Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 180 / Bezoekers Vandaag: 7713
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 afwisselen personen- en goederentreinen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Veroen

Netherlands
237 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  11:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumlezer/lid,
Ik rij NS 50/60-er jaren ( periode 3a.) en wil de frequentie van aantal rijdende personen- en goederentreinen kunnen beinvloeden, door het vertrek vanuit het schaduwstation te regelen. Bijv.gedurende een bepaalde tijd meer personentreinen te laten rijden/vertrekken om een dagdienst te simuleren.
Heeft iemand een idee of en hoe ik dit kan instellen in Koploper i.c.m. Lenz DCC.
Groet,
Coen.

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  18:38:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen

Beste forumlezer/lid,
Ik rij NS 50/60-er jaren ( periode 3a.) en wil de frequentie van aantal rijdende personen- en goederentreinen kunnen beinvloeden, door het vertrek vanuit het schaduwstation te regelen. Bijv.gedurende een bepaalde tijd meer personentreinen te laten rijden/vertrekken om een dagdienst te simuleren.
Heeft iemand een idee of en hoe ik dit kan instellen in Koploper i.c.m. Lenz DCC.
Groet,
Coen.



Coen,

Om hoeveel opstelsporen in het schaduwstation, hoeveel goederentreinen en hoeveel personentreinen, gaat het?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  20:51:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen

Beste forumlezer/lid,
Ik rij NS 50/60-er jaren ( periode 3a.) en wil de frequentie van aantal rijdende personen- en goederentreinen kunnen beinvloeden, door het vertrek vanuit het schaduwstation te regelen. Bijv.gedurende een bepaalde tijd meer personentreinen te laten rijden/vertrekken om een dagdienst te simuleren.
Heeft iemand een idee of en hoe ik dit kan instellen in Koploper i.c.m. Lenz DCC.
Groet,
Coen.




Coen,

Ik heb het uitgeprobeerd en het kan.

Het gaat in twee fasen.

We bepalen eerst of het 'dag' of 'nacht' is op basis van de modeltijd en we doen dat met behulp van logische en speciale acties.

Ik ga er van uit dat je op de opstelsporen in het schaduwstation sporen hebt voor personentreinen en voor goederentreinen. Ik ga er van uit dat alle treinen naar een blok vertrekken. Stel dat het dag is en een goederentrein staat in blok 20. Het blok waar hij naar toe moet vertrekken is 50
Op basis van een speciale actie blokkeren we dat vertrek als het dag is. Die speciale actie werkt als volgt.
Als het dag is (dat weet Koploper op basis van het feit dat daar een logische actie voor is aangemaakt) en op basis van het feit dat een bezetmelder is geselecteerd, in dit geval de stopmelder van het blok waarin de goederentrein op het opstelspoor staat bijvoorbeeld bezetmelder 2.1 volgt de actie: blokkeer rijden van/naar blok in dit voorbeeld van 20 naar 50.

Als je dit voorbeeld werkbaar vindt en bereid bent twee logische acties en vier speciale acties aan te maken en voor elk blok van je opstelsporen een speciale actie waarbij je de personentreinen blokkeert voor de nacht en de goederentreinen voor de nacht zal het werken. Uiteraard kun je het zo doen dat een aantal personentreinen ' nacht nog rijdt en een aantal goederentreinen overdag.

Als je dit niet te ingewikkeld vindt, kan ik je eventueel vertellen welke logische en speciale acties je moet aanmaken om Koploper duidelijk te maken of het dag is of nacht en welke speciale acties je moet aanmaken om goederen of personentreinen te blokkeren gedurende de dag of de nacht of niet.

In combinatie met een logische actie die waar is of niet kan dat dus heel goed, ik heb de logische en speciale acties waarmee je aan kunt geven of het dag of nacht is uitgeprobeerd.

Het zijn twee logische en vier speciale acties voor dag en nacht en een speciale actie per opstelspoor. Als je dat wilt (of een ander)geef het maar aan dan type ik het wel even voor je uit.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  21:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,
Allereerst maken we het verschil van dag en nacht herkenbaar voor Koploper. Dat doen we op basis van modeltijd. Ik ga er in mijn voorbeeld van uit dat de nacht duurt van 23 tot 6 uur, je kunt uiteraard instellen wat je wilt.

We maken twee logische acties aan:
Nr. 1
Omschrijving DAG (Of iets wat voor jou betekenisvol is, ik hou echter deze waarden aan.)
Wanneer waar nvt invullen of laten staan.
Bewaren, dus op het v –tekentje.

We maken een tweede actie aan
Omschrijving NACHT
Wanneer waar: nvt

Bewaren.

We gaan naar speciale acties en maken er vier aan. Het is goed om te weten waarom. We moeten twee logische acties aan EN uit zetten. Dat is belangrijk want als hij aan is in de nacht betekent dat het nacht is voor Koploper. Voor de dag geldt hetzelfde. Op basis van het feit het dag of nacht is kunnen straks je treinen al dan niet vertrekken.

Ga naar Speciale acties;

Omschrijving: Dag aan
Conditie Tijd model of PC-klok
Vervolgens: Voeg toe, en vul de juiste tijd in, 6.00 hou ik aan
Klik op Actie
Wat dan doen: Logische indicatie
Bij Logische actie: selecteer DAG en in het venstertje daarachter: Waar

Bewaar deze actie.

Omschrijving: Dag uit
Conditie Tijd model of PC-klok
Vervolgens: Voeg toe, en vul de juiste tijd in, 23.00 hou ik aan
Klik op Actie
Wat dan doen: Logische indicatie
Bij Logische actie selecteer DAG en in het venstertje daarachter: Niet waar
Bewaar deze actie

Omschrijving: Nacht aan
Conditie Tijd model of PC-klok
Vervolgens: Voeg toe, en vul de juiste tijd in, 23.00 hou ik aan
Klik op Actie
Wat dan doen: Logische indicatie
Bij Logische actie selecteer Nacht en in het venstertje daarachter: Waar
Bewaar deze actie

Omschrijving: Nacht uit
Conditie Tijd model of PC-klok
Vervolgens: Voeg toe, en vul de juiste tijd in, 6.00 hou ik aan
Klik op Actie
Wat dan doen: Logische indicatie
Bij Logische actie selecteer Nacht en in het venstertje daarachter: Niet waar
Bewaar deze actie


Omdat het zes uur is gaat de eerste speciale actie weer werken.

Opmerking. Deze tijdschakeling is niet alleen voor een dag en nachtritme te gebruiken maar veel tijdgebonden zaken zoals een verlichting die voor een periode aanstaan ook. Maar het is echt universeel toepasbaar
Nu moet je je opstelspoor nog inrichten. Ik ga er van uit dat de stopmelder van je blok 2.1 is en bovenstaande acties zijn aangemaakt. Er staat een personentrein op je opstelspoor nr. 20 en het volgende blok is 50 Het principe is nu dat een trein die op de stopmelder staat of gaat staan tijdens de dag of nacht wel of niet vertrekt
Ga naar speciale acties.

Omschrijving Personentrein, nacht
Conditie alle bezetmelders bezet/logische acties waar
Zet bij de bezetmelders een vinkje voor 2.01 (in dit voorbeeld)
Zet een vinkje bij de logische actie: NACHT
Ga naar Actie
Wat dan doen: Blokkeer rijden van/naar blok
Blokkeer keuze: selecteer 20-> 50

Ik ga er in dit voorbeeld van uit dat goederentreinen en personentreinen elk op een eigen spoor staan. Je kunt met Koploper daarvoor zorgen.
Deze laatste speciale actie moet je dus voor elk opstelspoor doen en variëren met Goederentrein en Dag of Nacht.
En het is klaar.

Mensen die met logische acties werken weten dat er meer wegen naar Rome leiden. Het kan verfijnd worden door met een logische actie vast te stellen welke trein of locomotief zich in een blok bevindt en zo kun je nog wel meer verzinnen. Met logische acties kun je ook vaststellen of er een personen- of een goederentrein op een spoor staat en dan de speciale actie verfijnen.

Je moet de klok tonen en goed instellen en bij de instellingen per database bij Algemeen 1 :Toon Klok activeren. De modeltijd stel je in bij Algemeen 2. Modeltijd loopt alleen als je kunt rijden

Dank voor je vraag Coen, ik vond dit een leuk puzzeltje.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 mrt 2009 22:04:21
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  22:26:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,

Hier nog even hoe je bepaalt of een goederentrein dan wel een personentrein zich in een blok bevindt.
Mask een logische actie aan:
Omschrijving: Goederentrein in Blok 20
Wanneer waar: Blok is bezet door treintype
Treintype: Goederentrein
Blok: 20.
Als hij waar is en het is dag dan is het volgende blok, in het voorbeeld: 50 geblokkeerd als je in het scherm van de speciale actie de volgende logische acties aanvinkt:
- Goederentrein in blok 20
- Dag
En het juiste nummer van de bezetmelder.

Je moet per blok dan twee logische acties aanmaken, een voor de personentrein en een voor de goederentrein. De speciale acties moeten ook verschillend reageren en ingevuld worden.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 mrt 2009 22:27:25
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  23:02:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom,
Allereerst dank voor je reactie en uitgebreide beschrijving welke ik ga bestuderen van de inmiddels door mij afgedrukte versie want het is een hele mond vol.
Bij mij worden de opstelsporen 6 heen en 6 terug totaal dus 12 door zowel personen- als goederentreinen door elkaar bereden. Ik heb 2 treinstellen en een losse lok 1100 die als treinstel zijn gedefinieerd die dan ook nog keren op het station en dus ook op de andere 6 opstelsporen rijden.
Als ik mijn baan afsluit staan niet alle treinen op de opstelsporen maar ook onderweg of op het station. In totaal rijden er 8 personentreinen en 7 goederentreinen afwisselend.
Ik denk - na vlugtig jouw tekst te hebben gelezen - dat er nog wat extra gedaan moet worden maar ik kom er graag op terug. Dat wordt denk ik wel volgende week pas. Ik ben de rest van de week elke avond afwezig clubverplichtingen i.v.m. aankomend weekend "open huis"!
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2009 :  23:15:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen

Beste Tom,
Allereerst dank voor je reactie en uitgebreide beschrijving welke ik ga bestuderen van de inmiddels door mij afgedrukte versie want het is een hele mond vol.
Bij mij worden de opstelsporen 6 heen en 6 terug totaal dus 12 door zowel personen- als goederentreinen door elkaar bereden. Ik heb 2 treinstellen en een losse lok 1100 die als treinstel zijn gedefinieerd die dan ook nog keren op het station en dus ook op de andere 6 opstelsporen rijden.
Als ik mijn baan afsluit staan niet alle treinen op de opstelsporen maar ook onderweg of op het station. In totaal rijden er 8 personentreinen en 7 goederentreinen afwisselend.


Coen,
Het maakt niet uit of je treinen zich ergens anders bevinden. Zodra ze op het opstelspoor staan zullen ze reageren. Als je de opstelsporen in twee richtingen berijdt is dat geen probleem, al moet je dan wel voor elke richting de speciale acties maken. Treinstellen maakt niet uit, het gaat om het treintype. Succes met je drukke bestaan!





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 mrt 2009 23:16:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  12:07:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom en Coen,

Een kleine aanvulling:
Je kan ook de logische actie een variabele route laten schakelen ipv een blokkeer van/naar blok in speciale acties.

Dan kan je zodra de logische actie DAG of NACHT waar wordt diverse blokken laten blokkeren zodat een trein verplicht naar de schaduwstations moet of als het personentreinen zijn bepaalde personentreinen naar bepaalde kopsporen sturen. Dan kan je ook de opstelsporen gebruiken voor beide treintypes.

Je moet dit wel doen bij de variabele routes bij het tabblad Divers > niet vertrekken uit blok. Als je het namelijk insteld bij blokverboden etc. dan kan Koploper geen blok kiezen en schakeld automatisch over op handmatig, daar heb je geen last van als je gebruikt niet vertrekken uit blok.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  14:53:36  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Tom en Coen,

Een kleine aanvulling:
Je kan ook de logische actie een variabele route laten schakelen ipv een blokkeer van/naar blok in speciale acties.

Dan kan je zodra de logische actie DAG of NACHT waar wordt diverse blokken laten blokkeren zodat een trein verplicht naar de schaduwstations moet of als het personentreinen zijn bepaalde personentreinen naar bepaalde kopsporen sturen. Dan kan je ook de opstelsporen gebruiken voor beide treintypes.

Wim,

Leuk! Is zeker een goede mogelijkheid en het bespaart ook speciale acties schrijven, Coen heeft nogal wat opstelsporen tenslotte. De kans dat je fouten maakt is met jouw oplossing kleiner. Bedoel je overigens met kopsporen eigenlijk opstelsporen?
Met deze oplossing zou ik wel een stel logische acties maken die detecteren of er een goederentrein of een personentrein in een bepaald blok staat. Vertrekverbod is dan indien Nacht is waar en personentrein in blok is waar, bijvoorbeeld. Zo gaat het vertrekken met behulp van de logische acties die het vertrek regelen helemaal automatisch. Grappig dat met Koploper heel veel op een verschillende manier ook kan. Als je met logische acties weet om te gaan, verfijnt dit alles enorm en worden de mogelijkheden van Koploper om dingen precies af te stemmen vergroot.

Veel mensen zullen door deze dag/nacht schakeling ook mogelijkheden zien om andere dingen tijdgestuurd te laten doen. Het is universeel toepasbaar ook als je helemaal niet tijdgestuurd rijdt.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  15:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Je zou, als je de mogelijkheden/ruimte hebt, kopsporen kunnen maken bij je station waar je de treinstellen naar toestuurt, of zoals in mijn geval, ik heb een kopspoor in mijn station waar ik een trein kan laten overnachten.

Sinds versie 6.6 heb je zeer uitgebreide mogelijkheden met logische acties.

Je kan eindeloos doorgaan.
Een logische actie stuurt een speciale actie, die stuurt weer een logische actie en die stuurt een variable roue (beter rijbeperkingen)
Of:
Knop op een extern bedieningtableau (bezetmelder) stuurt een speciale actie die stuurt een logische actie en die stuurt een variable route (rijbeperkingen)

Jouw dag/nacht schakeling kan je ook zelf bedienen met de knop van het externe tableau of een schakelaar in je scherm zetten, krijgt adres 0, en hier zet je een logische actie onder die de dag/nacht bediend.

Je zou ook kunnen denken aan vandaag rij ik met stoomtreinen en een andere keer wil ik met diesels rijden, maak een knop/schakelaar en de nodige logische acties en klaar is Kees.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 25 mrt 2009 15:27:19
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  16:25:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het is mij alles wel bekend hoor,maar het is goed van je mensen hier op te wijzen. Beter iets vaker herhalen dan niet vermelden. Ik probeer wel een oplossing te vinden die bij de vraagsteller past. Paul heeft indertijd de logische acties opgenomen mede naar aanleiding van een vraag van mij. Ik stuurde een schuifbrug aan met Koploper en dat werkte, maar met veel kunstmatig gedoe met s88ers en schakeldecoders en relais. Al was ik er trots op het aan de praat te hebben gekregen binnen dit onvolprezen programma. De logische acties maakten me dus ook snel gelukkig. Samen me de speciale acties wat mij betreft de slagroom van Koploper. En dan te bedenken dat er ooit eens sprake van is geweest de speciale acties maar weg te laten (!). Als tester kan ik natuurlijk ook alle nieuwe veranderingen binnen Koploper uitproberen en heb dus weet van nieuwe mogelijkheden. De logische acties maken een adequate aansturing mogelijk en het is heerlijk puzzelen. Daar moet je wel van houden natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  17:11:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Enerzijds ben ik met je eens dat je de vraag zoveel mogelijk moet beantwoorden zoals gesteld anderzijds heb ik altijd zoiets als probeer anderen ook eens op andere gedachten te brengen.

Je leest vaak dat men niet naar een scherm wil staren maar met knoppen wil werken op een extern tableau, vandaar dat ik deze opmerking erbij zette. Helaas zal zo'n opmerking nooit gelezen worden door de niet vragen steller.

Er zijn helaas ook mensen die het precies beschreven willen hebben in een handleiding en als het er niet zo staat dan kan het dus niet en zoeken ze het in andere software. (Dat paard van mij staat ook altijd over het hek te grazen)

Een hoofdstuk tips en trucs zou misschien een goede aanvulling zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2009 :  18:14:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Tom,

Enerzijds ben ik met je eens dat je de vraag zoveel mogelijk moet beantwoorden zoals gesteld anderzijds heb ik altijd zoiets als probeer anderen ook eens op andere gedachten te brengen.

Je leest vaak dat men niet naar een scherm wil staren maar met knoppen wil werken op een extern tableau, vandaar dat ik deze opmerking erbij zette. Helaas zal zo'n opmerking nooit gelezen worden door de niet vragen steller.

Er zijn helaas ook mensen die het precies beschreven willen hebben in een handleiding en als het er niet zo staat dan kan het dus niet en zoeken ze het in andere software. (Dat paard van mij staat ook altijd over het hek te grazen)

Een hoofdstuk tips en trucs zou misschien een goede aanvulling zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom




Wim,
Ik kan je goed navoelen als je dat zegt. Het punt is vaak dat niet iedereen van experimenteren en uitzoeken houdt. Jouw benadering bevalt me wel en ik denk toch dat mensen het wel lezen en toepassen, alleen dat vertellen de meesten niet

Tips en trucs met logische en speciale acties zou in een behoefte voorzien denk ik. Ik zit zelf in een modelspoorclubje van een man of twaalf. Ervaren en kundige modelbouwers maar men denkt snel dat logische acties alleen maar iets zijn voor wiskunde-types. Veel mensen leren en durven iets doordat ze een voorbeeld zien waarmee geëxperimenteerd kan worden door het voorbeeld te volgen en wat met de genoemde instellingen te variëren. En wie eenmaal met deze acties begint ziet al snel dat het niet zo moeilijk is. Ik denk als mensen dit soort discussies lezen dat men toch op een idee komt en dat is voor iedereen goed. Dat is al eerder gebleken bij een draadje over het aansturen van de arm van een Viessmannconducteur. Mensen gaven toen aan iets van: ik weet nu tenminste hoe ik het werken met een logische actie moet aanpakken. Ik vind het dus prima dat je dingen aangeeft. Iedereen die iets zinnigs heeft gevonden en dat opschrijft is een hulp voor anderen. En ik leer zelf ook van het forum af en toe. En ik vind de mensen die het zoeken bij andere software wat ondoordacht. Met Koploper kan ontzettend veel, zeker met de logische en speciale acties en alle andere instelmogelijkheden. En vind voor een ander programma maar eens een begeleiding/hulp als bij Koploper.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 mrt 2009 19:08:15
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  20:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom en Wim

Tom, ik heb je uitleg gelezen en goed begrepen. Ik had aan deze mogelijkheid dag/nacht nog niet gedacht! Toch geweldig die logische en speciale acties!!!!!!!!

Wim, zou je zo vriendelijk willen zijn je uitleg een beetje te verfijnen. Ik begrijp het niet helemaal.

Mvg
Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  23:17:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hendrik,

Welk deel wil je beter uitgelegd krijgen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  16:10:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Mijn probleem begint waar je met een logische actie een variabele route laat starten i.p.v. "Blokkeer van/naar"
Je schrijft : "Je moet dit doen bij het tabblad "Divers" > niet vertrekken uit blok"
Bij het tabblad Divers van de variabele route zie ik nergens de mogelijkheid " niet vertrekken uit blok".

Hier zit ik vast !!??

Mvg
Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  19:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hendrik,

Als je bij het tabblad "Stamgegevens"
Item: Geldt wanneer
Hier moet je kiezen voor Logische actie

Dan krijg je de keuze op tabblad divers uit "Niet vertrekken uit blok"

Dit is overigens alleen als de uitgebreide versie van Koploper is geactiveerd.
Dit kan je instellen bij "Instellingen per database" tabblad algemeen 1.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  00:31:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Ik heb het gevonden!! Hartelijk bedankt!!

Mvg
Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  10:44:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim en Tom

Logische variabele DAG en NACHT ingebracht. Ook een variabele route die geldt als het NACHT is voor een bepaald treintype en in DIvers : niet vertrekken uit alle opstelsporen ....en alles loopt op wieltjes zonder een speciale actie te moeten aanmaken. TOF!!!
Wim en Tom nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

Mvg
Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  11:38:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Tom,
Nadat alle zaken op onze club ( Maasbuurtspoor Gennep.)van afgelopen weekend weer waren opgeruimd hebben we met een aantal Koploper gebruikers de geprinte versie van jullie reacties bekeken.Door geen van ons wordt gebruik gemaakt van "logische acties!
Afzonderlijk gaan we nu met jullie voorstellen aan de slag. "
Een vraag die gisteravond al naar voren kwam betreft het instellen van de klok. Je kunt modeltijd instellen en deze met max.4 vermenigvuldigen. Ik wil bijv. om de 20 minuten dag en nacht afwisselen.Hoe stel ik hiervoor de modelklok/tijd in?
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  11:44:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,

Als je de modeltijd 4 x zo snel laat gaan, dan is dat het maximum.
Die twintig minuten dag van je duren dan in modeltijd 80 minuten. Dat een dag of een nacht langer duurt doet voor de schakeling niet terzake. Als je een nacht neemt van 10 minuten is dat 40 modelminuten
Samen 120 minuten is twee uur modeltijd
De variabelen in mijn voorbeeld waren 23 uur voor Nacht en 6 uur voor Dag
Je moet dan dezelfde speciale acties aanmaken al in mijn uitgewerkte voorbeeld
Maak een nieuwe eerste actie voor DAG aan met als variabele 6 uur, een tweede voor 8 uur een derde voor 10 uur en zo door tot 4 uur in de ochtend en zorg dat

Vervang voor Nacht de variabele 23.00 steeds door:

7.20 9.20 11.20 etc tot 5.20

Je moet dan nogal wat speciale acties maken, nl 12 x 4 als je het volautomatisch wilt laten doorlopen. Maar: als je een beperkter aantal aanmaakt en je reset de tijd naar een instelling net voordat je eerste actie begint kun je het een aantal malen herhalen zoals het voor jou werkbaar is. Ik ga in dit voorbeeld uit van 20 minuten modeldag en 10 minuten modelnacht, samen een half uur. Bij een baan die twee uur achter elkaar draait kun je dan volstaan met 4 x 4 acties waarna je de tijd even handmatig moet resetten. Hoe je dat doet, staat in mijn briefje hierboven.

Je kunt natuurlijk ook twintig minuten DAG en twintig minuten NACHT doen. Dan wordt het 6.00 DAG aan 7.20 NACHT aan 8.40 DAG aan 10.00 Nacht aan etc. Het is even wat uitzoeken en een kwestie van spelen met de instellingen van de 4 speciale acties. Geef ze wel een unieke naam met bijv de starttijd erin vermeld, dat vergroot het overzicht.
Zeker als je met logische acties gaat werken is dat van belang, het worden er al snel veel.

Bewerkt door tomprins op 02 apr 2009 18:29:37
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  11:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,

Handmatig kun je de tijd ook resetten natuurlijk als workaround en de klok opnieuw instellen Onder Algemeen -> Diverse initialisaties. Daar vind je dat onder Klok/remmen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 02 apr 2009 15:51:46
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 03 apr 2009 :  11:40:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Tom,
Ik ga dit weekend ( mits het niet al te mooi weer is! ) eens rustig aan de slag met de geprinte versie van dit onderwerp en de laptop op schoot. Zijn er dan nog vragen, dan maak ik nog graag gebruik van jullie expertise.
Fijn weekend,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  19:04:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik heb de instellingen zoals door jou omschreven in jouw bericht van 24-mrt 21:49. Daar ik geen speciale opstelsporen heb voor goederen- of personentreinen lopen deze door elkaar de opztelsporen binnen, vandaar dat ik de instellingen van jouw bericht van 24 mrt 22:26 wil instellen. Ik heb echter een probleem. Ik heb diverse instellingen voor zowel goederen- als personentreinen. Zoals personentreinen kort ; personentreinen lang; goederen zwaar; goederen licht.Per type heb ik massasimulatie etc. ingesteld. Hoe kan ik dit oplossen of moet ik ieder treintype apart invoeren!!Dit zal dan ook gaan gelden voor de reeds ingevoerde instellingen.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  20:33:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Coen,

Zelf doe ik het per trein, kon niet anders.
Ik heb:
16 logische acties per trein.
15 speciale acties per trein
7 variabele routes per trein.

En dat maal 17.
Zodra er een trein bij komt dan mag ik ze weer kopieeren.

Als je verschil hebt per treintype, lengte etc. dan zal je het per treintype moeten maken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  12:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom,
Na het lezen van de reactie van Wim zie ik dat ik in de aanhef jouw naam ben vergeten. In mijn bericht bedoelde ik n.m.l. jouw instellingsadviezen. Sorrie!
Het wordt nog een hele(leuke )klus om alle instellingen in te voeren, maar ja Pasen komt eraan. Ik weet nu in ieder geval wat ik deze dagen ga doen!!
Bedankt en groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina