Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 183 / Bezoekers Vandaag: 4408
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders, plaats en lengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Piaggio

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 17 mei 2007 :  16:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Voor een schaduwstatation waar ik later moeilijk bij kan, wil ik nu al de bezetmelders aanleggen. Ik heb 2 vragen:
- kan ik de laatste raillas (in rijrichting) van de wissel vervangen door een geisoleerde raillas? Of ligt dan de bezetmelder te dicht bij het wissel? (Bij binnenkomst op het opstelspoor)
- welke lengte raden jullie aan voor de bezetmelder(s)?

Alvast dank voor jullie reactie(s),

Bert

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 17 mei 2007 :  17:28:29  Toon profiel  Reageer met citaat
De binnenkomstmelder mag gelijk achter een wissel liggen. Bij een stopmelder moet je hier altijd even mee oppassen. Als de stopmelder vlak voor een wissel ligt, en de stopmelder is te kort, dan schiet de lok door en dus zo de wissel op.
Wat betreft lengte (ik ga er dan vanuit dat je met massadetectie (3-rails) of stroomdetectie (2-rails) rijdt): Dat hangt ten eerste van je schaal of (1:87 / 1:160), en van de snelheid. Weet je 200% zeker dat de trein altijd met minimale snelheid de stopmelder zal bereiken, dan hoeft deze niet lang te zijn. Kan hij de stopmelder met maximale snelheid bereiken, dan moet deze langer zijn (bij het bereiken van de stopmelder gaat de snelheid naar 0, maar dan rijdt een loc normaal nog wel iets door).
Een binnenkomst melder hoeft niet lang te zijn, maar om contactzekerheid te waarborgen is enige lengte wel aan te raden.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Piaggio

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 17 mei 2007 :  17:53:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corne,

Dank voor je (snelle) reactie!

Ik gebruik 2 rail gelijkstroom, schaal hO. Heb je dan een suggestie voor de lengte van de rem- en stopsectie? Ik had zelf 20 cm voor de remsectie en 30 cm voor de stopsectie in gedachte.

Loop ik nog tegen een ander probleemje aan: op een opstelspoor van 110 cm moet een trein van 95 cm stoppen... Zou dit dan nog kunnen met de bovengenoemde secties?

Ik zou het graag uitproberen met een digitaal systeem (testbaan) en Koploper, maar ik ben nog aan het uitzoeken (1) welk systeem ik wil aanschaffen en (2) moet nog een Pc gaan zoeken waar koploper op draait. En ondertussen probeer ik ook nog het schaduwstation aan te leggen waar je later moeilijk bij kan..

Alvast dank en met vriendelijke groet,

Bert

../Rocoline/.../DCC/..
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 17 mei 2007 :  20:35:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet er rekening mee houden dat een trein direct aan het begin van de stopsectie stil KAN staan. Als je dus een blok hebt van 110 cm met een stopsectie van 30 cm, kun je een trein kwijt van maximaal 80/85cm. Je kan koploper eventueel wel zo instellen dat het vorige blok langer bezet blijft, maar als de trein dan achteraan nog op een wisselstraat staat, blijft heel de wisselstraat bezet.
Een kortere stopsectie is mogelijk, maar dan moet je zeker weten dat de trein op minimumsnelheid bij de stopsectie aankomt. Uitproberen is hier eigenlijk de enige mogelijkheid. Hier op het forum staan verschillende topics waarin de lengte van de verschillende secties aan bod komt, en een lengte van tussen de 15 en 50 cm wordt genoemd.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 17 mei 2007 :  22:42:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je ook nog kan doen is die 30 cm. stopsectie gewoon aanhouden en als blijkt dat die trein van 95 cm. of een andere dichter bij de wissel zou kunnen stoppen deze enkele cm. laten doorrijden waardoor deze wel in het blok past.

Dit is beter dan een te korte stopsectie want later deze aanpassen is een vervelende bezigheid.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 17 mei 2007 22:42:37
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 18 mei 2007 :  06:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je voor de aanvulling Wim. Ik denk wel dat we daar even bij moeten vermelden dat aantal cm doorrijden het best werkt als je rijdt met locomotieven met cruise-control en in koploper de snelheid geijkt hebt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 19 mei 2007 :  22:07:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je de optie van centimeters doorrijden alleen gebruikt als een verfijning noodzakelijk is. Standaard moet je het zo maken dat de trein normaal gesproken op de goede plaats stopt en dat verfijning een uitzondering is. Het belast Koploper ook iets minder. Veel experimenteren in het begin loont uiteindelijk omdat je niks achteraf hoeft te veranderen, wat ik althans erg vervelend vind.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina