Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 210 / Bezoekers Vandaag: 4329
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Geen remgeluid ESU loksound
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

emanje

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 05 jun 2009 :  19:17:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Hoewel ik besef dat het onderwerp doet vermoeden dat de vraag over de loksound gaat, doe ik toch een poging op mijn lievelingsforum...
Wat is namelijk het probleem? Alle loksound geluiden spelen prima af, zoals ingesteld in Onderhouden Locomotieven -> Functies.
Het enige geluid wat het bij geen van de Loksound locomotieven onder Koploper doet, is het remgeluid. (en dat is juist zo'n mooi geluid). Als ik buiten Koploper om rij, met de TC, dan spelen de remgeluiden wel netjes af. Ik vraag me af of andere gebruikers hier ervaringen mee hebben. Belangrijkste vraag is uiteraard hoe ik het remgeluid onder Koploper aan de gang krijg.

Groet, Enrico


Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.5

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 06 jun 2009 :  10:12:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Enrico,

Allereerst moet je een sounddecoder hebben, waar dat geluid in opgenomen is.
Niet alle (ESU-)decoders hebben dat !
Dan is het vervolgens een kwestie van het goed afstellen van de remkarakteristiek.
Als je loc in combinatie met Koploper TE snel afremt, "schiet" hij als het ware óók te snel door de stap heen, waarbij het geluid wordt geproduceerd.
Ik heb helaas pas 1 loc, waar dat geluid inzit.
Ik heb m.b.v. de IB ongeveer vastgesteld bij welke stap/snelheid het geluid wordt geproduceerd. Vervolgens heb ik via Koploper achterhaald, of de loc, bij het afremmen, voldoende lang in die stap rijdt en daarop vervolgens de remkarakteristiek van de decoder op aangepast.
En zie.....het remgeluid is er iedere keer, als de loc bijna stilstaat.
Misschien dat anderen het op een andere manier regelen.
Ik heb het i.i.g. zo gedaan en het werkt.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 06 jun 2009 :  11:20:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Enrico,

eerder heb ik deze oplossing aangedragen;


Ik heb het zelfde probleem gehad als jij hier aangeeft en heb de volgende oplossing toegepast.
In treintype de massasimulatie voor het afremmen van 50-->0 op nul gesteld. Nu met rijproeven vastgesteld hoe hoog de CV 4 kon worden gezet om te voorkomen dat de loc te ver "doorschiet".
Deze instelling (CV4) staat bij mij op 8, het remgeluid is terug en door de hogere CV waarden remt de loc naar behoren af.
Misschien ook een oplossing voor jou?

Vriendelijke groet,

Han

PS Het ging hier om een roco loc met sound decoder.
Ga naar bovenaan de pagina

emanje

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 06 jun 2009 :  20:34:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Han, Jo,

Bedankt!
Ik ben intussen aan het experimenteren met cv4 en cv64 van de LokSound decoders. Intussen weet ik dat de verschillende loks verschillende waarden eisen voor een mooi rem geluid.
Voor de loks met Sound heb ik aparte treintypes dus daar de massasimulatie 50-0 op 0 gezet. Ik heb twee Soundloks getest en het werkt tot zover.

Groet, Enrico

Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.6
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  15:04:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de massasimulatie gewoon standaard gehouden ( zo in gesteld dat het nog mooi is en past bij die lok ) heb alleen wel ingesteld dat bij stoppunt direct moet worden gestopt. Daar stopt de lok vervolgens met de instellingen van CV4, en vanaf daar komt dus ook het remgeluid er bij. Tot die tijd remt de lok wel wat af, maar dat gaat dan niet met veel kracht, en dus ook niet met het bijbehorende remgeluid.

Werkt voor mij goed.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

emanje

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  15:30:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Roelco,

Ik wist niet dat het mogelijk was. Zou jij mij kunnen uitleggen hoe je dat instelt in Koploper? Dus gewoon met massa simulatie rijden en bij het stoppunt "overschakelen" op de instellingen van CV4.

Groet, Enrico

Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.6
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  10:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Enrico,

dat wil ik wel, maar heb het systeem zo niet bij me, dus vanavond proberen hier even naar te kijken, maar is niet zeker of ik de tijd heb ( staan andere dingen ook op de planning ) maar dan kom ik er morgen in elk geval aan toe.

Waar het in elk geval op neer komt is dat koploper bij het stoppunt direct de snelheid van de lok op 0 zet.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 15 jun 2009 :  09:49:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Heeft toch iets langer geduurt door onvoorziene omstandigheden, maar goed.
Heb de loks normaal ingesteld, stoomlok, decoder instellingen zodat de top snelheid ongeveer 90km/uur is.
Lok is geijkt.
minimale snelheid is, beetje afhankelijk van het blok, rond de 30 a 40km/uur.
bij instellingen per database heb ik de optie: " In stopsectie meteen stoppen" aan staan.
in de decoder heb ik voor CV3 en CV4 een waarde van 5 staan ( gebruik bijna alleen maar Lenz decoders )

Voor massa simulatie heb ik van 50 naar 0 staan op 10 sec.

Mijn lok komt dan met iet van 90km/uur aan, remt netjes af tot ongeveer 40 km per uur volgens de massa simulatie. Bij het stoppunt geeft koploper direct een snelheid van 0 km/uur. De lok remt dan af volgens de instellingen van CV3 en CV4, die heb ik vrij laag staan zodat de lok niet al te ver doorrijd wat ik niet wil. Maar hierdoor wordt ook het remgeluid van de sound decoder actief in dit laatste stukje. En voor het ook vindt ik het prima overkomen.


Nu is het wel zo dat mijn huidige baan nog niet meer is dan 20 sporen van mijn schaduwstation, en 1 spoor zodat ze rond kunnen rijden.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 15 jun 2009 :  10:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Enrico,Roelco,

Wanner je de instelling in "stopsectie meteen stoppen"aanzet betekend dit dat alle loc`s zo zullen reageren en je dan ook in alle decoders de CV4 moet instellen.Dit terwijl Koploper uitstekend in staat is om de loc naar behoren te laten afremmen.

Ik denk dat de optie massa simulatie van 50 ==>> 0 op nul en de CV4 voor geluidsdecoders naar minimaal 4 een uitstekende oplossing is.

MVG,

Han

Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 15 jun 2009 :  14:06:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Het klopt dat dit voor alle loks dan zo werkt, en dat wil ik ook. Dus voor mij een prima oplossing. Bijkomend voordeel was/is dus dat het remgeluid er ook aan te pas kom. Maar dat is zeker niet de reden waarom ik deze optie aangezet heb.

Stopsectie is bij mij dus ook echt stopsectie, of te wel, de trein moet direct stoppen, en niet nog weer doorrijden, dat geeft alleen maar problemen van geblokkerde wissels na de stopsectie.
En inderdaad heb ik bij alle loks CV3 en CV4 laag ingesteld.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

emanje

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 17 jun 2009 :  16:34:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Iedereen bedankt voor de input. Ik heb de methode van Han inmiddels eigen gemaakt en voor al mijn Sound locomotieven toegepast. Het werkt prima.

Groet, Enrico

Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.6

Bewerkt door emanje op 17 jun 2009 16:35:11
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina