Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 67 / Bezoekers Vandaag: 1591
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 528
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengte bezetmeld sectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 16 nov 2006 :  18:16:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik ben het document "koploper voor beginners" aan het doornemen. Nu lees ik dat een terugmeld sectie minimaal 30cm moet zijn. Dat is voor het 95% van mijn baan geen probleem, ik kan telkens 2 sporen als terugmeldsectie nemen. Maar in mijn rangeer gebied met een draaischijf is 30cm per sectie toch wel heel veel. als ik 2x 30 cm moet als terugmeldsectie en dan ook nog wat ruimte er tussen, dan heb ik een minimale spoorlengte in mijn rangeer gebied van 60 cm. Dat is voor een draaischijf wel een heel groot oppervlakte. Is het niet mogelijk om daar bvb.een marklin schakelrail als terugmeldsectie te gebuiken? Ik dacht dat Koploper ook werkte met reed (of is het read) kontakten, en dan geven de S88 toch ook alleen maar een korte puls?

mvg

Dirk

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 nov 2006 :  19:35:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het heeft niets te maken met de lengte van de puls, maar met het nog doorrijden van de loc totdat deze stilstaat. In rangeergebied is de snelheid hoop ik wel lager en dus zou daar de stopsectie ook korter kunnen.
Als de loc stopt mag deze natuurlijk nog niet in de volgende bezetmelder (van volgend blok) staan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 16 nov 2006 :  19:56:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

als ik het dus goed begrijp, is alleen de lengte van de stopsectie belangrijk, en zou ik de de eerste meldsectie met 1 spoorlengte toekomen?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 nov 2006 :  21:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik weet niet wat 1 spoorlengte is. Als de tijd dat een loc hier een bezetmelding op genereerd maar voldoende is om dit kenbaar te maken aan de Pc.
Juist voor zulke vraagstukken geldt het reeds bekende advies: maak een testbaantje en probeer het uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 17 nov 2006 :  00:04:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Juist voor zulke vraagstukken geldt het reeds bekende advies: maak een testbaantje en probeer het uit.

Mag ik hier eens een eigenwijze opmerking over maken?
Het advies om een testbaantje te maken en om de lengte van stopsecties uit te proberen is inmiddels al aan tientallen mensen gegeven. Maar is het nou niet mogelijk om uit de resultaten van al die testbaantjes een aanbeveling te destilleren? Dan voorkom je dat mensen tot in lengte van dagen steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 nov 2006 :  07:01:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Klaas,

Eigenwijze opmerkingen mogen altijd. Op zich een goed idee, echter ik heb hier het komende half jaar zeker geen tijd voor. En als 2e de te verwachten input. En als 3e iedereen rijdt toch anders en dus is er geen algemene regels te geven.
Punt 2 is wel het moeilijkst. Ik hoor best een paar keer per jaar dat gebruikers hun bevinden beschikbaar willen stellen aan anderen. Echter de input komt slechts zeer zelden. Zie de download pagina van mijn homepage.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 17 nov 2006 :  10:02:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

En als 3e iedereen rijdt toch anders en dus is er geen algemene regels te geven.

Paul,
dit vind ik moeilijk te bevatten. Hoeveel anders kan de situatie bij de buurman zijn?
Stel dat iemand heeft uitgevogeld dat je voor het netjes laten stoppen van een personentrein langs een perron een remsectie van ongeveer een meter moet hebben en een stopsectie van ongeveer 40 centimeter. Als iemand anders die waarden dan zonder te proberen toepast, dan kan er toch weinig misgaan?
Wat ik maar wil zeggen, wat bij de één werkt, dat kan bij een ander toch niet echt tot problemen leiden?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 nov 2006 :  11:46:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Mijn ervaring is dat als je bij gebruikers gaat kijken er toch heel veel verschillend rijdrag is ingesteld. Er zijn gebruikers die echt racen mooi vinden en er zijn ook gebruikers die beheerst rijden. Ook echt grote verschillen zie ik bij massasimulaties.
Er is dus echt geen algemene regel voor te geven (althans ik waag me er echt niet aan).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 17 nov 2006 :  13:02:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ja, als er echt racers bij zijn dan wordt het lastig om een algemeen advies te geven. Ik probeer zelf zo goed mogelijk op schaalsnelheid te rijden, en ik heb de lengte van mijn rem- en stopsecties op die basis rekenkundig bepaald. Ik rij weliswaar analoog, maar de principes van remmen en stoppen zijn gelijk.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  11:30:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik rij 2 rail H0 en heb uitgebreid de testbaan gebruikt.
Mijn bevindingen over lengtes van terugmeldsecties:
- 40 cm voor stopsectie
- 20 cm voor bezetmelding

Al mijn treinen rijden geijkt.Maximum snelheden:
- Goederen 80-90 km/u
- Personen treinen 100-120 km/u
- Hoge snelheids treinen 150 km/u

In stations rijden deze niet harder dan 60 km/u, met als resultaat dat de treinen binnen 25 cm stil staan met een remvertraging opgegeven in Koploper van 50 km/u naar 0 in 5 seconden.

Hoop dat dit je helpt.
Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3-tje + Koploper 6.3 = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  11:53:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

bedankt, met deze info ben ik geholpen, het ging me nl over de lengte van het bezetmeldpunt, niet over de lengte van de secties of het blok.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  11:58:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi,

Danzal ik mij er ook nog eens eigenwijs tegen aan bemoeien.

Ik heb al meerdere malen geschreven dat een aankomstmelder van 40cm en een stopmelder van 40 cm voldoende is om een trein te melden en netjes telaten stoppen. Komt in de praktijk neer op twee standaard raillengtes. De lengte die eventueel tussen de aankomstmelder en stopmelder ligt, is dus variabel en bepaald de lengte van het blok.

Als je dit op deze manier toepast, kan het desbetreffende blok altijd in twee richtingen bereden worden, ook al was dat in eerste instantie niet de bedoeling.

Het tussenliggende blok mag je van een bezetmelder voorzien, echter is dit geen must.

Dus al je blokken kunnen opgebouwd worden met slechts 2 bezetmelders.

Hopelijk was ik nu duidelijk.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  15:27:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik snap wel wat je al enkele keren hebt uitgelegd, maar ik vrees dat ik me dus echt verkeerd uitdruk. Ik bedoelde alleen de grootte van het schakelpulsje. Want als ik een puls aan de S88 geef met een schakelrail, of met een schakelkontaktje of met een reed kontaktje, dan moet dat toch genoeg zijn voor de software om te weten dat de S88 een stroompje heeft gekregen, dat hoeft toch geen 3 seconden te duren. Ik ben geen electronicus, integendeel, vandaar mijn verkeerde termen en uitdrukkingen, en vandaar dat ik in irw wil zien hoe het een en ander in elkaar zit, en dan kan ik ook aanwijzen wat ik bedoel, zodat de misverstanden kunnen weggewerkt worden. Binnenkort heb ik wat meer tijd vrij, en maak ik een afspraak met een forumlid, dan hoop ik wat bij te kunnen leren.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  15:41:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Die schakelpuls hoeft maar heel kort te zijn. Maar je moet er wel zeker vanzijn dat die schakelpuls ook gegeven wordt. Bij stroomdetectie heb je die zekerheid m.i. alleen als je loc volledig in een meldsectie past. Zo niet, loop je altijd het risico dat de stroom een makkelijker weg zoekt buiten de detectieschakeling om. Dan wordt er niets gedetecteerd en krijg je ook geen schakelpuls.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  16:17:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Huub,

Dirk maakt geen gebruik van stroomdetectie, maar van massa detectie.

@Dirk, de lengte of de tijdsduur van de melding doet er niet toe. Het mag dus ook afkomen van b.v. een reedcontact.

Dat reedcontact ligt dus aan het begin van de stopsectie, in dit verhaal dus 40 cm voor een wissel of het begin van het volgende blok.
Binnen die 40 cm moet de trein dus stilstaan, en mag hij geen volgend blok bezet melden.
Nu duidelijker Dirk?

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 nov 2006 :  16:58:53  Toon profiel  Reageer met citaat
all clear

bedankt

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina