Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 47 / Bezoekers Vandaag: 5524
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 538
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ijken - tot welke minimum snelheid is ijken handig ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

piksov

Netherlands
59 berichten

Geplaatst - 25 okt 2022 :  13:52:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat
Deze vraag is gerelateerd aan mijn andere vraag over cv3/cv4 in Doehler & Haass decoders ...

Na ombouw naar D&H decoders rijden sommige loks echt heel belachelijk langzaam, zo langzaam dat ik denk dat dat helemaal geen praktisch nut heeft.

5 minuten over 1 meter ... is dat niet veel te langzaam?

Kan ik ijken vanaf stap 28 naar beneden tot b.v. 10km/uur ??

Guus

Bewerkt door piksov op 25 okt 2022 20:53:45

Bonaza

Belgium
553 Posts

Geplaatst - 25 okt 2022 :  14:28:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Voor CV3 en CV4 wordt soms aangeraden om deze op nul te zetten maar dat zou ik niet doen. Ik denk dat voor beide 3 best oke is. Dan kan koploper zijn ding doen met het afremmen en optrekken.

Je voorstel voor het ijken vanaf stap 28 naar beneden tot 10 km/h lijkt mij prima.

Ik ken de Doehler & Haass decoders niet maar ik neem aan dat het zelfde als andere decoders grotendeels doen.

mvg

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
885 Posts

Geplaatst - 25 okt 2022 :  19:24:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Als je bij het ijken begint op een bepaalde stand en je geeft aan tot welke snelheid je wil ijken dan krijg je het volgende:
Is de snelheid tot waar je wil ijken lager dan gaat Koploper steeds een stapje lager maar is de snelheid hoger dan wordt het elke keer een stapje naar boven.

Dus ja je kan ijken van 28 naar 1 of van 1 naar 28 of van 20 naar 10 etc.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2372 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  16:04:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Ik ijk altijd op de volgende manier:

Ik bepaal eerst de juiste maximumsnelheid op CV 28. Meestal stel je dat in met CV5 (bij een driepunt snelheidscurve CV2 - CV5 - CV6) of CV94 bij een 28-punts snelheidscurve (CV67 - CV94). Soms heb je nog decoderspecifieke CVs, zoals CV53 bij ESU decoders. Wellicht hebben de Doehler en Haas decoders ook zoiets.
Als ik tevreden ben over de maximum snelheid op stap 28, die ik op plusminus 100 km/uur zet, veel harder rijden de treinen toch niet op mijn baan, dan laat ik het ijkproces beginnen. Ik ijk dan van stap 28 tot stap 1. Dat kost een avond, maar dan krijg je wel een mooi resultaat. Ik gebruik als ijkinstelling 'Gemiddelde vooruit/achteruit'.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  17:16:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Hallo Dirk,

ik gebruik jouw methode ook.

Alleen viel het me op dat in de onderste 4 stappen een lok soms wel heel langzaam rijd....
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
885 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  17:34:38  Toon profiel  Reageer met citaat
D&H heeft geen CV6 maar de snelheidscurve kan je regelen met CV48, hoe hoger de waarde hoe krommer de lijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
553 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  19:41:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Je hoeft ook niet heel het automatische ijk programma te doorlopen als je vindt dat dit te lang duurt.

Uit de handleiding van koploper:

Het is mogelijk om handmatig schaalsnelheden in te geven, hiervoor is het NIET noodzakelijk dat de centrale eenheid is
aangesloten,

Als je dan vanaf 100 km/h naar 10 km/h wil ijken is dit 100-10 = 90.
En 90 / 28 stappen is 3,21 per stap.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1758 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  19:52:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit werkt alleen maar bij een lineaire snelheidscurve.
Een gebogen curve is gebruikelijker, dan neemt het snelheidsverschil per stap toe naarmate je hoger in de rijstappen komt.

Hoe ver je moet gaan met ijken, ligt eraan hoe nauwkeurig je een trein wilt laten stoppen. Locs die bij mij op de draaischijf komen, ijk ik tot de laagste stap. Bij locs die alleen met treinen rondrijden, geloof ik het wel en stop ik met ijken bij 20 km/u, waarbij ik start rond de 80 km/u, de maximum snelheid op mijn baan.


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
553 Posts

Geplaatst - 26 okt 2022 :  20:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Huub,

Het is maar wat jezelf wil bereiken. Ik rijdt met een aantal Cadee koppelingen en daarvoor moet je ook wel haar juist stoppen. Ik gebruik beide automatisch en handmatig ingeven ijken. Ik geef wel toe als je er van houdt is automatisch ijken een leuke bezigheid.

mvg

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2372 Posts

Geplaatst - 27 okt 2022 :  22:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Als je de hele ijkcurve afwerkt, duurt het bij de laatste stappen inderdaad behoorlijk lang. Ik schreef ook dat je er per lok wel een avond mee zoet bent.
Ik gebruik altijd holle snelheidscurves, dus met hele kleine stappen bij lage snelheden en bij hogere snelheden grotere. De meeste loks hebben een minimumsnelheid van 1 of 2 km/uur, dus dan zijn ze op het ijktraject van ruim 2 meter wel even bezig (heen en terug)

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
387 Posts

Geplaatst - 16 nov 2022 :  18:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door piksov

Deze vraag is gerelateerd aan mijn andere vraag over cv3/cv4 in Doehler & Haass decoders ...

Na ombouw naar D&H decoders rijden sommige loks echt heel belachelijk langzaam, zo langzaam dat ik denk dat dat helemaal geen praktisch nut heeft.



Je kan de minimun snelheid opgeven in "Metingen tot..." en dat staat bij mij op 7km/h, voor een railtractor zelfs op 5km/h als hij dat maar netjes kan doen. Zoiets dus, wandelsnelheid of die 10km/h ook goed.
Ik denk er sterk aan m'n ijkspoortje in te korten, juist vanwege die langzame stappen.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1750 Posts

Geplaatst - 17 nov 2022 :  12:35:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Bij locs die alleen met treinen rondrijden, geloof ik het wel en stop ik met ijken bij 20 km/u, waarbij ik start rond de 80 km/u, de maximum snelheid op mijn baan.



Inderdaad Huub, treinen rijden bij koploper erg weinig onder de minimum snelheid... Koploper "leert remmen" zodat de trein met zijn minimum snelheid aankomt op de stopsectie, dan remt hij mooi af, hierbij doorloopt hij in enkele seconden alle snelheden tussen minimum snelheid en stilstand . Hij rijdt slechts enkele seconden op elke stap onder de minimum snelheid.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina