Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 121 / Bezoekers Vandaag: 1189
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 246
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Afremmen bij omzetten wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 07 apr 2009 :  16:48:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Als bij mij een trein een blok inrijd dan remt deze af, en soms zelf tot stilstand komt, totdat van de wisselstraat waar het blok op aansluit alle wissels zijn gezet. Hierna trekt de trein weer netjes op.
De meeste blokken zijn lang genoeg om op snelheid door te rijden en toch genoeg tijd te hebben om de wisselstraat om te zetten.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan wijzigen zodat ze niet meer afremmen?



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  17:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Extra blok vooruit kijken kan helpen.

Wat is de tijd welke staat voor het omzetten van de wissels?
Als die namelijk vrij hoog staat en er moeten nogal wat wissels omgezet worden dan kan dat lang duren.
Bij mij staat deze op 150 millisec. (7 wissels per seconde) en heb nergens last van. Als de wissel(motor) er langer over doet dan neemt de decoder de tijd over en stuurt Koploper de volgende aan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  18:03:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Mogelijk is de optie "zet wissels altijd" bij jouw aangezet. Kijk eens of daar een vinkje staat.
Als deze optie wordt uit gezet, moet je ook met je vingers van de wissels afblijven.
Hetzelfde geldt natuurlijk wissels elektrisch laten schakelen, als koploper niet aanstaat.
Als je wel de wissels op een andere manier wilt schakelen raadt ik aan, voor de "veiligheid" laat de optie zo staan.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  18:21:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Piet,

Extra blok vooruit kijken kan helpen.




Was bij mij de oplossing.
Wel opletten want nu kijkt hij overal verder vooruit en mijn treinenloop werd daardoor op bepaalde kruisingen zeer statisch, er reden altijd dezelfde treinen. Dus op die punten moet je in blokeigenschappen dat vooruit kijken weer terugnemen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  19:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim / Theo

Een blok extra reserveren bij de seinen heb ik op 1 gehad maar dit gaf geen verbetering
De default bekrachtiginstijd staat op 200 mili sec. deze ga ik naar 100 zetten


Ab

Zet wissels altijd staat bij mij standaart niet aangevinkt


Ik stuur mijn wissels met de Decoder-64 in combinatie met de WM kaart van Kees Moerman, de wissels worden aangedreven door de Conrad wisselaandrijving, alleen het duurt een aantal seconden nadat er een blok en een wisselstraat gereserveerd is voordat de wissels daadwerkelijk omgezet worden


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  20:18:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Het verhogen van de gemiddelde snelheid helpt, tevens de minimale tijd op minimum snelheid verlagen naar 1 en maximum ook lager zetten.
Ik denk dat je hiermee een beetje mee moet experimenteren.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  22:33:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

Wim / Theo

Een blok extra reserveren bij de seinen heb ik op 1 gehad maar dit gaf geen verbetering




??? Het werkt natuurlijk alleen als er geen trein "voor" rijdt want die blokkeert het reserveren...maar dan komt uw trein toch op gemiddelde snelheid in het laatste blok.
Of zijn uw blokken zo kort dat je met twee blokken niet genoeg hebt om de wissels te schakelen en een stop te vermijden ?

Zie je de wisselstraat geel worden als hij in het voorlaatste blok is ??

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  17:27:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

De wisselstraat wordt niet gelijk met het voorliggende blok gereserveerd maar pas als het blok voor de wisselstraat bezet (rood) is.
Ik denk dat hier het probleem zit, ik weet alleen niet hoe je in moet stellen dat de wisselstraat gelijk met het voorliggende blok gereserveerd moet worden.

Ik heb de data-base maar bijgevoegd dit is makkelijker.


Download Attachment: pre.bck
245,6 KB


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  17:03:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Word bij jou wel de wisselstraat met het voor liggende blok gelijktijdig geselecteerd.
Zoja zou jij dan je data-base op het forum willen zetten dan kan ik de verschillen in instellingen bekijken om er zo achter te komen waarom het bij mij niet zo is.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  17:40:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Volgens mij moet jij toch bij instellingen per database tab seinen / wissels het aantal blokken vooruit op 1 of 2 zetten. Als ik dit in jouw database verander zie ik in de testmode gelijk dat hij meer blokken reserveert incl. de eventuele wisselstraat.
Als hij op 0 staat gaat hij pas bij het binnenkomen van een volgend blok een nieuw blok reserveren.

Voor de rest heb ik geen veranderingen gemaakt, misschien moet je hem zelfs op 2 zetten i.v.m. je vertragingstijd van het omzetten van je wissels. Ik weet niet hoe de D63 werkt en hoe lang het duurt voordat een wissel om is. Bij mij is het in ieder klik en de volgende. Had in het verleden de schakeltijd ook hoog staan maar is nu nog maar 50ms, maar dat kan met klik-klak



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  20:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Het klopt inderdaad als ik hier 1 blok invul word de wisselstraat geselecteerd en omgezet maar dat komt om dat die dan tussen twee gereserveerde blokken in ligt.
Het schakelen van de D63 is een fractie van een seconde.
Mijn bezwaar tegen 1 of meerdere blokken extra reserveren is dat het het trein verkeer beperkt namelijk je heb dan voor 1 trein 3 blokken nodig 1 - bezet / 2 - gereserveerd. Ik heb op mijn baan 91 baanvakken waarvan 37 in de opstelsporen en rangeersporen dus blijven er 54 over voor het doorgaande treinverkeer dus kunnen er ongeveer 10 treinen tegelijk rijden en dit vind ik niet erg veel.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  21:16:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ja ik denk dat het een of het ander is. Als ik je baan zo zie liggen er eigenlijk nergens 2 blokken zonder wisselstraat ertussen. E.e.a maakt het natuurlijk wel moeilijker. Maar je kan dat eventueel oplossen door in de variabele routes voor bepaalde treinen / omstandigheden een stopverbod al dan niet richting afhankelijk te maken.
Heb je al eens een uur gereden met 1 blok vooruit kijken?
Ik heb zelf ff gekeken wat ik heb 6 x station 18 x Goederen 23 x schaduw en 14 doorgaande sporen. Hier rijden er gemiddeld 7 en maximaal 12 tegelijk waarbij de laatste 2 hoofdzakelijk te maken hebben met automatisch rangeren.

Het goeie eraan is dat je blijft puzzelen en iedere keer weer nieuwe mogelijkheden ontdekt. Nu is het zo dat het volgende blok bij je geselecteerd wordt op het moment dat je in het laatste blok bent. Tel daarbij de vertraging van het reserveren en het omzetten van de wissel hebt. Bij het binnen komen had de trein al het signaal gekregen stoppen en is daarmee in volle gang omdat de bovenstaande stappen pas daarna uitgevoerd worden. Daarbij moet jij je ook realiseren dat nieuwe opdrachten achter in de rij komen. Misschien als je de bekrachtigingstijd verlaag naar 50ms zodat de schakelingen vlugger gaan en de wachtrij dus korter, eventueel de rustperiode ook naar 0, moet je gewoon proberen en kijken hoe het het beste werkt.
Ik zou af en toe ook wel eens de mogelijkheid hebben als een goederentrein die niet mag stoppen in het station alvast langzaam mag oprijden in het station in afwachting van de vrijgave van de volgende wisselstraat. Dat kan alleen als je dat manueel in de gaten houd maar dat zit er hier niet in



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  21:45:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

al jouw seinen staan standaard op rood, echter als je seinen hebt in de vrije baan (in het echte voorbeeld automatische P seinen)deze behoren standaard op groen te staan als het volgende blok vrij is, bv. blokken 17 en 29 zijn voorbeelden van seinen die default groen zouden moeten zijn, en zal de trein niet vooraf afremmen voor het volgende blok, uitrijseinen in stations en goederensporen zijn in het voorbeeld handmatige seinen die in het echt altijd op rood staan. Dit zal al een hele verbetering geven in het doorrijden op vrije trajecten.

Overigens staat die ene foute alternatieve wisselstraat van 3 naar 78 *2 nog steeds in jouw database, dit heb ik de vorige keer al aangegeven dat koploper jouw treinen hier kan kwijt raken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  22:26:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

De seinen zijn alleen voor de show en doen helemaal niets. koploper kijkt voortdurend waar een trein heen kan en daar hebben de seinen geen invloed op. Je kan ze ook niet handmatig op rood zetten, dan zouden ze wel invloed hebben
Het is puur het aantal blokken voorruit reserveren.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  23:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst


Mijn bezwaar tegen 1 of meerdere blokken extra reserveren is dat het het trein verkeer beperkt namelijk je heb dan voor 1 trein 3 blokken nodig 1 - bezet / 2 - gereserveerd.



Piet, dat is niet het geval , wanneer één trein een andere inhaalt dan gaat hij niet remmen omdat hij een of meerdere blokken blok niet KAN reserveren. Hij remt pas in het allerlaatste blok, dus daar moet je niet me inzitten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina