Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 85 / Bezoekers Vandaag: 1368
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen i.c.m. doorrijden in cm
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martink

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 27 mei 2007 :  22:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na enig studeren (Forum, Helpfiles, ec.) het volgende probleem. Ik probeer een NS 1700 na binnenkomst op een kopstation te laten omlopen om vervolgens zijn wagons weer van de andere kant op te pakken en een nieuw rondje te maken. Dit lukt op zich aardig.

Echter, na het tweede rondje komt de lok zo ongeveer zijn eigen lengte voor de ontkoppelrails tot stilstand.
Na dit met de hand gecorrigeerd te hebben gaan we onderweg voor het derde rondje en dan klopt alles weer wel maar nu komt de lok na te zijn omgelopen zo ongeveer zijn eigen loklengte tot stilstand VOOR de wagons.

Het lijkt erop alsof dit iets te maken heeft met het feit dat de motorzijde niet wordt gedetecteerd door de bezetmelder vanwege de antislipbandjes (de motor zit dus na elke rondje aan de andere zijde t.o.v. het vorige rondje).

Voor de volledigheid: bovenstaande werkt via Vaste Route in Kl, zowel Bloklengte (van kopstation) als treinlengte in Kl ingegeven.

Iemand enig idee?

mklgr

Martin

Marklin H0, IB en KL 6.3

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  10:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

In je vraag geef je al iets aan over de oorzaak.
Je zou voor deze trein, twee treintypes kunnen aanmaken.
Voor elk treintype maak je dan een vaste route voor het omlopen.
(dus net als je al gedaan hebt voor deze lokwissel.) In de vaste routes kun je dan steeds van treintype wisselen. Dat gaat dan om en om.
In het bewuste blok kan je dan voor een treintype een x aantal cm doorrijden. Dus in een richting voor de lok. >> even puzzelen misschien.

Een andere optie gebruik een stuurstandrijtuig

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  12:26:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Ff een vraag, begrijp ik het goed dat de 1700 als het ware een keerlus doorloopt alvorens hij terugkomt in het station waar je omloopt? (en dus de ene keer vooruit en de volgende keer achteruit rijdt)

Zo ja Het is vaak zo dat de loc eigenschappen niet eender zijn waardoor je verschil in doorlopen krijgt. Wat ook wel eens wil helpen om de remgegevens van die loc te wissen omdat het geruime tijd duurt voordat hij op de nw gegevens reageerd. Het is ook zo dat de finetuning nogal wat geduld vergt

Bijgaand mijn oplossing voor het omlopen, echter hier keert(keerlus) de loc nooit. Het gaat om loc 1031.

Download Attachment: Fantasia.bck
614,43 KB

Grtz Rob

Live isn't easy and simple
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 29 mei 2007 :  23:17:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en Rob,

Allereerst bedankt voor jullie reakties. Het heeft uiteindelijk de oplossing iets dichterbij gebracht maar nog niet helemaal.

Ik heb zoals Rob aangaf de remgegevens van de lok gewist en inderdaad na een aantal rondjes (inderdaad alsof er een keerlus wordt doorgereden Rob) stopt de lok niet alleen netjes bovenop de ontkoppelrail maar pak na te zijn omgelopen netjes de wagons van de andere kant weer op zonder al te veel terugduwen.

MAAR, en nu komt het, na het derde rondje gaat het mis en wordt er door kl gemeld dat het route blok naar blok 15 bezet is......huh??? maar daar staat deze lok nog steeds en ook met de verkeerde rijrichting ingeschakeld!!!

Bijgaand een tweetal logfiles: de grote file is de totale opname van de vier rondjes; de kleinere is een uitreksel van het moment waarop gemeld wordt dat blok 15 bezet is en hetzelfde gedeelte van het vorige rondje waar het wel goed ging.
Ook uiteraard een back-up van mijn database.

Nog een paar opmerkingen:
- de baan is nog in testfase dus hier en daar is het e.e.a. nog niet
helemaal goed getekend, ingevuld etc.
- in de demo omloop (zie Paul z'n site) is het richtingsblok zowel
het blok voor binnenkomst als vertrek. Op mijn baan wordt dubbel-
sporig gereden en daarom is het richtingsblok niet gebruikt voor
vertrek

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie (andere Koplopers natuur-
lijk ook) jullie krachten hier op los zouden willen laten.
Ik ben het (Koploper)spoor imiddels compleet bijster.

Alvast bedankt voor jullie moeite!!!

Martin

Download Attachment: comlog.zip
3,12 KB

Download Attachment: extrlog.zip
971 Bytes

Download Attachment: Totaal.zip
8,19 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 mei 2007 :  16:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Ik heb e.e.a veranderd in je database.

- Wissel gemaakt tussen blok 17-22-18, deze heeft adres 0 (dat houdt in dat hij niet door koploper aangestuurd wordt maar toch functioneel in het baanplan staat) en zit er alleen maar voor de show daar omdat ik aanneem dat hij niet bekrachtigd wordt.

- Uitlijnen op raster aangevinkt, wat het tekenen van het baanplan wat simpeler en mooier maakt

- 2 verschillenden treinroutes gemaakt voor voor en achteruit. Of dit perse nodig is weet ik niet maar daar moet jezelf mee expirimenteren.

- Lengte opslaan en ophalen in vaste treinroutes blok 17 geactiveerd bij de betreffende actie.

- Volgens mij moet het zo werken. Bij mij heeft ie droog het in ieder geval goed gedaan. Ik weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar ik zag ook dat hij na een aantal keer niet meer verder wilde maar na aanmaak van de 2de treinroute deed hij het wel.

Ik hoor graag of dit iets heeft opgeleverd en het aan je doelstellingen beantwoord.

Een vraag hoe lang zijn je bezetmelders in blok 17 . Sluiten die aan op elkaar of zit er nog een niet gedetecteerd stuk tussen?

En een opmerking betreffende de decoders, Je moet die ook nog een beetje finetunen d.m.v. je CV want ik zag dat je maar 5 stappen heb en je kan ze allemaal gebruiken. Een leuke puzzel of een regenachtige dag avond


Download Attachment: Totaal.bck
47,57 KB

Grtz Rob

Live isn't easy and simple
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 mei 2007 :  23:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Ik hoop dat Paul ook meeleest? (zie verder in dit bericht)

Allereerst: hartstikke bedankt voor je geweldige input maar....
het heeft helaas niet mogen helpen.

Paul: zou het misschien kunnen zijn dat ik hier tegen een probleempje in Koploper aanloop?

Wat gebeurt er:
- om met een schone lei te beginnen wis ik voordat ik begin te testen
alle remgegevens van de 1700
- het duurt dan 2 tot 3 rondjes voordat de 1700 weer netjes boven de
ontkoppelrails stopt maar dat is uiteraard ok
- zodra dit echter het geval is en de volgende ronde begint gaat het
mis
- de 1700 loopt in eerste instantie keuring netjes om via blok 18 en
stopt in blok 15 (om te keren naar blok 17 en de daar achter-
gelaten wagons weer op te pikken), so far so good!
- dan vindt de wachttijd plaats, vervolgens de wachtijd voor het
omkeren en tenslotte de optrekvertaging.
- zodra deze tijd is verstreken springt blok 15 echter direct op
blauw!!! zonder dat de 1700 eigenlijk nog van z'n plek is gekomen
(was bij de vorige drie rondjes niet het geval, daar bleef blok 15
rood totdat de 1700 bij de binnenkomstmelder van blok 17 was
aangekomen)
- direct daarop wordt er door Kl gemeld dat routeblok 15 bezet is (dit
blok is blauw; niet rood!!!)
- op zich klopt dat want daar staat de 1700 nog steeds maar blok
17 is inmiddels rood dus Kl denkt dat hij daar staat; probeert
zijn route te vervolgen (opgegeven in vaste route) maar loopt
als het ware tegen zich zelf aan.

Ik heb een 'dumpje' van het scherm gemaakt (zie upload extrlog.txt).

In mijn vorige bericht zie je ook in de log dat er in de eerste
rondjes een aantal seconden verstrijkt voordat blok 15 vrij gemeld
wordt en blok 17 bezet wordt en de 1700 op snelheid komt.

In het tweede gedeelte van de log staat het vierde rondje weergegeven
waar de bezet/vrij meldingen niet voorkomen en de loc ook niet op sneldheid gebracht wordt richting blok 17.

Waarom denk ik aan een probleempje met de software? Als ik de rem-
gegevens weer wis en overnieuw begin gaat het weer 3 rondjes goed
en loop ik tegen precies dezelfde foutmelding aan.

Benieuwd naar jullie reakties

Groets,

Martin

Download Attachment: scherm.zip
27,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 mei 2007 :  23:54:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Heb je al eens zonder communicatie de test gedaan. Ik heb hem nog een keertje droog laten lopen en het werkt gewoon.

Ik denk toch dat je ergens bij je bezetmelders moet zoeken of daar iets aan de hand is

M.I is dit geen koploper probleem daar het zonder communicatie werkt en alleen het probleem boven water komt als je rijdt


Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  00:07:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Rob,

Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? Ik ga dat morgen ff proberen.

Wat ik echter niet begrijp is waarom komt het steeds terug komt na 3 rondjes en ik kan het probleem 'resetten' door de remgegevens te wissen. Ik heb het meerdere malen geprobeerd (niet in simulatie dus) maar het komt echt consequent naar boven na 3 rondjes.

In simulatie worden volgens mij ook de bezetmeldingen gesimuleerd dus dat betekent dat verkeerde opdrachten niet kunnen voorkomen? In de werkelijkheid zie je dus ook in de log dat er iets fout gaat.

Ik laat je morgen wel even weten wat de uitkomst is als ik er aan toe kom.

Nogmaals bedankt!!!

Groets,

Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  08:47:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Ook ik heb het een tijdje in de testmode laten rijden en dan gaat er niks fout, zoals jij beschrijft.
Wat ik echter wel zie, dat bij dit droog rijden geen achter gebleven wagons zichtbaar zijn. Dit moet in het echt wel zo zijn toch.
Ook had ik een ander trein die hetzelfde moet doen in de baan gezet, in de testmode komt deze gewoon op spoor 17 binnen, terwijl er nog wagons van de 1700 staan.
Dus er is wel degelijk een verschil tussen de testmode en echt rijden. Worden jouw treinen ook volledig gedetecteerd, en gaat dit buiten koploper om ook goed (detectie). Dan kom ik ook bij dezelfde vraag, die Rob ook stelt. Gebeurd alles alleen met de trein en de 1700?
Wat doet de trein met de V200, als die in het echt rijdt?

Mvg Ab



Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  16:44:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ab en Rob,

Ik hoop nog steeds dat Paul meeleest en enig licht kan laten schijnen

Allereerst ook op mijn systeem de zaak in Test laten draaien. Dit gaat 10-tallen malen goed maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het blok waarin de achtergelaten wagons staan in simulatie inderdaad niet worden gedetecteerd (betreffende blok kleurt zwart nadat de loc het blok verlaten heeft en niet blauw; in de werkelijkheid is dit wel het geval).

Om evt. problemen met de 1700 danwel bezetmelders of andere zaken uit te sluiten hetzelfde geprobeerd met m'n V200 op het doorgangs-station in het andere deel van m'n baan.
Guess what? Precies hetzelfde probleem!!!

Na te zijn omgelopen (het betreffende baanvak waarin de V200 dan staat is rood) wordt de loc in z'n achteruit gezet. Op dat moment kleurt het blok blauw en het blok waar hij naar toe moet om de wagons op te halen rood; dit geheel vindt binnen dezelfde seconde plaats zonder dat de loc ook maar een mm gereden heeft.
Vervolgens zet Kl het ding weer in z'n vooruit om z'n route terug te vervolgen maar dan zegt Kl (niet helemaal onterecht uiteraard) dat dit routeblok bezet is (want daar staat inderdaad nog steeds de V200)

Iets gaat er mis; ik heb na 10-tallen testen, aanpassingen, etc. echt geen flauw idee meer.

Iemand anders?

Groets,

Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  19:18:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Gebruik je je de aangepaste database van mij of heb je je eigen aangepast. Ik heb de mijne hier een half uur laten lopen zonder problemen.
De wagons bleven afgekoppeld zichtbaar op spoor 17, ook in het info menu van het betreffende blok. Volgens mij maakt het ook niet uit of de wagons gedetecteerd zijn of niet. Koploper legt een reserving in het blok op indentieke wijze als handmatig blokkeren.

Ik kan helaas de discussie voorlopig niet verder volgen daar ik 3 wkn weg ben maar in ieder geval succes

Nadat ik dit bericht verstuurd had heb ik de V200 ook geactiveerd. Je moet eens kijken of de lengte ingevuld is, zoniet valt er niets af te koppelen en dus ook geen lengte opslaan in blok. Ik heb hem lopen met 3 locs daar dit een niet gerigistreerde versie is. En alles loopt zoals het zou moeten en daarbij opgemerkt dat ik jouw V200 route niet aangepast heb

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....

Bewerkt door Rob Fongers op 01 jun 2007 19:31:22
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jun 2007 :  07:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Martink

Ik hoop nog steeds dat Paul meeleest en enig licht kan laten schijnen

Na te zijn omgelopen (het betreffende baanvak waarin de V200 dan staat is rood) wordt de loc in z'n achteruit gezet. Op dat moment kleurt het blok blauw en het blok waar hij naar toe moet om de wagons op te halen rood; dit geheel vindt binnen dezelfde seconde plaats zonder dat de loc ook maar een mm gereden heeft.
Vervolgens zet Kl het ding weer in z'n vooruit om z'n route terug te vervolgen maar dan zegt Kl (niet helemaal onterecht uiteraard) dat dit routeblok bezet is (want daar staat inderdaad nog steeds de V200)


Hallo Martin,

Ik heb zelf totaal geen ervaring met omlopen en me daarom afzijdig gehouden. Echter als ik bovenstaande lees, dan vermoed ik als die V200 de wagens wil gaan ophalen reeds alle te verwachten bezetmeldpunten bezet zijn. En tja dan is volgens Koploper de loc meteen op de juiste plaats.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 02 jun 2007 :  15:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul, Rob, Ab

Zoals gewoonlijk ligt de oplossing weer in iets heel simpels.

We hebben er vanmorgen ook al even over gesproken in Bilthoven maar je hebt volkomen gelijk Paul. Als je de ontkoppelrails IN de stopsectie legt dan zal nadat de lok heeft leren remmen ook keurig netjes de voorkant van de eerste wagon achterlaten IN de stopsectie. Dit geeft dus de verschijnselen die ik tot nu toe zag op mijn baan. Inmiddels de ontkoppelaar uit de stopsectie gehaald en alles werkt nu keurig volgens de regels.

Jongens, HARTSTIKKE bedankt voor alle geduld en het meedenken.

Groets,

Martin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina