Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 2139
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Marklin central station
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wimmink

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 23 jun 2007 :  09:56:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders:

Weet niet of het van mij verstandig is geweest om het central station van marklin te kopen?? Want ik wil graag mijn treinbaan gaan besturen met koploper. De meeste arikelen gaan dan ook over de intellibox waarvan koploper gebruikt maakt.Verder heb ik nog geen materiaal aangeschaft. Het enige waar ik momenteel mee bezig ben is de baan in elkaar aan het zetten en de wissels te laten werken. Dat werkt uitstekend met het central station samen. Ook is het handig dat de Mfx treinen herkend worden.Ik vraag dan ook advies aan ervaren medespoorders om deze beginneling op weg te helpen

met vriendelijke groet Wim

Met vriendelijke groet
Wim Immink

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  10:03:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Uit je bericht maak ik op dat je met Marklin rijdt.
Koploper ondersteunt (nog) niet de Central Station.
Wat betreft hardware is er een Marklin forum http://forum.marklinforum.nl/index.php

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  10:45:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Er zijn ook nog zeker geen plannen om Central Station van Marklin te gaan ondersteunen. Zolang Marklin zijn huidige beleid handhaaft zal Koploper ook nooit de CS gaan ondersteunen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wimmink

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  10:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul voor je snelle reactie. Omdat ik juist het programma koploper wil gebruiken zal ik overgaan tot aanschaf van een intellibox.

bedankt Hub :voor de verwijzing naar de Marklin forum-site.

Met vriendelijke groet
Wim Immink
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  11:53:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Tja ik moet zeggen dat ik dat vaker hoor. Helaas voor Marklin verliezen zij dus klanten op deze manier.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  17:48:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is ook een raar wereldje daar bij marklin. Volgens M zelf zijn meerdere leveranciers van software op dit moment bezig om een koploper voor de CS te ontwikkelen.
Waarom dat ze het protocol niet geheel vrij geven is mij compleet onduidelijk. Als ze nu echt denken dat het nu niet verspreid wordt dan zijn ze daar goed gek geworden.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  19:08:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Corne,

Denk jij dat ik het inbouw als Marklin het niet officieel vrijgeeft? Mooi niet, ik wil geen trammelant

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wimmink

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  22:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
In ierdergeval wil ik niet meer wachten op de nieuwe ontwikkelingen.
Het is gewoon een beginnersfout dat ik een CS van marklin heb gekocht.De verdere ontwikkelingen zijn nu nog te vaag om daar rekening mee te houden.Eerst maar eens alle rails en wissels laten werken en wie weet is er tegen die tijd weer nieuwe ontwikkelingen gaande. Mijn idee is om een intellibox te kopen. Weten jullie of het verstandig is om dit met de infrarood bediening voor de Iris meteen aan te schaffen??

Met vriendelijke groet
Wim Immink
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  09:19:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als je een nieuwe IB koopt is deze al voorzien van IR.
Een Iris kan je altijd later aanschaffen.
Soms kan je goedkoop aan b.v. een IR afstand bediening van Piko komen. Deze werkt ook.
Koop in ieder geval geen instap IB, deze is goedkoper maar heeft geen compoort.
Een centrale van Tams werkt ook, misschien kunnen andere gebruikers daar iets over vertellen.
Zelf heb ik een Daisy en een Fred als afstand bediening, als ik deze niet had, of weet, dat deze ook op easynet van de tams kunnen, ging ik alsnog voor de Tams.
Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  10:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul: Ik snap dat jij het niet in gaat bouwen. Het is in mijn ogen weer een stukje grootheidswaanzin van Marklin (waar ze de laatste jaren wel vaker last van hebben) om het protocol niet algemeen vrij te geven.
Het is wel jammer dat hierdoor meer en meer mensen overstappen op systemen van andere merken.
Zelf rijd ik nog met de "oude" 6021 en dat werkt perfect. Ik hoef echt geen 10 locs met ieder 10 verschillende geluiden op mijn baan. Het maakt nu al herrie genoeg.

@Wim: Misschien is het verstandig om op dit moment nog niks anders aan te schaffen. Misschien dat Marklin over een jaar bij zijn positieven komt en het protocol wel algemeen vrijgeeft.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

wimmink

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  20:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo

@Paul: Ik snap dat jij het niet in gaat bouwen. Het is in mijn ogen weer een stukje grootheidswaanzin van Marklin (waar ze de laatste jaren wel vaker last van hebben) om het protocol niet algemeen vrij te geven.
Het is wel jammer dat hierdoor meer en meer mensen overstappen op systemen van andere merken.
Zelf rijd ik nog met de "oude" 6021 en dat werkt perfect. Ik hoef echt geen 10 locs met ieder 10 verschillende geluiden op mijn baan. Het maakt nu al herrie genoeg.

@Wim: Misschien is het verstandig om op dit moment nog niks anders aan te schaffen. Misschien dat Marklin over een jaar bij zijn positieven komt en het protocol wel algemeen vrijgeeft.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Ab en Corné
Bedankt voor het meedenken over de mogelijkheden. De komende periode is het nog veelal alle rails met de wissels neerleggen.Maar ja dan wil ik wel verder. Zo te horen is het vrijgeven van het software protocol de boosdoener.Wat ik tot nu toe over koploper heb gelezen , lijkt me dit zonder meer het ideale programma!!



Met vriendelijke groet
Wim Immink
Ga naar bovenaan de pagina

wimmink

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 26 jun 2007 :  20:04:12  Toon profiel  Reageer met citaat

Nog even een verdere toelichting:
Vandaag nog informatie gevraagd over de uitbreiding van het Centraal station van Marklin met een interface en de transformator met booster
Maaaaaaaaaaaar helaas is dit nog niet te leveren. Aan het eind van het jaar pas mogelijk. Afijn zo langzamerhand mijn buik ervan vol en weet nu echt zeker dat het een intellibox gaat worden om mijn treinbaan met koploper te gaan besturen

Met vriendelijke groet
Wim Immink
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 jun 2007 :  21:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Even in het gunstigste geval: stel Marklin komt eind van het jaar met zo'n apparaat op de markt en zij geven het protocol vrij: reken dan minimaal nog een 1/2 jaar erbij voordat Koploper officieel dit apparaat zou ondersteunen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  06:22:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Het Central Station is inderdaad een apparaat dat half z'n kl**e is afgeleverd. Op dit moment loopt er een actie van Marklin dat je hem gratis kunt laten updaten. Dit is zover ik weet zowel hard- als softwarematig. Hierna is het mogelijk om het ding op een PC aan te sluiten en om latere software-updates via internet binnen te halen.
Ik denk dat als deze updates grotendeels uitgevoerd zijn, het protocol wel vrijgegeven wordt. Wat heeft het anders voor zin om de CS met de PC te verbinden?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  06:59:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Tja vraag dat maar eens aan Roco. Zij hebben ook een interface maar het protocol wordt niet vrijgegeven. Je kan het dus alleen maar gebruiken in combinatie met het bijgeleverde Rocomotion.
LGB had ook hetzelfde: wel een interface maar het protocol was niet beschikbaar.

Er zijn dus leveranciers die zeer geheim doen... en waarom? Ik zou het niet weten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  20:58:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Marklin heeft zal al aangegeven dat verschillende leveranciers op dit moment bezig zijn om software voor besturing van de CS te ontwikkelen. Blijkbaar willen ze graag met deze bedrijven onder 1 hoedje spelen. Het levert tenslotte wel geld op als ze hun eigen software verkopen, en niet als wij allemaal koploper gaan gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina