Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 227 / Bezoekers Vandaag: 10777
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Deadlock probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Paeshaes

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 21 feb 2021 :  21:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik kies voor "rijden volgens bestemming" en vervolgens de trein(31) van blok 5 naar blok 20 sleep dan wordt de opdracht niet uitgevoerd en zie ik de melding "deadlock: niet alle blokken vrij"!! Verricht ik dezelfde handeling van blok 17 naar blok 20, dan krijg ik de melding niet. Ik heb al twee avonden zitten puzzelen maar ik kom er niet uit, wat zie ik over het hoofd? Wilt U mij advies geven.

vriendelijke groet Jan

Download Attachment: probeer.zip
38,7 KB

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  09:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Weet niet of het de oorzaak is.
Maar als ik van de blokken 11+12 en blokken 3+25+4 een 2 richtingsgroep maak lukt het wel.

Jos

Bewerkt door JPJ op 22 feb 2021 09:49:31
Ga naar bovenaan de pagina

Paeshaes

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  11:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,
Je aanwijzing opgevolgd en van blok 11 en 12, en blok 4, 25, 3 twee aparte blokgroepen gemaakt (blokgroep 1 en 2) onder eigenschappen van het blok (elke blok afzonderlijk het nummer van de tweerichtingsgroep toegekend). De situatie is echter onveranderd. Ik zie ook niet bij blokeigenschappen het extra tabblad "default richting" zoals wel in de gebruiksaanwijzing van koploper?
Ik gebruik koploper versie 9.4 nr 9)
vriendelijke groet Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hallo Jan,

Weet niet of het de oorzaak is.
Maar als ik van de blokken 11+12 en blokken 3+25+4 een 2 richtingsgroep maak lukt het wel.

Jos

Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  12:38:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Had de database binnengehaald zonder een vinkje bij inclusief locomotief standen te zetten.
Vandaar dat het bij wel werkte.

Ik zal even verder zoeken, of iemand anders komt al met de oplossing

Jos.

PS: Zie wel dat blok 10 handmatig bezet is, en dat is bij blok 5 in de deadlock ook aangevinkt.

Bewerkt door JPJ op 22 feb 2021 12:40:48
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  19:42:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij vertrek uit blok 5 moeten blok 9 en 10 allebei vrij zijn, bij vertrek uit blok 17 geldt die eis niet.
Ik zou sowieso die deadlocks nog een goed doornemen. Er zitten wat twijfelachtige tussen en ook enkele die zeker overbodig zijn.
Twee voorbeelden:
- als je van 17 naar 20 wilt, hoef je niet in de deadlock aan te geven dat blok 20 vrij moet zijn, die check doet koploper uit zichzelf al.
- als je van 5 naar 20 wilt geef je dus aan dat 9 en 10 allebei vrij moeten zijn, dan is de andere eis (minimaal 1 vrij van 4 en 10) overbodig, want per definitie waar als het andere waar is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Paeshaes

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  20:31:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Het venijn zat in "- als je van 5 naar 20 wilt geef je dus aan dat 9 en 10 allebei vrij moeten zijn, dan is de andere eis (minimaal 1 vrij van 4 en 10) overbodig" na aanpassing in blok 4 en blok 10 was het probleem verholpen, aangezien blok 9 bezet was.

bedankt Hubertus!!

vriendelijke groet Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Bij vertrek uit blok 5 moeten blok 9 en 10 allebei vrij zijn, bij vertrek uit blok 17 geldt die eis niet.
Ik zou sowieso die deadlocks nog een goed doornemen. Er zitten wat twijfelachtige tussen en ook enkele die zeker overbodig zijn.
Twee voorbeelden:
- als je van 17 naar 20 wilt, hoef je niet in de deadlock aan te geven dat blok 20 vrij moet zijn, die check doet koploper uit zichzelf al.
- als je van 5 naar 20 wilt geef je dus aan dat 9 en 10 allebei vrij moeten zijn, dan is de andere eis (minimaal 1 vrij van 4 en 10) overbodig, want per definitie waar als het andere waar is.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Paeshaes

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  21:25:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Bedankt voor de tip mbt de twee-richtingsgroepen, weer wat wijzer geworden!

vriendelijke groet Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hallo Jan,

Weet niet of het de oorzaak is.
Maar als ik van de blokken 11+12 en blokken 3+25+4 een 2 richtingsgroep maak lukt het wel.

Jos

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina