Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 369 / Bezoekers Vandaag: 6227
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem met automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Cor de Snor

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 04 dec 2022 :  17:59:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben al heel lang bezig om treinen automatisch te laten rijden in Koploper maar het lukt me nog steeds niet. Ik heb de demobaan nagebouwd zoals beschreven door Chris burger. Ik maak gebruik van intellibox, OC32, Decoder 63 kaart van Kees Moerman en een digikeys DR408 GND. In de testfase werkt alles perfect maar in bedrijf niet, als ik automatisch rijden aanklik hoor ik een aantal wissels schakelen en gaat de verlichting van de locs branden. Na een aantal seconden vertrekt de eerste loc (naar blok 4) de lijn is dan geel en de loc blijft rondjes rijden en stopt niet. De lijnkleur van de blokken veranderen niet en het locnummer blijft staan in het blok van vertrek. De loc reageert niet op “Niet rijden (F6)” en is alleen te stoppen met de noodstop. Wie o wie kan mij verder op weg helpen?

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 dec 2022 :  19:11:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Meest waarschijnlijke oorzaak: koploper verwacht een bezetmelding die niet komt.
In het rijwindow van je loc kun je onderin zien welke melder verwacht wordt.
Het kan zijn dat je de melders verkeerd hebt opgegeven in je database, het kan ook zijn dat de meldingen helemaal niet doorkomen in koploper.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 05 dec 2022 :  12:17:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Cor

Zet je data base er even bij dan kunnen we meekijken

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 05 dec 2022 :  13:00:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Als aanvulling op Huub zijn reactie. Heb je met het testprogramma ook gekeken of de bezetmelding ook daadwerkelijk door Koploper gezien worden.
Test dit door met een loc langzaam rond te rijden en te kijken welke meldingen je binnen krijgt (of niet).
Gaat dit goed, controleer dan in je database of je ook de juiste melders opgegeven hebt in de betreffende blokken in de volgorde zoals ze ook op de baan zitten.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 05 dec 2022 :  19:26:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste treiners, hierbij mijn database. Testfase in mijn verhaal is i.p.v. com poort testen kiezen. Als ik via Algemeen naar Testprogramma ga krijg ik de volgende foutmelding: "Dit programma kan alleen worden gestart als de centrale eenheid aan staat, geen noodstop actief is en er geen treinen rijden" Klik ik op automatisch rijden dan verschijnt het eerstvolgende bloknummer onderin het rijwindow en dat blijt zo staan terwijl de loc rondjes rijdt




Download Attachment: Boschbaan_20221204_143750.zip
5,54 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 dec 2022 :  19:40:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Je klikt op het groene spiegelei, gaat dan naar algemeen -> testprogramma. Vervolgens naar het tabblad bezetmelders.
Daarna laat je een loc handmatig (kan ook gewoon direct vanaf je intellibox) over de baan rijden. Dat moet je terugzien in bezetmeldingen op dit tabblad.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 06 dec 2022 :  10:38:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel Huub voor je reactie, nu werkt bij mij ook het testprogramma. De wissels en locs getest en allemaal correct maar bij bezetmelders zie ik niets veranderen als ik een loc laat rijden. bij geen van de 3 locs.
Ik heb de rails die de terugkoppeling moeten verzorgen gecontroleerd met een lampje en dan werken ze allemaal. vriendelijke groet Cor de Snor
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 dec 2022 :  12:40:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op de centrale via zijn eigen s88monitor controleren of de bezetmeldingen wel door de centrale worden ontvangen. Als die niets ontvangt kan hij ook niets doorgeven, begin met controleren bij het begin en niet aan het eind.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 06 dec 2022 :  23:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
De centrale geeft geen bezette blokken aan, alles is leeg en verandert ook niet als ik een loc laat rijden. Ik maak gebruik van een Digikeys DR4088 GND waarvan de rode led constant fel brandt
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  08:25:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je dan toch echt naar de basis terug moet en controleren of alles wel goed aangesloten zit. De rode led moet gaan knipperen als er iets gedetecteerd wordt. Kan het niet uit de handleiding halen of die standaard aan of uit is.
Koppel eens alle draden af zodat alleen de S88 bus met de centrale is verbonden. Wat doet de led dan?
En maak daarna eens verbinding met een van de ingangen en kijk wat er dan gebeurd. Knippert de led dan wel en zie je een bezetmelding binnen komen op je centrale.
Werkt dat dan kan je stapsgewijs je bezetmeldingen weer gaan aansluiten. Misschien dat je er dan achter komt waar het fout gaat.

Dit is misschien niet het leukste werkje maar aangezien dit echt een probleem is met je hardware kunnen wij er verder niet veel mee.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  12:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Remunj, Ik heb alle draden losgekoppeld, ook de bruine draad, als ik dan de flatcable aansluit brandt de led, sluit ik daarna de bruine draad aan dan verandert er niets. Sluit ik daarna de draad van bezetmelder 1 aan dan verandert er ook niets. Ik zie de led niet knipperen.
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  12:56:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Uit de handleiding van de Digikeijs DR4088 GND:

Een handigheid die wij
hebben aan gebracht is een bezet meld led die aangee/ dat er een in een kanaal ac viteit is.
Hoe meer kanalen ac ef zijn des te feller licht de LED op. Dit kan zeer handig zijn jdens het
aansluiten en testen van de module of jdens fout zoeken.


Hieruit blijkt hoe meer bezetmeldingen hoe feller de rode led gaat branden. Het lijkt er op dat alle bezetmelders constant activiteit melden zelfs als ze niet aangesloten zijn. Heb je al eens een probleem gehad met de DR4088. Want als je alles los koppelt en de rode led gaat nog steeds contant branden, dan lijkt het mij dat je DR 4088 defect is.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  13:44:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Als je alleen een draad naar de bezetmelder aansluit, zal de led sowieso niet feller gaan branden of wat ook.
Je zult op dat stuk spoor toch een stroomverbruiker moeten plaatsen. ( Loc of een lampje ).

En heb je de isolatie ook allemaal aan dezelfde zijde van de rails ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  13:47:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Cor,

Voor alle zekerheid. Je vermeld dat je werkt met de Digikijs DR4088 GRD. Deze is voor het Marklin systeem niet voor DCC. Daar maak je toch geen fout?

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 07 dec 2022 13:49:19
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  16:33:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Bonaza, Ik had de DR4088 GND al geruime tijd in huis en heb hem vorige maand voor het eerst aangesloten met hierbij omschreven resultaat. De isolatie zit allemaal aan dezelfde zijde van de rails. De DR4088 GND werd mij aanbevolen door de treinverkoper en is volgens de handleiging geschikt voor 3rail (Zie handleiding 2.7 Technische SpecificatieS
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 07 dec 2022 :  20:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Cor,

De Digikijs DR 4018 GRD is inderdaad de juiste bezetmelder voor 3 rail of het Marklin syteem. Jij ontvangt ook geen bezetmeldingen in je centrale. Dan kan je ook nooit bezetmeldingen ontvangen op je PC. Het is de centrale die deze doorgeeft naar de PC. De fout zit dus duidelijk in de hardware. Als je zeker bent van de DR 4018 GRD dan moet de fout ergens in de bedrading zitten. Kijk ook de bedrading van je centrale eens na zit daar geen fout ? Ben je eventueel in de mogelijkheid van toch eens een andere DR4018 GRD te proberen ? Dit is inderdaad het minst leuke werkje zoals Eric zei maar je zal er toch door moeten.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 08 dec 2022 :  09:45:53  Toon profiel  Reageer met citaat
De bedrading gecontroleerd, alles correct. De Digikeys DR4088 GND wordt nu nagekeken
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 14 dec 2022 :  09:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Hoe is het resultaat met het nazicht van de Digikeys DR4088 GRD ?

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  18:49:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bonaza, helaas was de Digikeys DR4088 GND overleden. Ik heb een nieuwe aangeschaft en heel even aangesloten gehad, de rode LED brandde flauw maar ik zag niets gebeuren in de S88 monitor van de IB. Hierna heb ik een Viessmann 5233 aangesloten echter ook zonder resultaat. De geisoleerde rail geeft wel het signaal door. Ik weet het niet meer.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  22:24:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Dan lijkt het erop dat er iets in de aansluiting niet in orde is. De Viessmann 5233 is een halve S88 met 8 aansluitingen, die bedoeld is voor stroomdetectie. Als je die aansluit op een systeem met contactdetectie, zoals Märklin, zal de 5233 dat niet leuk vinden en mogelijk ook het loodje leggen.
Het lijkt me handig als er eens iemand bij je baan komt kijken. Waar in Nederland woon je?


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  23:23:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik woon in Vlaardingen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 dec 2022 :  16:27:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Of gewoon even een foto maken en hier plaatsen van hoe de module is aangesloten, en dan met name de aansluiting s88 verbinding tussen de s88 module en de IB.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 dec 2022 :  17:35:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Vlaardingen is voor mij niet naast de deur, dus zelf kan ik niet zo 1,2,3 komen kijken.
De suggestie van Wim om eens een foto te maken van het geheel is een goed idee. Zo kunnen we meekijken en eventueel aangeven waar het mis gaat.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 20 dec 2022 :  19:28:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mannen, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is om een oordeel te vellen

Download Attachment: 20221220_184836.jpg
1592,31 KB

Download Attachment: 20221220_184852.jpg
1708,16 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 dec 2022 :  19:51:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat is bijna goed aangesloten, nu de railkant. Met sectie isolaties.
Bij het Intellibox en Marklin systeem hoef/moet je de C C aansluitingen (Brown) vanuit de centrale niet aan te sluiten, dan zijn Common-Ground systemen.

En zet de s88monitor aan op de Intellibox en maak ook daar een foto van, Als de baan onderspanning staat.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 dec 2022 21:55:47
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 21 dec 2022 :  09:41:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Cor heeft een Opto versie van de DR4088 volgens de eerste foto, moeten de CC aansluitingen dan niet op de "rode draad" aangesloten worden, of zie ik dat verkeerd.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina