Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 5845
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 480
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Probleem met overweg schakeling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roadman

146 berichten

Geplaatst - 31 jan 2026 :  14:23:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Hoewel al vele jaren actief met Koploper, en ook al veel problemen in mijn 4e baan met diverse mogelijkheden opgelost ( denk oa aan logische acties bv.) kom ik niet uit het volgende probleem . Ik heb, voor de duidelijkheid, een uittreksel van het probleemgebied in een testbaantje neer gezet.

Het volgende probleem; een lok staat in Blok 2. Hij gaat, - vaste route of automatisch - naar blok 5, waar de spoorbomen vrij aan het begin van het blok liggen.

Wat ik wil op mijn baan is dat, als de lok in Blok 2 staat, - het blok wordt gereserveerd -, en voordat hij vertrekt de bomen gaan sluiten voordat hij in blok 5 komt. Hetzelfde geldt voor de situatie van Blok 3 naar Blok 5.

Dit moet eenvoudig zijn op te lossen, maar het lukt mij niet . De bomen sluiten, in beide gevallen, pas als de lok de 1e melder in blok 5 bereikt. Ergo, al op de overweg rijdt.
(Ik heb, op een andere plek op mijn baan dit wel goed kunnen implementeren. Alleen dat is op recht doorgaande stukken, zonder keuze mogelijkheid vooraf, zoals in dit geval.

De opties genoemd in "logische acties" met bv. trein gaat van/naar, reserveren van blok komend uit en alle andere varianten geprobeerd. Maar niets heeft dit probleem kunnen oplossen.
Sterker nog, als ik een paar van deze opties gebruik bv. lok vertrekt uit blok 2, gaan de bomen ook dicht. Lijkt me ook niet wenselijk.

Ook diverse AND/OR mogelijkheden geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Vandaar mijn vraag om een heldere blik om dit op te lossen.

Mijn dank is, bij voorbaat, al groot.

M.vr.gr.
Fred

Download Attachment: Testbaan.zip
2,1 KB

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!

Wim Romijn

Netherlands
1144 Posts

Geplaatst - 31 jan 2026 :  15:21:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Reserveren van blok 5 uit blok 2 zou moeten werken.
Blok wordt eerst gereserveerd en dan pas gaat de lok rijden.

Als de lok te snel is zou je een vertrekvertraging bij het loktype kunnen instellen.

Staat de lok altijd stil in blok 2?

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina