Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 164 / Bezoekers Vandaag: 4911
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

jules

Belgium
11 berichten

Geplaatst - 21 feb 2007 :  21:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben gebruiker van koploper in combinatie met intellibox en s88 terugmelder van conrad ,ook maak ik gebruik van stroomdedectie.
Alles werkt goed tot op een willekeurig moment mijn bezettingen beginnen raar te doen ,ik krijg bezetting waar er geen is met alle gevolgen vandien.Kan me iemand zeggen hoe ik dit kan verhelpen.

vr gr jules

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 22 feb 2007 :  12:59:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste Jules,

Stroom-detectie?

Ik gebruik in de combinatie S88 en Intellibox Massadetectie en dit geeft totaal geen problemen.

Of werk jij met het 2-rail systeem?


-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 22 feb 2007 :  21:14:57  Toon profiel  Reageer met citaat
vergeten te vermelden ik rijd met tweerailsysteem.

gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 22 feb 2007 :  23:42:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Zou veroorzaakt kunnen worden door verkeerde aansluitingen. Maar dat is op afstand natuurlijk moeilijk te zien.
Vertel eerst eens wat over de stroomdetectie, wat is dat voor een schakeling, hoe is die op het spoor aangesloten, en hoe aan de s88 module. Of is het een geïntegreerd systeem?
Wat ook belangrijk kan zijn, hoe zitten de massaverbindingen (de z.g. bruine draad)?
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 23 feb 2007 :  18:27:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik maak gebruik van 4 S88 bezetmelders daarbij gebruik ik de stroom dedectie schakeling van robert evers die ik nagemaakt heb .Op mijn spoor kom ik met rood en bruin van de booster het is de spoorkant waar ik de bruine draad aansluit die ik onderbreek voor een blok te maken dit onderbroken deel sluit ik aan op een ingang ,op tekening B1,B2,.....,van de stroomdedectie .Voor de pc 847 sluit ik gemeenschappelijk de GNDA aan op de bruine draad van de booster.Op de uitgang van de pc847 sluit ik volgens schema de ingang van de s88 aan, de andere uitgang van de pc847 op de GND van de s88 die ik ook weer verbind met de bruine draad van de booster.De s88 is onderling verbonden met flatkabel naar intellibox.
Oef ,ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen verwoorden .
Ik hoop dat je me met deze informatie op weg kunt helpen om mijn probleem op te lossen .
bedankt al voor de interessen .
vr gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  19:17:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Jules,

Je aansluitingen zijn goed, behalve die van de S88 module, de massa van dit module mag niet met de bruine draad verbonden zijn omdat dan het effect van de pc847 (galvanische scheiding baan t.o.v. detectie apparatuur) te niet wordt gedaan. en hierdoor als er stroom loopt door de draden van de baanspanning je waarschijnlijk de s88 laat denken dat er aktive bezetmeldingen zijn.(stoorpulsen).



Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  21:27:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jules

.......op de GND van de s88 die ik ook weer verbind met de bruine draad van de booster.

Daar was ik al bange veur. Dit is een overbodige, en zelfs ongewenste verbinding. De GND van de s88 zit via de 6-aderige lintkabel al aan de GND van de Intellibox. Door die twee GND punten nog een keer aan elkaar te verbinden creëer je een aardlus die de genoemde problemen veroorzaakt.
(hetzelfde verhaal als van André, maar dan in iets andere bewoordingen)
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  23:03:55  Toon profiel  Reageer met citaat
hartelijk dank ga het deze week uitproberen

vr gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2007 :  15:37:27  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi,
Ik heb alles aangesloten zoals het hoort maar heb hierdoor geen resultaat. Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer er een of meerdere treinen op de baan aanwezig zijn en alles stilstaat krijg ik overal willekeuringen bezetting.Kan het zijn dat het aan de decoder van de loc ligt?Want zonder loc op het spoor is alles normaal.

vr gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2007 :  21:50:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Het is voor ons op afstand moeilijk te beoordelen of je echt alles hebt aangesloten "zoals het hoort". Maar kun je er een schema van laten zien, of kun je het anders beschrijven? Mocht je dat lastig vinden, laten we het probleem dan stap voor stap benaderen. Begin dan eens op te sommen welke massaverbindingen je allemaal hebt gemaakt, maar dan ook allemaal.

Het belangrijkste wat een loc doet als hij stilstaat is een beetje stroom trekken voor de eigen voeding van de decoder. Dat is geen specifieke eigenschap van een decoder, een gewone weerstand tussen de rails doet hetzelfde. Het is in ieder geval niet zo dat de decoder terugwerkt op het spoor. Je moet er niet te veel achter zoeken.
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  10:33:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een schema getekend hoe ik de baan en de bezetdetecte met de s88 heb aan gesloten .Zoals deze tekening heb ik al mijn blokken aangesloten.Ik maak ook gebruik van twee keerlus modules van funky,eerst had ik gedacht dat ik daar iets fout gedaan had maar ik heb deze al eens afgesloten maar zonder resultaat.Ik hoop alsnog dat ik iets fout heb aangesloten zodat de oplossing toch nog voor de hand ligt.
Wil toch nog even bedanken voor de interessen en het suport.

vr gr jules

Download Attachment: s88.jpg
58,6 KB
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  14:06:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Dat schema ziet er goed uit, daar kan ik eigenlijk geen fout in vinden.
Het enige wat me opvalt is dat de niet gedetecteerde secties direct aan bruin liggen. Bij de gedetecteerde secties zitten daar een paar diodes tussen. Daardoor krijg je een verschil in spanningsverlies. Om het helemaal mooi te doen zou je bij de niet gedetecteerde secties er ook zo'n schakeling van 4 diodes tussen moeten zetten. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit de beschreven problemen kan veroorzaken.
Iemand anders nog een helder idee?
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  22:00:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jules,

Op mijn baan maak ik gebruik van de zelfde bezet melder en S88.
Mijn S88 modules zitten op een kluitje vlak bij elkaar.
De bezetmelders zitten zo dicht mogelijk bij het blok.
De emitters van de optocoupler heb ik terplekke geaard.d.wz. de bruine draad. De bedrading van mijn uitgangen van de bezetmelder steeds 4 stuks bestaat uit platte telefoon kabel uit de bouwmarkt. Deze lopen steeds in groepen naast elkaar onder de modelbaan door naar de s88 modules De kabeltje zet ik vast met een latje zodat ze echt naast elkaar gebundeld naar de modules gaan. Geen andere draden hierbij bundelen. De twee aard punten aan de kop van de S88 modules gebruik ik absoluut niet. Deze veroorzaken storingen. Ik gebruik deze alleen met een heel kort snoertje voor test doeleinden.
Op mijn baan heb ik geen last van valse bezet meldingen
Mvg Ab Boezerooij


Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  23:23:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

De twee aard punten aan de kop van de S88 modules gebruik ik absoluut niet. Deze veroorzaken storingen.

Ab,
heb je daar ook een verklaring voor? Ik zou juist denken dat het aarden van de emitter aan de plaatselijke bruine draad meer storing zou veroorzaken, want dat punt zit verder weg van de elektronica in de s88, en zo creëer je een lus.
Als je aardt aan de s88 dan moet je natuurlijk wel de emitterdraad en de collectordraad van de opto met elkaar bundelen, juist om de vorming van een lus te voorkomen.
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  08:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Oei, nu begrijp ik het helemaal niet meer wordt de kop van de s88 dan helemaal niet gebruikt? Werkt dat dan nog wel?
Ik dacht dat ik het begrepen had maar blijkbaar zijn er nog meer mogelijkheden.
Laat de ideeen maar komen hoor,zo vind ik mss een oplossing
alvast bedankt

vr gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  14:10:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Waaruit ontstaat die lus dan? Ik heb er geen verklaring voor, alleen dan dat mijn draden vanaf de bezetmelders apart lopen en zoweinig mogelijk storing kunnen opvangen.
Maar als er door dubbele aardingen (bruin) ergens een lus ontstaat, dan komen er storingen op een verkeerd punt de IB binnen.
In het begin had ik ook deze problemen, heb me natuurlijk gek gezocht. Maar door de bussen van de S88 niet meer te gebruiken was ik de storingen kwijt. Het einge wat ik kan bedenken dat is dat de open collector bijna geen stoor pulsen door geeft aan de ingang van de S88, maar kennelijk de aarde (via de emitter wel)Hoewel beide toch galvanisch gescheiden zijn. Inderdaad zou je denken dat de retour stroom langs deze lange weg storings gevoeliger is.
Maar om alles te weten is het nog geen oplossing voor Jules

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  20:11:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

....Waaruit ontstaat die lus dan?

Ab, je brengt de collector van de opto via een apart draadje naar de ingang van de s88. De emitter van de opto verbind je aan de bruine voedingsdraad van de rails. Die komt via de IB en de 6-polige lintkabel ook in de s88, dat is de min van de elektronica en tevens het aansluitpunt op de kop van het doosje.
De emitterverbinding en de collectorverbinding lopen geheid langs verschillende routes, en dat vormt de lus.

Zoals je waarschijnlijk wel weet rij ik zelf niet digitaal, dus ik kan het niet proberen, maar ik ben er elektrotechnisch wel in geïnteresseerd.
Naar mijn idee zou je minder storing moeten hebben als je de emitterdraad en de collectordraad als een aderpaar naar de s88 brengt. Waarom het bij jou precies tegengesteld werkt is mij eigenlijk een raadsel.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  21:37:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

ff oftopic:
Indertijd heb ik er wel eens een scope aan gehangen. En heb toen spijkers op diverse signaal lijnen zien staan. Ook op de voeding.
Dat was aan het einde van S88 keten. Ik heb toen een printje gemaakt om diverse lijnen af te sluiten en een extre elcootje over de voeding. (Overigens niet aan te raden).
Dit loste toen het probleem op, maar niet bevredigend.
Zelf had ik de indruk dat de stoor pulsen ook gezien werden als klok pulsen, waardoor het schuifregister zijn werk niet meet goed deed.
Na het bij plaatsen van nog een module en het aanpassen van de bedrading was het probleem verdwenen. Het waren maar gedachten toen... Het printje heb ik nooit meer terug geplaatst.
Het probleem was immers weg. In principe zou het niet uit mogen maken waar de bruinedraad vandaan komt, immers de transitor van de opto in galvanisch gescheiden. Als er maar geen dubbele aardingen voor komen want dan gaat het zeker fout. Dus ik weet het niet echt klaas.

weer on topic:
Jules,
ik heb 12 conrad S88 modules, het is bij twee van die modules voor gekomen dat er slechte verbindingen waren op de flatkabel connector op de print.
Voorzover je de mogelijk hebt zou ik dit even checken.
Als je meer S88 exempleren hebt liggen, wissel ze dan uit.
Controleer of je geen dubbele verbindingen hebt naar de bruine draad ergens in de keten.
Dus alleen de opto-coupler (collector uit)aan de S88 ingang en dan een van de twee bussen op de S88 voor de kant van de emitter.

Hoeveel modules heb je aangesloten?
Heb je al geprobeerd de keten van de S88 ergens te onderbreken?
Dit kan je stap voor stap doen.
Bij het los koppelen en weer aankoppelen wel ff de IB uit doen dan.

Als dit niks oplevert kan je ook nog je bezet melders een voor een los nemen. Welke is afhankelijk bij welke S88 de storing ophoud.
In het eerste bericht, vertelde je dat het plotseling ontstond.
Zomaar of na het bij plaatsen van een nieuwe module?
Als het zomaar onstaat denk ik aan een slechte soldeer verbinding.
Succes met zoeken.
Mvg Ab


Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  23:13:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Regelmatig lees ik problemen bij het gebruik van bezetmelders.
Zelf heb ik bij mijn testbaan hier geen last van gehad, echter dat waren er maar een paar met korte afstanden.
Nu ik een grote baan aan het bouwen ben overweeg ik om de s88 booster van Tams er tussen te zetten.
Deze booster maakt gebruik van 12 volt i.p.v. 5 volt en zou dan minder gevoelig zijn voor storing.
Dit is alleen te doen als de s88 module voorzien is van 4014 en 4044 ICs.

Is dit een juiste keus.

Groet,
Rob



Koploper, MRDirect, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2007 :  08:10:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

In principe zou het niet uit mogen maken waar de bruinedraad vandaan komt, immers de transitor van de opto in galvanisch gescheiden. Als er maar geen dubbele aardingen voor komen want dan gaat het zeker fout. Dus ik weet het niet echt klaas.

Ab, het feit dat er een galvanische scheiding is doet er in dit geval niet zo veel toe. Als je met een mechanisch contact zou werken zou je precies hetzelfde probleem hebben.
Het stuurprincipe van de s88 is dat je op het ingangs-IC (4044) een ingang aan massa legt, dus precieser gezegd, je verbindt een ingang van het IC met de GND van het IC. Het meest storingsvrij doe je dat door de verbinding direct op het IC te maken. Maar het contact, of de opto waarmee je de verbinding maakt zit meestal op enige afstand. Dus moet je daar met twee draden naar toe. En nu is het principe van elke storingsvrije signaaloverdracht dat je dat met twee draden doet die in dezelfde kabel zitten. Denk maar eens aan een telefoonlijn. Dat zijn twee draadjes die zelfs in elkaar gedraaid zijn. Dat werkt tamelijk stroringsvrij. Zodra je die twee draden langs verschillende routes laat lopen gaat het fout. Je vormt dan een lus waar allerlei inductiespanningen vat op krijgen.
Dus terug naar de s88: als je de massaroute via een andere weg laat lopen dan de signaalroute, dan zit in de verbinding tussen de ingang van het IC en de GND van het IC een lus waar inductiespanningen op kunnen inwerken. In de massatak van de lus lopen zelfs stromen die niks met deze verbinding te maken hebben, dus nog een bron van ellende.

Een bijkomend probleem is dat de voeding van de s88 met 5V onhandig laag is gekozen, en dat de pull-up weerstanden van de ingangen met 100k zeer hoogohmig zijn, naar mijn idee veel te hoogohmig gezien de onvriendelijke omgeving waarin deze signalen moeten worden overgedragen.
Dus antwoord op de vraag van RobE: het verhogen van de voedingsspanning naar 12V kan zeker geen kwaad, en het verlagen van de pull-ups naar b.v. 10k zal zeker ook helpen. Maar volgens mij zit de belangrijkste sleutel voor de oplossing van het probleem in de loop van de bekabeling.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2007 :  17:28:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RobE
Nu ik een grote baan aan het bouwen ben overweeg ik om de s88 booster van Tams er tussen te zetten.
Deze booster maakt gebruik van 12 volt i.p.v. 5 volt en zou dan minder gevoelig zijn voor storing.
Dit is alleen te doen als de s88 module voorzien is van 4014 en 4044 ICs.

Is dit een juiste keus.



Hallo Rob,

Persoonlijk vind ik van wel, zowel mijn zoon als ik gebruiken de Tams S88 booster. Tevens is er een S88 wissel aanwezig om de S88 bekabeling te splitsen in 2 bussen. De langste lengte van 1 bus is op dit moment ongeveer 10 meter. De terugmeldingen zijn stabieler geworden en spookmeldingen behoren nu tot de uitzonderingen. De reactie van Klaas onderstreep ik, een probleem met bekabeling wordt niet door de booster opgelost, misschien verminderd.

Mels

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2007 :  21:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas en Mels,

Bedankt, ik zal deze aanpassing uitvoeren en als bezetmelder maak ik gebruik van de BMD16-SD, waarbij ik als verbindingen gebruik maak van Cat-5 netwerkkabels.

Groet,
Rob

Koploper, MRDirect, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2007 :  21:18:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Nadat ik een en ander even heb laten bezinken wil ik een nuancering aanbrengen op mijn eigen uitleg.
Volgens het startbericht gaat het om valse meldingen van secties die niet echt bezet zijn. In dat geval is de opto niet geleidend, resp. het contact is niet gesloten. Er kan dan ook geen sprake zijn van een lus, want die staat open.
Wat er dan wel aan de hand is, dat is dat de ingangsdraad aan de s88 een open draad is die als antenne fungeert en allerlei "rotzooi" uit de omgeving oppikt. Maatregelen die je daartegen kunt nemen zijn: die draden uit de buurt houden van de digitale voedingsdraden, en afschermen. Die afscherming kan bestaan uit een echte afschermmantel die dan aan massa gelegd moet worden bij de s88, maar het kan ook de massadraad zijn die naar de emitter van de opto loopt, en die dan in dezelfde bundel moet zitten als de ingangsdraad. Zo zijn we weer terug bij mijn eerdere aanbeveling, alleen de achterliggende "theorie" is iets anders.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2007 :  21:55:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Onderstaande heb ik al eens op het Beneluxnet geplaatst:
Leg de draden die van de stroomdetectoren (diodes) afkomen en naar de bruine of rode draad gaat zodanig dat zij op een punt (booster) samenkomen (sternet).
De draden naar de collector en emmiter als een aderpaar naar de S88 laten lopen, liefst afgeschermde draad gebruiken. Ook kun je een diode in serie zetten, diode zo dicht mogelijk bij de fototransistor plaatsen met de kathode aan de collector.
Verder: houdt de draden voor de terugmelding zo ver mogelijk van de stroomvoerende draden en rails, minimale koppeling. Moeten de draden de stroomvoerende draden of rails kruisen doe dit dan haaks, ook dit geeft een minimale koppeling. Houdt indien mogelijk de draden voor de terugmelding zo kort mogelijk, denk hierbij aan de antennewerking die allerlei stoorsignalen kan oppikken.

Aanvulling:
Wie meer wil weten over stoorproblemen en wat nu precies een aardlus is kan ik aanraden om het boek Elektromagnetische compatibiliteit van Dr. J.J. Goedbloed te lezen.


Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 08 mrt 2007 22:07:26
Ga naar bovenaan de pagina

jules

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2007 :  22:32:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,
Ben net terug van een werktrip in Denemarken en reageer daarom wat laat.ik ben ontzettend blij met de reacties,ik ga het zaterdag eens bekijken maar ik heb de indruk dat het met mijn bekabeling wel eens fout zou kunnen lopen.Suggesties zijn nog altijd welkom.
vr gr jules
Ga naar bovenaan de pagina

patrick01

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2007 :  08:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Probleem met de knipperende bezetmelding heb ik ook last van gehad, de oplossing bestond voor mij uit het vervangen van de standaard meegeleverde 6-aderige kabel vervangen door een stuk UTP ( Twisted pair) en deze rechstreeks op de aansluiting solderen. De standaard kabel is erg stug, en de stekker maakt ook niet echt een goed kontakt.

Hopelijk kun je er iets mee.

Groeten Patrick
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina