Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 6245
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Ontkoppelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 14 okt 2007 :  22:06:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Aangezien ik in 1e instantie dacht dat ik een 'probleem' had met de door mij gebruikte ontkoppelrails (Roco schaal N), denk ik niet dat het een probleem met het type ontkoppelrail is. Maar een probleem in mijn gedachte. Daarom dat ik hier advies vraag m.b.t. een probleem wat ik in 1e instantie op Beneluxspoor heb geplaatst maar nu uiteindelijk toch meer richting gebruik in Koploper gaat.

Ik was in de veronderstelling dat je bij ontkoppelen van een trein op b.v. een rangeerspoor, de ontkoppelrail diende te bekrachtigen zodra de trein gaat rijden. Echter heb ik met mijn ontkoppelrails dan het probleem dat de lok opgetild wordt zodra deze er overheen wil rijden en er dus vrij weinig ontkoppeld wordt.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat dit goed gaat, ik kreeg een suggestie om de lok te laten stoppen boven de ontkoppelrail en dan pas de ontkoppelrail te bekrachtigen. Echter weet ik niet hoe ik dat dan uiteindelijk kan realiseren met diverse korte en lange treinen (met wagon-detectie)?

Dienen er dan meerdere bezetmeldpunten in het rangeerspoor te komen behalve de gebruikelijke 2 stuks?

Mogelijk dat andere 'Koplopers' mij wat adviezen/goede raad kunnen geven en hierbij willen en kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 14 okt 2007 22:45:46

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  18:14:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Niemand die me hiermee ietsje verder kan/wil helpen en wil aftrappen?

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 16 okt 2007 19:21:14
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  18:38:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik zou wel willen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Dat wordt dus erg moeilijk.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  19:30:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Paul, de support van jou kant uit vindt ik echt super. Volgens mij probeer je dag en nacht, je 'gebruikers' van dienst te zijn. Dat waardeer ik ook echt enorm.

En je kunt tenslotte ook niet overal ervaren in zijn, des te meer waardeer ik je reactie.

Wie o wie heeft een dergelijke ontkoppelactie in zijn automatisch bedrijf opgenomen, en/of kan me enigzins op weg helpen?

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  21:24:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Hoewel ik geen schaal N rijdt toch ff een antwoord wat je misschien verder helpt.
De ontkoppelrail zit in de stopsectie van het blok, met doorrijde cm laat ik de loc zover doorrijden dat de koppeling op de helft van de ontkoppelrail is. Als de trein stil staat wordt de ontkoppelaar even bekrachtigd. Bij marklin blijft de koppeling dan los, is dit bij jou niet zo, dan zou je de ontkoppelaar kunnen bekrachtigen op het moment dat de loc gaat rijden.
Vergeet niet de trein een aantal keren te laten stoppen voor je doorrijden cm invult, het leren remmen gooit anders roet in het eten. Maar als het geleerd is, stopt de trein netjes op dezelfde plaats.
Hier een draadje uit het forum, waarin ik mede koplopers vroeg hoe zij het op zouden lossen. Rob Fongers reageerde hier met een aangepaste dabase op, waarin ontkoppelt wordt.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=702

Wat het optillen betreft, dat gebeurdt ook bij H0 met bv de koff. Deze moet iets verder doorrijden om te ontkoppelen.

Groetjes en suc6

Mels

BTW als de trein achteruit rijd voor het ontkoppelen, hoor ik het graag. In beide gevallen zijn de 2 melders voldoende.

Bewerkt door mels op 16 okt 2007 21:27:41
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  22:20:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Een dergelijke oplossing had ik inderdaad voor ogen welke geen probleem zal opleveren voor treinen met dezelfde lengte, echter denk ik in de problemen te komen door het feit dat ik verschillende lengtes treinen waarvan de wagons gedetecteerd worden wil gaan gebruiken achter ook weer 2 of 3 verschillende loks.

Misschien maak ik het mezelf wel (veel) te moeilijk, maak ik een denk-fout of zie ik iets anders over het hoofd o.i.d. Maar met verschillende lengtes van wagons die achter de lok geplaatst worden, zal de achterste wagon na leren remmen op steeds dezelfde plaats uit komen (bij achteruitrijden op een rangeerspoor), maar de lok zal dan b.v. bij kortere treinen achter de ontkoppelaar uit komen.

In het geval van wagons met stroom-detectie zal de achterste wagon de trigger zijn van de diverse acties in Koploper zodra de trein achteruit rangeert b.v.

Wat ik voor ogen heb is een zeer afwisseld automatisch treinbedrijf dat niet alleen automatisch diverse (al dan niet) vaste routes aflegd. Maar ook automatisch aankoppelen en ontkoppelen van diverse wagons op m'n rangeersporen en industrieterrein.

Maargoed, het gaat me dus vooral over het 'omgaan' met de actie: achteruitrijden op rangeerspoor gevolgd door afkoppelen en lok weg laten rijden bij gebruik van verschillende lengtes treinen/wagons die ook gedetecteerd worden. Tussen de regels door denk ik te zien in je antwoord dat je geen gebruik maakt van wagons die gedetecteerd kunnen worden en/of vaste lengtes treinen gebruikt. Ook mogelijk is dat ik gewoon te moeilijk denk en iets over het hoofd zie.

Mogelijk is dit nog niet eerder gedaan of geprobeerd, gezien de uitgebreide mogelijkheden in Koploper denk ik echter wel dat het op de 1 of andere manier te doen zou moeten zijn. Exact hoe, weet ik nog niet. Maar erachter komen OF en HOE dit te realiseren is daar moet wel achter te komen zijn.

Daarom in 1e instantie mede de post hier op 't forum, hoe dit gerealiseerd kan worden bij diverse lengtes treinen met gedetecteerde wagons waarbij de 'stop-positie' van de lok verschillend is bij het achteruit oprijden van een rangeerspoor.

Poeh.. heel verhaal (weer).

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  22:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Het achteruitrijden op de rangeersporen gebeurd dit door steeds de zelfde lok? Bij mij gebeurd dit door steeds dezelfde rangeerlok. Onder deze rangeerlok zit een magneetje wat over een reedcontact gaat. Dit reedcontact schakelt een S-88 ingang die door Koploper gezien wordt als stopmelder en zo stopt de achteruitrijdende lok steeds op exact dezelfde plaats. Die plaats kan dus precies boven de ontkoppelaar zijn en is dus niet afhankelijk van de lengte van de trein achter de lok.

Met vriendelijke groet,

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  22:44:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Koos, dit worden momenteel 2 of 3 loks. Ik kan me echter voorstellen dat dit meerdere loks in de toekomst worden.

Je oplossing is ook zeker de moeite waard, maar ik ben bang dat dit desondanks met mijn N lokjes toch problemen gaat geven m.b.t. plaatsing kleine magneten en het schakelen van een reed-contact.

Als dit niet zo is hoor ik dat uiteraard graag, en zal ik deze optie zeker bekijken. Vooralsnog vroeg ik me af of het met Koploper en de gebruikte stroomdetectie ook op de 1 of andere manier mogelijk is.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  23:02:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik rij uiteraard wel met stroomdetectie van alle wagens over de gehele baan, maar voor deze aparte aktie is een reedcontact gebruikt. De stopmelder van de betreffende rangeersporen is dus het reedcontact. Als je het bij meerdere loks gebruikt moet je dus voor al die betreffende loks de juiste positie van de magneet en eventueel het aantal centimeters doorrijden bepalen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  10:48:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Waar je voor moet zorgen is dat de ontkoppelaar pas aan gezet wordt als de lok er niet boven staat.

Nu kan je in Koploper bij een vaste route wel opgeven dat hij aan gezet moet worden maar dat functioneerd in dit geval niet goed.
Ik had hetzelfde probleem als ik van een lange trein enkele wagons af wilde halen dan kon het voorkomen dat er een op de stopmelder bleef staan, waardoor de volgende keer niet meer dat spoor opgereden kon worden.
Dat laatste is ook niet op te lossen met een reedrelais onder de lok want de lok komt dan nooit op de stopmelder omdat de laatste wagon al tegen het stootblok aanstaat en de lok maar blijft duwen en duwen.

In mijn geval heb ik de ontkoppelaar anders aangesloten.
De plus en de massa heb ik ieder op een aparte uitgang van de SA-dec-4 van LDT aangesloten, volgens mij de enige decoder die per uitgang zijn eigen stroomvoorziening heeft.

Een uitgang wordt via de vaste route aangestuurd en de andere uitgang via een speciale actie.

Als de uitgang van de vaste route aangezet wordt (de plus) maar de uitgang van de massa is nog niet gezet zal de ontkoppelaar niet bekrachtingd worden dat gebeurt pas als aan de tweede voorwaarde is voldaan, dat gaat namelijk de speciale actie af en is de massa ook doorverbonden.

Even puzzelen wanneer de special actie af moet gaan, eventueel een extra bezetmelder.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 17 okt 2007 10:54:41
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  12:43:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Inderdaad Wim, dit lijkt verdacht veel op de oplossing die ik zoek.
En ook dacht ik vannacht nog aan de problemen als een wagon dus op de stopmelder blijft staan.

Maargoed, ik denk wel dat hetgene je beschrijft wellicht een hele goede oplossing zou kunnen zijn.

Ik beschik echter niet over de LDT decoders, maar maak gebruik van zelfbouw decoders welke deze mogelijkheid ook hebben.

Aankomende avonden en het weekend zal ik hier eens flink mee aan de slag gaan.

Mochten er nog andere methoden mogelijk zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Groetjes,
Dave



Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  13:34:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Dave,

Ik had hetzelfde probleem als ik van een lange trein enkele wagons af wilde halen dan kon het voorkomen dat er een op de stopmelder bleef staan, waardoor de volgende keer niet meer dat spoor opgereden kon worden.
Dat laatste is ook niet op te lossen met een reedrelais onder de lok want de lok komt dan nooit op de stopmelder omdat de laatste wagon al tegen het stootblok aanstaat en de lok maar blijft duwen en duwen.




Wim,

de stopmelder is dus het reedcontact, een wagen kan dus nooit de stopmelder bezet houden. Het is natuurlijk wel zo dat je niet met een te lange trein naar het rangeerspoor gaat zodat de laatste wagen tegen het stootblok aan staat en de lok nog niet bij de stopmelder (het reedcontact) is, maar omdat te bewaken zijn andere mogelijkheden voor.

Koos Jabaaij

Bewerkt door C_Jabaaij op 17 okt 2007 13:35:27
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  15:53:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Ik had begrepen dat je als stopmelder het reedcontact gebruikt, echter die oplossing werkt alleen als de lok op die melder komt.

In mijn geval kon een trein te lang zijn en komt hij daar nooit.

Ik wilde namelijk ook kunnen:
Lok komt aan met ca. 5 wagons en moet omruilen.
Oplossing:
5 wagons zetten op rangeerspoor en afkoppelen
5 wagons ophalen op losspoor
5 wagons ophalen op rangeerspoor (de nieuwe hangen achteraan)
met 10 wagons naar losspoor en 5 achter laten.

En dat laatste past niet en door de wisselende lengtes van de wagons kon het voorkomen dat de stopmelder bezet bleef, tenzij je ging rijden met eenheidswagons (alle wagons dezelfde lengte).
vandaar mijn oplossing.

Overigens vindt ik jouw oplossing ook niet verkeerd, zolang je de beperkingen maar weet, maar dat heeft elke oplossing.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  16:00:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Als jij in het bezit van decoders ben die dit ook kunnen maakt dat niet uit, het gaat om het principe dat je de massa moet onderbreken of de plus van uitgang x naar uitgang y moet laten lopen en beide moeten dan ingeschakeld zijn.

Zelf gebruik ik meestal Lenz decoders maar daar kan het niet mee, tenzij ik de massa aan een relais aansluit en deze door een decoder laat schakelen, maar dat zit standaard in de LDT decoder vandaar dat ik deze noemde.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  23:17:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Hè toch... Wil ik vanavond na 't werk vol goede moed (en de nodige verkregen ideën) ermee aan de slag gaan, kom ik tot de conclusie geen (extra) bezetmeldpunt meer over te hebben. En dat met 5x 16 bezetmeldpunten.

Om de werking van de huidige baan niet 'aan te tasten', maar even vlug nog een print gemaakt i.p.v. een sectie los te gooien. Morgenavond opbouwen en testen maar.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 20 okt 2007 :  15:26:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Toch zit ik nog met een paar vragen...

- Als de lok (met verschillend aantal wagons) achteruit het rangeerspoor op rijdt. Hoe kan ik deze dan altijd boven de ontkoppelaar laten stoppen (zonder reed-contact)?
- Mels gaf aan dat hij de ontkoppelaar in de stop-sectie heeft zitten. Echter ligt de ontkoppelaar op zo'n 15cm (schaal N) voor de wissel van de wisselstraat behorende bij de rangeersporen en dat lijkt me niet handig om dat stukje wat normaal zeg maar een binnenkomst-melder is, een stop-sectie te maken.

Kortom, hoe is bij jullie een dergelijk rangeerspoor ingedeeld in de benodigde secties.

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 20 okt 2007 15:28:03
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 22 okt 2007 :  18:15:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Daar ben ik weer...

Met vaste treinlengtes is ontkoppelen en (later weer aankoppelen) geen enkel probleem (inmiddels).

Maar met verschillende treinlengtes ontkoppelen is toch nog een probleem/vak apart, vooral het probleem met achteruit rangeren en de lok laten stoppen met zijn kont boven de ontkoppelaar (bij verschillende treinlengtes en zonder reed-contact).

Wim, ik begrijp dat je dezelfde situatie op je baan gebruikt. Hoe, waar en wanneer laat jij die speciale actie (waar je het over had) af gaan? Mogelijk kun je evt. een kopietje van je DB naar me mailen (of hier posten).

Stoppen bij jou de laatste wagons telkens op dezelfde plek (en niet de lok)? En wordt er pas ontkoppeld zodra de lok met zijn achterkant boven de ontkoppelaar komt bij het weer vooruit rijden?
Mogelijk is mijn probleem dan op te lossen met een actie op vrijkomen van een bezetmelder (indien mogelijk).

Het is weer een heel verhaal, ik hoop dat ik het op de 1 of andere manier zonder reed-contacten en magneetjes toch voor elkaar kan krijgen.

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 okt 2007 :  19:18:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Dit gebeurde bij mijn oude baan, mijn nieuwe baan is nog niet zover dat dit er al in zit, gaat wel komen.

Bij de vaste treinen route 'Goederen 34 >11 via 10 omruilen'

Ik ontkoppelde als de trein vooruit gaat rijden, in H0 kon het voorkomen dat dan de lok boven de ontkoppelaar maar het kwam zelden voor dat de lok daarop bleef hangen.

Vandaar ook mijn opmerking je zou het volgende kunnen doen:
In vaste treinen route:
Als de trein vooruit gaat rijden > schakelaar voor ontkoppelaar activeren. (dit is de decoder die de plus aanstuurd)
Speciale actie:
Als een bepaalde bezetmelder bezet wordt en de stopmelder vrijkomt decoder aansturen om aan te zetten (dit is de decoder die de massa aanstuurd)
Als een bepaalde bezetmelder bezet wordt decoder van de ontkoppelaar aansturen om uit te zetten.

Gevolg op mijn baan:
Trein gaat rijden van blok 11 naar blok 5
Ontkoppelaar wordt aangestuurd maar gaat pas omhoog als aan beide voorwaarden is voldaan.
Al rijdend wordt er dan ontkoppeld.
Zodra bezetmelder 54.3 is bereikt in blok 5 wordt de ontkoppelaar uit gezet.
Hierdoor blijven alleen de wagons achter die in het blok passen en tevens wordt er voor gezorgd dat de stopmelder vrij is zodat voor de volgende rangeeractie er geen problemen ontstaan.

Download Attachment: BONN.bck
164,05 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 22 okt 2007 :  21:40:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Wim, deze actie is me helemaal duidelijk. Bedankt daarvoor.

Het wordt nu even vogelen om de bezetmelder die uiteindelijk de ontkoppelaar bekrachtigd zo te positioneren dat de ontkoppelaar niet omhoog kan komen tussen de wielstellen van de wat langere loks (waardoor het laatste wielstel alsnog opgetild wordt), en er bij de kortere loks nog op tijd ontkoppeld wordt. Dus beetje uitproberen met de positie.

Ik denk dat dit momenteel de enige oplossing is om dan ook met verschillende lengtes en verschillende loks te kunnen ontkoppelen. Het liefst had ik dit gezien vanuit stilstand waarbij de lok stopt met zijn achterkant boven de ontkoppelaar en ontkoppeld op het moment van wegrijden. Maar van dat idee ben ik maar afgestapt. Is teveel gedoe met verschillende 'probleem-factoren'.

Komende avonden maar (weer) eens wat gaan proberen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 29 okt 2007 :  19:09:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Zo... Nu werkt 't naar behoren... Toch nog even hier posten wat mijn bevindingen zijn en hoe ik dit opgelost heb.

Wim, de manier die je beschrijft lijkt me na veel nadenken de enige (goede) oplossing om het probleem met variërende loks en treinlengtes te tackelen.

Na diverse keren de sectie welke de uiteindelijke ontkoppel-actie triggert aangepast te hebben, gaf dit toch nog de nodige problemen m.b.t. vinden van de juiste timing.

Ik denk hierin voor mij de ultieme oplossing gevonden te hebben zonder 'proefmatig' de positie van deze sectie te hoeven bepalen.

Aangezien ik gebruik maak van zelfbouw decoders, heb ik de firmware voorzien van een ontkoppel-modus. De laatste bezetmelding kan nu vrij vroeg (zodra de lok boven de ontkoppelaar is) plaatsvinden, waarbij de juiste timing (delay) t.b.v. inschakelen ontkoppelaar met een CV ingesteld kan worden. Na een aantal keer deze CV te hebben bijgesteld wordt er tot nu toe constant goed ontkoppeld met verschillende loks.

Ook heb ik het gebruik van 2 uitgangen beperkt naar 1. Dit wordt software-matig afgehandeld in de decoder welke op dat moment voor 4 ontkoppelaars dan ook 2 adressen gebruikt.

Nogmaals bedankt voor je hulp om dit op deze manier op te kunnen lossen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina