Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 215 / Bezoekers Vandaag: 5288
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 DR5000 aansluiten.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2021 :  16:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je zoekt op internet naar het verschil van S88 en loconet dan kom je op o.a. Benelexnet.nl terecht waar Wim Ros en Karst Drenth het verschil uit leggen.

Daar staat, als ik lieg dan ben ik niet de enige, dat het verschil in de methode van communicatie zit.

Bij S88 vraagt de computer continue aan de melders heb je nog iets voor mij?
Loconet doet dat niet en wacht tot de bezetmelder wat te vertellen heeft.

Het verschil is dan ook of je vraagt aan iedereen elke ... seconde heb je iets voor mij. Bij ca. 128 melders (6 modules) krijg je dan minstens 128 vragen en antwoorden en dan moet je het niet meer dan 1 maal per seconde vragen.
Wacht je gewoon tot er iemand iets te vertellen heeft dan krijg je bij ca. 10 treinen ongeveer 20 meldingen per seconden.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ronaldp1

211 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2021 :  20:40:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb veel contact gehad met Digikeijs
Maar kregen het niet werkend.
Dus was er wel een beetje klaar me.
Digikeijs vertelde dat ik terug moest naar de verkoper winkel.

Dit kreeg ik als antwoord van de winkel.
Mijnheer deze 5000 is 5 maanden oud en het probleem is niet de 5000 maar koploper

Ze kunnen dus van afstand zien waar het aan ligt...zonder de dr5000 gezien te hebben????

Hierna kreeg ik dit mailtje er achter aan waar ik vertelde dat het met de multimaus wel werkt:

Mijnheer als u dan ook de zelfde software neem als waar Roco mee werkt namelijk Railroad en Co dan zal alles perfect werken en niet een programma wat door pietje puk op een zolder kamer is ontwikkeld daar geven wij geen ondersteuning aan zoals ook div andere grote merken niet doen.

Dus jullie weten nu dat we met een pietje puk software rijden.

Jullie snappen wel dat deze winkel een klant minder heeft.

Mvg

Bewerkt door Ronaldp1 op 17 mrt 2021 18:57:54
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2021 :  09:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Wim, dank voor je reactie. S88 en loconet gebruik ik niet en datacommunicatie problemen heb ik nog niet met mijn Lenz applicatie!
Wat ik gehoopt had is informatie van hen, die met een gelijke applicatie als ik, de overstap naar de DR5000 hebben gemaakt! Maar ook op dit forum blijkt dit kennelijk niet het geval, alsmede ook op het beneluxforum! Je vindt heel veel omtrent de DR5000, echter niet waarna ik op dit moment op zoek ben! Bijvoorbeeld een aansluitschema? Zo ben ik erachter gekomen, dat ik een DR5039 nodig heb, die de CDE verbinding tot stand brengt met de DR5000. Mijn test database gewijzigd in LI-USB interface en de communicatie is er alleen nog niet met de boosters?

Ronald, jammer dat het niet werkt in jouw situatie! En ik ben bang, dat het inderdaad in de communicatie met Koploper zit! De DR5000 werkt wel, echter niet op de dezelfde frequentie?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2021 :  12:14:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldp1

Dit kreeg ik als antwoord:




Bijzonder antwoord en nogal lomp. Strikt genomen hoef je dat niet te pikken van die winkelier, de eerste 6 maanden dient een winkelier aan te tonen dat het product goed is. Daarna is de beurt aan jou: jij zal moeten aantonen dat het product niet goed is.

Niettemin: je kunt nog steeds het probleem oplossen maar je wilt dat niet. Verder klagen op dit forum of BNLS is dan ook zinloos, het is een herhaling van zetten en het voegt niets toe.

Ga lekker met je Muis rijden en zet de DR5000 op Marktplaats te koop.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Ronaldp1

211 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2021 :  18:57:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Moet zeggen dat me ervaring met Digikeijs service tot nu toe goed is.
Me winkel laat me stikken en zegt dat het aan koploper ligt.
Digikeijs gaat het met mee zelf nu afhandelen.
Zonder dat de winkel er tussen komt.
Dus zo kan het ook.

Mvg ronald
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2021 :  19:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees en anderen,

Op mijn baan rijden 8 treinen met verlichting.
Volgens o.a. de handleiding van de Z21 zou elke trein ca. 300 - 500 mA gebruiken.
Ben dan ook uit gegaan van eventueel een booster aansluiten.

Wat blijkt als alle treinen rijden dan is het uitgangsverbruik ca. 500 mA.
Ergens klopt er iets niet, of de beschrijving in de handleiding of mijn materieel is energie zuinig.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2021 :  17:09:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Zoals gemeld de laatste stand van zaken, omtrent de vervanging van mijn Lenz centrale en interface voor een DR5000:

DR5039, die benodigd zou zijn om verbinding te leggen tussen de boosters en de DR5000 conform handleiding aangesloten. RS-kabel aangesloten op de RS uitgang van de DR5000. Na activeren groene spiegelei pop-up op scherm koploper “noodstop geactiveerd “.
Na 2x wegklikken deze tekst, werd koploper opgestart en was er baanspanning op de baan! (Vreemde situatie dus).

Wissels zijn te schakelen, locfuncties zijn te benaderen, locomotief reageert op rijopdracht, echter er zijn geen bezetmeldingen aanwezig en ook niet zichtbaar op de terugmeldmonitor van koploper en de DR5000?
Wat zie ik over het hoofd?

Alles weer naar de oude situatie en koploper werkt weer naar behoren!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2021 :  12:36:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Het probleem met de DR5039 komt me niet bekend voor. Ik heb dezelfde situatie. Overgeschakeld van Lenz naar de DR5000 met behoud van de boosters. CDE aansluitingen van de DR5039 naar de overeenkomende aansluitingen op de Lenz boosters. En een Loconet kabel naar de Loconet-B aansluiting op de DR5000. Reageert netjes zoals verwacht.
Misschien toch ergens een draadje verwisseld? En zeker weten dat er op je baan niets ligt wat een kortsluiting veroorzaakt?

Wat betreft de terugmeldingen. Hoe heb je die ingesteld.
Lenz begint te tellen bij 1 en de DR5000 bij 0. Er zit dus een verschuiving in de nummers.
Zie dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61815.msg3222157537#msg3222157537 maar eens voor meer uitleg.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2021 :  17:07:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag Eric,

Dit is informatie, waar ik naar op zoek ben, zoals ik eerder in dit draadje schreef!
En ja,ik weet zeker dat er niets op mijn baan ligt, die deze kortsluiting veroorzaakt! Ik heb n.l. direct weer mijn Lenz centrale en interface aangesloten en alles functioneert weer als vanouds!

Wat je tweede punt betreft, daar ga ik volgende week eens naar kijken! Momenteel heb ik geen beschikking over mijn database. Je verwijzing naar informatie hierover op het beneluxforum, is mij niet opgevallen!

Dank voor zover en ik kom hier op terug!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Unpassodalmonte

6 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2021 :  14:12:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Unpassodalmonte  Reageer met citaat
Niet om het een af ander, maar de DR5000 is een multi protocol centrale. Je kan toch gewoon de centrale aan het loco net hangen en je S88 terugmelders aan expressnet.

Dat is juist de sterke kant van de centrale.

Als koploper dit niet handelen kan, heeft de winkel wel gelijk.
We mogen blij zijn met wat er ooit gemaakt is, maar er word niet meer aan ontwikkeld. Dus het staat stil terwijl de techniek verder gaat.

Ik gebruik ook van alles door elkaar, wel even goed nadenken over je S88 nummering.

Mvgr,

Wijnand.

H0m, DR5000 , Koploper

Mvgr,

Wijnand
-----
Un passo dal monte

Bemo H0m, Intellibox, Koploper 9.4, Digikeijs DCC apperatuur.

Bewerkt door Unpassodalmonte op 25 mrt 2021 14:15:59
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2021 :  15:56:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag Eric,

Ik heb even bij mijn DR5000 instellingen gekeken.
De Xbus eigenschappen staan conform aan die van het Beneluxforum.
De Ext88N eigenschappen staan bij mij allemaal op 0, want die gebruik ik niet.
De RS Bus eigenschappen bij eerste contact stond op 0 en nu op 92 gezet, want
( dat is mijn 1e LR 100 adres ).
Het vinkje bij LDT timing staat uit.
Morgen even kijken of ik bezetmeldingen heb? Wordt vervolgd!


Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2021 :  19:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

Ik heb met de instelling, zoals gisteren vermeld op de DR5000 reactie op de terugmeldmonitor. Daar zie ik wijzigingen wanneer ik een bezetmelder activeer.

Echter wanneer ik Koploper opstart blijft de terugmeldmonitor in het onderdeel testen grijs, geen enkele reactie dus? Ook geen reactie wanneer ik een loc. Van blok A naar B sleep wordt de rijweg gezet, wissels gaan naar de juiste stand, loc. gaat rijden, maar ook hier geen reactie van de bezetmeldingen?

Wat staat er nog niet juist bij de instellingen van de 5000?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2021 :  21:18:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar
De RS Bus eigenschappen bij eerste contact stond op 0 en nu op 92 gezet, want
( dat is mijn 1e LR 100 adres ).


Die moet dan dus op 91 gezet worden conform de aanwijzingen van Karst.
Dat is dei verschuiving waar ik op wees.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2021 :  23:21:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Dank, dat idee na mijn 1e test had ik ook al, want ik miste adres 128!
Maar hiermee is mijn probleem met koploper toch niet opgelost ?
Ik heb begrepen, dat jij ook van Lenz, met dezelfde applicatie als ik
naar de 5000 bent overgestapt? Hoe staan jouw 5000 instellingen?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2021 :  21:18:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Ik ben toen ook overgeschakeld op loconet terugmelders.
Ik had constant problemen met de LDT terugmelders via de RS bus.
Mijn toenmalige instellingen weet ik niet meer.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2021 :  22:19:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Je zegt dus eigenlijk dat je het ook niet aan de praat hebt gekregen?
Dr5000 met Lenz componenten zoals ik gaat niet werken!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2021 :  08:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Dan begrijp je me verkeerd.
Ik had het wel werkend met de DR5000 maar had met de LDT melders zelf via de RS bus vaak problemen. Ook toen ze aan mijn Lenz systeem hingen. Eigenlijk altijd wel hangende bezetmelders gehad of valse meldingen. Ook geprobeerd met aanpassingen aan de bedrading e.d. hielp niet voldoende.
Toen ik overstapte op de DR5000 was dat een mooi gelegenheid om ook over te stappen op Loconet terugmelders. Ook de gehele bedrading opnieuw aangelegd. En nu werkt het prima.

De combinatie DR5000 en RS terugmelding werkt dus wel goed. Is alleen even de juiste instellingen goed zetten. je moet dus even rekening houden met de verschuiving van 1. Dan zou het moeten werken.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 apr 2021 :  12:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric en allen natuurlijk.

Oké duidelijk! Problemen met de Lenz terugmelding heb ik niet en ook nooit gehad!
Nu met de DR5000 wel. Ik heb 37 LR 100/101 bezetmelders van adres 92 t/m 128.
De bezetmeldingen op adres 128 komen niet binnen op de DR5000, of ik het eerste adres nou op 91 of 92 zet maakt geen verschil!
Ik heb geëxperimenteerd met instellingen, ook met die waarvan ik op voorhand weet, dat die hier niets mee te maken hebben! Ik heb het hier dus ook alleen nog maar over de meldingen op de terugmeldmonitor van de DR5000!
In het programma koploper komen helemaal geen meldingen door?

Dus wie het weet mag het zeggen, maar mijn twijfels of het ooit op deze manier zal gaan werken nemen toe!

2e alternatief zou zijn, om helemaal over te stappen naar loconet! Echter dan moet ik 37 bezetmelders vervangen en dat vind ik een beetje teveel van het goede!

Dus dan toch maar weer terug naar Lenz?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 01 apr 2021 :  13:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

In het begin bij de ontwikkeling van Koploper was in tester voor het Lenz systeem, regelmatig had ik er last van dat bezetmelders niet goed door kwamen.
Uiteindelijk ben ik ca. 15 jaar geleden toen maar overgestapt naar IB met loconet.

Zal dan ook best kunnen dat de DR5000 ook niet zo goed omgaat met de Lenz bezetmelders.
Loconet bezetmelders en de DR5000 werken prima samen.

Regelmatig lees ik dat het probleem zit in de communicatie.
Ik weet niet hoe de LR van Lenz uitgelezen wordt maar als ik naar het verschil kijk van de S88 en Loconet. Hierover staat wel een verhaal op Benelux.nl door Karst en Wim.
Bij de S88 wordt elke keer gevraagd aan een bezetmelder wat is je stand. Stel dat je elke 0.1 secenden dit aan een bezetmelder vraagt en jij hebt er 37 x 16 dan vraag je dit ca. 6000 keer per seconde.
Loconet hoef je niets te vragen die meld wanneer er iets is gewijzigd. Als een trein 80 km. per uur rijdt dan is dat ca. 15 cm. per seconde. Stel dat er 20 treinen rijden en elke 15 cm. zit er een bezetmelder dan krijg je ca. 40 meldingen per seconde. (een bezet en een vrij)
Dat is heel wat minder dan de 6000 vragen en 6000 antwoorden.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 01 apr 2021 :  15:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar
Oké duidelijk! Problemen met de Lenz terugmelding heb ik niet en ook nooit gehad!


Gelukkig maar. Maar met mijn LDT terugmelders was er altijd wel iets.
Blijkbaar zijn de LR100/101 betrouwbaarder.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar
Dus wie het weet mag het zeggen, maar mijn twijfels of het ooit op deze manier zal gaan werken nemen toe!

Dus dan toch maar weer terug naar Lenz?


Geen paniek. Je krijgt het heus wel werkend.
Ik had het met de DR5000 ook werkend maar was mijn storingen met de LDT terugmelders gewoon zat en daarom overgestapt naar Loconet. Ik had er minder dan jij dus viel het kostentechnisch voor mij wel mee. Maar met 37 stuks kan ik me voorstellen dat je er niet op zit te wachten.

Ik zal nog eens zoeken of ik er iets meer over kan vinden.
Ik meen me te herinneren dat er op BNLS ook een specifiek draadjes was over terugmelding over de RS bus op de DR5000.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 01 apr 2021 :  20:18:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Was even zoeken maar ik heb het draadje op BNLS gevonden waarin Karst uitlegt hoe de terugmelding structuur van de DR5000 in elkaar zit.

Lees de uitleg eens aandachtig door. Hiermee was het mij ook gelukt de terugmelding in te stellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70420.msg3221679067#msg3221679067

Succes.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 02 apr 2021 :  12:09:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,Wim dank voor jullie reactie!
Ik ga link bestuderen!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 03 apr 2021 :  16:46:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,
Toch nog even verder gezocht naar mijn oude instellingen.
En jawel toch nog gevonden.

In het scherm Expressnet:
Download Attachment: xpressnet.jpg
103,05 KB
Achter Meld terugmelding vanaf module vul jij 92 in
Achter Terugmeldbasismodule vul je 0 in

En in het scherm RSbus:
Download Attachment: RSbus.jpg
73,94 KB
Achter Eerste contact in de Terugmeldruimte vul je 0 in.

Dan zouden de terugmeldingen bij je binnen moeten komen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 03 apr 2021 :  20:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond Eric,

Dank voor de tijd die je hebt genomen om achter je oude instellingen te komen!

Ik ben vanmiddag ook aan het stoeien geweest met de instellingen en ook verbinding met koploper gekregen. Bijna gelijk aan die van jouw, echter bij vanaf heb ik 64 staan en jij 92. Mijn blijdschap was groot, maar van korte duur! Want bij de opstart had ik ineens veel spookmeldingen? Koploper en pc afgesloten en weer opgestart, maar nog steeds veel spookmeldingen, doch niet dezelfde dan voorheen? Ook komen nog steeds niet alle bezetmeldingen door? Om alles uit te sluiten, weer Lenz aangesloten en gelukkig geen probleem!

Ik ben weer een stap verder en ook Digikeijs van de ontwikkelingen op de hoogte gebracht! Zij zouden hier op terugkomen! Dus afwachten maar weer!

Voor nu iedereen een prettige paasdagen gewenst,
Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 04 apr 2021 :  12:54:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar
Bijna gelijk aan die van jouw, echter bij vanaf heb ik 64 staan en jij 92.


Waarom heb je 64 ingevuld. Je schreef toch eerder dat je bezetmelders lopen van 92-128.
Wat gebeurd er als je 92 ipv 64 invult?
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina