Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 4458
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 232
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 CV 3 en CV 4
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bert Ruedisueli

Netherlands
146 berichten

Geplaatst - 11 feb 2022 :  12:19:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Heb ergens een artikel gelezen dat voor koploper je de CV3 en CV4 beter op 0 kan zetten; omdat koploper zelf het remmen en optrekken regelt ?
Is dit zo of maakt het niks uit ?


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

hubertus

Netherlands
1731 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  12:42:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Op 0 zou ik niet doen, je kunt dan een schokkerig effect krijgen bij het optrekken en afremmen. Het is dan wel verstandig om een lage waarde in te stellen, maar wel zo laag dat het optrekken en afremmen door decoder sneller gaat dan dat koploper het regelt. Koploper heeft dan toch de regie, maar je bent van de snelheidssprongen af.
Uitzonderingen kunnen loc's met sound zijn. Als je daar de waardes van CV3 en CV4 te laag zet, gaat soms een deel van de geluidseffecten verloren.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
328 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  14:07:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert/ Huub,

Inderdaad moet bij sounddecoders CV 3 en 4 omhoog om een goed geluid te krijgen.
Om de loc dan toch op tijd te laten stoppen in de blokken, kan je de volgende instellingen toepassen:

Bij de meeste decoders kan je de acceleratie/ remvertraging uitschakelen (F4). Deze functie voer je in bij onderhouden locomotieven > functies, bij gedrag kies je dan voor "stilstand", verder hoef je niets in te voeren. Zo gauw Koploper snelheid 0 stuurt, gaat de lok meteen "op de rem".

Om doorschieten te voorkomen ben je er nog niet helemaal.
Je kunt twee dingen doen:

De minimum snelheid (onderhouden treintypes) moet laag zijn, denk aan 5-10 km/h. Dit is het mooiste.

Of.

Je zet bij instellingen per database > tabblad 1, een vinkje bij "In stopsectie meteen stoppen". Dit is het meest effectief om doorschieten in de stopsectie te voorkomen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
146 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  14:08:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok zit nog wel met een probleempje; wat is nu een goede cv waarde voor CV 5 ! b.v. ik heb een nieuwe loc decoder nog standard ingesteld af fabriek kan ik deze zo gelijk gaan ijken in koploper ? of ik kan zelf CV 5 aan gaan passen maar hoe weet je dan of dit goed is voor koploper ?

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1731 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  14:17:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo uit de doos kun je de loc ijken en koploper gaat dan met die geijkte snelheden werken.
Maar stel dat je loc zo uit de doos omgerekend 300 km/u kan en op je baan ga je niet sneller dan 100 km/u, blijven er effectief misschien minder dan de helft van de 28 mogelijke rijstappen over.
Ik zou dus de decoder zo regelen dat bij snelheidsstap 28 de loc de snelheid rijdt die hij maximaal op jouw baan zal rijden, dan heb je alle snelheidsstappen te beschikking om jouw trein te regelen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2336 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  22:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ter aanvulling op de informatie van Huub.
Bij een nieuwe loc (of een nieuwe decoder) begin ik met ijken. Ik ijk op stap 28 en kijk dan hoe snel de loc rijdt. Als ze, zoals in het voorbeeld van Huub, 300 km/uur rijdt met CV5 op 255, dan zet ik CV5 op 80, omdat ik op mijn baan niet sneller rijdt dan 100 km/uur. Dan ijk ik weer op stap 28 en kijk wat de snelheid is. Eventueel pas ik CV5 nog wat aan tot ik tevreden ben over de maximumsnelheid (op mijn baan dus ongeveer 100 km/uur). Vervolgens zet ik CV6 op ongeveer éénderde van de waarde van CV5. Dus als bijvoorbeeld CV5 uiteindelijk 80 is, dan zet ik CV6 op 27. Je krijgt dan een mooie holle snelheidscurve, waarbij je bij lage snelheden kleine stapjes hebt en bij hoge snelheden wat grotere.

Overigens zet ik CV3 en CV4 altijd op 2. Dat geeft bij de mooister resultaten bij optrekken en afremmen, ook bij geluidsdecoders.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 11 feb 2022 22:39:36
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1731 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  23:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je het hier over Esu's hebt, maar dit kun je niet in zijn algemeenheid stellen.
CV6 is decoderafhankelijk, niet elk merk doet dat op dezelfde manier. Bij Zimo is de defaultwaarde 1 en die pas ik nooit aan.
En bij een recent aangeschafte Roco-loc (Zimo inside) hoor je het echt aan het geluid als je CV3 en CV4 te laag zet. Je mist bepaalde geluidseffecten. Een hogere waarde heeft dan weer als nadeel dat Koploper niet meer goed kan berekenen welke afstand een loc aflegt bij het optrekken en afremmen. Wat vind je het belangrijkst?
Dus gewoon experimenteren en kijken (en eventueel luisteren) wat je het beste bevalt.
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
146 Posts

Geplaatst - 12 feb 2022 :  12:42:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedank voor jullie input; heb wel ik de gaten dat het niet makkelijk is om de echtte schaalsnelheid in te kunnen stellen het is ook een kwestie van smaak denk ik.
Zie soms filmpjes dat treinen als een F1 over de baan razen.
Heb gisteren nog even bij KPF Zeller gekeken naar rollenbank met snelheidsmeter (Speed-Cat) maar of dit een oplossing kan zijn weet het niet.


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Master E

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 12 feb 2022 :  13:01:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb hier nog een speed-cat liggen, mag over worden genomen voor € 50,-

Gr, Marco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2336 Posts

Geplaatst - 12 feb 2022 :  17:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert, Huub en Marco,

De functie en instelbaarheid van CV6 is inderdaad, en in mijn visie helaas, aan het veranderen. In het verleden waren de meeste decoders met een driepuntijking (CV2 (minimum), CV6 (middensnelheid) en CV5 (maximum)) in te stellen. Tegenwoordig gaan steeds meer decoders (ook ESU) toe naar een 28-punts ijking met CV67 - CV94. CV5 wordt dan vaak nog wel gebruikt voor het instellen van de maximum snelheid.

Ik heb zelf ook een Speedcat van KPF Zeller. Die is redelijk te gebruiken voor het ongeveer meten van de snelheden. Ik wil natuurlijk Marco zijn verdiensten niet ontzeggen, maar om echt netjes snelheden te ijken, vind ik hem niet geschikt. Het nette ijken moet je toch in Koploper op de baan doen.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
146 Posts

Geplaatst - 12 feb 2022 :  19:07:40  Toon profiel  Reageer met citaat

Mailtje gestuurd !

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Master E

Ik heb hier nog een speed-cat liggen, mag over worden genomen voor € 50,-

Gr, Marco



Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Master E

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  00:45:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Bert,

Ik heb (nog) geen mailtje gezien?

Gr, Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
146 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  20:00:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is vreemd ik klik op jou naam en da verstuur mail? Nu net weer verstuurd


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 13 feb 2022 20:06:56
Ga naar bovenaan de pagina

Master E

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  20:33:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Zeer vreemd idd, weer niets ontvangen.

Ik heb nu een bericht naar jou gestuurd, wellicht kun je daarop reageren?


Gr, Marco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina