Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 813
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 410
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Railkernel RailScript Command Line Demo
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Ben

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 20 aug 2026 :  16:28:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

150 Posts

Geplaatst - 20 aug 2026 :  16:39:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door C_Jabaaij

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Ik vind het initiatief van Theo om een nieuw programma te maken een waardevol initiatief, zeker omdat hij probeert het goede van Koploper erin te brengen. Dat vergt natuurlijk wel de nodige inspanningen, maar ook het opdoen van kennis over hoe Koploper werkt. Daar kan dit forum behulpzaam bij zijn, maar gewoon gaan kijken bij Koplopergebruikers hoe het werkt en wat Koploper allemaal kan is ook een belangrijk element.
Theo is bij Wim op bezoek geweest en komt ook bij mij kijken.
Ik ben een fervent Koploper gebruiker, ook omdat ik met Koploper alles kan regelen wat ik wil, terwijl me dat bij andere programma's niet lukt. Wat dat betreft is en blijft Koploper een fantastisch programma. Als we in staat zouden zijn om dat in een nieuw programma te krijgen dat weer een flink aantal jaren mee kan, dan zou dat een heel mooi resultaat zijn.
Een aparte rubriek Koploper en Railkernel zou de vermenging van de verschillende onderwerpen kunnen tegengaan.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII

Ja, Dirk dat is allemaal prima dat iemand een programma probeert te maken waarin Koploper functies zitten. Maar over hoe dat programma werkt en de Koploper functies implementeert hoort niet in dit forum thuis. We hebben het hier ook niet over iTrain of Rocrail en hoe de functionaliteit van die of andere programma’s werkt, de andere programma’s en ook Railkernel hebben een eigen forum om de functionaliteit te bespreken. Dit vervuilt het Koploper forum.

Koos Jabaaij.

Helemaal mee eens. Dit hoort NIET op dit forum thuis, maar op zijn eigen. Ik wens hem en de andere geïnteresseerden daar veel succes en hou dit forum waarvoor het al tientallen jaren is nl KOPLOPER.

Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!

PaulRoman

Romania
175 Posts

Geplaatst - 20 aug 2026 :  21:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Helemaal met bovenstaande reacties eens.
@Theo: Heb a.u.b het fatsoen om te stoppen met het vervuilen van dit forum met zaken waarvoor het niet bedoeld is.Je hebt je eigen forum voor (potentiele) gebruukers van je softwarw. Beperk je daar dan ook toe.
Paul

Schäßburg an der Kokel

Wim Romijn

Netherlands
1189 Posts

Geplaatst - 20 aug 2026 :  22:36:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het idee dat hier een stelletje oude wijven aan het kijven zijn.
Theo heeft dit draadje gemaakt en reageert helemaal niet, dus wie zorgt dat dit draadje blijft leven.

Theo in ieder geval niet.
Als we dit draadje willen stoppen dan moet er gewoon niemand meer reageren.

En nu is iedereen pissig op Wim R.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

prehorst

Netherlands
624 Posts

Geplaatst - 21 aug 2026 :  16:17:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim (Romijn)

Het gebruik van dynamisch blokken is prima te doen.
Ik heb zelf een schaduwstation van 15 sporen wat ik hiermee aanstuur, alleen heb ik de plaatsing van de lichtsluizen anders gedaan als in de handleiding.
Ik heb twee lichtsluizen parallel aan elkaar geplaatst met een tussenruimte van 2 cm. op de hoogte van de bufferbalk.
Deze lichtsluizen staan haaks op de baan dus geen lengte verlies door schuin plaatsen.
Tussen de sporen tussen de lichtsluizen moet je schotjes plaatsen zodat de lichtsluizen elkaar niet kunnen beïnvloeden.
De lichtsluizen moet je in serie schakelen met eventueel een weerstand voor de bezetmelding.
Op deze manier is er altijd wel een lichtsluis gesloten en heb je de benodigde bezetmelding.

Download Attachment: IMG_0312.jpeg
802,88 KB

Download Attachment: IMG_0313.jpeg
420,28 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )

Wim Romijn

Netherlands
1189 Posts

Geplaatst - 21 aug 2026 :  17:08:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Mijn schaduwstation begint in een bocht en dan lukken schotjes niet in de bocht direct na de wissels.
En pas op het rechte stuk beginnen dan verlies ik weer veel ruimte terwijl een trein kan stoppen ca. 8 cm. na de wissel in de bocht dan raken lange rijtuigen elkaar net niet.

Download Attachment: Schaduwstation.jpg
25,85 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.

prehorst

Netherlands
624 Posts

Geplaatst - 21 aug 2026 :  17:17:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Schotjes plaatsen lukt toch altijd, als je maar tussen de lichtstralen van de lichtsluizen blijft.
Ik denk zelfs dat je met van die korte afstanden dat 1 schotje genoeg is.
Anders kan je op de infrarood led ook een buisje doen waardoor je een heel gerichte infrarood straal krijgt die elkaar niet beïnvloeden , alleen moet dan de plaatsing wel heel nauwkeurig.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )

Ben

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 21 aug 2026 :  18:15:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Slim bedacht Piet.

Wim Romijn

Netherlands
1189 Posts

Geplaatst - 21 aug 2026 :  19:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Het was bij mij niet 100% betrouwbaar, kon dagen goed gaan en dan hoorde ik het relais klapperen met het gevolg dat er een trein op de wissels bleef staan. Alle treinen gingen goed behalve de trein met opleggers. En die trein wil ik graag laten rijden want die heb ik gekregen van het personeel.
Daar ik bezetmelders genoeg had en het spoor in meer dan 2 secties wilde verdelen moest ik toch iets bedenken.
Nu heb een spoor voor 3 treinen van ca. 80 cm. lok met 4 rijtuigen.
Een spoor voor 3 goederentreinen max. 60 cm.
Een spoor voor 5 treinstelletjes van max. 35 cm.

Moest wel een aantal acties bedenken om te bepalen welk type treinen er mogen rijden en hoeveel van elk type.

Maar dat is gelukt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Pagina: 1 2 (of 2)  Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina