| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
jimmaet
Finland
446 berichten |
Geplaatst - 13 dec 2025 : 18:44:55
|
Hoi, Heb zwitsers seinstelsel vernoemd naar Fins, aangezien de seinbeelden overeenkomen. Nu hebben we in Finland Groen over Geel als het volgende hoofdsein rood staat. Tot nog toe dat nog nooit gezien. Volgende sein rood? Huidige geeft gewoon lekker groen! Is dat op te lossen met andere Fahrbegriffe? Ook de snelheid wisselstraat "vanaf", is dat: Boven de snelheid of Onder de begrenzing, dus bijv vanaf 45km/h en lager? Ik heb m'n seinen fysiek nog niet staan, behalve 101, 137 en armsein 129
Download Attachment: Saunabaan-4.zip 76,84 KB
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
hubertus
Netherlands
2098 Posts |
Geplaatst - 13 dec 2025 : 21:14:00
|
Bedoel je dat in het Finse seinstelsel niet met losse voorseinen wordt gewerkt, maar elk hoofdsein ook voorsein voor het volgende hoofdsein is? Als dat zo is, is het Zwitserse niet het meest geschikte om te gebruiken, dan kun je beter uitgaan van Nederlands, Frans of Belgisch.
Voor de plaatjes maakt het niet uit, als je zelf seinen toevoegt, kun je plaatjes uit alle beschikbare seinstelsels kiezen.
groet, Huub |
 |
|
|
Bonaza
Belgium
866 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2025 : 06:19:03
|
Kees,
Zoals Huub aangeeft het Belgische seinstelsel is hiervoor uitermate geschikt. Dit gaat over groen, naar dubbel geel en dan rood. Met de mogelijkheid van groen/geel horizontaal en groen/geel verticaal.
mvg.
Marcel |
 |
|
|
hubertus
Netherlands
2098 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2025 : 10:32:42
|
Nog wat verder gekeken. Als de beschrijving op Wikipedia klopt, lijkt het Finse seinstelsel heel veel op het Duitse H/V-systeem. Dat zit gewoon in Koploper ingebouwd en zou dan de beste basis zijn. Als de plaatjes van de Zwitserse seinen je beter bevallen, kun je dat zoals gezegd aanpassen. Keuze tussen groen en groen/geel wordt in het Duitse stelsel bepaald door wel/geen beperking in de wisselstraat.
groet, Huub |
 |
|
|
jimmaet
Finland
446 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2025 : 19:07:17
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Nog wat verder gekeken. Als de beschrijving op Wikipedia klopt, lijkt het Finse seinstelsel heel veel op het Duitse H/V-systeem. Dat zit gewoon in Koploper ingebouwd en zou dan de beste basis zijn. Als de plaatjes van de Zwitserse seinen je beter bevallen, kun je dat zoals gezegd aanpassen. Keuze tussen groen en groen/geel wordt in het Duitse stelsel bepaald door wel/geen beperking in de wisselstraat.
groet, Huub
Inderdaad heeft Finland voor- en hoofdseinen apart, maar het aantal en de lengte van blokken, plus de hoge mate van vereiste zelfbouw (Pre-1900 stelsel) hebben mij doen besluiten uitsluitend met hoofdseinen te werken. Ik dacht, dat als in de wisselstraat volgend sein en in seinen uitgebreid bij stop de stand van voorgaand sein staan ingevuld, het dan zou werken. Blijkbaar fout gedacht.
Ik probeer nog even of zwitsers FB6 nog uitkomst biedt, dat heeft nl "verwacht rood" ingebouwd.
Gr, Kees
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 14 dec 2025 19:40:25 |
 |
|
|
jimmaet
Finland
446 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2025 : 19:33:17
|
Voor de geïnteresseerden: Hier de volle uitleg. Misschien kan je browser het vertalen https://junat.shoutwiki.com/wiki/Suomen_opastinj%C3%A4rjestelm%C3%A4
Het oude systeem (1969-1990) heeft dus hoofdseinen en voorseinen, en dan ook nog voor baanvakken zonder aftakkingen de tussenbeschermingsseinen. Elk met hun eigen, locale vorm en bouw. Er gaat genoeg tijd in zitten om hoofdseinen volgens Fins ontwerp te maken, en daar wil ik het dus bij houden, als het kan. Dus wil ik geel-groen niet alleen als Fahrbegriff 2: Max snelheid over wisselstraat, maar ook als voorsein laten werken. Misschien vraag ik teveel, of moet ik zelf even stevig aan de gang 
Hoofdseinen:
 Voorseinen (wit knipper: Verwacht stop, groen knipper: verwacht snelheidsbeperking, groen continue: vrije baan):
 En die wil ik dus combineren met het idee van het huidige dubbel gele voorsein, dat waarschuwt voor rood.
En dan het vrije-baan sein, dat nog moeilijker zelf te fabriceren valt dan het hoofdsein:

|
|
|
hubertus
Netherlands
2098 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2025 : 21:44:22
|
Het voorafgaand sein is bij het Zwitserse seinstelsel een apart voorsein, in dat stelsel wordt die kolom dan ook niet gebruikt. Uitzondering zijn de dwergseinen, waar je dus wel iets in die kolom ziet staan. In zijn algemeenheid geldt bij alle seinstelsels, bij de stamgegevens alleen de waarde, de seinbeelden en het aantal adressen van de aansturing aanpassen. Al het andere wat je wijzigt, kan tot gevolg hebben dat het hele sein niet meer werkt of een ander resultaat geven dan verwacht.
Ik denk dat in jouw geval toch het Duitse stelsel het meest eenvoudig is aan te passen naar jouw wensen. Je zou dan zoiets krijgen als Fins sein:
groet, Huub
|
 |
|
|
jimmaet
Finland
446 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2025 : 15:19:02
|
Dank Huub, ga ik proberen. Nog steeds onduidelijk, wat ik kan doen met "Seinbeeld voorafgaand sein" En is dat "vanaf wisselstraat snelheid" BOVEN deze snelheid? Dan zou bijv 0-35 ingevoerd moeten worden als "Vanaf 1km/h"
Kees
 |
|
|
hubertus
Netherlands
2098 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2025 : 19:13:09
|
Het verschilt per seinstelsel of er met die velden iets gedaan wordt en, zo ja, wat. Of je er als gebruiker iets mee kunt, is een kwestie van proberen. Soms zal het het gewenste effect hebben, meestal niet. Vandaar het advies in de vorige post.
groet, Huub
|
 |
|
| |
Onderwerp  |
|
|
|