is wil ik hiermee een afsluitend bericht plaatsen.
In eerste instantie wil ik iedereen bedanken voor de bijdragen die ze geleverd hebben en natuurlijk in het bijzonder Wim Ros.
Ik heb twee bouwpakketten aangeschaft nl de S88XPressNetLI en de S88sd16.
Na het monteren de spullen aangesloten waarna het probleemloos werkte in samenwerking met koploper.
Nu komt het werk om de baan op de terugmelder aan te sluiten.

Nogmaals bedankt voor alle informatie en ik zal ongetwijfeld nog wel een vraag gaan stellen.

Met vriendelijk groet,

Rein


Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina