Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 164 / Bezoekers Vandaag: 672
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 186
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Onverklaarbare bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JBakker

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 01 mei 2023 :  20:04:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

De uitbreiding van mijn baan is bijna voltooid, maar er is toch een addertje onder het gras vandaan gekomen. Voor de baan lay-out verwijs ik naar de zip-bijlage; besturing: Dinamo.

Het probleem is op het tabblad “Diesel- en stoombaan”.
Als een lok van blok 45 naar blok 44 rijdt gaat het goed. Maar als een lok van blok 44 naar blok 45 rijdt dan stopt de lok bij de derde sectie van blok 44, gaat het sein 119 naar rood en op het scherm is de lok ineens in blok 45; terwijl deze fysiek in blok 44 stil staat. (zie bijlagen: van blok 44 naar blok 45 en vice versa).

De volgende mogelijke oorzaken heb ik onderzocht:
- Verkeerde aansluiting van blokkaartsecties.
Vanaf blokkaart naar secties van het blok is 8-aderige kabel aangelegd; check op mogelijke verwisseling uitgevoerd.
- Isolatie tussen blokken en secties.
Check op “contact” tussen railstukken uitgevoerd.
- Nummering en volgorde bezetmelders in blok.
Check in ieder blok: blokkaart, richtingsgroep, juiste volgorde bezetmelders, rijrichting.
- Blok 45 fysiek losgemaakt van de baan.
Het euvel blijft bestaan.
- Diverse controles gedaan.
Mogelijkheid “kortsluiting” veroorzakers, los-vast contacten; geen resultaat.

In de logging zie ik “vreemde” verschijnselen ten aanzien van bezet resp. vrijkomen bezetmelders; wellicht is daarin een oplossing van het probleem te vinden?
Voor de volledigheid heb ik een uitgebreide logging bijgevoegd.

Voor het wegnemen van de oorzaak van het probleem (onverklaarbare bezetmelding), wil ik graag een beroep doen op jullie kennis; iedere suggestie is welkom.

Met vriendelijke groet en bijvoorbaat dank voor de moeite.

Jan Bakker



Download Attachment: Trein2021_20230501_171830.zip
75,58 KB

Download Attachment: Trein2021_20230501_170120.txt
31,77 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  19:25:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In de database zie ik zo niks dat het kan veroorzaken.
In de logging lijkt bezetmelder 648 veel te lang en in een richting vermoedelijk ook veel te vroeg een melding te geven.
Ik ken Dinamo niet goed, dus geen idee of dat überhaupt kan, maar zou het kunnen dat melder 648 aan de verkeerde spoorstaaf hangt?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JBakker

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 04 mei 2023 :  14:29:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Bedankt voor je reactie.

Het goede nieuws is dat geen ernstige fouten/vergissingen zijn gemaakt.
Ik heb (nogmaals) de aansluitingen van de betreffende blokkaart en aansluitingen van de spoorstaven gemeten/gecontroleerd; geen wijziging/verbetering.
Dat er "iets" met bezetmelder 648 aan de hand is, hetgeen ik vermoeden, is door jouw reactie bevestigd.

Jouw opmerking over een mogelijk verwisselde spoorstaaf, heeft mij aan het verder experimenteren gebracht.
In de eigenschappen van blok 45 (zie bijlage) heb ik de bezetmelders 647 en 648 van volgorde gewisseld. Nu rijdt de lok van blok 44 naar blok 45 door!(?); vice versa gaat het ook goed.

Echter in de logging (zie bijlage) zijn de verschillen ten opzichte van de eerdere logging voor mij onduidelijk.
Het bevreemdt mij dat het "rare" verschijnsel uitsluitend bij onderhavige blokkaart zich voordoet. Als techneut geeft het wegnemen van het probleem - in mijn ogen door een kunstgreep - geen lekker voel.

Als jij, of iemand anders, nog een suggestie heeft, laat mij het dan weten.

Met vriendelijke groet,

Jan Bakker






Download Attachment: trein-2023_20220421_190037.zip
75,69 KB

Download Attachment: trein-2023_20220421_190037.txt
14,85 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina