Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 47 / Bezoekers Vandaag: 5550
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 592
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 veranderen wisseladressen lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dikken

Belgium
39 berichten

Geplaatst - 11 dec 2008 :  15:54:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Voor ik begin met mijn beginnersvragen wou ik mij toch even voorstellen.

Mijn naam is Bart Lambert, 43 jaar, wonende te blankenberge. Ben reeds lang modelspoorfanaat en het was altijd mijn wens om een eigen baan automatisch te laten rijden. De professionele software vind ik heel duur en zodoende kwam ik bij koploper.

Een aantal maanden geleden heb ik dus koploper geinstalleerd op mijn pc maar nog niet gereden. Ik heb mijn eigenplan uitgewerkt en de handleiding stap voor stap gevolgd (zit ondertussen nog maar in de helft). Vorige week heb ik mijn laptop aan mijn zoon overgedragen en moet het nu stellen met een afdankertje.

Daar staat nu koploper op en ik heb mijn baanplan overgezet.

Nu, mijn eerste test waren zeer succesvol. zonder iets te moeten veranderen reden de treinen en schakelden de wissels en wisselstraten.
Dat vond ik op zich een groot succes.

Maar nu heb ik een probleem waar ik niet uit raak.

Mijn engelse wissels hebben twee aandrijvingen. Voor de positionering "rechtdoor rijden" schakelen die juist maar "afbuigend" krijg ik de verkeerde zijde die gepositioneerd wordt.

Als ik nu naar het baanontwerp ga, de wisseladressen ruil,(bvb 14 wordt 15 en 15 wordt 14), opsla en herstart zie ik geen resultaat. Als ik opnieuw naar het baanontwerp ga zie ik dat de wissel adressen weer aan de oorspronkelijke wissels zijn toegewezen (mijn opgeslane verandering is dus ongedaan gemaakt) .

Wat ik ook probeer, het lukt me niet dit goed te krijgen.

Ik kan ook fysisch de aansluiting omruilen maar dat vind ik nog niet de oplossing.

greetz, Bart

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2008 :  16:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Met welk operatingsysteem draai jij? Is dit Vista?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 11 dec 2008 :  17:42:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Inderdaad, dat was ik vergeten te vermelden:

Windows Vista Ultimate,
Marklin digial (6021/6050)

Zeer oud pc: AMD Athlon +1600/ 1GB RAM/

greetz, Bart

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2008 :  21:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Staat dan toevallig de database onder c:\program files\......?

Dit kan je vinden in menu algemeen en dan kiezen voor "selecteer database". Wat staat er bij "basis directory database(s)"? Als dit bovenstaande is zal geen enkele wijziging doorkomen.

Advies in dit geval: verplaats even van de verkenner de directories in c:\program files\pahasoft\koploper\databases naar een andere plek op je harde schijf. Dus niet onder c:\program files\....
Verander hierna de basis directory in Koploper. Als het goed is moet het dan weer gewoon werken.

Waarschijnlijk is deze Koploper installatie al een beetje oud, want als sinds een tijd worden de databases op een andere plek geinstalleerd.

Mvg,
Paul.

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  16:27:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het verplaatsen van de directory was inderdaad de oplossing.
Ik vond mijn databasefiles en dergelijke wel onder c:/program data/pahasoft/koploper... en niet onder de directory programfiles zoals jij vermelde.

in ieder geval, probleem opgelost!

groeten, bart

greetz, Bart

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  17:13:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Probleem in ieder geval opgelost. Tja dat van "progam data" is/was niet standaard en kon het daardoor ook niet weten.

Mvg,
Paul.

Harry Nieuwdorp

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  22:34:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Harry Nieuwdorp  Reageer met citaat
Hallo Paul,

In vista heb je program Files en programdata.
Zie bijlage

Download Attachment: Vista.zip
289,28 KB

M.vr.gr. Harry Nieuwdorp
(Schaal HO/Fleischmann/IB en Koploper)
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina