Auteur |
Onderwerp  |
|
luc r.
Belgium
64 berichten |
Geplaatst - 12 dec 2008 : 17:40:14
|
Hoi iedereen,
Na maanden met mijn testbaan koploper min of meer onder de knie gekregen.Ondertussen is een groot gedeelte van mijn definitieve baan op zolder klaar en reeds drie bezetmelders zijn aan gesloten. Testen gedaan met een loc, en alles gaat prima. Alleen met de derde bezetmelder heb ik een probleem. Ik heb in het testen van de bezetmelders bemerkt dat er drie punten waren welke als bezet aangeduid werden. Nochtans was er geen enkele loc of wagen op de baan. bij twee punten heb ik het kunnen oplossen ( een punt was de soldering aan het spoor niet goed, een ander was blijkbaar onvoldoende de rail doorgeslepen ) Wat ik voor het derde punt ook uitricht, het blijf zich bezet melden.Zou het kunnen dat er een defekt is in de bezetmelder? Hoe kan ik dit controleren? Ik rijd met Märklin, gemengd K-en M sporen; S88 bezetmelders en IB. Mijn bezetmelders sluit ik aan met beveiligde FTP Patch kabels. Kan iemand mij verder helpen? Mvg.
Luc |
|
Wissels
Netherlands
1451 Posts |
Geplaatst - 12 dec 2008 : 18:39:04
|
Hallo Luc,
trek de terugmeldkabel is los van de 3e bezetmelder, gaat de bezetmelding uit dan moet je het in de baan zoeken, blijft de bezetmelding aan, dan heb je een probleem met de terugmelding naar de IB, er wordt bij de IB aangeraden de kabel naar de 1e S88 bezetmelder zo kort mogelijk te houden, en kan de bekabeling last hebben van overspraak van andere apparaten, voedingen (denk aan een monitor), 220 Volt kabels, telefoons etc.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
 |
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 13 dec 2008 : 11:19:47
|
Walter, Bedankt voor de tip. Ik heb de bezetmelder losgemaakt aan de S88 en effectief, de bezetting verdwijnt op de computer. Toch weet ik nog steeds niet wat er mis is. Vermits ik op de baan dien te zoeken zal ik als laatste, de aansluitdraad verwijderen en een nieuwe solderen aan het spoor. Een hele klus, daar natuurlijk de betreffende bezetmelder zich onderaan in een grote spiraal bevindt,en dan nog aan de binnenzijde ( dubbel spoor ). Ik hou je op de hoogte van het resultaat, want anders weet ik het ook niet meer. Misschien dat er nog andere mogelijkheden zijn. Invloed van stroomdraden is uitgesloten, daar andere bezetmeldpunten ( ondertussen reeds 48 ) daar geen last van hebben. Zoals vroeger in het forum aangeraden, gebruik ik afgeschermde verbindingskabels voor mijn beztmelders S88. Mvg. Luc |
 |
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 13 dec 2008 : 14:23:01
|
Walter, Het was inderdaad de verbindingsdraad die het bezetpunt in het blok aangaf. Heb opnieuw proefgereden en ditmaal was alles correct.Na enige tijd echter bemerkte ik dat de tweede S88-melder niets meer aangaf. De trein bleef zogenaamd in het laatste blok van de eerste melder staan,doch reed verder zonder nog iets aan te duiden op het scherm.Na enige tijd kreeg ik van koploper de melding dat de trein ten onrechte stilstond in het laatste blok van de eerste melder. Nochtans heb ik niets veranderd tussen de melders en ook de verbindingskabel niet verwijderd.Wat zou hier aan de hand zijn? Mvg.
Luc |
 |
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 13 dec 2008 : 15:38:14
|
Hallo Walter en iedereen, Ik heb ondertussen gevonden dat er aan een verbindingstekker gemorreld was, en aldus slecht kontact maakte. Alles is voorlopig opgelost, en het is fijn de trein zo automatisch te zien rijden. Nu mijn eerste schaduwstation maken en de verdere bezetmelders aansluiten. Bedankt voor het helpen Mvg.
Luc |
 |
|
Wissels
Netherlands
1451 Posts |
Geplaatst - 13 dec 2008 : 17:45:07
|
Hallo Luc,
mooi dat het werkt, toch verklaart een slechte stekker verbinding niet een zgn. valse terugmelding.
Ooit door schade en schande wijs geworden. Zelf soldeer ik alle terugmeldingen, Mocht er een draad verlengd worden dan draai ik de draden in elkaar die vervolgens vertint worden met een soldeerbout, krimpkous isoleert de bedrading. Als laatste wordt de bedrading vastgezet met ty-rips.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|