| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
piksov
Netherlands
70 berichten |
Geplaatst - 30 jan 2026 : 15:32:42
|
Hi,
ik heb een lux wielenreiniger, een stukje rails waar een lok over heen kan rijden zodat de wielen schoongemaakt worden.
Die wielenreiniger stuur ik aan met een lokdecoder, ik kan de reiniger dus sneller en langzamer laten bewegen door de snelheid aan te passen.
Zou het mogelijk zijn om dit vanuit KL aan te sturen?
Ik heb zitten kijken bij speciale acties maar kan daar niets vinden mbt loks.
Het alternatief dat ik wel zie is via een wissel/relais decoder, je kan met een speciale actie wel een wisselomzetten. Maar dan moet ik weer een functiedecoder maken/kopen.
Guus |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1144 Posts |
Geplaatst - 30 jan 2026 : 19:32:51
|
Hallo Guus,
Zomaar een idee. Maak de wielenreiniger aan als lok, inclusief snelheid per stap. En zet hem in tractie als je over de wielenreiniger wil rijden. Kan denk ik ook via een vaste route.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
 |
|
|
piksov
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 30 jan 2026 : 20:17:15
|
Hi Wim,
tijdens het zoeken in special acties naar een mogelijkheid om een tractie aan te maken zag ik ineens 'aansturen rijwindow' :-)
Die optie had ik gemist ...
Ik kan de railreiniger nu activeren als ik een logische actie actief maak ....
Nu nog een mogelijkheid vinden om hem weer te laten stoppen...
dank!
Guus |
 |
|
|
phdirk
Netherlands
2673 Posts |
Geplaatst - 30 jan 2026 : 20:40:26
|
Hallo Guus,
Je kunt een logische actie maken, die waar wordt als de loc in het blok na de wielenreiniger komt. Die logische actie activeert dan de speciale actie, waarin het rijwindow wordt aangestuurd, maar de functie dan weer uitzet.
Paul heeft indertijd de aansturing van het rijwindow in de speciale actie onder meer voor het aansturen van een wielenreiniger in Koploper geprogrammeerd. Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII |
Bewerkt door phdirk op 30 jan 2026 20:43:02 |
 |
|
|
piksov
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 30 jan 2026 : 23:26:29
|
Hi Dirk,
ik heb een 2e logische actie gemaakt en die gekoppeld aan een 2e special actie om snelheid 0 naar de wielenreiniger te sturen.
Door nu met die 2 logische acties te spelen kan ik nu de wielenreiniger starten en stopppen.
Dankzij jullie hulp dus gelukt!
Dank.
Nu het ding nog inbouwen en de boel automatiseren bij bezetmelding in bepaalde blokken, maar dat gaat wel lukken.
Guus |
 |
|
|
phdirk
Netherlands
2673 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2026 : 16:37:37
|
Hallo Guus,
Mooi dat het is gelukt. Dat inbouwen en dan netjes aansturen gaat vast ook lukken. Anders zien we je hier wel weer.
Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|