Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 232 / Bezoekers Vandaag: 5818
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Spoortje verwisselen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 06 feb 2022 :  14:00:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben geen beginner met Koploper, maar wel met logische acties. Ik hoop dat mijn vraag niet te ingewikkeld is.



Blok 3 is een station, de andere blokken zijn schaduwstations. Alle treinen rijden van links naar rechts, waaronder drie trekduwcombinaties (T1, T2 en T3) die ook van 4 naar 5 kunnen.

T1 staat in blok 5 voor laten we zeggen vijf minuten. In die tijd rijdt alles lekker rond en kan een trein die vertrekt uit 3 naar 4, 6 of 7.

Dan zijn de vijf minuten voorbij en mag T1 vertrekken. Maar alleen als T2 en/of T3 zich in blok 1, 2 of 3 bevinden en de eerstvolgende van hen zich naar blok 4 begeeft om achteruit naar 5 te gaan (die voorwaarde heb ik al wel, kwestie van volgorde).

T1 mag dus pas vertrekken als zeker is dat T2 of T3 zijn plaats in kan nemen.

Hoe ga ik dat aanvliegen met logisch acties? Of misschien is er wel een andere manier om dit voor elkaar te krijgen…

Met vriendelijke groet,

Wouter Looman



Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 06 feb 2022 :  14:11:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Omdat er altijd om een koploperbestand gevraagd wordt, stuur ik hem mee.
Maar dan wordt het misschien wel erg ingewikkeld.
1=24
2=23
3=13
4=57
5=58
6=31
7=32
9=28
10=29

Download Attachment: 20210124.zip
23,65 KB

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 feb 2022 :  17:24:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wouter,

Hoe ik het denk ik zou doen:
- een treintype aanmaken voor de trekduw-combinaties
- de 5 minuten wachttijd regel je in gegevens treintype/bloktype
- een logische actie (A) die checkt of een blok 4 bezet is door het treintype trekduw, komend uit blok 3
- zolang logische actie (A) niet waar is, een variabele route (1) die het vertrek uit blok 5 verhindert
- een logische actie (B) die kijkt of de trein uit blok 5 wil vertrekken, maar niet kan (dat is na de wachttijd)
- als logische actie (B) waar is, moet een variabele route (2) verhinderen dat het treintype trekduw van blok 3 naar 6 of 7 kan rijden of van blok 4 naar 9 of 10
- een logische actie (C) moet controleren of een blok 5 vrij is
- een logische actie (D) die controleert of de trein van blok 5 naar blok 6 of 7 rijdt
- een logische OF (E) die logische acties (C) en (D) als input heeft
- als logische actie (E) waar is, moet een variabele route verhinderen dat een treintype trekduw van 4 naar 9 of 10 kan rijden. Dit is om de trein die wacht in blok 4 te dwingen naar blok 5 te rijden.

groet, Huub



Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 06 feb 2022 :  21:43:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je wel, Huub, ik ben ermee aan het puzzelen gegaan.

Maar dat kost me zoveel tijd dat ik nu toch maar eerst even reageer, anders lijkt het of ik je snelle reactie niet gelezen heb...

Ik ben nu bij 'als logische actie (B) waar is, moet etc.'
Ik weet niet hoe ik dat in moet vullen bij 'Onderhouden logische acties'. Is het een 'wanneer waar' of een 'startwaarde' en zo ja welke?

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 feb 2022 :  21:51:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Variabele routes kun je afhankelijk maken van het waar zijn van een logische actie.
Ik heb nu geen koploper bij de hand, dus preciezer kan ik het niet aangeven.

Maar ik zou beginnen met de logische acties maken en kijken of die op het goede moment waar worden. Dat kun je zien met de uitkomst logische actie. Dat vind je uit mijn hoofd gezegd in het menu rijden.
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 07 feb 2022 :  15:11:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Ik heb het idee dat ik ook speciale acties moet gebruiken.
Maar misschien vergis ik me.

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 feb 2022 :  19:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, je hebt geen speciale acties nodig. Althans niet op de manier zoals ik heb beschreven.
Puur met logische acties en variabele routes kun je dit voor elkaar krijgen.
Iets meer richting bij de logische acties, welke "Wanneer waar" moet je gebruiken?
(A): Blok (4) is bezet door treintype (trekduw) komend uit blok (3)
(B): Blok (5) is bezet en trein kan niet verder
(C): Blok (5) is vrij
(D): Blok (5) trein rijdt
(E): Poort: OR (logische acties (C) en (D) als input)

Ik denk dat het met deze acties werkt. Maar met name bij rijdende treinen moet ik ook altijd even testen wanneer het nu waar is of niet.
Dus geen 100% garantie.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 07 feb 2022 :  21:26:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Kijk, dat kan ik meeschrijven in mijn baan. Dank voor deze verdiepingsslag, Huub.

En dan moet ik dus ook bij variabele routes een paar voorwaarden opnemen.

  • Variabele route 1: Omschrijving: trein in 5 moet wachten. Logische actie: blok (5) is bezet en trein kan niet verder, met richtingverbod van 5 naar 4, 6 en 7.

  • Variabele route 2: Omschrijving: trekduw in 3 gedwongen naar 4 als 5 mag rijden. Logische actie: 5 bezet en trein kan niet verder, met richtingverbod van 3 naar 6 en 7.

  • Variabele route 3: Omschrijving: trekduw van 4 naar 5; logische actie: blok 5 is vrij en niet geclaimd, met richtingverbod naar 9 en 10.

Ik was ook nog wel zo leep om bij de nieuwe Variabele routes Treintype actief te maken en bij Treintype de nieuwe routes aan te vinken.

Woensdag maar eens proberen of dit werkt...

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  16:37:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Ik heb inmiddels wat getest. Wat misgaat, is dat als er een trein in blok 5 komt, hij zodra hij klaar is met de verplichte wachttijd, hij meteen naar 6 of 7 gaat. Hij wacht dus niet tot de volgende trekduw in blok 4 staat.

Dat is vervelend, want dan rijden er teveel treinen op een groot deel van de baan met het gevaar van een dead lock.

Welke logische actie(s) moet ik nog toevoegen voor de actie 'wacht tot een trekduw in 4 staat alvorens uit 5 te vertrekken'?

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  16:46:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Die logische actie is (A).
Zolang (A) niet waar is, moet de variabele route het vertrek van de trein uit blok 5 verhinderen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  17:37:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Moet er dan misschien nog een logische actie toegevoegd worden:
  • Logische actie (F) blok 4 is bezet door trekduw (inverteer uitkomst)
  • met de variabele route voor blok 5 met logische actie (F) met richtingverbod naar 4, 6 en 7

In de hoop dus dat als 4 niet bezet is door trekduw, 5 niet kan rijden.

Groet, Wouter


Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  17:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
(F) is hetzelfde als (A), alleen geïnverteerd. Dat moet inderdaad, maar kun je direct in (A) doen.

Deze klopt niet:
Variabele route 1: Omschrijving: trein in 5 moet wachten. Logische actie: blok (5) is bezet en trein kan niet verder, met richtingverbod van 5 naar 4, 6 en 7.

Het moet zijn:
Variabele route 1: Omschrijving: trein in 5 moet wachten. Logische actie: Blok (4) is bezet door treintype (trekduw) komend uit blok (3), met richtingverbod van 5 naar 4, 6 en 7.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 11 feb 2022 17:50:25
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  20:20:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Ik ga het morgen uitproberen .

En ik probeer het begrijpen. Het zal wel erg theoretisch zijn voor de gemiddelde lezer, maar ik ben wel blij met deze discussie, leerzaam voor mijn krakende hersens.

Als ik jouw logische actie lees, denk ik: wat gebeurt er dan als 5 op z'n plek staat, gewacht heeft en verder mag en er is geen trekduw of andere trein in de buurt (in blok 3, 4, 6 of 7)? Dan moet hij toch blijven staan, tot de volgende trekduw in 4 staat.

Vandaar dat ik dacht hem met een 'variabele route zonder mogelijkheden' tot blijven staan te moeten dwingen.

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 feb 2022 :  20:48:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Als 5 op zijn plek staat, gewacht heeft en verder mag, maar in blok 4 staat niet een van de trekduwtreinen die uit 1 of 2 is gekomen, is de logische actie (A) uit mijn rijtje niet waar. Maar ik was daar vergeten te inverteren, dacht ten onrechte dat je in de variabele route ook kon aangeven dat een logische actie juist niet waar moest zijn.

Dat inverteren moet dus wel en als je dat doet, is de variabele route 1 actief, zolang er geen andere trekduw in blok 4 staat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina