Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 72 / Bezoekers Vandaag: 7227
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Hoe zouden jullie dit doen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mels

Netherlands
145 berichten

Geplaatst - 11 apr 2007 :  16:14:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo alle medespoorders,

Ik heb even een stukje baan in een aparte database getekent. Het kleine kopstation aan de blokken 1 t/m 4, blok 6 en 7 opstelspoortje voor de rangeerloc. Blok 1 en 2 voor goederen afhandeling en blok 3 en 4 voor de personen. Het boemeltje en de goederen treintje hebben vaste routes.
Bij het station aangekomen, moet er gerangeerd worden tot de loc weer aan de voorkant staat om te vertrekken. De ontkoppelaars heb ik voor de duidelijkheid weg gelaten.
Het rangeer locje heeft 2 vaste routes, afhankelijk van welke trein er bij het station binnenkomt, moet 1 van de twee gekozen worden. Blokje 7 heeft slechts 1 melder en dient alleen maar als hulp om de route te starten, i.v.m. de opgeslagen treinlengte in het volgende blok.
Hoe zouden jullie dit doen?
En aub niet het antwoord gebruik dit of gebruik dat. Het geheel werkt op dit moment zelfs met 3 verschillende vaste rangeer routes.
Ik ben alleen benieuwd, kan het simpeler of beter?

Mels




Download Attachment: vensterbank-0.bck
16,8 KB

John

6 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  00:35:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels, een leuke puzzle.

Ik ben al een paar dagen over dit probleem aan het nadenken.

Je hebt het werkend, maar hoe snap ik dus niet.
Hoe krijg je de juiste rangeerroute opgestart?
Zie ik nu iets heel simpels over het hoofd?

Hoe de locs op elkaar moeten wachten als de rangeerroute eenmaal loopt snap ik wel. Maar hoe krijg je het aan de praat?

Wat is jouw geheim?

</John>
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  12:18:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo John,

Natuurlijk laat ik ook weten hoe het nu werkt, ik wil nog even wachten of er nog andere reacties komen.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  22:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels,

Of het beter en simpeler is weet ik niet maar mijn grijze hersencellen heb ik dit gefabriceerd. Het werkt nog niet optimaal maar dat is een kwestie van afstemming. Ben overigens wel benieuwd wat jij heb uitgevoerd.

Gr Rob

Download Attachment: 2007411161221_vensterbank-0RF.bck
17,82 KB
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  18:48:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Dank je wel Rob,

Er zijn dus meerdere wegen naar Rome , een puntje wat niet goed overkwam is dat het rangeer opstelspoortje tekort is om de rangeer beweging met de wagons te maken, vandaar dat deze oorspronkelijk via blok 8 liep. Het claimen is een goede optie, alleen wanneer doe je dit. Na de vaste route rijden de treinen automatisch verder, de backup is maar een klein stukje van de totale baan.
We zijn harstikke blij dat je de moeite heb genomen voor een andere oplossing, wij zaten volledig op de acties en liepen stuk op het alternatieve blok in de vaste route. Jij hebt laten zien dat het wel werkt, kunnen we terug naar de ontwikkelafdeling om de zaak te vereenvoudigen.

In de database van de routes, maken we gebruik van 3 kleine (1/2 rail) blokjes, nr. 5,6 en 15. Blok 16 is voor test toegevoegd om de rangeer loc snel in de route te krijgen, in het echte baanoverzicht is dit blok dan ook niet aanwezig. De wissels naar de genoemde 3 blokje zijn virtueel en alleen binnen Koploper bekent. Deze worden door een speciale actie, welke in test de logische acties aanstuurt, via een K84 en terugmelder bezet gehouden. Het is zo mogelijk om vanuit 1 blok 3 verschillende vaste routes te starten. In test bedrijf moet je deze handmatig op bezet zetten, zie hieronder. Het zou wel mooi wezen als je tijdens een vaste route nav een actie naar een andere regel van vaste route kon gaan.

Rob nogmaals bedankt voor je input, we hebben er zeker wat aan.
Groetjes,
Mels


In het venster uitkomst acties staat onderin:
wissel 15>4
wissel 7>6
wissel 7>5

Als deze waar is moet je de betreffende wissel op bezet zetten.
Wat werkt:
alleen goederentrein binnen
alleen personentrein binnen
als de goederentrein binnen en als deze nog niet in blok 1 is, en er een personentrein aankomt (gaat hier van blok 11 naar 10).

Wat niet:
als de personentrein tijdens rangeren van de goederen binnenkomt
en andersom.
Het probleem is dat de rangeerloc niet een blok in kan rijden als er een trein instaat. Maar een kort extra blokje voor blok 2 en 4 verhelpt ook dit weer.

Download Attachment: vensterbank-2.bck
24,96 KB

Bewerkt door mels op 16 apr 2007 19:00:41
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  19:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels,

Waar ik op gehoopt had dat je via "logsche & speciale acties(hahaha hoor mij)" iets gefabriceerd had. Maar ik kwam er niet uit, nu niet en in het verleden ook niet op m'n eigen baan, dus dacht hier is de oplossing. Helaas alles heeft zn beperkingen of beter gezegd ieder wil zn eigen ideeën verwezelijken. Het kan dus overigens wel via een omweg maar vond de claim optie niet de meest geweldige daar deze direkt al geactiveerd moest worden bij het verlaten van het station omdat anders de rangeerlok gelijk van het vrije blok gebruik maakte en dus alles op tilt zette.
Maar niettemin was het een leuke uitdaging waar ik weer wat van geleerd heb en een dag van de straat geweest ben()

PS is dit voor Railz?



Met vriendelijke groet

Rob

Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  19:41:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Nee hoor Rob, niet voor de Railz
Het is voor de baan van mijn zoon, RailzLeersum in dit geval
Ik vond het leuk om het eens in de groep te gooien. Zo leren we allemaal, jij gebruikt opties die ik links liet liggen, maar wel degelijk goed bruikbaar zijn.

Thanks,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

John

6 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  20:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Ik moet nog eens even je routes doorspitten om de juiste routekeuze te doorgronden. Een ding kan denk ik simpeler.

Volgens mij kun je tijdens de rangeerroute de rangeerloc met trein er aan vast laten wachten in blok 8, door te kiezen in je route voor "Stoppen; vertrek na bezetmeldingen" met als optie de bezetmelder van blok 7. Dan weet je zeker dat de loc die bij de trein hoort echt weg is van het kopspoor.

Tijdens het tikken van dit bericht nog maar eens gekeken. Het kwartje is gevallen.

Als een trein binnenkomt op het kopstation, geef je blok 5 of 6 vrij al naar gelang de route die gestart moet worden.

slimme oplossing hulde.





</John>

Bewerkt door John op 16 apr 2007 20:51:53
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  21:41:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Mels,

ook bij mij heeft het een tijd geduurd eer het kwartje viel. Dit is een mooie manier, die zeker toepasbaar is. De combinatie met variabele en vaste routes is een mooie optie. Op mijn baan heb ik eenzelfde situatie, echter had ik het stations blok als "blok in vrije baan" gedefinieerd, echter "stopverbod richtings afhankelijk" is natuurlijk beter.
Wat ook opviel waren de bezetmelders voor blok 2 en 4, andere melders gebruiken komende uit blok 8 om te ontkoppelen, dit is een goede manier.

Hoe ontkoppel je de rangeer lok na rangeren (dus weer aangekomen in blok 2 of 4?

Het blokeren / vrijgeven van richtingen voor de rangeer lok m.b.v. logische acties en virtuele wissels is zeer vindingrijk.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker

Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  22:08:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Even voor de duidelijkheid, de database die ik gepost heb was de laatste test database. Het hele actie verhaal is opgenomen in de "echte" database met nog een aantal verfijningen en het ontkoppel gebeuren.

Waar wij af en toe inliepen is het volgende: een logische actie, b.v. van naar, is alleen waar als de trein/loc nog niet in het naar blok is. Om deze stand te onthouden moet een speciale actie een nieuwe logische actie zetten. En het belangrijkste, vergeet deze niet terug te zetten.

Het ontkoppelen heb ik er expres uitgelaten, deze backup was alleen maar van het rangeren.
In blok 4 en nu ook in blok 2 zitten 2 ontkoppelrails. Voor de binnen komende treinen: bij de stopmelder aangekomen rijden deze X cm door en staan dan met de koppeling boven de ontkoppelaar. Na de stop rijd de loc ongeveer een halve rail door, deze halve rail is de stopmelder voor de rangeer loc.
Nu het rangeerlocje, welke moet ontkoppelen als deze de wagons terug duwt. De eerste halve rail van blok 2 en 4 is gekoppeld aan een stroom terug melder. Dat is een voordeeltje bij 3 rail, gewone terugmelding en stroom detectie.
Zodra deze melder actief wordt is de koppeling vlak voor en net boven de ontkoppelaar. Terwijl de koppeling los is worden de wagons door geduwd tot de stop plaats. En het koffje rijd weer netjes alleen weg

Het was een gepuzzle en ge-experimenteer met tijden en cm doorrijden, maar het geeft een mooi resultaat. En dat allemaal dankzij Paul z'n programmeer werk.

Groetjes,
Mels


Ga naar bovenaan de pagina

John

6 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  20:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels nog even een vraagje.

Ik begrijp dat wanneer je rijdt, bezetmelders de virtuele blokken bezet houd. Maar hoe geef je de blokken dan vrij?
Stuur je via speciale acties een relais aan om de juiste bezetmelding ongedaan te maken? Of die je dat via die k84?




</John>
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  21:21:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo John,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door John

Mels nog even een vraagje.

Ik begrijp dat wanneer je rijdt, bezetmelders de virtuele blokken bezet houd. Maar hoe geef je de blokken dan vrij?
Stuur je via speciale acties een relais aan om de juiste bezetmelding ongedaan te maken? Of die je dat via die k84?


De 3 virtuele blokken, is in werkelijkheid 1 blokje met 1 melder en wordt dus vrijgegeven als de loc het blok verlaat.
De wissels hebben een bezetmelding via een K84 kontakt, welke op de S88 een bezetmelding geeft, deze wordt gezet en weer vrijgegeven door een speciale actie.

Mocht het nog niet geheel overkomen, laat het even weten.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

John

6 Posts

Geplaatst - 01 mei 2007 :  22:46:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels bedankt voor de uitleg.

Een vraagje, waarom zoveel logische acties?
bv
Goederen blok 2->1.

Waarom wil je weten dat die loc onderweg is naar blok 1?
Als het gaat om het moment van starten van de rangeerloc, kun je toch wachten tot blok 1 en 2 bezet zijn. Je laat de vertekkende loc wachten op die bezetmeldingen in de vaste route.

Zo kun je ook de personentrein laten wachten in blok 11 tot de goederentrein door blok 13 komt. Dan weet je zeker dat beide treinen nooit achter elkaar op het kopstation aankomen.

Het kan zijn dat stukken van mijn verhaal al gebruikt worden door jou. In ieder geval zou ik het oplossen.

In elk geval een erg leuke puzzle. Bedankt voor deze breinkraker.



</John>
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 02 mei 2007 :  18:56:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door John

Een vraagje, waarom zoveel logische acties?
bv
Goederen blok 2->1.

Waarom wil je weten dat die loc onderweg is naar blok 1?
Als het gaat om het moment van starten van de rangeerloc, kun je toch wachten tot blok 1 en 2 bezet zijn. Je laat de vertekkende loc wachten op die bezetmeldingen in de vaste route.


Er zijn in de database nog acties aanwezig welke niet meer gebruikt worden. Goederen blok 2->1 was al vervangen door goed-blok1
De vertrekkende rangeerlok wacht op goed-blok1 of/en pers-blok3.
In een aantal gevallen wil je bv de stand bewaren dat een bepaalde loc van naar is gereden. Dit is gedaan met een logische actie, er zijn echter 2 speciale acties nodig, 1 om de status te bewaren en 1 om deze te resetten.
quote:

Zo kun je ook de personentrein laten wachten in blok 11 tot de goederentrein door blok 13 komt. Dan weet je zeker dat beide treinen nooit achter elkaar op het kopstation aankomen.


De gebruikte database was alleen voor test van de treinenloop, blok 12 en 11 zijn 2 van de 100 blokken in de baan. De personentrein geeft de wacht actie als deze uit het grote station vertrekt.
In werkelijkheid zijn er nog wat zaken aangepast, bv als de goederentrein ontkoppelt rangeert de loc hier niet meer vandaan. De rangeerloc pikt de wagons op als deze nog tegen de loc aan staan.
quote:

In elk geval een erg leuke puzzle. Bedankt voor deze breinkraker.


Graag gedaan, ik vondt het leuk om er reacties op te krijgen. Een van de reacties is ook in de echte database verwerkt, wat het aantal stappen in de vaste routes verminderde.
Het was voor ons ook een uitdaging, om het geheel met ontkoppelen zonder lichtsluis uit te voeren.

Een andere uitdaging was op een andere baan: als de trein op het wisselspoor binnenkomt en de klaar staande loc in dezelfde richting weg rijd. Dan moet de trein op het vrijkomen van de binnenkomst melder stoppen. Is het vertrek naar de andere kant, dan wordt er gewoon op de stopmelder gestopt. Dit alles om te voorkomen dat de aankoppelende loc de wagons soms 15 cm of meer op duwt alvorens te stoppen.
Zoals in dit filmpje gebeurdt het niet meer: http://train.mels-kooijman.nl/movie/locwissel.mpg
De laatste wagon staat nu altijd vlak voor de stopmelder.

Bedankt voor je reactie,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 03 mei 2007 :  22:48:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels

leuk filmpje (beelden zeggen soms meer dan een verhaaltje)
Jij schreef "Dit alles om te voorkomen dat de aankoppelende loc de wagons soms 15 cm of meer op duwt alvorens te stoppen."
Hoeveel CM is het nu geworden. Zelf heb ik ook zo iets degelijks en daar duwt de lok de wagons ongeveer 1 1/2 cm weg. (wel heb ik steeds de zelfde samen stelling van de wagons.) Jij ook??
Of kan jij je trein samenstelling (lengte) veranderen?? zonder dat je problemen krijgt met ont-aan-koppelen??

MVG,
Jaap

Bewerkt door Jaap op 03 mei 2007 23:04:49
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 04 mei 2007 :  18:32:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Het opduwen van de wagons, afhankelijk van hoe goed de wielen kontakt maken, is ongeveer 0,5 tot 1 cm. Het kopstationnetje waar dit draadje mee begon, daar is het opduwen 0 cm, omdat de loc blijft staan. Met de telex koppeling is dit helaas niet mogelijk. De treinlengtes varieen, het stoppen is afhankelijk van de bezetmelder en dan een aantal cm doorrijden. De as van de laatste wagon staat dan vlak voor de bezet voor aankoppelen. Het doorrijden is nu alleen afhankelijk van de remvertraging van de loc.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina