Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 1303
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 652
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper - DR5000 - OC32 maar nu twee stuks
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ton Ebbers

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 30 apr 2023 :  19:46:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,
ben al een poosje aan het stoeien om een tweede OC32 te laten praten met koploper.
De situatie:
- Koploper 9.4
- DR5000 centrale
- wissels aangestuurd met een OC32 via DCC
Tot en met de eerste OC32 gaat alles goed: ik stuur daarmee 32 wissels aan.
Ik heb de tweede OC32 in gebuik genomen, stuur daarmee nog 8 wissels aan, althans dat is de bedoeling:
- via OC32config heb ik de wissels geconfigureerd, kan ik ze ook aansturen.
- in koloper heb ik de wissels ook ingevoerd
- de wissels gaan op het scherm om als ik er op klik, maar fysiek gebeurt er niets.
- In de DR5000 dezelfde situatie: als ik buiten koploper om de wissels probeer aan te sturen reageren de eerste 32 wel, de volgende niet.

Wat doe ik fout:
- moet ik nog iets instellen in Koploper?
- moet ik nog iets instellen in de DR5000?
- kan het iets anders zijn?

Ben blij met alle hulp (behalve commentaar op de DR5000 - dat ding heb ik nu eenmaal)
Groet,
Ton

Download Attachment: Zolderbaan_20230212_111002.zip
29,69 KB

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 apr 2023 :  20:09:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Heb je de eindafsluiter van de OC32 verplaatst
Lees handleiding van OC32

Ook in Koploper bij digitale onderdelen aangeven dat er twee OC zijn

Succes


Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

Ton Ebbers

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 30 apr 2023 :  20:27:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Koos,
de terminator had ik verplaatst: eerste disabled, tweede enabled.
Ik had begrepen dat in koploper geen aanpassing nodig is, maar blijkbaar wel. Waar / hoe doe ik dat?
Ik heb nu "wisseldecoders 0 ==> nrs 1 t/m 2048. Zie bijlage
Dat lijkt me voldoende, toch?
Ton

Download Attachment: DigitaleOnderdelen.JPG
43,12 KB

Bewerkt door Ton Ebbers op 30 apr 2023 20:34:13
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 apr 2023 :  20:40:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Dag Ton

Mijn eerste kennismaking was nog een OM32 daar moest ik het aantal ingeven ondertussen zijn het 6 OC32 geworden en die staan nu nog steeds als OM32
Die heb ik ingevoerd bij Onderhouden Digitale Onderdelen.

Nogmaals succes

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 mei 2023 :  11:05:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hier misschien Ton.

Download Attachment: OC32Koploper.jpg
55,98 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 01 mei 2023 :  14:46:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Wim bedankt

Ik had geen computer bij de hand om het te laten zien

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

Ton Ebbers

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 01 mei 2023 :  19:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim, Koos,
bedankt voor jullie reactie.
helaas, dat werkt niet. Als ik één OC32 aanmaak verandert er niets. Als ik er twee aanmaak vraagt koploper naar een com-poort. Als ik de wisseldecoders weghaal en alleen één of twee OC32's aanmaak krijg ik ook foutmeldingen: Koploper wil die wisseldecoders persé hebben.
Of moet ik elders nog aangeven dat ik een bepaald systeem werk?

Groet,
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  08:04:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zegt dat je de OC32 onder DCC aanstuurt, wat bedoel je dan met terminator? Zit je via een seriële verbinding te prutsen?

Hier draaien m'n OC32's via de DR5000 gewoon als DCC decoder, allemaal parallel aangesloten op DCC. Elke decoder heeft een eigen module adres, ingesteld met de dipswitch op de print. Heb je dat laatste wel gedaan?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Ton Ebbers

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  09:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben,
als je twee OC32's gebruikt dien je vlgs mij (lees ik in de handleiding) bij de eerste jp3 te disabelen, de tweede dient dan op enabled te staan. Waarschijnlijk alleen nodig voor het programmeren met OC32config.
Ik heb de tweede inderdaad op '1'gezet; anders kon ik die ook niet programmeren.
Ik heb de OC32 tijdens bedrijf niet serieel aangesloten: alleen een voeding en de railspanning (DCC)
Ik ben wel benieuwd hoe je de DR5000 hebt staan, want ook met de DR5000 kan ik de tweede OC32 niet bereiken.
Ton

Bewerkt door Ton Ebbers op 02 mei 2023 09:53:20
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  10:20:27  Toon profiel  Reageer met citaat
De DR5000 doet er niet toe, da's slechts een doorgeefluik en er valt niets in te stellen.

In Koploper valt ook niets in te stellen, je hebt immers al 2048 wisseladressen aangemaakt.

Het zit dus in de tweede OC32, die luistert naar de adressen 33 t/m 64 mits de dipswitches goed zijn ingesteld.
Kun je wel testen via OC32config met een aangesloten seriële kabel, gaat een wissel dan wel om?

Gr, Ben.

Bewerkt door Ben op 02 mei 2023 10:20:47
Ga naar bovenaan de pagina

Ton Ebbers

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  16:30:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben,
bedankt voor je reactie.
Als ik een U485 rechtstreeks op de tweede OC32 aansluit gaan de wissels wel om vanuit OC32Config.
Ik ga nu proberen om de U485 op de eerste aan te sluiten, dan kijken of de tweede reageert vanuit OC32config. Als dat niet lukt, aansluiten op de tweede. Als dat niet lukt: een andere OC32 (ik heb er nog eentje liggen).
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Groet, Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 02 mei 2023 :  18:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Ebbers



Als ik een U485 rechtstreeks op de tweede OC32 aansluit gaan de wissels wel om vanuit OC32Config.




Da's alvast iets. Dan moet het ook over DCC kunnen. Staat het module adres goed, 33 t/m 64?
Gr, Ben.


Ga naar bovenaan de pagina

Ton Ebbers

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 05 mei 2023 :  14:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben,
het probleem zou daar wel eens kunnen zitten. Ik ben nooit op het tabblad 'General' geweest omdat op het tabblad 'OC32 Device configuration' er automatisch adress 33..64 komt als je van 'Module address' 1 naar 2 gaat.
Op het tabblad 'General' staat inderdaad iets anders dan bij jou: bij DCC - Basic Decoder addr. staat 1 met output 1..4.

Wat is nu mijn werkwijze zonder alle instellingen weer opnieuw te moeten doen? Ik denk
1. Inlezen van de file van de tweede OC32
2. Tabblad 'General' goed zetten, exact als in jouw voorbeeld; gevolgd door 'write settings'.
3. Terug naar tablad 'OC32 Device configuration'
4. Write all.

Klopt dit?
Dank, Ton

Aanvulling: ik heb dit plan gevolgd. Resultaat: problem solved!
Ik ben je heel dankbaar!!!

Rest nog één vraag: waar had ik dit in de handleiding (of elders) kunnen lezen? Ik weet graag waar ik steken laat vallen.....
Ton

Bewerkt door Ton Ebbers op 05 mei 2023 14:23:16
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 06 mei 2023 :  07:38:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Ebbers



Rest nog één vraag: waar had ik dit in de handleiding (of elders) kunnen lezen? Ik weet graag waar ik steken laat vallen.....




Je hebt twee mogelijkheden de modulen aan te sturen: door middel van een seriele verbinding (RS232/485) of met DCC. In het eerste geval bepalen de dipswitches de adressering immers alle modulen hangen parallel aan dezelfde bus. In geval van DCC aansturing dien je adressen toe te kennen waar naar wordt geluisterd. Dat staat in de handleiding op pagina 24 (versie 3.0 – 24 september 2015):

Quote:
Om deze decoders te kunnen aansturen kent ook DCC een adressering. De door de OC32 gebruikte DCC adressen worden ingesteld door middel van software-configuratie (zie paragraaf 10.5) en dus niet via de dipswitches.

Overigens: op het tabblad "general" moet je sowieso zijn om je hardware configuratie in te stellen.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 mei 2023 :  11:01:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En niet onbelangrijk de OC32 moet wel DCC compatibel zijn, dus zijn aangepast met een Optocoupler 6N137.
Zie blz. 27 en 28 omtrent adressering als DCC module.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 mei 2023 11:10:02
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina