Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 288 / Bezoekers Vandaag: 7464
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 672
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Railkernel RailScript Command Line Demo
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

tgeleijn

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 12 aug 2026 :  07:42:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van tgeleijn  Reageer met citaat
Forumleden,

dankzij een aantal van jullie die met Railkernel begonnen zijn en hun feedback, convergeert RailKernel langzaam naar KopLoper toe. Logische en speciale acties zijn geïntegreerd, evenals schakelaars, er is nog veel te doen, maar het einde is in zicht.

ik heb een demo filmpje gemaakt, wat ik graag met jullie wil delen, het staat op mijn homepage, het filmpje "Bekijk de RailScript demo" op
https://railkernel.nl/nl/index.php
of met een directe link
https://railkernel.nl/movies/RailKernelScriptDemo.mp4

Railkernel is gratis voor forumleden, na download even een Enterprise Lifetime License aanvragen

cmanni

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 17 aug 2026 :  10:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Zojuist heb ik je filmpje bekeken en de website geraadpleegd, maar mij is niet duidelijk of je, zoals in Koploper, de treinen willekeurig kan laten rijden. Dus Koploper zoekt zelf routes, laat treinen stoppen of juist niet stoppen op het station (goederentreinen stoppen daar niet), enz. Je kunt ook een route actief maken omdat je een trein wilt laten komen naar een bepaald punt om ze onderhoud te geven of een andere samenstelling te maken. Het maakt niet uit waar de trein is, Koploper stuurt hem dan via de kortste route naar dat blok en laat de trein stoppen. Hij wacht tot je het vinkje Wachten uit zet op de loc, dan rijdt hij weer verder.
Is het vrij rijden over de baan ook mogelijk in Railkernel? Het op die manier kijken naar de treinen die rijden is juist zo leuk. En ook het onverwachte, een trein die lang in het schaduwstation is geweest komt zo weer onverwacht tevoorschijn. Dat maakt het voor mij zo leuk.
Als het ergens staat, excuses, dan heb ik dat niet kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

C. Manni
Ga naar bovenaan de pagina

tgeleijn

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 17 aug 2026 :  11:00:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van tgeleijn  Reageer met citaat
Hallo Manni,

eerlijk antwoord : nog niet

Ik ben gisteren voor het eerste bij een doorgewinterde koploper gebruiker op bezoek geweest en heb een halve dag zitten kijken naar wat KopLoper allemaal kan. Had ik veel eerder moeten doen. petje af.
Ik heb de logische en speciale acties inmiddels covered, als je wil weten hoe dat werkt kun je het beste even dit lezen : https://railkernel.nl/nl/help-railscript.php en ihb dit : https://railkernel.nl/nl/help-railscript-reference.php
De benadering is volkomen anders maar de functionele dekking is er zeker.
Vrij rijden, waarbij iedere trein zijn eigen weg zoekt heeft RK niet. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dat moet maken, en ik verwacht dat binnen een maand wel te hebben. Mijn architectonische basis is goed, ik heb al de routing die de concurrenten hebben, en nu ik dit gisteren gezien heb, het is gewoon erg leuk. Dus een must. Dat komt in RK al is het het laatste wat ik doe en snel ook.

Naast vrij rijden heb ik nu nog een lijstje met dingen die ik bij moet bouwen, behoorlijk wat, maar niet heel moeilijk.

Groet , Theo

Ik hoop dat er wat meer mensen gewoon beginnen met RK, vragen stellen, kritisch zijn.

Bewerkt door tgeleijn op 17 aug 2026 11:00:51

Ben

Netherlands
1018 Posts

Geplaatst - 17 aug 2026 :  12:44:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tgeleijn

.....maar het einde is in zicht.

Goed zo Theo want RailKernel hoort hier helemaal niet thuis.

Dit forum is bedoeld voor Koploper gebruikers die hulp en informatie zoeken en niet voor iTrain, Rocrail of RailKernel problemen en vragen.

En de naam is Koploper, niet KopLoper.

Gr, Ben.

Wim Romijn

Netherlands
1182 Posts

Geplaatst - 17 aug 2026 :  13:16:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Forumleden,

Theo is bij mij geweest omdat ik het belangrijk vindt dat er een programma komt dat Koploper op den duur kan vervangen.

Nu zijn er heel veel die direct zullen zeggen Koploper blijft nog lang werken op Windows. Dat klopt.
Maar er zijn namelijk zaken die niet in Koploper opgelost kunnen worden en zullen er veel gebruikers afhaken.
Denk bijvoorbeeld aan het aantal functies per lok is max. in Koploper 32 en ik zie vragen op fora dat men overstapt omdat de centrale meer kan dan Koploper.

Vandaar dat ik mij telkens oriënteer in diverse programma's en nog steeds bij Koploper zit omdat andere programma's, waar je veel moet betalen, de door mij/ons gewenste functies niet aankunnen.

In Railkernel zie ik wel die mogelijkheden om de vele functies etc. te maken.
Als bijvoorbeeld bij mij een trein in het station moet binnenkomen kijken alle programma's welk blok is vrij en daar rijden ze naar toe.
Ik kijk in Koploper komt een blok vrij dat is een heel andere benadering want als een trein het blok aan het verlaten is dan heb ik liever dat de inkomende trein langzaam rijdt en toch op dat spoor binnenkomt dan krijg je een veel betere doorloop op het station.

Ook heb ik gemaakt dat ik tijdens het rijden kan bepalen hoeveel goederen, personen of treinstellen er rijden zonder de treinen stil te zetten, de instelling voor het schaduwstation aan te passen en de treinen weer verder te laten rijden.
Vergeet dit maar bij veel programma's.

Theo heeft echter nog een lange weg te gaan maar laten we eerlijk zijn toen ik ergens einde jaren 90 aan Koploper begon zat nog lang niet alle functie in Koploper zoals we nu gewent zijn.

Zo is de afgelopen week al veel aangepast en/of toegevoegd aan het tekenen van de baan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 17 aug 2026 13:19:21
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina