Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 862
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 126
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezetmelders / Lichtsluis
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 berichten

Geplaatst - 19 jan 2022 :  11:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik ben bezig om mijn schaduwstation dynamisch te maken; maar ik heb nu bezetmelders (inrij en stop melder) kan ik deze laten zitten en gaan werken met lichtsluizen ?
Nog een vraag mijn baan ontwerp is niet zo gunstig dat ik met een lichtsluis bv 6 sporen kan voorzien van een melder; kun je meerdere lichtsluizen koppelen tot een inrij / uitrij melder ?
En hoe moet je dit doen ?

Download Attachment: IMG_20220119_114945.jpg
194,48 KB

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 19 jan 2022 :  17:46:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Je kan de bezetmelders die je niet meer gaat gebruiken laten zitten, maar hou er rekening mee dat wanneer de rails onderbroken is, je op dat stuk geen massa hebt. Een eenvoudige oplossing is even de draden van de bezetmelders die je niet meer gebruikt aan massa leggen.

Ik heb zelf 4 dynamische schaduwstations van 6 sporen en de lichtsluis werkt prima over 6 sporen. Wel een speciale IR led.

Ik zou sowieso geen drieweg wissel gebruiken, zijn vrij storingsgevoelig. Kan je het niet anders oplosssen zodat het netter naast elkaar komt te liggen?

BV de eerste wissel een linker en gevolgd door een aantal rechter wissels?

Kijk hier eens, zo heb ik het gedaan. http://vermeer-online.nl/paginas/ontwerp.html

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 19 jan 2022 18:00:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 19 jan 2022 :  19:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan de bezetmelders gewoon laten zitten en ook laten werken.
Werkt je met spookmelding dan kan je ze uitschakelen voor de spookmelding.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Jakop de Bruin

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 20 jan 2022 :  20:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan meerdere lichtsluizen parallel aansluiten, het maakt de terugmelder niet uit of de ene sluis of de andere bezet meldt.
Ik heb dat ook aan de uitrijzijde om de sporen optimaler te benutten, aan de inrijzijde pakt 1 lichtsluis 5 sporen in 1 keer, wel met een dubbele IR led om de afstand te halen (> 80 cm).

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg63442/#msg63442

Bewerkt door Jakop de Bruin op 20 jan 2022 20:40:19
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 21 jan 2022 :  08:55:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik gebruik voor de lichtsluis een ir led van 210mW. De ontvanger en de led hebben een reflector en ik overbrug zo ruim 90 cm.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina