Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 426 / Bezoekers Vandaag: 4503
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 marklin rolbrug
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

755philippe

Belgium
34 berichten

Geplaatst - 04 jul 2011 :  22:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medeleden,

Ik ben nieuw op het forum maar volg al sinds 1 jaar de topics. Uiteindelijk toch beslist om mij te registreren.
Ih heb een marklinbaan waarop een ecos is aangesloten. Ik heb de marklinrolbrug omgebouwd voor pc-sturing zoals omschreven in de topics over de rolbrug. De rolbrug is voorzien van een decoder van Dieter Bodenschatz. Deze decoder werkt perfekt. Met de ecos kan ik automatisch een vrij spoor selekteren. In koploper heb ik dit voorlopig gedaan door naast het spoor schakelaars te voorzien. Dan beweegt de brug naar door het mij geselekteerde spoor. Alle sporen zijn voorzien van bezetmeldingen inclusief het linker spoor op de brug. Nu mijn vraag. Ik zou graag het volgende willen verwezenlijken. Ik laat een lok (zonder wagons) uit het schaduwstation rijden en deze lok stopt voor de rolbrug. De rolbrug gaat automatisch naar het spoor waar de lok zich bevindt. Daarna rijdt de lok op de brug en stopt voor het sein dat ik op de brug geplaatst heb. De brug zoekt een vrij spoor van één van de lokloodsen. De brug stopt op het vrije spoor het sein wordt op groen gezet en de lok rijdt de loods in en stopt. De rijrichting van de lok wordt dan eveneens omgekeerd voor wanneer de lok later gaat buitenrijden.Later als alles werkt naar behoren zouden de juiste deur moeten opengaan voordat de lok de loods binnenrijdt. Deze deuren worden bestuurd door afzonderlijke servo's.
Weet iemand hoe ik dit kan verwezenlijken ? Moet ik hierbij relais gebruiken of iets anders ?

Mvg
Philippe

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  23:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Philippe,

Om, o.a. deuren met een servo te besturen heb je een servo-decoder nodig.
Met een relais zal dat niet werken.

Deze decoders kun je, o.a., hier bestellen:

http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3939555/ServoSwitch.html

Veel succes.



Theo
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  23:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo theo,

De servodecoders heb ik al in huis maar bestuur ze momenteel nog met de ecos. Maar het gaat mij vooral om de automatische besturing van de rolbrug maar toch bedankt voor de reaktie.

Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

Leon

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  23:50:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Philippe

ik wil zelf ook een rolbrug maken, maar dan met minder sporen als de marklin rolbrug, maar ook aandreven door een locdecoder (3) en met schakelaars voor de positie.
Ik ben anders begonnen ik ben eerst aan het kijken of ik het met koploper voor elkaar kan krijgen en dan ga ik mn baan maken dus ik heb het alleen nog maar in demo versie getest, ik ben nog niet klaar, ik wil ook nog de heljan kraan erbij gebruiken, misschien doe je ideeen op zoals ik het gedaan heb. blok 6 en loc 3 is de rolbrug en ik heb bij bezetmelding van de blokken van de positie de brug, 2 schakelaars gemaakt, maar ik denk dat het ook wel met 1 kan

groeten Leon

Download Attachment: containermaas.bck
54,82 KB

Leon Moerdijk (Koploper, Lenz, NS, HO, periode V)
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  23:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Philippe,

ik heb het zo opgelost (maar er zullen vast slimmere oplossingen komen):

Met een logisch actie/speciale actie liet ik een schakelaar zetten, op het moment, dat het desbetreffende spoor werd gereserveerd.
Daar door werd de servo geactiveerd en het sein geschakeld. (eventueel met een vertraging)
Op het moment, dat de bezetmelder in de loods wordt geactiveerd, liet ik de schakelaar weer afvallen, waardoor de deuren sloten en het sein op rood sprong.

Hopelijk helpt dit je verder.



Theo
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  16:24:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leon,
Bedankt voor uw reaktie maar ik kan het attachement niet openen. Daarbij gebruik ik geen lokdecoders voor de rolbrug maar wel deze van Dieter Bodenschatzt. Deze is te vergelijken met de K-84 van marklin behalve dat deze, de brug, door 1x op de knop te drukken naar de juiste positie brengt. Je moet niet telkens op de knop duwen voor een positie verder te gaan dit doet hij ineens.
Mvg
philippe
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  16:30:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik heb een vraag.De rolbrug bestaat uit 2x 5 sporen. Moet elk spoor worden aanzien als een blok of wordt de hele rolbrug aanzien als een blok en hoe wordt het spoor op de brug zelf aanzien (ook als een blok of hoe ?). Hier loop ik wat vast.
Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  16:33:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Philippe,

Het attachment kan je openen door in koploper te kiezen voor backup/restore en dan de (ingepakte) database (file.bck) te kiezen. Koploper pakt het dan uit en kan je de database openen in Koploper. Gewoon de aanwijzingen op het scherm volgen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Leon

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  18:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi philippe

ik heb van elk spoor een blok gemaakt en het spoor op de rolbrug ook.
dus je krijgt 11 blokken (2 x 5) + 1 rolbrug spoor
dan kun je een vaste treinroute maken van bv inrijspoor naar de brug naar gewenst spoor in de treinroute kun je de trein laten stoppen door een logische actie en weer laten vertrekken.

maar ik weet niet hoe de decoder van Dieter Bodenschatz werkt is er ook een online handleiding en krijg je terugmelding van die decoder bij welk spoor hij is en staat de rolbrug stil krijg je dan ook een melding?



groeten Leon

Leon Moerdijk
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  21:58:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leon,
Via mijn ecos worden de meldingen getoont via vierkante blokjes die oplichten. Wanneer ik dit test met een lok op de brug krijg ik het volgende : het blokje van de brug is opgelicht. Wanneer ik een spoor nader gaar dit blokje ook oplichten (dus 2 blokjes). Wanneer de brug van een spoor verwijdert gaat het blokje uit. Als de lok van de brug wordt verwijderd is er geen blokje meer aan.
Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  22:43:49  Toon profiel  Reageer met citaat
is toch logisch.Loc op de brug is het spoor bezet.Zodra de brug inhaakt op een spoor krijg je dit ook bezet.De brug maakt verbinding naar het aanliggende spoor.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  12:25:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi treinliefhebbers,

Zelf heb ik ook een Marklin rolbrug 7294 maar deze dient nog digitaal aangesloten te worden.
Recent ontving ik een mail van dhr Dieter Bodenschatz dat zijn module niet meer leverbaar is, hetgeen jammer is gezien de gebruiksvriendelijkheid volgens meerdere forumleden.

Kan mij iemand een andere digitale oplossing/module aanbevelen ? De 60840 (K84) van Marklin ? De 5213 van Viessmann ? De 67500 of 67600 van Uhlenbrock ?
De module van BMBTechnik/Gerd Boll is mij te ingewikkeld wegens ombouw van de rolbrug en de module van Dieter Ratschmeier/railway-lauf is een bouwpakket.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Vriendelijke treingroeten.

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:21:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door trainfreak089

en de module van Dieter Ratschmeier/railway-lauf is een bouwpakket.

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom



Guido, dat is ook geen rolburg decoder, dat is een normale draaischijf decoder ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:55:53  Toon profiel  Reageer met citaat
decoder :

http://railway-lauf.de/SB-DEC-7294.htm

http://www.bmbtechnik.de/spezial.html

Gevonden via google : MARKLIN Schiebebühne DECODER



greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  14:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Johnny,

Bedankt alvast voor jullie snelle reactie.
Ik was misschien niet helemaal duidelijk in mijn berichtje maar de decoders van Dieter Ratschmeier/railway-lauf en BMBTechnik/Gerd Boll zijn net degenen die ik niet wil toepassen omwille van technisch te ingewikkeld.
Toch bedankt en hopelijk krijg ik nog reacties of wie weet links of rechts een aanbod van een module van Dieter Bodenschatz.

Vriendelijke treingroet.

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  22:26:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Weet er nog iemand hoe je de rolbrug in koploper kunt programmeren want daar ging het tenslotte om. Als ik goed begrijp moet ik hiervoor 11 blokken aanleggen. Maar hoe krijg ik het voor mekaar om die brug automatisch naar het het juiste spoor. Dit zou via vaste route zijn en via speciale akties. Maar hoe doet men dat juist ? Heeft iemand er meer info over.
MVG
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  22:31:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als ik je openings verhaal lees, krijg ik de indruk dat het allang werkt en dat je alleen nog de deuren moet doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  23:16:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik zou het graag willen dat het al werkte. Waar het bij mij al werkt is in de ecos. Heb het gisteren geprogrammeerd in de ecos. In koploper zelf ben ik nog wat aan het proefdraaien.
Mvg
philippe

Download Attachment: Voneche.bck
175,09 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Leon

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  23:21:03  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi philippe

er zit in koploper voor zover ik het weet niet iets standaard in koploper je zult het met logische actie's en speciale actie moet maken.

ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe de decoder werkt
maar als ik het goed begrijp stuur je hem aan met 9 wisseladressen voor elk spoor waar hij naar toe gaat een wisseladres.
die kun je aan sturen met speciale actie's en voor elk spoor maak je een speciale actie met wisseladres rechtzetten die bij het spoor hoort, en die stuur je aan met een logische actie met de keuze naar welk spoor je wil,
die keuze weet ik niet hoe jij dat wil maar je kunt een logische actie waar laten maken als spoor 1 is bezet ga naar spoor 2 , of spoor 1 en 2 zijn bezet, ga naar spoor 3. enz.

Leon

Leon Moerdijk

Bewerkt door Leon op 06 jul 2011 23:23:53
Ga naar bovenaan de pagina

Leon

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  13:25:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

is toch logisch.Loc op de brug is het spoor bezet.Zodra de brug inhaakt op een spoor krijg je dit ook bezet.De brug maakt verbinding naar het aanliggende spoor.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4



hoe krijg je dan bezet als je de rolbrug verplaatsen zonder loc?

leon

Leon Moerdijk
Ga naar bovenaan de pagina

Leon

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  13:46:53  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi philippe

ik heb een opzet je gemaakt voor je blokken.
alleen in je sporenplan komen bezetmelders 1.06 t/m 1.10 2x voor
in blok 23 t/m 25 en in de blokken 31 t/m 33 en 38 en 39 dat zal je moeten wijzigen.

het enigste wat ik nog niet begrijp is hoe je weet waar de brug staat, als er geen loc op staat. ben ik nog aan het uitzoeken.

wat ik uit je banenplan opmaak is dat je de rolbrug aan wil sturen door de schakelaars die op het scherm heb staan?

Download Attachment: Voneche2.bck
58,27 KB

om je rolbrug automatisch aan te sturen is niet zomaar even te doen
en is op afstand zonder baan en brugrol ook niet makkelijk.

Leon Moerdijk
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  16:06:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Download dit document even en lees, wat er in staat
Is weliswaar voor draaischijf, maar denk dat hier veel raakpunten zijn

http://pahasoft.home.xs4all.nl/draai27.zip

Succes

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  23:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leon,

De schakelaars naast de rolbrug zijn maar voorlopig. Deze waren bedoeld om te zien of de decoder juist werkte. Ik weet dat de bezetmeldingen nog niet kloppen maar eerst wou ik het deel met de rolbrug afmaken. De rest volgt later.
Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 jul 2011 :  22:02:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Het principe is dat je van elk opstelspoor een blok maakt en als wisselstraat het nummer ingeeft dat bij dat spoor hoort volgens de decoder van Bodenschatz. Als je gebruik maakt van een vaste route kun je de aansturing van de servo die de deuren opent eventueel naar het vakje schuiven waar je decodernummers (of aschajekaars) naar toe kunt slepen. Met een aantal centimeters doorrijden kun je de locs op de goede plek zetten. Het is wel voorwaarde dat je locs zijn geijkt omdat je, om om de brug te komen ook het juiste aantal centimeters moet kunnen doorrijden. Op die manier kan een stoomloc van 28 cm precies op de brug. Zelf heb ik onder de rolbrug de massaverbinding tussen alle sporen doorgeknipt waardoor melding ook al mogelijk is als de loc van het spoor op de brug op het stukje rijdt tussen brug en opstelspoor. Maak zoveel mogelijk gebruik van vaste routes en van de mogelijkheden die Koploper al biedt. Feitelijk ga je middels de rolbrug van blok naar blok. Als je op alle sporen en ook op de brug de minimumsnelheid aanhoudt kan je de loc exact neerzetten waar je wilt. Doe je het met een vaste route dan kun je ook grappen en grollen doen als een servodecoder die een deur opent en een lampje die automatisch boven het juiste deurtje gaat branden. Een bezetmelding om te zien dat de brug bij het juiste spoor is, is makkelijk te maken door de massa aan te sluiten op de plaats voor de bovenleiding en deze massa, die nu komt uit de verbinding van elk spoor die aangebracht is voor de bovenleiding, vervolgens aan te sluiten op een s88. Daar kun je dan je speciale actie voor de deur of iets dergelijks aan koppelen. Het kan ook op andere manieren natuurlijk, met de vaste route bijvoorbeeld. Verfijningen zijn met logische- en speciale acties te realiseren.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 10 jul 2011 21:32:53
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 10 jul 2011 :  09:23:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom en andere Koplopers,

Tom, de oplossing die je aanbrengt is schitterend en logisch. Het enige probleem is dat je over een module van Dieter Bodenschatz dient te beschikken en zoals je weet is deze niet meer leverbaar.
Het zou mooi zijn indien een of andere technische knobbel ze zou namaken.

Vriendelijke groet,

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 10 jul 2011 :  21:09:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor je waarderende woorden. Overigens kan het zonder de module van Bodenschatz ook. Door op de hierboven beschreven wijze een bezetmelding te maken bij ieder spoor weet koploper op welke positie de brug is. Door een bezetmelding in de brug te maken op basis van stroomdetectie (middels een Viessmann 5233 bijvoorbeeld) kun je weten wanneer een loc op de brug staat. Dan is het een kwestie van op basis van de bezetmeldingen zoals hierboven beschreven de brug met een speciale actie stil te zetten. Dat kan door het aansturen van een schakeldecoder die er voor zorgt dat stroomtoevoer onderbroken raakt na een bezetmelding, aangestuurd door een speciale actie de brug even niet verder gaat. Bedenk dat het bewegen van de rolbrug wordt aangegstuurd met gelijkstoom. De schuifrichting is dus eenvoudig met een relais te veranderen. Mocht je niet weten hoe dit moet dan wil ik dat wel duidelijk maken. Ik zou verder wel gebruik maken van vaste routes. Die zijn ook voor dit soort zaken ontworpen. Bedenk dat de wisselstraat van het ene naar het andere blok een stel schakelingen is van een wisseldecoder. Maar je kunt in die wisselstraat dus ook schakelaars zetten of adressen van schakeldecoders aansturen.

Je kunt de rolbrug zonder de decoder van Bodenschatz ook aansturen. Maar het vereist dan wel meer s88ers vanwege de bezetmeldingen en een schakeldecoder of een alternatief daarvoor om de schuifrichting van de rolbrug te veranderen. Het programmeren is wel een heel gepuzzel en vereist een goed inzicht in de werking van Koploper. De truc is van de mogelijkheden die al in Koploper zitten, gebruik te maken. Paul heeft ontzettend veel ingebouwd waar dingen mee kunnen die hij soms zelf niet had bedacht. En dat is een groot compliment wat mij betreft.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 10 jul 2011 21:32:05
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina