Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 3862
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 875
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 locatie bezetmelders in sporenplan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Pascal van arendonk

Belgium
8 berichten

Geplaatst - 26 dec 2021 :  15:32:22  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb mijn schaduwstation al werken in koploper, en ga nu beginnen aan het indelen van blokken op de rest van mijn baan.
Ik heb een kopstation en een doorgaand station in mijn baan, en heb een vraag over de indeling van deze specifieke blokken.
Doel is om straks automatisch te stoppen langs het perron, maar ik twijfel nu aan de indeling van deze blokken.
Voor wat betreft het kopstation, krijg ik dan de stopmelder direct na de aankomstmelder? met andere woorden, hier is geen ongedetecteerde sectie tussen?
Hoe doe ik dit best bij het doorgangs station?
op de zelfde wijze, wat dan inhoud dat ik geen ongedetecteerde sectie heb maar aan beide kanten van dit blok een aankomstmelder met daar tussen (ter hoogte van het perron) een stopmelder?

alvast bedankt voor de reactie



Mvg Pascal

phdirk

Netherlands
2338 Posts

Geplaatst - 26 dec 2021 :  16:47:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pascal,

Op doorgaande stationssporen gebruik ik altijd tenminste drie bezetmeldsecties. Het gehele stationsspoor is verdeeld in bezetmeldsectie. Zo kun je treinen met 'kort - lang' mooi langs het perron laten stoppen. Ik heb daar dus geen ongedetecteerde stukken.
Bij kopsporen gebruik altijd twee blokken, het gewone kopspoor en daarna nog een klein blok waar net een loc kan staan. Dat is heel handig voor het afrangeren van locomotieven bij getrokken treinen. In het station zijn de sporen ook weer volledig opgedeeld in bezetmeldsecties, in dit geval meestal twee. Het korte blokje is voorzien van één bezetmelder. Daar wordt al heel langzaam gereden, dus de treinen komen altijd netjes tot stilstand.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pascal van arendonk

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 26 dec 2021 :  17:02:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt,
dan zat ik dus goed met het doorgansstation.
ik heb alleen nog 1 vraag wat betreft het kopstation.
het betreft twee reizigers sporen.
deze worden alleen bereden door twee korte treinstellen (1 sprinter en 1 plan V)
arrangeren is dus niet nodig. en ik heb altijd dezelfde lengte.
klopt mijn idee van 1 aankomstmelder en 1 stopmelder in dat licht dan wel?
Ik heb daarnaast nog 1 vraag mbt ditzelfde onderwerp. als ik een doodlopend industriespoor heb, werk je dan ook op dezelfde wijze, met 1 aankosmt melder, 1 stopmelder en geen ongedetecteerd stuk? en hoe deel je dit dan in als je treinen geduwd dit spoor op komen?



Mvg Pascal
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

243 Posts

Geplaatst - 26 dec 2021 :  17:42:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik hanteer wel een ongedecteerd stuk(je) op mijn kopstation voor de treinstellen en wel van een lengte die even groot is als het stroomafnemend deel van het treinstel: het zijn twee treinstelletjes van PIKO die bestaan uit drie delen en in zowel het voorste als het achterste deel stroom afnemen. Dat is handig omdat het dan voor de aankomst en stopsectie niet uitmaakt welke kant de trein op rijdt. Ik heb ook een duw/trektrein en heb er speciaal op gelet dat het stuurstandgedeelte een eigen functiedecoder heeft (voor het licht) zodat ook daar het niet uitmaakt welke kant de trein uit rijdt.Groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*

Bewerkt door janspoor op 31 dec 2021 17:35:54
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2338 Posts

Geplaatst - 27 dec 2021 :  19:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pascal,

Als je hele lange kopsporen hebt kan er ook een niet gedetecteerd gedeelte in zitten, maar bij mij bestaan de kopsporen allemaal uit bezetmeldsecties.
Ik heb wel al het rijdend materieel gedetecteerd gemaakt door het aanbrengen van SMD-weerstanden van ongeveer 6 kilo-Ohm. Het maakt bij mij dus niet uit of een trein getrokken of geduwd een kopspoor oprijdt. De detectie werkt altijd juist.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pascal van arendonk

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 28 dec 2021 :  16:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt.

Ik ga er mee aan de slag.
Nog een praktische vraag.
Ik heb wat industrie kopsporen van +/- 60 cm vanaf de aansluiting met het wissel.
In praktijk zullen hier dus alleen wagons op geduwd worden. ( wellicht dat soms de lox niet eens op de aansluiting zelf komt als de sleep wat langer is)
Hoe zou je dit in praktijk dan inrichten wat betreft detectie?
De eerste 20cm aankomstmelder, de rest stoomwalsen, en de wagons voorzien van een weerstand? Of moet ik het dan anders aanpakken?
Moet ik dan bijvoorbeeld de sectie voor het wissel ( indien mogelijk) als aankomst sectie gebruiken en het deel achter het wissel als stopsectie? Of is dit überhaupt niet mogelijk op deze manier en zijn we veel handigere oplossingen?
Sorry als de vraag misschien niet helemaal puur koploper georiënteerd is.

Mvg Pascal
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1734 Posts

Geplaatst - 28 dec 2021 :  19:02:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb zelf dat soort sporen van één melder voorzien die zowel binnenkomt als stopmelder is. Met doorrijden in cm kun je de trein op de juiste plek laten stoppen. Voorwaarde is wel dat de trein met minimumsnelheid die blokken binnenrijdt. Dat kun je regelen met een wisselstraatbeperking.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina